Synology DS1515+ "overleden"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:52
Na 9 jaar probleemloos te hebben gewerkt heeft mijn Synology issues en werkt het niet meer.
De lampjes knipperen (ene blauw, andere oranje).
Al met al na wat speurwerk en contact met synology kom je als oplossing terecht op deze pagina.

Het vervangen van een onderdeel van 10 cent zou het allemaal moeten fixen.

Is er iemand die dit wel eens meegemaakt en op deze manier heeft gefikst?
Een nieuwe 5-bay Nas kost zo'n 700 euro dus dit is wel het proberen waard alhoewel ik zelf niet de spullen in huis heb en nog iemand in Rotterdam zou moeten vinden die dit voor mij zou willen doen.

Het gaat om dit onderdeel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjDs4gLt6LCrHJG-2QQbcaN3IgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0laUKbLwN1m4TSbD8WoAoCN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:10

Echt niet.

Gewoon niet.

Je zou het solderen nog wat kunnen vergemakkelijken door de draadjes bij het weerstandje(?) af te knippen en dan solderen op de draadjes, ik verwacht dat dat makkelijker is dan op de printplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Echt niet. schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:46:
Je zou het solderen nog wat kunnen vergemakkelijken door de draadjes bij het weerstandje(?) af te knippen en dan solderen op de draadjes, ik verwacht dat dat makkelijker is dan op de printplaat.
Zoals jij het uitlegt lijkt het mij makkelijker maar levert dat geen problemen op, bijvoorbeeld slechte connectiviteit of iets dergelijks?

Hier wordt gelukkig precies uitgelegd hoe het gedaan moet worden, maar ik vermoed dat ik er een zooitje van maak + ik moet zo'n 50 euro aan spullen kopen, wat opzicht geen probleem is want met 50 euro alles repareren ben ik wel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Google eens bij je in de buurt op iemand die het voor je kan doen... voor iemand met ervaring is het een klusje van niets en het zal je dan ook niet veel kosten... en heeft zo'n weerstand ook vaak gewoon op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
Heb het ook gehad bij mijn vorige DS1515+. Toen moest ik weerstand plaatsen, en Bios batterij vervangen om weer operationeel te zijn. Soms is er nog een transistor die kapot gaat.

Zie hier ook: https://miketabor.com/fix...y-ds1515-not-powering-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
John767 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:15:
Heb het ook gehad bij mijn vorige DS1515+. Toen moest ik weerstand plaatsen, en Bios batterij vervangen om weer operationeel te zijn. Soms is er nog een transistor die kapot gaat.

Zie hier ook: https://miketabor.com/fix...y-ds1515-not-powering-on/
Top thanks.
Heb je dat allemaal zelf gedaan?
Het zal lastig zijn voor mij om te onderzoeken of er wellicht nog een transistor kapot is, maar dan zou het apparaat helemaal niet moeten starten geloof ik en dat doet hij "gelukkig" wel.

[ Voor 8% gewijzigd door cliors op 18-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Als die foto die je plaatst van jouw systeem is dan heb jij hebt een ander probleem.
Weerstandjes gaan niet defect dus dat weerstandje vervangen is zinloos.

Alleen als dat weerstandje er niet had gezeten dan zou het zinvol zijn er een te plaatsen, maar bij jouw zit hij er al dus heb je geen last van dat bekende probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:50:
Standaard zit er geen weerstand, de fix is juist het plaatsen ervan (foto is van een gerepareerde syno, zie link van TS).
b.t.w, ze kunnen wel degelijk doorbranden maar dan heb je vaak een ander probleem dat het veroorzaakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Ben(V) schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:50:
Als die foto die je plaatst van jouw systeem is dan heb jij hebt een ander probleem.

Alleen als dat weerstandje er niet had gezeten dan zou het zinvol zijn er een te plaatsen, maar bij jouw zit hij er al dus heb je geen last van dat bekende probleem.
Plaatje is van deze pagina. Ik neem aan dat hij er bij mij nog niet in zit. Zelf ooit nieuw gekocht in 2005.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

cliors schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:55:
Ik neem aan dat hij er bij mij nog niet in zit. Zelf ooit nieuw gekocht in 2005.
Als je geen gebruik hebt gemaakt van de recall extended warranty die toen liep, dan zit die fix er niet in. Ik heb die fix op zeker 15 syno's toegepast (denk zelfs meer) waarvan er maar 1 was die ik niet meer tot leven heb kunnen wekken.

Officieel 'gerepareerde' syno's hadden dezelfde fix alleen plaatsen ze de weerstand ergens anders zodat de com poort beschikbaar blijft voor diagnose.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 18-01-2024 10:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok dan kun je gewoon zo'n weerstandje erin solderen en hopen dat het werkt.

Dat is niet altijd het geval namelijk, dat weestandje moet voorkomen dat een ingang van de chip degradeert en dan de Nas defect maakt.
Als de degradatie van die poort te ver heen is werkt het niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Inderdaad kan het vervangen van de weerstand soms nog helpen.
Zorg dan in ieder geval dat je een 100ohm metaalfilm <0,1% koopt. Dan heb je het best mogelijke weerstandje beschikbaar. Misschien is die andere net iets te ruim bemeten na een tijdje, waardoor het net niet werkt. Voor die misschien paar euro is het nog te overzien.

Bij mijn NAS ging het toen van geen weerstand naar weerstand inbouwen.
Maar daarna wilde de NAS ook nog niet aan, en was een bios batterij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
John767 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:44:
Inderdaad kan het vervangen van de weerstand soms nog helpen.
Zorg dan in ieder geval dat je een 100ohm metaalfilm <0,1% koopt. Dan heb je het best mogelijke weerstandje beschikbaar. Misschien is die andere net iets te ruim bemeten na een tijdje, waardoor het net niet werkt. Voor die misschien paar euro is het nog te overzien.

Bij mijn NAS ging het toen van geen weerstand naar weerstand inbouwen.
Maar daarna wilde de NAS ook nog niet aan, en was een bios batterij de oplossing.
Bedankt voor de tip. Ik heb alles (inclusief soldeersetje :+ ) al besteld, maar ga toch even naar de metaalfilm versie kijken en eventueel nog ruilen.
Ik heb deze besteld en inderdaad ook gelijk een batterij.
DukeBox schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Als je geen gebruik hebt gemaakt van de recall extended warranty die toen liep, dan zit die fix er niet in. Ik heb die fix op zeker 15 syno's toegepast (denk zelfs meer) waarvan er maar 1 was die ik niet meer tot leven heb kunnen wekken.

Officieel 'gerepareerde' syno's hadden dezelfde fix alleen plaatsen ze de weerstand ergens anders zodat de com poort beschikbaar blijft voor diagnose.
Ik heb niet gebruik gemaakt van de recall helaas.
Het is dat je in zaandam zit anders had je er nog eentje kunnen repareren als je daar zin in had :+

[ Voor 30% gewijzigd door cliors op 18-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Metaalfilm of gewoon kool weestand maakt echt helemaal niets uit.
Metaalfilm weerstandjes zijn stabieler en minder temperatuur gevoelig maar dat maakt voor deze toepassing helemaal niets uit.
De waarde van dat weerstandje is ook niet van belang een 1Kohm weerstandje doet het net zo goed als en 100 ohm weerstand, het is namelijk alleen maar een pulldown weerstandje waar geen( nauwelijks) stroom door zal lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cliors
Nou alle lichtjes branden weer groen, zoals het hoort.
Heeft 45 minuten geduurd totaal voor een amateurtje zoals ik.
Vervangen: Weerstand + Batterij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u67jxMOyMn1WLeAwe4n99wDzBow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qVBXfUkxFHNvDNCLPSNrXCs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een beetje lopen morsen, stom dat ik het niet heb schoongemaakt want ik had nog speciaal desoldeer spul/pompje etc liggen.
Anyways, hopelijk gaat hij nog een hele tijd mee en intussen kijk ik verder naar NAS deals want ik zou mijn 5 x 4TB aan back-ups toch graag veilig en vertrouwd ergens willen bewaren. Nu ik eraan denk, hopelijk zijn mijn 9 jaar oude WD Red 4TB IntelliPower 64MB schijven niet van plan binnenkort te sterven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx2uqaC-GmuHobE8w1kGJPr4B4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mChZqGusVSTxPYK9Ur0nE2r.jpg?f=fotoalbum_large

Handige tips:
1) Volg de instructies t/m het verwijderen van het moederbord

2) Bekijk eventueel hier waar het weerstandje precies moet gesoldeerd worden
Moederbord van een 1515+ is een beetje anders dan in de video, maar het weerstandje plaatsen moet zoals in de video.

[ Voor 4% gewijzigd door cliors op 22-01-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
@cliors Goed om te lezen dat de weerstand + batterij het gefixt heeft. Nu heb je in ieder geval de tijd om rustig opzoek te gaan naar een mogelijke vervanger. Haastige beslissingen kosten altijd weer meer geld ;)

Voor mij was uiteindelijk de DS1621+ een mooie upgrade, vooral door de krachtigere CPU i.c.m. verschillende dockers die draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
John767 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:33:
@cliors Goed om te lezen dat de weerstand + batterij het gefixt heeft. Nu heb je in ieder geval de tijd om rustig opzoek te gaan naar een mogelijke vervanger. Haastige beslissingen kosten altijd weer meer geld ;)

Voor mij was uiteindelijk de DS1621+ een mooie upgrade, vooral door de krachtigere CPU i.c.m. verschillende dockers die draaien.
1000 euro, jeetje, ben blij dat mijn Amazon soldeersetje van 20 euro en weerstand/batterij mij even vooruit helpt :+

Moet wel bekennen dat ik tot vandaag de nas eigenlijk voor niets anders dan mijn backups heb gebruikt terwijl er veel meer mogelijk is met een DS1515+. Ik heb sindskort ook een uitgebreid Reolink beveiligingscamera setje bijvoorbeeld die ik ook maar even op de nas ga installeren. Die 1000 euro blijft nog steeds veel, maar in ieder geval nuttig voor meer dan een backupje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Heb de NAS ook niet nieuw gekocht hoor, maar 2e hands via een zeer betrouwbare tweaker.
Gelukkig behouden de Synology Nassen aardig hun waarde, dus kost een upgrade maar een deel van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 13:08
Mocht iemand dit probleem ook hebben maar zelf geen kennis / zin hebben om dit probleem zelf op te lossen dan kun je altijd contact opnemen. Dit probleem is inderdaad vaak te verhelpen met het plaatsen van het weerstandje. Mocht dit het probleem niet oplossen dan is er nog een andere fix mogelijk die ook vaak voorkomt bij dit moederbord (atom cpu). Ook dit probleem is te verhelpen. Neem contact met me op als je er niet uitkomt en dan kunnen we in overleg even kijken wat er mogelijk is.
Pagina: 1