Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 16:04
Mijn vraag:
Hallo tweakers,

Ik zou graag wat advies van jullie willen. Ik heb onlangs de sleutel gekregen van een bestaande woning (bouwjaar 1989). Deze woning heeft vloerverwarming die tijdens de bouw is aangelegd. Deze wordt verwarmd door een Nefit Trendline HRC30 / CW5 CV-ketel.

Dit betreft de beruchte zwarte slangen die dus niet volledig luchtdicht zijn. Hierdoor heeft deze woning een gescheiden circuit voor de vloerverwarming met een warmtewisselaar ertussen. De vloerverwarming ligt onder een leistenen vloer en het betreft een vloer van ongeveer 82 m2. Ons plan is om deze leistenen vloer te laten egaliseren en daar PVC overheen te laten lijmen. Hieronder een paar foto's van de vloerverwarming installatie ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD-LOnPFSn4QQs9-WL0fXOLLDgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXIJSdaBma4U3hiJGNINquQN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7qhkV-jvyDVjlduvjcmXtrKRgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1F75toMYLtNVKzGZ887QMs93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57j61lzM5kci2s2zVNXfChUJ9pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPKAXn4fdDpzngtpdbnDukzE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik leer de laatste weken vooral dankzij het Tweakers forum steeds meer over vloerverwarming en warmtepompen. Begin februari wordt er een hybride warmtepomp geïnstalleerd, de Mercuria Ace R32 8MR/H. Hoewel ik nog niet in de woning woon staat dit wel op de planning voor eind deze maand. Ik ben afgelopen week bezig geweest om onze bestaande CV-ketel een klein beetje aan te passen met als doel dat deze wat zuiniger de boel warm houdt in onze woning.

Toen ik de aanvoertemperatuur ging verlagen en alle radiatoren boven dicht had gedraaid kreeg onze CV het niet meer warm beneden doordat deze ging pendelen, het circtuit alleen richting de warmtewisselaar is blijkbaar te klein en kan niet genoeg warmte overdragen. Ik heb nu dus verplicht een paar radiatoren boven open staan zodat de vloer beneden genoeg warmte kan overdragen aan de huiskamer om deze op 17,5 te krijgen. Dit gegeven baart me een klein beetje zorgen over het nut van een warmtepomp.

Heeft iemand ervaring met een warmtepomp in combinatie met een warmtewisselaar?

Zijn er nog aanbevelingen qua instellingen / componenten in mijn huidige setup?
Het egaliseren en leggen van de vloer staat voor volgende week gepland.

Ik maak graag gebruik van de kennis van jullie!

...

Beste antwoord (via koevje op 19-01-2024 11:15)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 13:04
Ik zou ook de vloer op hold zetten en nieuwe vloerverwarming laten infrezen.

De kosten voor het egaliseren etc. heb je toch al, dit betreft echt het infrezen, leidingen en verdeler aanbrengen. Dat gaat je straks met je hybride WP echt behoorlijk schelen. Het comfort wordt ook een stuk hoger.

Als ik zo de foto zie dan heeft dit systeem zijn beste tijd gehad en staat nagenoeg gegarandeerd voor hoge reparatiekosten.

Nu ff door de zure appel heen bijten. Een beetje vloerbedrijf zal wel begrip hebben voor je beslissing. Zelfs al zou het even duren kun je er nog wel wonen op de oude vloer totdat de nieuwe erin komt.

Zelf hebben we hier ook VVW in laten frezen voor de komst van de WP. Buren in hetzelfde huis hadden al VVW als bijverwarming en hebben die laten zitten. Draaien ook een jaar op een WP maar hebben er spijt van dat ze niet nieuwe VVW in hebben laten frezen.

Denk er maar eens over na, nu een tijdje wachten en dan jaren en jaren comfort en betrouwbaarheid hebben of nu een nieuwe vloer en jaren en jaren in de rommel zitten omdat het bestaande systeem zwaar verouderd is.

Just my €0,02

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De warmtewisselaar is waarschijnlijk veel te klein om bij een lage aanvoertemperatuur serieus vermogen over te brengen.

Daarbij zijn slechts 4 groepen voor 80 vierkante meter zeer ondermaats. Ik zit hier met bijvoorbeeld 9 groepen op 60 vierkante meter (10 cm h.o.h.) voor een grote afgifte. Zijn er ook nog radiatoren in de woonkamer, dus is de vloerverwarming hoofd of bijverwarming?

Wat was nu de aanvoertemperatuur in je vloerverwarming (dus na de warmtewisselaar) om de ruimte lekker warm te krijgen bij deze condities (dus zo'n 20,5 graden)? Dit gaat je iets zeggen over hoe de warmtepomp gaat presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ik heb de ruimte beneden nog niet op leef temperatuur gehad, wel op 19 graden om de gestuukte muren goed te laten drogen. Het is onze hoofdverwarming beneden, we hebben alleen radiatoren boven.

Na de warmtewisselaar zit er een thermostaat knop die van 20 tot 50 graden kan instellen. Het lijkt erop dat het retour water uit de vloer weer bijgemengd de vloer wordt in gepompt want het water wat erin gaat wordt niet warmer dan +- 35 graden, het komt er dan ongeveer met 25 graden weer uit. De buis na de warmtewisselaar voelt (niet gemeten) ongeveer even warm aan als de aanvoerbuis vanaf de CV. (meestal 55 a 60 graden).

Ik vermoed dat een warmtewisselaar betere prestaties geeft bij een hoge watertemperatuur dan bij de lagere voor een warmtepomp ideale water temperatuur. Klopt dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
Is het geen uitgelezen kans om gelijk nieuwe vloerverwarming aan te leggen zodat het beter is voor deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ja, met de kennis van nu, zeker wel! Helaas heb ik die tijd nu niet meer. Volgende week komt er een nieuwe PVC vloer boven op de oude.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
@koevje je warmte wisselaar lever een verlies van circa 10 graden daarnaast is vloerverwarmingsverdeler een mengverdeler dus je verliest nog een keertje 5 graden en hebt er ook nog 2 bypassen inzitten.
eigenlijk zou je de verdeler moeten vervangen voor het volgende setje voor iets meer rendent:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228134 het bypassventiel moet dan cv zijdig geplaatst worden. met de nadruk op ventiel en niet een gewone verbinding tusen aanvoer en retour.
de set die je nu hebt gaat gewoon nooit effiectent werken zoveel fouten als dat daarin zitten.

ik zou wel die hele vloer uitstellen en nieuwe slangen infrezen maar je hebt wel minder massa.
de frees gaat zo door je tyleen heen. das niet het probleem. maar ik weet niet of die pvc ertegen kan.
slangen liggen vrij ondiep.
optie 2 is een renovatie vloer erin leggen. en daar vloerverwarming inleggen.in de zandcementlaag.

dit systeem hergebruiken/recyclen ga je in de toekomst alleen maar spijt van krijgen. ik zou de vloeren leverancier afkopen. nu kan je met hybirde warmte pomp nog wel wegkomen. maar als je ooit naar full-electric warmte pomp wilt dan kom je wederom in de problemen. je systeem ligt hoh 15 of hoh 20. wat gewoon te ruim is het is bedoelt als bijverwarming. Voor hoofdverwarming doen we tegenwoordig hoh 10 centimeter. en kom je uit op uit 8 a 9 of 10 groepen. voor 80m2. ligt een beetje aan de groeplengte die je aan wilt houden 80/90 meter is de nieuwe standaard. dus je komt echt wel een beetje tekort helaas.

editje nieuwe vloer systeem : https://vbi.nl/ps-renovatievloer-semi-droog/

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 17-01-2024 12:10 . Reden: extra info. (en wat spelfouten eruit gehaald) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 17:46

decramy

root@birdie:~#

koevje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:42:
Ja, met de kennis van nu, zeker wel! Helaas heb ik die tijd nu niet meer. Volgende week komt er een nieuwe PVC vloer boven op de oude.
Welke boete (if any) zit er op uitstel van deze afspraak? Je kunt ook informeren voordat je een beslissing neemt.

Mijn advies is ook om nu snel even vloerverwarming erin te steken, eventueel middels sleuven gefreesd in de bestaande vloer.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Ik zou ook de vloer op hold zetten en nieuwe vloerverwarming laten infrezen.

De kosten voor het egaliseren etc. heb je toch al, dit betreft echt het infrezen, leidingen en verdeler aanbrengen. Dat gaat je straks met je hybride WP echt behoorlijk schelen. Het comfort wordt ook een stuk hoger.

Als ik zo de foto zie dan heeft dit systeem zijn beste tijd gehad en staat nagenoeg gegarandeerd voor hoge reparatiekosten.

Nu ff door de zure appel heen bijten. Een beetje vloerbedrijf zal wel begrip hebben voor je beslissing. Zelfs al zou het even duren kun je er nog wel wonen op de oude vloer totdat de nieuwe erin komt.

Zelf hebben we hier ook VVW in laten frezen voor de komst van de WP. Buren in hetzelfde huis hadden al VVW als bijverwarming en hebben die laten zitten. Draaien ook een jaar op een WP maar hebben er spijt van dat ze niet nieuwe VVW in hebben laten frezen.

Denk er maar eens over na, nu een tijdje wachten en dan jaren en jaren comfort en betrouwbaarheid hebben of nu een nieuwe vloer en jaren en jaren in de rommel zitten omdat het bestaande systeem zwaar verouderd is.

Just my €0,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ik ga zo maar eens met de vloerenwinkel bellen. Hopelijk zijn ze een beetje flexibel.

Maar dan.... oude vloer eruit slopen, oude vloerverwarming eruit, nieuwe erin frezen. Hoe lang moet dat dan drogen voordat er een mooi egale vloer ligt voor PVC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
Bedankt voor jullie reacties! (Hier was ik al een beetje bang voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
koevje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:12:
Ik ga zo maar eens met de vloerenwinkel bellen. Hopelijk zijn ze een beetje flexibel.

Maar dan.... oude vloer eruit slopen, oude vloerverwarming eruit, nieuwe erin frezen. Hoe lang moet dat dan drogen voordat er een mooi egale vloer ligt voor PVC?
Ligt aan de hoogte, als de vloer nu al op de oude vloer zou gaan komen frezen ze de VVW dwars door de leistenen vloer heen. Je kunt de oude leistenen vloer ook verwijderen en dan laten frezen.

Ik weet niet waar je woont maar het bedrijf wat bij ons gefreesd heeft gaf aan dat ze ook door tegels kunnen frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
De vloerenwinkel zegt dat nu nog een nieuwe vloerverwarming niet meer mogelijk is. Ik moet uiterlijk 9 februari over en de nieuwe vloer heeft teveel droogtijd nodig voordat je er pvc overheen kan plakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:25
Wacht even, jij bent toch de opdrachtgever? Het ging erom dat je de nieuwe vloer uitstelt, tot er een nieuwe vvw is ingefreesd. Als dat dan gebeurt nadat je erin bent gegaan, so be it. Dat is even lastig met meubels etc., maar je bespaart jezelf ene hoop gedoe met inregelen en een mogelijk suboptimaal presterende WP.

Je bent er op tijd bij, doe er iets mee...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Ik zou nu even gewoon niks doen. En wachten tot komende zomer. Dan gaat alles een stuk makkelijker en sneller met drogen enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname55 op 17-01-2024 14:23 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koevje Ik had/heb een vergelijkbare situatie met een vloerverwarming met tyleenslangen -
oorspronkelijk als bijverwarming en JAGA's onder de vensters als hoofdverwarming.

Ondertussen is het e.e.a. aangepast en veranderd - te veel om even kort te noemen.

Het resultaat (met minimale investering)
Tijdens het opwarmen wordt nu met maximaal 40 °C aanvoer vanaf de ketel verwarmd
- hierdoor kon bijvoorbeeld de mengverdeler en de tweede circulatiepomp vervallen
de andere pomp is nu een A-label.

De vloerverwarming en ook de convectoren zijn nog de originele met wat kleinere aanpassingen.

Actuele ketelaanvoer: gemiddeld ca. 28 °C / retour ca. 25 °C - kamertemperatuur 19,2°C
vloertemperatuur ca. 19-19,5°C.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
dunklefaser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:25:
@koevje Ik had/heb een vergelijkbare situatie met een vloerverwarming met tyleenslangen -
oorspronkelijk als bijverwarming en JAGA's onder de vensters als hoofdverwarming.

Ondertussen is het e.e.a. aangepast en veranderd - te veel om even kort te noemen.
@dunklefaser zonder het helemaal uit te schrijven, heb je nieuwe vloerverwarming laten infrezen? Of heb je puur verdeler en platenwisselaar aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
Nickname55 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:23:
Ik zou nu even gewoon niks doen. En wachten tot komende zomer. Dan gaat alles een stuk makkelijker en sneller met drogen enzo.
Deze optie ga ik thuis even overleggen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:11:
Wacht even, jij bent toch de opdrachtgever? Het ging erom dat je de nieuwe vloer uitstelt, tot er een nieuwe vvw is ingefreesd. Als dat dan gebeurt nadat je erin bent gegaan, so be it. Dat is even lastig met meubels etc., maar je bespaart jezelf ene hoop gedoe met inregelen en een mogelijk suboptimaal presterende WP.

Je bent er op tijd bij, doe er iets mee...!
Je hebt gelijk, ik zie wel op tegen het demonteren en verplaatsen van de spekstenen houtkachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Kan je die houtkachel niet gewoon laten staan? D'r hoef toch geen vloerverwarming onder de kachel?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

koevje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:35:
[...]

@dunklefaser zonder het helemaal uit te schrijven, heb je nieuwe vloerverwarming laten infrezen? Of heb je puur verdeler en platenwisselaar aangepakt?
Ik heb puur en alleen de verdeler en wat er om heen zit aangepakt
het thermostaatventiel is buitenwerking gesteld en moet nog verwijderd worden.
De maximumthermostaat blijft natuurlijk zitten (40°C) net zoals de pompschakelaar.

De platenwisselaar wordt waarschijnlijk door een 3-4 keer grotere vervangen,
helaas moet daarvoor de installatie leeg.
Dit gaat pas gebeuren als de rest van het leidingwerk wordt aangepakt voor een warmtepomp.

Op dit moment gaat water van max. 26 °C de vloer in bij een aanvoer van max. 30 °C.
Met een grotere warmtewisselaar wordt het verschil misschien ≤ 2 K? (Hopelijk)

Het resultaat in de ochtend bij het opstoken (met vloerbedekking!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xBH7OGag4QNxcgc6CU_R-rZoEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cDC7tqmz7xdZnofLrDQH3SU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 17-01-2024 19:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Nickname55 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:49:
Kan je die houtkachel niet gewoon laten staan? D'r hoef toch geen vloerverwarming onder de kachel?
Ik zou daar toch graag ook pvc onder willen hebben. Anders "verdwijnt" de houtkachel daar in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bedankt voor het welgemeende advies van een ieder! Ben er nog steeds niet helemaal uit, ik ga zo nog eens bellen met de installateur van de warmtepomp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koevje
De beslissing genomen om toch tijdelijk op de oude vloer in de woning te gaan wonen. We gaan ergens in het voorjaar de oude vloer eruit laten halen, dan worden er nieuwe vloerverwarmingsbuizen gefreesd, met een compleet nieuwe verdeler geschikt voor ons hybride systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 09:26
Ik zou de boel gewoon laten zitten er een droogbouw vloerverwarming systeem er bovenop leggen en afwerken met een gietvloer.

Die systemen hebben maar een opbouwhoogte van 15 tot 20 mm.
Waarschijnlijk veel goedkoper dan infrezen en ook veel beter naar de onderkant geïsoleerd en dus minder stookverliezen en sneller opwarmen.
Tevens geen hak en breekwerk met de bijkomen rotzooi en stof in huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 19-01-2024 13:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
koevje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Ik zou daar toch graag ook pvc onder willen hebben. Anders "verdwijnt" de houtkachel daar in de vloer.
En bij een pvc vloer wil je toch ook echt een plaat onder de houtkachel om je vloer te beschermen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Oogje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
[...]

En bij een pvc vloer wil je toch ook echt een plaat onder de houtkachel om je vloer te beschermen.
Klopt, die komt er ook zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Oogje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Ja die leggen we er zeker onder!
Pagina: 1