Een beknopte samenvatting van het voorval: Eind december ontving ik een dwangbevel tot het betalen van een boete uit Italie voor een overtreding in Florence op 09-07-2022 via N-Lawyers per post (niet aangetekend). Ik was tot op die dag niet op de hoogte van deze boete, ik heb hier nooit enige communicatie van gezien. Na een aantal keer heen en weer mailen met N-Lawyers ben ik erachter gekomen dat er een boete via Vatican post aangetekend is verstuurd naar mijn adres, echter heb ik dit nooit ontvangen en is de brief naar een post NL punt gegaan in afwachting van afhaal en uiteindelijk na een x aantal dagen retour afzender, omdat ik geen weet hiervan had en nooit een briefje in de bus heb ontvangen.
De originele boete was 90 EUR, dit is 2x verhoogd tot 206 EUR inclusief invorderingskosten is het totaal 256,30 EUR. Ze willen settelen voor 206 EUR, dus de invorderingskosten komen te vervallen, alleen is dit nog altijd het dubbele van het originele bedrag.
In hun laatste email, zie onderstaand geven ze aan dat de post altijd een notificatie achterlaat in de bus, dit klopt echter niet, ik heb geen notificatie gezien, daardoor ben ik ook nooit op de hoogte geweest van de boete. Onder italiaanse wetgeving wordt een retour/unclaimed mail dus gezien als "officialy notified" wat dus heel gek is imo.
Ben ik nu verplicht om de 206 EUR te betalen of kan ik prima gewoon het originele bedrag betalen? Voor zover ik weet heb ik niets te maken met de Italiaanse wetgeving als Nederlandse burger. Ik weet dat ze de inning van de boete eventueel kunnen overdragen aan CJIB in Nederland.
De originele boete was 90 EUR, dit is 2x verhoogd tot 206 EUR inclusief invorderingskosten is het totaal 256,30 EUR. Ze willen settelen voor 206 EUR, dus de invorderingskosten komen te vervallen, alleen is dit nog altijd het dubbele van het originele bedrag.
In hun laatste email, zie onderstaand geven ze aan dat de post altijd een notificatie achterlaat in de bus, dit klopt echter niet, ik heb geen notificatie gezien, daardoor ben ik ook nooit op de hoogte geweest van de boete. Onder italiaanse wetgeving wordt een retour/unclaimed mail dus gezien als "officialy notified" wat dus heel gek is imo.
Ben ik nu verplicht om de 206 EUR te betalen of kan ik prima gewoon het originele bedrag betalen? Voor zover ik weet heb ik niets te maken met de Italiaanse wetgeving als Nederlandse burger. Ik weet dat ze de inning van de boete eventueel kunnen overdragen aan CJIB in Nederland.
Mijn vraag is nu, ben ik verplicht om de 206 EUR te betalen of kan ik gewoon aangeven dat ik akkoord ga met het orginele bedrag en dat gewoon betalen?following your message I hereby inform you that the fine was duly notified on the 21/06/2023 per registered letter n. RR163960611VA (Vatican Post) with delivery advice and the Police received the delivery advice back as “unclaimed mail” (NIET AFGEHAALD): it is possible that the addressee was absent when the postman delivered the letter, anyway a notice is always left to collect the letter at the post office. Since the letter was not claimed by the transgressor within a set period, it has been sent back. An unclaimed violation report is however considered by the Police as officially notified, according to Italian Law.
Upon receipt of the letter the transgressor had 60 days to pay the reduced amount or to dispute it by lodging a formal appeal to the Prefect of competence.
Since that delay is expired without any reaction from the transgressor, the fine has increased according to Italian Law.
Thus, the payment request is confirmed for € 206,00.