Defecte DS 415+ herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik heb een DS 415+ die niet meer wilt opstarten. Dit is blijkbaar een gekend probleem. Het probleem en de oplossing staan hier omschreven: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/124050 De oplossing komt er op neer dat er een 100 Ohm weerstand op het moederbord moet gesoldeerd worden.

Ik zou deze fix wel zelf willen proberen, het enige dat mij tegenhoudt is dat ik het heel vreemd vind dat er een weerstand moet gesoldeerd worden waar eerder geen weerstand zat. Mijn elektronica-kennis is erg beperkt, ik had graag van jullie willen weten of dit een veilige fix is en geen "dirty hack". Ik wil namelijk niet dat de NAS het na enkele weken / maanden terug begeeft of dat ik ineens al mijn data kwijt ben. In dat geval kies ik liever eieren voor mijn geld en koop ik wel een nieuwe NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Stuk is ie toch al, als het niet het gewenste resultaat heeft: soldeer dan de weerstan weer los :)
vwb de lange termijn en je data: altijd op safe spelen dus een nieuwe NAS kopen (die ook zijn/haar problemen kan hebben)

[ Voor 38% gewijzigd door SniperGuy op 13-03-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
SniperGuy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:53:
Stuk is ie toch al, als het niet het gewenste resultaat heeft: soldeer dan de weerstan weer los :)O
OK maar dat is niet mijn vraag. De fix zal wel werken, vele tientallen mensen hebben deze fix met succes uitgevoerd. Mijn vraag is of dit een veilige fix is die mij toelaat om de NAS weer een tijd te gebruiken, zonder dat deze na enkele weken of maanden uitvalt en ik mijn data kwijt ben.

Als ik begreep wat die weerstand deed zou ik misschien minder terughoudend zijn om er aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Tja lastig te zeggen. Dan moet je bij de mensen van de fix moeten vragen wat de ervaring is na X aantal maanden.
Het wil uiteraard niet zeggen dat je gevrijwaard bent van andere, nieuwe problemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
Als je onder garantie van Synology een vervangende NAS zou krijgen, dan zit die weerstand op precies dezelfde plek gesoldeerd.
Laatst nog gezien met een RS815+ die ik opgestuurd van Synology.

Mijn manager had een dooie Synology net zoals jij.
Plaatje opgestuurd van de positie waar die weerstand in moet komen.
Hij heeft dit laten solderen door een kennis en zijn NAS doet het weer.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 15:23
Heeft er iemand enig idee of een weerstandje van 120 ohm ook zou lukken? Ik heb er helaas geen liggen van 100 ohm en het is nogal jammer om op een bestelling van een paar cent 7 euro verzendkosten te betalen. In een winkel halen lukt in tijden van corona helaas ook niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

c337n schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:55:
Heeft er iemand enig idee of een weerstandje van 120 ohm ook zou lukken? Ik heb er helaas geen liggen van 100 ohm en het is nogal jammer om op een bestelling van een paar cent 7 euro verzendkosten te betalen. In een winkel halen lukt in tijden van corona helaas ook niet :-(
Je kan het altijd proberen :)

Wat ik mij ervan herinner is dat het een pull-down of pull-up vormt, in principe zou 120 vs 100 ohm niet zo heel veel mogen uitmaken in dat geval.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
thx, ik laat weten wat het resultaat is 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikola
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:13
c337n schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:00:
thx, ik laat weten wat het resultaat is 👍
En heeft het gewerkt? Ik heb toevallig ook hetzelfde probleem sinds vandaag. Bij mij werkte 2x 220 Ohm in parallel i.i.g. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
Voor 1 van de 2 wel, die werkt terug, bij de 2e heeft het niks uitgemaakt dus vermoedelijk zal het met de juiste weerstand ook niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancket
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09-2023
Mijn 415+ stopte er ook plotseling mee. Heb de 100 ohm weerstand op het moederbord gesoldeerd en de NAS doet het weer prima!!
Lastigste was eigenlijk de demontage van de plastic U kast. Maar als je het instructiefilmpje aan het einde goed bekijkt krijg je een goed beeld hoe je de kast kunt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Nikola schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:17:
[...]

En heeft het gewerkt? Ik heb toevallig ook hetzelfde probleem sinds vandaag. Bij mij werkte 2x 220 Ohm in parallel i.i.g. niet.
2x220 parallel = 110 ohm. Dus dat had wel moeten werken eigenlijk.
Just checking: wel echt pin 1 en 6 gebruikt ?

Geeft je NAS wel een blinking led? Als hij helemaal niets doet moet je een transistor vervangen.
Ook een bekend issue.

En zelfs een Synology kan ook echt stuk gaan natuurlijk (al ben ik daar zelf tegenstander van dat ie stuk mag gaan 8)7 )

Problemen met de lpc-clock-output was het issue met de Atom CPU. Bij de foute serie C2000 kan die output stoppen met functioneren, waardoor de gehele chip kan uitvallen.

De defecten betroffen de B0-stepping van de Atom C2000-chips met typenummers C2308, C2338, C2350, C2358, C2508, C2518, C2530, C2538, C2550, C2558, C2718, C2730, C2738, C2750 en C2758.

Daarna heeft intel een C0 stepping gemaakt, die wel goed is.

[ Voor 36% gewijzigd door reinier68 op 25-03-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Ancket schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:42:
Mijn 415+ stopte er ook plotseling mee. Heb de 100 ohm weerstand op het moederbord gesoldeerd en de NAS doet het weer prima!!
Lastigste was eigenlijk de demontage van de plastic U kast. Maar als je het instructiefilmpje aan het einde goed bekijkt krijg je een goed beeld hoe je de kast kunt verwijderen.
Goed om te weten, mijn DS415+ uit (heb het even op moeten zoeken) 2014 werkt vooralsnog nog steeds zonder morren (alleen in afgelopen paar jaar wel 2x een schijf moeten vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Er is geen garantie dat die weerstand gaat helpen.
Dat weerstandje is een pulldown van die poort naar gnd, dus de waarde van het weerstandje is tamelijk onbelangrijk.

Wat er aan de hand is dat er een ongebruikte ingangspoort van de processor open hangt en daardoor gaat die ingang door elektronen migratie degraderen en wordt op den duur fixed een "1', waardoor de cpu niet meer kan booten (moet "0" zijn).
Het is een fout in het CPU ontwerp, die zou intern een pull down moeten hebben.

Het kan gebeuren dat die ingang zo ver gedegradeerd is dat het weerstandje niet meer helpt, maar vaak is het voldoende.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:42
Naast de weerstand solderen is het vervangen van de knoopcelbatterij een goede tweede actie. Dit heeft mijn 415+ weer doen laten leven icm een 120ohm weerstand.
Pagina: 1