Airco verwarmen, uitzetten of aan laten staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een Argo 3.5 KW Airco om de woonkamer mee te verwarmen en uiteraard gekoppeld in Home Assistant.
Jaren 70 huis, tussenwoning, niet extra geisoleerd.

Eerst had ik het zo dat de airco verwarmd tot 21 graden, daarna uit gaat en bij kouder dan 19 graden, weer aanslaat. Dit leek niet erg efficient omdat, zeker bij koudere dagen, hij meer dan 10x per dag aanslaat.

Nu heb ik nog wel ingesteld dat als iedereen het huis uit is, de airco ook uit gaat.
Meestal is er vanaf 15:00 wel iemand thuis, vaak niet tussen 09:00-14:00.
Echter koelt de woonkamer dan af tot 14-15-16 graden als het koud is, zoals nu.
In de avond om 22:30 gaat hij ook uit en als er in de ochtend beweging is gedetecteerd, gaat hij weer aan.

Het stroomverbruik heb ik nog niet effectief gemeten.

Ik lees verschillende verhalen op verschillende websites.
De een zegt, je moet hem in elk geval de hele dag aan laten staan op 21 graden, ook al is er niemand thuis omdat het verwarmen vanaf 15 graden heel veel energie kost.
De ander zegt, je moet hem 24x7 aan laten staan en in de nacht op bijvoorbeeld 18 graden en overdag op 21 graden.
Nog een ander zegt, gewoon uitzetten als er niemand thuis is.

Zoals gezegd, ik heb nog niet effectief gemeten. Wat zijn jullie ervaringen over efficientie?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:41
met dit weer, constante temperatuur instelling, het opwarmen kost veel energie, ook doordat je dan vaker defrosts krijgt. als de airco konstant rustig staat te pruttelen dan heb je minder veel minder verbruik en defrosts.

Een beetje vergelijkbaar als een vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:37

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou voor deze optie gaan:

24x7 aan laten staan en in de nacht op bijvoorbeeld 18 graden en overdag op 21 graden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:31
Man man, bij temperaturen van rond de 0 graden, gewoon 's ochtends aanzetten en mooi laten pruttelen op 21 graden. 's nachts niet, totale onzin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Die vraag komt maar zelden langs ;-)

lees dit topic eens door Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

[ Voor 16% gewijzigd door bgrr op 18-01-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Grappig dat in een paar posts de meningen uiteen lopen.

Ik heb een SRK 63 ZSW (hyper inverter) op de begane grond, die 70m2/180m3 moet verwarmen, ik heb een routine in home assistant dat ie 's ochtends om 07:30 max begint te blazen op 24 graden, standje 4. Vervolgens om 08:15 terug naar 'normaal' dat is bij ons dan 20,5 graden op standje 1. Echter merk ik dat dat nu te weinig is, dus staat ie op 22 graden standje 2 (fan mode).

Maar ik verwarmde deze ochtend bij met gas, omdat de temp in de rest van het huis niet meer te doen was.

Al met al gaat er zo 50 kwh op een dag er door heen (2 airco's, kacheltje in de garage om te voorkomen dat de leidingen vd wasmachine bevriezen, en kacheltje op de kamer van de kleine tegen bedtijd aan)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ora et Labora schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
...
Nu heb ik nog wel ingesteld dat als iedereen het huis uit is, de airco ook uit gaat.
Meestal is er vanaf 15:00 wel iemand thuis, vaak niet tussen 09:00-14:00.
Echter koelt de woonkamer dan af tot 14-15-16 graden als het koud is, zoals nu.
In de avond om 22:30 gaat hij ook uit en als er in de ochtend beweging is gedetecteerd, gaat hij weer aan.
...
Kneiters!
Koelt jouw woonkamer in 7 uur tijd van 21 graden naar 15 graden, als het buiten -4 is?
Zou je niet wat aan je isolatie gaan doen?

Als ik een week mijn verwarming uit heb staan en het vriest buiten -10, dan zakt mijn woonkamer van 21 naar 16

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 20:49
loewie1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:18:
Grappig dat in een paar posts de meningen uiteen lopen.

Ik heb een SRK 63 ZSW (hyper inverter) op de begane grond, die 70m2/180m3 moet verwarmen, ik heb een routine in home assistant dat ie 's ochtends om 07:30 max begint te blazen op 24 graden, standje 4. Vervolgens om 08:15 terug naar 'normaal' dat is bij ons dan 20,5 graden op standje 1. Echter merk ik dat dat nu te weinig is, dus staat ie op 22 graden standje 2 (fan mode).

Maar ik verwarmde deze ochtend bij met gas, omdat de temp in de rest van het huis niet meer te doen was.

Al met al gaat er zo 50 kwh op een dag er door heen (2 airco's, kacheltje in de garage om te voorkomen dat de leidingen vd wasmachine bevriezen, en kacheltje op de kamer van de kleine tegen bedtijd aan)
50kwh? Poeh, das nie mis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Agent47 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:42:
Ik zou voor deze optie gaan:

24x7 aan laten staan en in de nacht op bijvoorbeeld 18 graden en overdag op 21 graden.
Ik heb dat vannacht geprobeerd door hem op 19 te zetten.
Het gemiddeld verbruik is wel enorm hoog vergeleken met als hij uit staat.
Airco aan nacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2iNUDF2S-MAxh22kejpeN5tMRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pLv2FuOGMNIxggS0vXo5XOKs.jpg?f=user_large

Airco uit nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHAxVQne8ouApvIM_XG2i6XK5N4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2z9yAs1lmqxLkvPw5hoCLsAr.jpg?f=user_large

Dat scheelt gewoon 700-800 watt per uur.
RobertV70 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:13:
Man man, bij temperaturen van rond de 0 graden, gewoon 's ochtends aanzetten en mooi laten pruttelen op 21 graden. 's nachts niet, totale onzin.
Dat lijkt wel wat zuiniger inderdaad, zie hierboven. Maar waarom dan overdag ook niet uit als iedereen weg is van 09:00-15:00 bijvoorbeeld?
GarBaGe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Kneiters!
Koelt jouw woonkamer in 7 uur tijd van 21 graden naar 15 graden, als het buiten -4 is?
Zou je niet wat aan je isolatie gaan doen?

Als ik een week mijn verwarming uit heb staan en het vriest buiten -10, dan zakt mijn woonkamer van 21 naar 16
Rond de 16, soms iets eronder inderdaad.
Isolatie heb ik de basic-dingen als tochtstrippen al gedaan, verder nog niet, daar moet je ook middelen toe hebben en dat valt op het moment even niet mee helaas. Ik ga denk ik wel zo'n scan van de gemeente aanvragen om een beeld te krijgen.
De zolderverdieping koelt nu af tot een graad of 10 bijvoorbeeld.
Woonkamer van deze week (gaat vooral om de nacht, ik heb ook een houtkachel dus de boventemperatuur is niet alleen van de airco).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23CrAaAH4YzeVbxfGPXGEPQBrJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bL7ffI7eGJWaHLhIhkaOwNTp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Ora et Labora op 19-01-2024 09:11 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:29

Pazo

Mroaw?

Meten is weten, wat je nu ook aan het doen bent.
Kijk / vergelijk het over 24uur. 24 uur hele tijd aan, of 's nachts een bepaalde tijd uit.

Mijn warmtepomp staat tussen 22.30 en 06.00 uit. Ja, deze moet 's ochtend dat iets harder trekken, maar over 24 uur verbruikt ik bijna 10kWh minder dan wanneer de WP de hele dag aan staat met deze koude dagen.

En daarnaast moet je het ook comfortabel in huis vinden qua temperatuur, en dat is voor iedereen anders :)

Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:40
Hier gaat de airco om half 10 in de avond naar 18. Scheelt geblaas, en als het koud begint te worden moeten we hoognodig naar bed.
Helemaal uit is 's ochtends minder comfortabel. Lijkt erop dat het weer opstarten om 6/7 uur dan maakt dat hij lang vol gas blijft gaan. (Koudste deel van de dag?)
Pagina: 1