warmtepomp i.c.m. een vvw-verdeler met wisselaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembrand
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste forumleden, Onze vloerverwarming is 35 jaar oud, bij de aanleg is zuurstof- diffuse slang gebruikt. Een paar jaar geleden was de stalen vvw-verdeler doorgeroest. Er is toen een vvw-verdeler met platenwisselaar gekozen van Albrand (zie foto). CV water en vvw-water zijn dus nu van elkaar gescheiden. De slangen van de vvw zijn tegelijkertijd gespoeld. Wat een troep kwam eruit, maar dit terzijde.
Nu komt de vraag of ons huis/vw-systeem geschikt is voor een hybride- warmtepomp. De voorkeur gaat uit naar een systeem dat samenwerkt met onze Intergas CV ketel uit 2012>dus een Xtend. Warmgarant werkt exclusief met intergas producten en verklaarde in 1e instantie dat ons huis geschikt is. Ik ben in de afgelopen week de 50 graden test van Milieu Centraal gaan doen. Wel aan Warmgarant gevraagd of deze verdeler een goed werkende WP zal opleveren. Eind van het liedje: Warmgarant kent geen systemen met een warmte wisselaar en kan dus geen systeem voor ons ontwerpen. De gedachte is dat het wel zal werken maar dat het rendement beneden de verwachting blijft. Ik snap wel dat Warmgarant op zeker speelt en risico's mijdt.
Mijn vraag aan jullie: Is er iemand bekend met een installatie zoals bij ons? En wat zijn dan de ervaringen? Zijn er misschien nog nieuwe zienswijzen te bedenken?
Bedankt alvast!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH3xaGQEETWtLbtvbJ3Y5oiur14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGOvVXItVnmrltapUVFMp4su.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Opvallend veel topics met een platenwisselaars de laatste weken :)
Ik ben in de afgelopen week de 50 graden test van Milieu Centraal gaan doen
Wat is hier uitgekomen?

Over het algemeen heb je altijd verlies met warmte overdracht met een wisselaar. De vraag is dus krijg je je vloer nog warm met 50 graden aanvoer, laten we zeggen 40 graden uit je wisselaar als het meezit en vervolgens 35 graden bijmenging in je verdeler (beetje geschatte waardes).

Uiteraard maakt het ook uit of het hoofdverwarming is of niet.

Het blijft hoe dan ook een systeem wat af en toe onderhoud nodig heeft (slangen doorspoelen, wisselaar spoelen/vervangen). Mocht je ooit van plan zijn je vloer te vervangen dan zou ik wel een potje maken om ook meteen nieuwe slangen in te vrezen zodat je van die wisselaar af bent.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33
@DukeBox ts heeft gelukkig geen mengverdeler. maar een ltv verdeler. dus inpincipe verliest hij eenmalig 10 graden. door het plaatsen van een grotere platen wisselaar met isolatiebox. wordt het verlies nog lager.
(maar verder klopt je hele verhaal wel. je verliest zeker warmte in een platenwisselaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembrand
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-08-2024
Dank voor jullie reacties,

Bij middelmatige vorst gaat de ketel wel 50 graden stoken, boven het vriespunt moduleert de ketel heel snel terug naar 35 graden. Er blijft dan 25 graden over voor de vloer, die is hoofdverwarming voor woonkamer en badkamer 65 m2. In de keuken een grote radiator. De keuken komt niet boven de 18 graden en de woonkamer en badkamer op 20 en een beetje. De woonkamer heeft een grote WTW-ventilatie unit. Dus het wordt wel warm tegen 8-10 m3 gas. De vloer openbreken is geen optie (72 jaar).
Tot nu toe is onze grote Tulikivi speksteenkachel onze warmtepomp. Dus de vloer hoeft alleen onder nul bij te springen. Het idee is onszelf ontzorgen als we te oud zijn om de kachel te stoken, en alles wat erbij komt.