Tips voor een koof?

Pagina: 1
Acties:

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-12 16:49
In mijn woon- eetkamer heb ik als raambedekking een aantal vitrages hangen. Omdat ik het onhandig vind om deze allemaal met de hand te openen en te sluiten maak ik gebruik van Slide motors om dit automatisch en per afstandbediening te doen.

Het gevolg van de Slide is echter dat de vitrages aan de bovenkant niet meer erg mooi hangen omdat aan de kant van de motor de vitrage met de haakjes aan de motor zit. Bij een enkele vitrage hangt de laatste haak aan de kant die opent en sluit los, omdat er een onderdeel van de Slide aan de rail gemonteerd is waardoor de vitrage niet helemaal kan sluiten.

Om deze lelijke oplossing wat mooier te maken dacht ik om een koof te maken waardoor de bovenzijde van de vitrage niet meer zichtbaar is.

Het probleem met een koof is echter dat het wel erg moeilijk gaat worden om de vitrages van en op de rail te haken omdat je dan niet voldoende ruimte overhoud, m.n. bij een ander raam. Eerst dacht ik het op te lossen door een bredere plank onder de bovenste aftimmer lijst te monteren. Een andere mogelijkheid zou zijn om de huidige plank eraf te slopen en een nieuwe bredere plank te monteren. Dat laatste ben ik echter niet heel erg goed in en ik ben bang dat ik de boel verknoei.

Als alternatief dacht ik dat het wellicht mogelijk is om met magneten strippen kunststof op de huidige betimmering boven de vitrages te bevestigen. Dan kun je deze verwijderen om de vitrages te kunnen verwijderen c.q. ophangen.

Ik heb alleen geen idee of er kunststof platen van ongev. 300 X 30 mm bestaan, ik moet nog zoeken.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er nog Tweakers zijn die iets dergelijks al eens bij de hand hebben gehad of Tweakers die een goed idee hebben om dit probleem op te lossen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzjWAVwRQsQ84pOeMJtniW_J4O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MAJySKgOvHlxRmeihBoIDwL.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-11 12:35

G7B

Ik denk dat magneten als een chique oplossing gezien mag worden. Of als dat niet sterk genoeg is kun je eventueel scharnieren erachter maken dat je de koof omhoog klapt als je erbij wilt.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Het probleem met een koof is echter dat het wel erg moeilijk gaat worden om de vitrages van en op de rail te haken omdat je dan niet voldoende ruimte overhoud, m.n. bij een ander raam.
Misschien gewoon een hele domme vraag, maar hoe vaak ben je van plan ze van de rails af te halen? Ik snap dat het mogelijk moet zijn, want dat is wel handig, maar je kan ook een plank met een hoekanker aan de bovenkant vast maken (aan dezelfde plank als dat je gordijnen hangen) met schroeven. Mocht jij je vitrage eraf willen halen, dan even schroeven loshalen en vitrage eraf

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-12 22:03
Joe28965 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Misschien gewoon een hele domme vraag, maar hoe vaak ben je van plan ze van de rails af te halen? Ik snap dat het mogelijk moet zijn, want dat is wel handig, maar je kan ook een plank met een hoekanker aan de bovenkant vast maken (aan dezelfde plank als dat je gordijnen hangen) met schroeven. Mocht jij je vitrage eraf willen halen, dan even schroeven loshalen en vitrage eraf
Dit is inderdaad de meest gebruikte oplossing.

En een plank van 30cm kan @wfveennl gewoon bij de bouwmarkt halen, die hoeft hij dan alleen in te korten.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

wfveennl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:49:
Het probleem met een koof is echter dat het wel erg moeilijk gaat worden om de vitrages van en op de rail te haken omdat je dan niet voldoende ruimte overhoud, m.n. bij een ander raam.
Hoe vaak doe je dit dan? :?

Je kunt ook een bredere koof maken, op de hoek van waar je nu boven het raam een stuk muur hebt zitten. Paar hoekijzertjes eronder, plank ertegenaan en je bent klaar.

• wfveennl
Joe28965 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Nou ja niet zo heel vaak, maar als het gebeurd heb ik niet veel zijn om "van alles" te moten demonteren. Verder vindt ik een kier tussen de bovenkant en de te monteren plank niet echt heel fraai.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Met wat voor haken zit de vitrage nu vast? Ik heb haken die je in hoogte kan verstellen, paar mm per stapje. je kan op die manier wat hoogteverschil overbruggen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:44
Op de foto zoals in je OP zou ik gewoon een vuren lat tegen je koof aanschroeven, en tegen die lat een nieuwe plank van 5-10cm lang schroeven.. Dan valt de boel achter je plank en zie je er niets van.

Je kan het schilderen (zonder afplamuren) waardoor je het zo weer los kan schroeven (mocht je er ooit bij willen)..

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25
vroeger gingen de gordijnen boven langs het plafond gewoon achter een plank langs, niet een hele koof.
Dat un je hier prima maken, lat tegen de onderkant van je koof dan daar een plank tegenaan. Zie je de bovenste 5/8/10cm van je hele vitrage niet meer behalve als je onder die plank door gaat staan kijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:58
Ik heb onderstaande.

De koof zit 14cm van de gevel af (ivm met vensterbank waar de gordijnen langs moeten vallen) en is 9 cm hoog.
Ik ervaar niet echt problemen met loshalen van de gordijnen, er is nog genoeg ruimte omdat er tussen de rails en muur nog genoeg ruimte is.

Edit: in mijn geval zit de plank waar de rails en de 'koof' op zitten al direct op de raggels, dus dat zit deels 'in' het uiteindelijke gegipste en gestucte plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID6UvnaeAvAffreQB-oWdiwtmkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS1JGHCZaMre1WzR7hAd143L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3q2AYOhzLdK37cpnKMsz2HWNxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWGjit3E1hkXl2SOsWpWuuhw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Piemol op 17-01-2024 18:56 ]

• wfveennl
Veel tips, ik ga ze binnenkort rustig doornemen.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-12 11:03
Monteer de koof wat verder van de gordijnrails af en plak er HUE lichtstrips achter
Pagina: 1