Budget energie: gratis stroom en betalen voor teruglevering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dit topic is bedoeld voor te discussieren over de nieuwe plannen van Budget Enerie om je te laten betalen voor het terugleveren van stroom en in ruil daardoor krijg je op bepaalde tijden in het weekend gratis stroom
Budget Energie, naar eigen zeggen één van de vier grootste energieleveranciers van ons land, gaat terugleverkosten rekenen aan klanten met zonnepanelen. Daar tegenover staat dat klanten van april tot en met augustus in de weekeinden in de middag juist gratis energie krijgen.
Een lokkertje voor mensen die overstappen naar Budget Energie. Wie bij hen een jaarcontract afsluit, krijgt van april tot en met augustus gratis elektriciteit in het weekeinde. Zo wil het bedrijf van overtollige stroom afkomen. Maar hoeveel euro's bespaar je daar eigenlijk mee als klant?
Paar interesante discussie punten naar mijn mening zijn:
En bestaande klanten mogen niet hun thuisbatterij laden op de tijden dat stroom gratis is. Dit is om te voorkomen dat ze later ook nog gratis stroom hebben door deze later weer uit hun batterij te halen. Klanten mogen overigens wel de batterij van hun elektrische auto volladen.
Hoe gaan ze dit controleren, hoe weten zij nou of je je auto aan het laden bent of je thuisaccu?
Je elektrische auto opladen mag dan weer wel, al is onduidelijk of de energiemaatschappij het verschil kan zien op afstand. Ook over elektrische auto's die bidirectioneel kunnen laden, dus die ook weer stroom terug kunnen leveren aan het net, reppen de voorwaarden niet.
Vanaf 1 maart betalen klanten met een variabel contract voor het terugleveren van elektriciteit aan het net.

Aan nieuwe klanten worden de terugleverkosten meteen berekend.
Betalen voor de teruglevering, gaat dit de nieuwe standaard worden, wat betekend dit voor diegene die geen thuisaccu kunnen plaatsen door geld gebrek of simpelweg omdat ze in een huurwoning zitten waar ze vaak ook nog eens extra huur betalen voor de zonnepanelen

https://www.rtlnieuws.nl/...zonnepanelen-zonneenergie
https://www.rtlnieuws.nl/...m-budget-energie-besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:13

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik ben vooral benieuwd naar degene met een huurwoning en zonnepanelen. Hier betalen er veel per maand 'service' of huurkosten (heb dat eens uitgerekend, en als de panelen 15-20 jaar liggen, je uiteindelijk de dingen zelf hebt betaald, maar dat is weer een andere discussie).

Er zijn ook constructies voor huurders (dit is het geval bij mij ex) waarbij de verhuurder een extra meter heeft geplaatst tussen de omvormer en de meterkast. Al de niet gebruikte en teruggeleverde zonnestroom verdient de verhuurder aan. Want op zijn/haar naam staat de extra meter. En voor die constructie betaald ex sowieso ook soort van huur. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de verhuurder lekker de 'teruglever-boete' aan de huurder gaat doorberekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:45
@NicoHF
Dank voor het maken van een apart topic. Dat vond ik ook nodig, want in meerdere topics werd het aangehaald. In welk topic moet je dan reageren.

De reacties in dpg kranten, nu.nl en op dit forum waren bijna zonder uitzondering negatief.
Terwijl ik best zou willen overwegen om hier klant te worden. De hele zomer in het weekend de auto volladen is een leuke besparing in centen en een nuttig gebruik van overtollige energie.

https://www.nu.nl/economi...kendstroom-is-gratis.html

https://nos.nl/artikel/25...en-wel-soms-gratis-stroom

https://www.destentor.nl/...moet-je-betalen~a26daafb/ achter betaalmuur

[ Voor 32% gewijzigd door Gerardus1956 op 17-01-2024 21:31 . Reden: link toevoegen ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik neem aan dat ze met "gratis" alleen het kale leveringstarief bedoelen, dan komt er nog wel zo'n 13 cent per kWh aan belasting bij. Dan ben je toch beter af met een dynamisch contract? De meeste middagen zal je dan wel gratis stroom hebben in die maanden, en in het weekend kunnen prijzen negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ben benieuwd hoe gratis dat gaat zijn, zoals al gezegd.

Daarnaast heb ik hir sinds februari dynamische prijzen en we betalen significant minder, de meeste zomerse middagen zijn ook bijna gratis en soms zelfs een paar uur dat je geld terugkrijgt (inclusief belasting) zonder rare kosten voor terugleveren (behalve energiebelasting dan).

Ik hoop dat dit er direct toe leidt dat ze binnen enkele maanden een kleine partij of failliet zijn, want dit soort praktijken zijn gewoon heel slecht voor de consument en moeten niet aangemoedigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
RemcoDelft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:25:
Ik neem aan dat ze met "gratis" alleen het kale leveringstarief bedoelen, dan komt er nog wel zo'n 13 cent per kWh aan belasting bij. Dan ben je toch beter af met een dynamisch contract? De meeste middagen zal je dan wel gratis stroom hebben in die maanden, en in het weekend kunnen prijzen negatief zijn.
Volgens de nieuwsartikelen is de stroom gratis en betaal je gewoon de belastingen. En voor de zonnepaneelbezitters komt er een te betalen vergoeding voor nieuwe eenjarige contracten.

Waarschijnlijk is een dynamisch contract goedkoper. Maar velen durven dat nog niet aan. Dan is dit een leuke aanbieding als tussenvorm. Wel vaste prijzen en toch voordeel voor de mensen die een EV hebben.

Ik heb ook vorig najaar toch maar een vast eenjarig contract genomen. Je weet nog maar nooit en het voordeel was niet heel erg groot, omdat je dan het salderen mist.

Dus nu in het najaar kan ik opnieuw gaan kiezen. Dan zal er wel een keer zekerheid zijn over de salderingsregeling. Dynamisch of vast of de tussenvorm via BE.
Heel bang voor de terugleververgoeding ben ik niet. Ik zat vorig jaar al op 36% eigen gebruik van de zonne-energie en dat kan met sturen best een heel stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Oon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:28:
Ben benieuwd hoe gratis dat gaat zijn, zoals al gezegd.

Daarnaast heb ik hir sinds februari dynamische prijzen en we betalen significant minder, de meeste zomerse middagen zijn ook bijna gratis en soms zelfs een paar uur dat je geld terugkrijgt (inclusief belasting) zonder rare kosten voor terugleveren (behalve energiebelasting dan).

Ik hoop dat dit er direct toe leidt dat ze binnen enkele maanden een kleine partij of failliet zijn, want dit soort praktijken zijn gewoon heel slecht voor de consument en moeten niet aangemoedigd worden.
Dat laatste denk ik dat niet gaat gebeuren. Net als het nieuws recent over van de bron die afgelopen jaar 6 % meer klanten heeft gekregen. Terwijl er toch velen met zonnepanelen vertrokken zijn. Met zo'n zware terugleverboete kunnen ze leuke prijzen aanbieden aan niet ZP houders.
Dan doet BE het qua marketing beter met "gratis" stoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 18:08
Heb de mail van Budget Energie ook gehad, we hebben een koophuis en wekken per jaar tussen de 6000-7000 kWh op. Via de P1 meter kan ik zien dat we over 2023 ongeveer 800 kWh overhouden (na verbruik tijdens opwekken). Totaal opgewekt in 2023 is 6290 kWH.

Gasverbruik is ongeveer 275/300 m3 per jaar.

Begrijp niet helemaal hoe ik straks de berekening kan maken om bij BE de kosten inzichtelijk te krijgen.

Gas is eenvoudig, dat is ~ €1,30 per m3, dus 300 x €1,30 = €390 per jaar.

Maar hoe werkt het straks met de panelen, moet ik over de netto 800 kWh die we nu op jaarbasis overhouden een x bedrag betalen of kijken ze per dag of (en hoeveel je hebt) teruggeleverd en moet je daar dan over betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
BertP schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:41:
Via de P1 meter kan ik zien dat we over 2023 ongeveer 800 kWh overhouden (na verbruik tijdens opwekken). Totaal opgewekt in 2023 is 6290 kWH.

Maar hoe werkt het straks met de panelen, moet ik over de netto 800 kWh die we nu op jaarbasis overhouden een x bedrag betalen of kijken ze per dag of (en hoeveel je hebt) teruggeleverd en moet je daar dan over betalen?
Hier staat het wel uitgelegd:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

TLDR:
Je saldeert je volledige verbruik. (6290 kWh opwek minus de 800 kWh netto overschot = 5490 kWh) Dit kost je dus €0.

Je betaald over je te salderen verbruik een vergoeding. Dit is dus: 6290 kWh opwek minus de 800 kWh netto overschot én minus bijvoorbeeld 2000 kWh eigen gebruik = 3650 kWh.
Dit valt in schaal 4 en kost je €30/mnd.

Daarnaast krijg je nog een terugleververgoeding van €0,05? / kWh voor de resterende 800 kWh.

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 18-01-2024 00:32 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Juist met PV schiet je hier toch niks mee op? Je moet dus in die zonnige weekenden dus zoveel verbruiken dat je meer dan je opwek verbruikt. Dat lukt misschien alleen als je een EV hebt om op te laden. Als ik alleen de wasmachine en droger aanzet dan nog lever ik netto terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:13

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept.
Maar ik lees terugleverkosten per dag. Rekent men dit ook daadwerkelijk per dag? Of is het doodleuk hey jij hebt panelen dus je betaald gewoon kosten. Of je nou wel of niet teruglevert?

Ik ben ook wel benieuwd of de prijzen voor mensen zonder panelen nu ook daadwerkelijk lager zijn. Krijgen ze de kosten die ze eigenlijk voor 'ons' (de zonnepaneel-gebruikers) 'betalen' nu ook in mindering gebracht? Krijgen de lopende contracten nu een verlaging van hun maandbedrag? Of is dat die zogenaamde 'gratis' stroom die ze daarvoor krijgen?

Creatief uitschot/maffia is het. Maar okay da's mijn bescheiden mening :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:20
Deze regeling is toch "gunstiger" dan die van vandebron? Dat wil zeggen, als je zoveel mogelijk van je verbruik naar de zonuren brengt, dan kan je saldeerbare teruglevering wel 1 of 2 schalen naar beneden. Met een batterij zou je hypothetisch zelfs in schaal 0 kunnen vallen (met een groot PV-systeem). Bij vandebron zal je altijd betalen als je zonnepanelen hebt en is een groter systeem ongunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:59
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Het filmpje op de site van Budget Energie doet het niet bij mij (playbutton is gewoon een afbeelding). Ik heb nog een vast contract tot eind juni dus vooralsnog hier niet mee te maken.

Als ik ter indicatie naar mijn gegevens van vorig jaar (januari tot december) kijk in de Home Energy app, dan zie ik het volgende:

Opbrengst panelen op omvormer: 3147kWh
Opgenomen stroom: 1419kWh (+669kWh direct verbruikt van panelen)
Teruggeleverde stroom: 2478kWh

Dus van die 3147kWh totaal is 2478kWh teruggeleverd, dus 669kWh van de panelen heb ik direct zelf verbruikt.

Als ik het goed begrijp kijken ze dan naar die 2478kWh teruglevering en kom ik dus in die schaal 2000-3000 te zitten, en gaat ons dat dus 20 euro per maand kosten? Of wordt die opgenomen 1419kWh ook eerst nog gesaldeerd/weggestreept van die 2478kWh?

Is dat dan voor de maanden dat er daadwerkelijk meer teruggeleverd dan opgenomen wordt, of gewoon elke maand van het jaar 20 euro extra?

[ Voor 6% gewijzigd door jesco_white op 18-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
jesco_white schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:03:
Opbrengst panelen op omvormer: 3147kWh
Opgenomen stroom: 1419kWh (+669kWh direct verbruikt van panelen)
Teruggeleverde stroom: 2478kWh
Die 669 kWh ziet/weet Budget niet, dus kunnen ze niks aan rekenen.
Van de 2478 kWh wordt 1419 kWh weggestreept tegen je opgenomen stroom, die 1419kWh is je saldeerbare teruglevering en dat valt in 1000-2000 kWh schaal, dus €10/mnd. Voor de overige 1069kWh krijg je dan €0,05.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
il-Principe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Die 669 kWh ziet/weet Budget niet, dus kunnen ze niks aan rekenen.
Van de 2478 kWh wordt 1419 kWh weggestreept tegen je opgenomen stroom, die 1419kWh is je saldeerbare teruglevering en dat valt in 1000-2000 kWh schaal, dus €10/mnd. Voor de overige 1069kWh krijg je dan €0,05.
Nee, dat is niet juist. Over de 2478 betaal je de terugleververgoeding. Dus echt wat je slimme meter als teruglevering ziet. Dus valt het in de schaal 2000/3000 en betaal je dus €20 x 12 = €240 per jaar aan vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenlaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 12:36
Gerardus1956 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Nee, dat is niet juist. Over de 2478 betaal je de terugleververgoeding. Dus echt wat je slimme meter als teruglevering ziet. Dus valt het in de schaal 2000/3000 en betaal je dus €20 x 12 = €240 per jaar aan vergoeding.
Precies! In ons geval was dit over afgelopen jaar, net de eindnota binnen voor elektra:
verbruik: 3828
opwek: 3372
netto verbruik: 456
kosten per jaar: 37,38

in de mail van BE die ik ontving, zou ik obv bovenstaande in schaal 4 vallen, oftewel 30 euro per maand moeten gaan betalen.

Dan gaan we dus naar zo'n 400 euro per jaar!
Onze nieuwste panelen liggen er nog geen heel jaar, de opwek zal naar verwachting nog zo'n 700 / 800 meer worden, dan zouden we mogelijk nog in schaal 5 terecht kunnen komen... 10 euro per maand meer.

Ik heb gisteren dus de overstap gemaakt naar GC 3 jaar... zoals velen van ons geloof ik, zodat we de komende jaren in elk geval prima zitten / geen "boete" hoeven te verwachten als zonnepaneelhouder.

Eigenlijk waren we al klaar met BE na die hele fiasco met dat maandelijks salderen, maar ze hebben weer iets nieuws bedacht. Dag BE! Jullie zijn ons ook kwijt als internetprovider.

P.S: we zijn wel bezig met optimalisaties, ons directe verbruik moet omhoog met oog op de salderingsafbouw op een zeker moment... houtkachel (naast huidige airco) voor de koude wintermaanden is zo goed als geplaatst. En elektrische boiler voor douchewater. Dan kan gas voor warm water er ook uit, scheelt ook een klap aan die kant.

[ Voor 6% gewijzigd door vgroenlaar op 19-01-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:59
[...]

20 euro per maand. Dat is wel fors. Ons contract loopt nog tot eind juni. Tegen die tijd nog maar eens bekijken wat slim is. Overstappen naar een ander die nog geen terugleverkosten rekent. Of misschien is die regeling wel aan banden gelegd dan?

Of mogelijk investeren in een airco om het zomers stroomoverschot weg te verbruiken voor een koele woning? Echter in de winter bij verwarmen via een airco gaat het ding stroom opnemen, stroom die ik in de zomer als de airco dan staat te koelen niet "opgespaard" heb ter saldering.

Deze regeling moet funest zijn voor mensen die een stroomslurpende warmtepomp hebben aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
Ik heb vorig jaar 2.832 kWh verbruikt en 2.099 kWh teruggeleverd. Dus stel als ik bij Budget zou zitten. Ben ik toch ik 240 euro kwijt per jaar ofniet?

Hopelijk gaan anderen niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenlaar
jaaoie17 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:05:
Ik heb vorig jaar 2.832 kWh verbruikt en 2.099 kWh teruggeleverd. Dus stel als ik bij Budget zou zitten. Ben ik toch ik 240 euro kwijt per jaar ofniet?

Hopelijk gaan anderen niet volgen.
Ja, klopt. Dan zou je in schaal 3 vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2FwExmBXnJmztVqS2YsUb6sdcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UCA4iA403CcNIRbxcsCtoZlO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Dat klopt. Het gaat volgens de website om de saldeerbare teruglevering. Volgens de tabel zit je dan tussen de 2000/3000 kWh en betaal je €20 per maand. 100 kWh minder terugleveren levert je dan heel veel op.

Als de saldeeringsregeling blijft zoals die nu is, gaan meerdere (alle) maatschappijen zoiets doen. Het is dan kiezen tussen geld verdienen of failliet gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zag hier gisteren een leuke video over. Conclusie: sigaar uit eigen doos.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
En als je nu een domme digitale meter hebt en je geeft de meterstanden maar 1x per jaar door... Dan werkt dit toch helemaal niet meer?
Dus iedereen met zonnepanelen en BE -> terug van de slimme meter naar de domme meter?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:14:
En als je nu een domme digitale meter hebt en je geeft de meterstanden maar 1x per jaar door... Dan werkt dit toch helemaal niet meer?
Dus iedereen met zonnepanelen en BE -> terug van de slimme meter naar de domme meter?
Hoe kunnen ze dan gaan meten hoeveel je gebruikt hebt in de gratis afnamen periodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHDTLEB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 12:58
Ik mag per maand €55,- bijbetalen.... crap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenlaar
GarBaGe schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:14:
Klopt. Zou een optie kunnen zijn als budget energie verder interessant voor je blijft dan. Kost je wel zo'n 70 euro eenmalig voor het terugplaatsen van een analoge meter en t.z.t. wanneer ze slimme meters verplicht gaan stellen ivm salderingsafbouw nog eens dat bedrag misschien om weer een slimme meter te plaatsen.
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Hoe kunnen ze dan gaan meten hoeveel je gebruikt hebt in de gratis afnamen periodes?
Niet, je doet dan automatisch niet mee met de actie. Je hebt een slimme meter nodig en moet toestemming geven om deze elk kwartier uit te lezen, dat staat in hun voorwaarden. In het filmpje hierboven ook mooi toegelicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan toch van te voren weten dat dit nooit een regeling kan zijn die in jouw voordeel gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 18:45
Naast dat ze dit soort zaken uiteraard ten alle tijden kunnen invoeren ben ik benieuwd hoe ze dit exact gaan uitvoeren. Laatste jaarafrekening is van 2023 Augustus, deze nieuwe regeling gaat in per Maart 2024 waarbij ze je inschalen op een prognose voor je afname en teruglevering van het 'gehele jaar'.

Rekenen ze de 'terugleverboete' enkel voor de maanden 2024 Maart t/m 2024 Augustus of voor alle maanden welke vallen in de jaarrekening/eindafrekening?

Per saldo zit ik nu flink in de min qua gebruik'; voor mij is de keuze of overstappen en duur mijn kilowatt-uren afrekenen of blijven en een terugleverboete betalen :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBuMan
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-08 22:58

RoBuMan

Techniek is fantastisch

Wij gaan over enkele maanden over op warmtepompen en ons elektra verbruik wordt dan een stuk hoger.

Met onze zonnepanelen zou dat betekenen dat ik in schaal 4 kom en 360 euro per jaar moet gaan betalen voor terugleverkosten.

Vandaag dus maar een nieuw elektra contract afgesloten. Budget Energie is binnenkort weer een klant kwijt.

RoBuMan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14
Als je een beetje panelen voor je eigen verbruik heb liggen, zit je al snel in schaal 2. =240/jr
Dus stel dat je 2400kwh levert en later weer verbruikt. Betaal je dus 0,10ct/kwh voor je eigen stroom.
Ik begrijp niet dat dit mag onder de "gratis" salderingsregeling.

Maar goed, ik zit nog 2jaar vast. Dus tegen die tijd kan alles weer anders.
Sowieso is de saldering dan al minder. En zal er vast al weer wat anders verzonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Zenix

BOE!

Madman_K schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:37:
Als je een beetje panelen voor je eigen verbruik heb liggen, zit je al snel in schaal 2. =240/jr
Dus stel dat je 2400kwh levert en later weer verbruikt. Betaal je dus 0,10ct/kwh voor je eigen stroom.
Ik begrijp niet dat dit mag onder de "gratis" salderingsregeling.

Maar goed, ik zit nog 2jaar vast. Dus tegen die tijd kan alles weer anders.
Sowieso is de saldering dan al minder. En zal er vast al weer wat anders verzonnen zijn.
Dat laatste is nog niet zeker, februari gaan ze stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
Zenix schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Dat laatste is nog niet zeker, februari gaan ze stemmen.
Wie of wat gaan er stemmen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

jaaoie17 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Wie of wat gaan er stemmen dan?
Of salderen afgeschaft gaat worden in de eerste kamer, er is een kans dat het dus nog jaren kan gaan duren, indien het er niet doorheen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
[...]

Directe quote van Budget bij meer opbrengst dan verbruik:
Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan rekenen we alleen met de teruglevering die je kunt wegstrepen tegen je verbruik. We rekenen dus niet met de totale teruglevering.

Rekenvoorbeeld
Verbruik: 1.500 kWh
Teruglevering: 4.000 kWh

Saldeerbare teruglevering: 1.500 kWh (schaal 2)
Dat is practisch gelijk aan wat @jesco_white heeft. De teruglevering is iets lager, maar het gaat om saldeerbare teruglevering voor de schaalberekening (de 1419 kWh), dus schaal 2 zou moeten kloppen.

Als ik jou redenering zou volgen dan zou het voorbeeld van Budget schaal 5 moeten zijn (4000-5000 kWh).

Nou zie ik in de voorbeelden hiervoor dat het totaal verbruik hoger is dan de teruglevering ( @vgroenlaar @jaaoie17 ), waardoor de (totale) teruglevering automatisch de saldeerbare teruglevering wordt.

In het geval van @jaaoie17 is de beste optie om (ruim) 100 kWh te besparen door energieverbruikers naar zonnige dagen te verplaatsen (en/of omvormer uitzetten als 1999 kWh is teruggeleverd op de meter). Extra bijleggen is slechter omdat je dan meer saldeerbare teruglevering krijgt.

In een hypothetisch geval van 950 kWh verbruik en 9000 kWh teruglevering (wat mogelijk kan zijn met grote hoeveelheid panelen en tactisch plannen), zijn de terugleverkosten toch echt "slechts" €3/mnd.

Voor Budget is het natuurlijk wel zo handig om alles zo verwarrend mogelijk te maken zodat men eerder de neiging heeft om weg te gaan of achteraf te zeggen dat het anders zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Nou is dit zeker niet mijn expertise maar het “voelt” toch een beetje raar.
Ik zit nu zelf (schijnbaar) in schaal 6 dus 55 euro per maand. Die 55 euro zal me eerlijk gezegd aan m’n reet roesten maar voor mij is het meer een principe ding.

Ik snap de technische uitdaging van overcapaciteit op het net en de onbetrouwbaarheid van bepaalde vormen van “groene” (zon/wind etc) energie. Echter dit is natuurlijk niet het probleem van energie maatschappijen die eigenlijk helemaal niks doen behalve inkoop/verkoop.
Als de netbeheerder zijn tarieven zou verhogen om dit probleem op te lossen zou ik hier meer begrip voor hebben.

Ten eerste zover ik heb gelezen kunnen eigenaren van zonnepanelen in ieder geval in 2024 nog 100% salderen. Hoezo kan een energie maatschappij hiervoor kosten in rekening brengen? Welke dienst staat hier tegenover? Ja de stroom in de zomer is goedkoper maar hoe komt dit? Juist o.a. door bezitters van zonnepanelen.

Dus resume:
1: Stroom is goedkoper in de zomer door over capaciteit.
2: Stroom in de zomer wordt voor hetzelfde bedrag verkocht aan eindklanten (met vast contract) voor lagere inkoop (o.a. door eigenaren van zonnepanelen).
3: In de winter wordt stroom duurder ingekocht (minder beschikbaarheid “groene” energie).
4: Eigenaren van zonnepanelen moeten “boeten” voor het feit dat er over capaciteit is in de zomer maar genieten niet de voordelen van het feit dat de energie maatschappen goedkoop kunnen inkopen in de zomer.

Het verhaal van “eigen energie” gebruiken slaat hierbij natuurlijk helemaal nergens op, dit is een optie van de eigenaar ongeacht of deze überhaupt 1 WH wil terugleveren.
Nu snap ik best dat de rekensom waarschijnlijk niet uit komt voor de energie maatschappijen en dat
eigenaren van zonnepanelen daarom een kosten status oplevert. Maar kosten in rekening brengen voor welke dienst? Nee dit is gewoon marktwerking. En buiten dat zover ik weet bestaat de salderingsregeling nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Zenix schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Of salderen afgeschaft gaat worden in de eerste kamer, er is een kans dat het dus nog jaren kan gaan duren, indien het er niet doorheen komt.
Voor zover ik het begrijp heeft de 1e Kamer flink wat vragen richting de minister (jetten) gestuurd over deze nieuwe wet. Hierop is nog geen antwoord gegeven, het lijkt me daarom aannemelijk dat de wet nog geen doorgang zal krijgen in de 1e kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

stylezzz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Voor zover ik het begrijp heeft de 1e Kamer flink wat vragen richting de minister (jetten) gestuurd over deze nieuwe wet. Hierop is nog geen antwoord gegeven, het lijkt me daarom aannemelijk dat de wet nog geen doorgang zal krijgen in de 1e kamer.
Die vragen zijn inmiddels beantwoord 6 februari weten we het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:29
vgroenlaar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, klopt. Dan zou je in schaal 3 vallen.

[Afbeelding]
Hoe moet ik dit nu precies zien? Mijn huis wordt verbouwd, ik woon er nog niet. Contract is nu Budget Energie.
Er liggen al wel zonnepanelen op. Doordat er alleen verbouwd wordt is het verbruik zeer laag, ruim onder de 1000 kWh op dit moment, de opbrengt is echter flink hoger natuurlijk.

Is dan omdat mijn verbruik laag is (en dat lage aantal kWh gezien wordt als te salderen), de teruglever kosten +- €3 per maand, of juist +-€30, omdat deze set op jaarbasis tussen de 3000-4000 kan produceren, en daarvan nu het meeste teruggeleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vgroenlaar
Dennism schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Hoe moet ik dit nu precies zien? Mijn huis wordt verbouwd, ik woon er nog niet. Contract is nu Budget Energie.
Er liggen al wel zonnepanelen op. Doordat er alleen verbouwd wordt is het verbruik zeer laag, ruim onder de 1000 kWh op dit moment, de opbrengt is echter flink hoger natuurlijk.

Is dan omdat mijn verbruik laag is (en dat lage aantal kWh gezien wordt als te salderen), de teruglever kosten +- €3 per maand, of juist +-€30, omdat deze set op jaarbasis tussen de 3000-4000 kan produceren, en daarvan nu het meeste teruggeleverd wordt.
Het gaat om je saldeerbare teruglevering, als jij 3000kwh opwekt en 500kwh verbruikt van het net, dan saldeer je dus 500kwh, dan val je in schaal 1 en betaal je inderdaad die 3 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:48
In de voorwaarden van de gratis stroom staat het volgende: "Heb je zonnepanelen, en voed je tijdens de uren dat stroom gratis is elektriciteit in op het elektriciteitsnet? Dan salderen wij die elektriciteit met de elektriciteit die je gedurende diezelfde uren verbruikt. Over die (gesaldeerde) verbruikte elektriciteit betaal je daarmee geen belasting.

Betekend dit dan dat de stroom die je in die tijd op werkt niet gesaldeerd wordt in de andere uren? Het is 2/7e van de productie in de zomer die ik dan niet in de winter zou kunnen gebruiken. Of trekken ze dit niet zo ver door?

Deze periode wek je natuurlijk een groot gedeelte op van het jaar dus dan wordt het bedrag dat je kan salderen een stuk lager bij Budget energie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SardonicSmile
  • Laatst online: 08-10-2024
Misschien domme vraag, maar mag ik met mijn domme meter wel het gratis stroom contract afsluiten? Ik snap dat ik dan geen gratis stroom krijg, maar bij Independer staat dat je een slimme meter moet hebben…

Lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 18:22
Een domme meter geeft niet het tijdstip van het verbruik door. Dus gratis in de middag energie verbruiken gaat niet.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Chewmonkey schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:09:
Een domme meter geeft niet het tijdstip van het verbruik door. Dus gratis in de middag energie verbruiken gaat niet.
Dat geeft die toch ook al aan dat dat niet werkt?
Hij vraagt zich af of die wel dat contract met een domme meter kan afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:39
Marlon12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:11:
In de voorwaarden van de gratis stroom staat het volgende: "Heb je zonnepanelen, en voed je tijdens de uren dat stroom gratis is elektriciteit in op het elektriciteitsnet? Dan salderen wij die elektriciteit met de elektriciteit die je gedurende diezelfde uren verbruikt. Over die (gesaldeerde) verbruikte elektriciteit betaal je daarmee geen belasting.

Betekend dit dan dat de stroom die je in die tijd op werkt niet gesaldeerd wordt in de andere uren? Het is 2/7e van de productie in de zomer die ik dan niet in de winter zou kunnen gebruiken. Of trekken ze dit niet zo ver door?
Energieleveranciers zijn tot 1-1-2027 verplicht om te salderen. Dus wat tijdens die uren dat de stroom gratis is (van mei tot september tussen 12 en 17 uur) terug geleverd wordt moet gewoon mee worden gesaldeerd, ook over het verbruik buiten die gratis uren. Zin had in dat geval duidelijker kunnen zijn met 'Ook over die gesaldeerde verbruikte elektriciteit betaal je daar <s>mee</s> over geen energiebelasting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:27

headout

Oi oi!

ManiacsHouse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 01:35:
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept.
Maar ik lees terugleverkosten per dag. Rekent men dit ook daadwerkelijk per dag? Of is het doodleuk hey jij hebt panelen dus je betaald gewoon kosten. Of je nou wel of niet teruglevert?
De vraag is al een jaartje oud, maar weet iemand hoe dit zit? Op de site van Budget Energie staat het niet duidelijk vermeld.
- betaal je alleen voor de dagen dat je een flard of meer stroom terug levert?
- betaal je voor alle maanden een vast bedrag per maand, afhankelijk van de schaal waar je in valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
headout schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:51:
[...]

De vraag is al een jaartje oud, maar weet iemand hoe dit zit? Op de site van Budget Energie staat het niet duidelijk vermeld.
- betaal je alleen voor de dagen dat je een flard of meer stroom terug levert?
- betaal je voor alle maanden een vast bedrag per maand, afhankelijk van de schaal waar je in valt?
Het staat er vrij duidelijk:
Het gaat om een vast bedrag per dag voor klanten met zonnepanelen.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

Dus je betaalt onafhankelijk van de opbrengst per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14
De teksten/schalen worden weer anders bij budget.

Maar waarom wordt dit terugleverkosten genoemd?
Dit spreekt het namelijk tegen.
"Als je jaarlijks meer teruglevert dan verbruikt, dan tellen wij de stroom die je meer hebt teruggeleverd niet mee"

Stel je voor ik lever 3000kwh terug, en neem daarnaast weer 1975kwh af. Dan kom ik in schaal4 a 17,50/mnd.
Maar ook als ik 4000,5000,20000kwh terug lever, blijf je in schaal4.
Het heeft dus niets te maken met hoeveel je terug levert.

Sterker nog. Als ik mijn "verantwoording" neem door mijn panelen uit te zetten op piektijden.
Want het is toch de bedoeling van deze kosten dat we juist dan minder gaan terugleveren?

Dan zakt mijn teruglevering naar b.v. 2500kwh.
Maar omdat ik dan wel meer stroom overdag moet afnemen, stijgt mijn verbruik naar b.v. 2025kwh.
Daarmee kom ik dan in schaal5 a 23/mnd.

Je wordt dan gestraft omdat je minder teruglevert!

[ Voor 3% gewijzigd door Madman_K op 22-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 09:47
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw energie-contract, omdat eind april mijn vast contract bij greenchoice afloopt. Ik kwam met diverse vergelijkers op budget energie uit, en dan in de schaal 1000-1500 kWh. Ze tellen inderdaad de terug geleverde energie niet voor de schalen, maar daar krijg je ook maar 2 cent per kWh voor.

Op deze manier stimuleren ze het terugleveren toch wel, uitzetten kost meer. Dus dat draagt inderdaad nog steeds bij aan netcongestie in het gros van Nederland. Een terug te regelen omvormer zou wel de netcongestie verminderen en de kosten minder laten oplopen.

Aangezien ik al een paar jaar 100-150 kWh minder opwek dan verbruik, word ik door de salderingsregeling ook gestraft om op piekmomenten minder terug te leveren.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:25
Budget Energie doet de gratis stroom aktie weer vanaf juni t/m september. Er zit een vinkje in de instellingen in de app voor. https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrAngry schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:08:
Budget Energie doet de gratis stroom aktie weer vanaf juni t/m september. Er zit een vinkje in de instellingen in de app voor. https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom
En nog steeds onduidelijk over wat ze nou precies waarmee salderen voor je stroom...

Tussen juni en september heb ik overdag sowieso overproductie. Dus vinkje blijft bij mij uit denk ik.

Nog steeds dezelfde zinsnede:

Heb je zonnepanelen, en voed je tijdens de uren dat de stroom gratis is elektriciteit in op het elektriciteitsnet? Dan
salderen wij die elektriciteit met de elektriciteit die je gedurende diezelfde uren verbruikt. Over die (gesaldeerde)
verbruikte elektriciteit betaal je daarmee geen belasting

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 13-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Wel vreemd idd dat je bij zo'n actie nu eigenlijk geen idee hebt of het gunstig is om deel te nemen of niet.
https://www.budgetthuis.n...en_Gratis_stroom_2025.pdf
Heb zelf onlangs een PHEV gekocht dus denk dat ik wel ga meedoen en dan elk weekend de auto opladen zonder dat ik moet nadenken of de zon schijnt of niet..zit nog vast tot ergens Q4 bij Budget daarna zie ik wel weer verder..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
Ik heb navraag gedaan bij budget hoe het nu precies zit met "gratis stroom" icm zonnepanelen. Vandaag werd ik gebeld. Ze geven aan dat stroom tijdens de "gratis uren" een aparte categorie word op de factuur en dat ze alle afgenomen stroom tijdens de "gratis uren" salderen met alle opgewekte stroom tijdens de "gratis uren". Als je netto meer stroom verbruikt dan je terug levert tijdens de "gratis uren" in de gehele actieperiode dan heb je er netto voordeel van, anders niet. Je zou er sowieso geen nadeel van moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
@mog__wai En als we meer opwekken dan we afnemen? Wordt dat 'overschot' dan weer gesaldeerd zoals normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
Ja. Dat is wat mij verteld is. In het slechtste geval heb je dus geen voordeel maar ook geen nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
Binnenkort beschikbaar bij Eneco: een jaarcontract met een daltarief voor het stroomverbruik overdag. Het lagere tarief gaat gelden van 22.00 tot 5.00 uur en tussen 10.00 en 17.00 uur. Eneco gaat dit contract Voordeelmomenten noemen. Volgens dit artikel worden dergelijke contracten aangeboden omdat veel klanten dynamische contracten te riskant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:56
Sinds kort ook een energiecontract bij BE. Zit te dubben over de gratis stroom optie. Ik verbruik meer dan dat ik opwek. Dan is deze optie wel voordelig, toch?
Pagina: 1