Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-07 00:06

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedemorgen!

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen.
De bedoeling is dat ze op ons schuur dak geplaatst worden in een oost/west opstelling.
De dakbedekking bestaat uit aluminium dakpan platen, en daar doen in mijn ervaring sommige installateurs "moeilijk" over. Ze plaatsen enkel op een pannendak of een plat dak.

In totaal zal het gaan om 10 panelen per dakvlak, in totaal dus 20 panelen. Er is wat sprake van (weliswaar minimale) schaduwval door een schoorsteenpijp aan één kant en schaduw van de dakgoot van ons huis aan de andere kant. Ik wil gaan voor een Enphase systeem met in de toekomst eventueel de mogelijkheid een accu aan te sluiten en/of uit te breiden.

Om de kosten te spreiden wil ik dit jaar één dakvlak vol leggen en volgend jaar het andere.
Inmiddels heb ik een offerte ontvangen en zou deze graag aan jullie voor willen leggen omdat ik het idee heb dat de prijs wat aan de hoge kant is en ik een aantal vragen heb.

De werkzaamheden en producten omvatten:

- Leveren en monteren 10x panelen van het merk "Longi Solar" 410wp
- Leveren en monteren 10x Enphase IQ7+ omvormers
- Leveren en monteren Van der Valk Solar montagesysteem
- Bekabeling voor 10x Enphase
- Leveren en monteren Envoy standaard gateway
- Leveren en monteren Q relais 1 fase
- Uitbreiden groepenkast met 1x 20a/230v automaat

Totaal € 5400

Ik draag zelf zorg voor een ymvk kabel vanaf de meterkast in onze woning naar de schuur toe. (ca 10-12m).

Zoals eerder beschreven vraag ik me af of de prijsstelling een beetje correct is, als ik online kijk wat het aan materialen ongeveer zou kosten:
- 10 panelen Longi Solar 410wp € 1000
- 10 omvormers IQ7+€ 1100
- Montagesysteem: € +- 400
- Bekabeling: € 300
- Gateway: € 180
- Q-relais: € 60
- ABB automaat 20a: € 15

Totaal materiaal: € 3055
O.b.v. de offerte zou de arbeid dus ca. € 2345 bedragen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over?

Daarnaast vroeg ik me nog af:
- Is het kiezen voor een IQ8 omvormer niet noodzakelijk en sowieso toekomstbestendiger ivm de ooit gewenste thuis accu?
- Hetzelfde geldt voor de gateway, dit moet volgens mij een "metered" variant zijn?
- Het lijkt mij handig om gelijk een 3-fase q-relais te installeren, anders moet er volgend jaar weer een aanpassing in de meterkast/verdeler plaats vinden. Maar wellicht werkt een 3-fase q-relais niet i.c.m. 10 panelen?

Uiteraard gaan deze vragen ook richting installateur, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening hier over!
Bedankt alvast!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Roland_EM25 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:14:
In totaal zal het gaan om 10 panelen per dakvlak, in totaal dus 20 panelen. Er is wat sprake van (weliswaar minimale) schaduwval door een schoorsteenpijp aan één kant en schaduw van de dakgoot van ons huis aan de andere kant. Ik wil gaan voor een Enphase systeem met in de toekomst eventueel de mogelijkheid een accu aan te sluiten en/of uit te breiden.
Enphase kun je geen een accu aan koppelen die beter functioneert als elke andere niet-hybride omvormer.
Accu met Enphase kan alleen via AC gekoppeld worden, dus DC-AC-DC verlies voor je bij de accu bent.

Enphase voor uitbreidbaarheid is kul. Om te beginnen kies je de end-of-life IQ7 serie. Iq8 werkt niet met een iq7 gateway en visa versa.

Op de prijs ga ik niet eens in, je argument om Enphase te nemen gaat daarvoor te ver de mist in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Oké, bedankt voor deze opbouwende reactie...

Volgens mij omschrijf ik in m'n startpost niet duidelijk waarom ik juist voor een Enphase systeem wil gaan, dus hoe je op basis daarvan kan concluderen dat m'n beargumentering niet juist is vraag ik me af.

Om op te sommen waarom ik voor Enphase zou kiezen:
- Wisselende schaduwval op de panelen (oke, kan ook met optimisers opgelost worden)
- Langere levensduur en garantie micro omvormers t.o.v. stringomvormers
- Veiligheid, geen DC over het (metalen) dakvlak
- Schaalbaarheid (nu dakvlak oost/zuid) eventueel nog 4 panelen op carport etc...
- Monitoring optie/app zit goed in elkaar

Wat ik uit je reactie haal is dat de geoffreerde IQ7 omvormers end-of-life zijn/raken, dit is een punt dat ik meeneem en zeker zal voorleggen aan de installateur. Het lijkt erop dat hij oude stock kwijt wil...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Langere levensduur en garantie wil niet zeggen dat het ook beter is (wie heeft die dingen al 10 jaar op z'n dak liggen en kan wat over de levensduur zeggen?). Verder ligt de garantie van je installatie bij de installateur, niet bij Enphase. Je voegt 20 extra micro omvormers toe die je alleen kunt vervangen door het paneel te verwijderen. Steiger opbouwen, valbeveiliging, mensen op het dak, etc. Installateur failliet en je mag het zelf uitzoeken, Enphase levert alleen de kale omvormer. Optimizers bij SolarEdge precies hetzelfde verhaal.

In hoeverre ga je last hebben van die schaduwval dat je niet af kunt met een stringomvormer met 2 strings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:00

Zenix

BOE!

Roland_EM25 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:19:

Volgens mij omschrijf ik in m'n startpost niet duidelijk waarom ik juist voor een Enphase systeem wil gaan, dus hoe je op basis daarvan kan concluderen dat m'n beargumentering niet juist is vraag ik me af.

- Wisselende schaduwval op de panelen (oke, kan ook met optimisers opgelost worden)
- Schaalbaarheid (nu dakvlak oost/zuid) eventueel nog 4 panelen op carport etc...

Wat ik uit je reactie haal is dat de geoffreerde IQ7 omvormers end-of-life zijn/raken, dit is een punt dat ik meeneem en zeker zal voorleggen aan de installateur. Het lijkt erop dat hij oude stock kwijt wil...?
Om goed advies te geven zal je toch foto's moeten plaatsen, want wij kunnen niks zeggen over schaduw, maar over het algemeen doet Enphase het niet beter dan een string omvormer met shadow MPPT zoals Goodwe en SMA. De langere levensduur is afwachten, maar bij SMA is dat al wel bewezen, genoeg omvormers van SMA die al meer dan tien jaar draaien. Veiligheid is niet echt een goed argument, want kabels zijn dubbel geïsoleerd en moeten gewoon goed gemonteerd worden. Schaalbaarheid zie ik niet als een voordeel, want dat kan je ook bereiken met een string omvormer + een APS omvormer met 4 aansluitingen, voor je carport, app is mooi, maar meer partijen die een mooie app hebben.

Als je toch micro wilt, dan zou ik eerder voor APS gaan, want die IQ7+ kan gaan aftoppen, bij APS heb je daar minder snel last van, want die kunnen meer vermogen aan en zijn ook goedkoper, hebben ook een mooie app. Daarnaast is de installatie simpeler, bij APS heb je alleen maar een aardlekautomaat nodig in de meterkast, Q-relay heb je niet nodig, zit al in de omvormers, dus nog minder dingen die stuk kunnen gaan en je kan ook 20 jaar garantie krijgen. En het is nog een stuk goedkoper ook. En je kan bij APS er voor kiezen om de huidige panelen op 2 fase aan te sluiten, en dan kan je carport op de 3, of alles op een enkele fase, afhankelijk van hoe de installateur het aansluit.

Voor accu kan je het beste een string omvormer kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 18-01-2024 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Ik kan niet vollediger zijn dan jij.

Micro’s maken van schaduw geen zon, draaien op lagere efficiënte en Enphase topt af door de zeer lage vermogens die ze kunnen verwerken. Ze hebben dus gewoon een en ander goed te maken.

Lagere garantie… Prima, maar als ze stuk gaan is het defect wel op het dak. Weinig kans dat je installateur die gratis komt vervangen na je installatie garantie… vervangen centrale omvormer is 15 minuten werk.

Je komt terug met Enphase en accu… sorry maar er is geen technische reden om met het oog op accu voor Enphase te kiezen. De efficiënte DC/DC koppeling is onmogelijk en elke omvormer uit het jaar kruik kan daarom exact even goed met een accu werken… accu en Enphase is en blijft een kul argument.

Uitbreidbaarheid… ook met iq8 moet je er niet van uit gaan. Ik legde in 2021 mijn systeem. Iq7 was toen al niet compatibel met de voorgaande serie. En nu idem iq8. Hoe wil jij uitbreidbaarheid garanderen?

Het solaredge systeem van mijn pa uit 2015 kan ik probleemloos uitbreiden met courante onderdelen. Met een andere omvormer van €700 maak ik zijn systeem DC/DC accu geschikt.

En dan heb je het over veiligheid… zelfs dat kan ik onderuit schoffelen. Ook met 30V kun je met gelijkspanning een vlamboog maken. Enphase zelf laat dat zien in een video. Ook bij 30V is een vlamboog niet zelf dovend, wat ze ook laten zien als je goed kijkt. Hij dooft door sluiten brug.

Als veiligheid je argument is dan moet je naar solaredge met s-serie optimizer. Die hebben zoals elke andere omvormer vlamboog detectie, maar extra connector temperatuur monitoring. Dat is daadwerkelijk het onveiligste onderdeel van een PV installatie. En stalen dak onder wisselstroom is even hard een serieus probleem…

Het lijkt me handig als je
a) hier niet komt om je genomen beslissing bevestigd te krijgen.
b) geen vragen toe te voegen aan je start post, zo werkt een forum niet goed
c) braaf je topic in maken conform de template. Reacties kunnen slechts zo goed zijn als jouw info… die was slecht en ook daarom ging ik niet op de prijs in. En nog niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:17:
Langere levensduur en garantie wil niet zeggen dat het ook beter is (wie heeft die dingen al 10 jaar op z'n dak liggen en kan wat over de levensduur zeggen?). Verder ligt de garantie van je installatie bij de installateur, niet bij Enphase. Je voegt 20 extra micro omvormers toe die je alleen kunt vervangen door het paneel te verwijderen. Steiger opbouwen, valbeveiliging, mensen op het dak, etc. Installateur failliet en je mag het zelf uitzoeken, Enphase levert alleen de kale omvormer. Optimizers bij SolarEdge precies hetzelfde verhaal.

In hoeverre ga je last hebben van die schaduwval dat je niet af kunt met een stringomvormer met 2 strings?
Zenix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:28:
[...]

Om goed advies te geven zal je toch foto's moeten plaatsen, want wij kunnen niks zeggen over schaduw, maar over het algemeen doet Enphase het niet beter dan een string omvormer met shadow MPPT zoals Goodwe en SMA. De langere levensduur is afwachten, maar bij SMA is dat al wel bewezen, genoeg omvormers van SMA die al meer dan tien jaar draaien. Veiligheid is niet echt een goed argument, want kabels zijn dubbel geïsoleerd en moeten gewoon goed gemonteerd worden. Schaalbaarheid zie ik niet als een voordeel, want dat kan je ook bereiken met een string omvormer + een APS omvormer met 4 aansluitingen, voor je carport, app is mooi, maar meer partijen die een mooie app hebben.

Als je toch micro wilt, dan zou ik eerder voor APS gaan, want die IQ7+ kan gaan aftoppen, bij APS heb je daar minder snel last van, want die kunnen meer vermogen aan en zijn ook goedkoper, hebben ook een mooie app. Daarnaast is de installatie simpeler, bij APS heb je alleen maar een aardlekautomaat nodig in de meterkast, Q-relay heb je niet nodig, zit al in de omvormers, dus nog minder dingen die stuk kunnen gaan en je kan ook 20 jaar garantie krijgen. En het is nog een stuk goedkoper ook. En je kan bij APS er voor kiezen om de huidige panelen op 2 fase aan te sluiten, en dan kan je carport op de 3, of alles op een enkele fase, afhankelijk van hoe de installateur het aansluit.

Voor accu kan je het beste een string omvormer kiezen.
Dank voor deze reacties!
Dat is een goed punt waar ik niet goed over nagedacht heb inderdaad. 25 jaar garantie klinkt mooi, maar de werkzaamheden die er bij komen kijken om daadwerkelijk garantie te verlenen zullen naar verwachting gewoon betaald moeten worden. Helemaal als de installateur onverhoopt failliet blijkt te zijn op het moment dat service/garantie gewenst is.

Ook het onder aan de streep hebben van minder storingsgevoelige componenten in een installatie vindt ik een sterk argument om verder te kijken dan Enphase.

En gezien de reacties ook verder te kijken dan de huidige installateur waar ik contact mee gehad heb.
Zijn beredenering was dat als ik in twee delen wilde leggen het een optie was om twee keer een één fase omvormer te plaatsen. Toen ik foto's van het dakvlak stuurde gaf hij aan dat i.c.m. schaduwval én mijn wens tot het plaatsen in twee fases (en eventueel uitbreiding later) eigenlijk enkel alleen Enphase over bleef.
Met die instelling en dat vertrouwen ben ik ook met mijn vraagstelling hier naar toe gekomen.

Ik zal zo de foto's van beide dakvlakken uploaden en qua vraag terug naar het begin, het hele Enphase verhaal even vergeten.

Bedankt!
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:59:
[...]

Ik kan niet vollediger zijn dan jij.

Micro’s maken van schaduw geen zon, draaien op lagere efficiënte en Enphase topt af door de zeer lage vermogens die ze kunnen verwerken. Ze hebben dus gewoon een en ander goed te maken.

Lagere garantie… Prima, maar als ze stuk gaan is het defect wel op het dak. Weinig kans dat je installateur die gratis komt vervangen na je installatie garantie… vervangen centrale omvormer is 15 minuten werk.

Je komt terug met Enphase en accu… sorry maar er is geen technische reden om met het oog op accu voor Enphase te kiezen. De efficiënte DC/DC koppeling is onmogelijk en elke omvormer uit het jaar kruik kan daarom exact even goed met een accu werken… accu en Enphase is en blijft een kul argument.

Uitbreidbaarheid… ook met iq8 moet je er niet van uit gaan. Ik legde in 2021 mijn systeem. Iq7 was toen al niet compatibel met de voorgaande serie. En nu idem iq8. Hoe wil jij uitbreidbaarheid garanderen?

Het solaredge systeem van mijn pa uit 2015 kan ik probleemloos uitbreiden met courante onderdelen. Met een andere omvormer van €700 maak ik zijn systeem DC/DC accu geschikt.

En dan heb je het over veiligheid… zelfs dat kan ik onderuit schoffelen. Ook met 30V kun je met gelijkspanning een vlamboog maken. Enphase zelf laat dat zien in een video. Ook bij 30V is een vlamboog niet zelf dovend, wat ze ook laten zien als je goed kijkt. Hij dooft door sluiten brug.

Als veiligheid je argument is dan moet je naar solaredge met s-serie optimizer. Die hebben zoals elke andere omvormer vlamboog detectie, maar extra connector temperatuur monitoring. Dat is daadwerkelijk het onveiligste onderdeel van een PV installatie. En stalen dak onder wisselstroom is even hard een serieus probleem…

Het lijkt me handig als je
c) braaf je topic in maken conform de template. Reacties kunnen slechts zo goed zijn als jouw info… die was slecht en ook daarom ging ik niet op de prijs in. En nog niet.
Dank voor deze uitgebreidere reactie.
Voor wat betreft je punt qua garantie, zie boven. Helemaal mee eens en niet goed over nagedacht dat de garantie enkel en alleen zorgt voor kosteloze vervanging van de micro en dat er een hoop extra werkzaamheden moeten worden verricht t.o.v. het vervangen van een enkele omvormer die niet onder de panelen gemonteerd zit.

Ik beschrijf in m'n topicstart de wens om in de toekomst een accu aan te kunnen sluiten, niet dat dit specifiek een reden is om voor Enphase te kiezen.
Om dan gelijk over te gaan op de uitbreidbaarheid, ik stel in mijn topicstart sowieso al vraagtekens bij het gebruik van IQ7 micro's, jij bevestigde dit eerder door te stellen dat IQ7 end-of-life is/gaat zijn.
Prima punt dus dat uitbreidbaarheid/toekomstbestendigheid met een IQ7 letterlijk nul is.

Veiligheid is zeker een belangrijk argument, waarbij ik inderdaad in de veronderstelling was dat veiligheid door het Enphase systeem beter gegarandeerd zou zijn door het direct achter de panelen omzetten van DC naar AC.
Goede tip om te kijken naar het door jou aangehaalde solaredge systeem! Vorig jaar is hier in buurt een complete stal afgebrand na foutieve montage van een PV installatie, dit bleek achteraf inderdaad een probleem in de connectoren te zijn. Ik ga me hier is verder in verdiepen.

En dan wil ik uiteraard nog reageren op je slotpleidooi:

Dit is niet mijn intentie geweest. Ik ben op zoek naar meningen over het ontvangen voorstel. Ik begrijp dat ik mijn startpost daarvoor uitgebreider had moeten maken, ga ik doen.

Eens, maar welke vragen voeg ik volgens jou precies toe?

Oké, zie reactie op punt a. Informatie wordt aangevuld.

Tot slot bemerk ik in je reacties enige irritatie, lijkt me niet nodig en zonde van je energie.
Een reactie als "er ontbreekt cruciale informatie om goed een mening te kunnen geven, kijk even naar de template en gebruik deze" klinkt m.i. al een stuk vriendelijker. Om een kleine quote uit de huisregels er bij te nemen: "Schrijf je een post vanuit emotie, lees hem dan even terug en vraag je af of je dat in een fysieke ontmoeting ook zou zeggen.".

Maargoed, wellicht een valse start. Ik ga de template er bij pakken en daarmee meer informatie aanleveren.

In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:27

Pazo

Mroaw?

Ik reageer bijna nooit op dit soort topics, net als android - apple lijken we hier af en toe ook wel een Enphase - SolarEdge kamp te hebben ;)

Maar wat ik even kwijt wil mbt Enphase, ongeacht of je er wel of niet voor wilt kiezen:
* Voor IQ8 gaan. Hoewel IQ7 momenteel nog volop verkrijgbaar is, is IQ8 wel de nieuwe generatie en zal IQ7 naar verloop van tijd eruit gaan. Daarop volgend: IQ7 en IQ8 werken (nu) nog niet samen. Vorige generaties, IQ7 en daarvoor M215/M250 konden wél samen met elkaar werken. Het is nu nog niet zeker, maar er is een kans dat IQ7 en IQ8 in de toekomst door een upgrade aan de gateway wel gaan samenwerken. Onlangs een voorbeeld gehad dat IQ8 en IQ7 per ongeluk in 1 system zaten, waarbij IQ8 niet gezien werd in Enlighten / door de gateway, maar wel produceerde. Dus technisch lijkt het al mogelijk. Maar dat terzijde, is geen garantie voor de toekomst ;)
* Accu: Ephase accu is duurder dan andere merken; feit. Andere accu's werken ook gewoon, alleen kan je dat niet terug zien in het Ephase ecosysteem (in de app enzo).
* Aftoppen. Blijft een hardnekkig aanname hier. Ja, ze kunnen aftoppen. In de praktijk, helemaal op een oost-west opstelling en met de juiste IQ8 micro, gebeurt dat nauwelijks. Heeft grotendeels te maken met de beperkte zonkracht hier. Hooguit enkele uren op de topdagen, en dan die je het meestal op zuid-installaties. Vaak genoeg onderzocht / langsgekomen in het Enphase topic, met voorbeelden.

Meer / algemene info mbt Enphase : Het grote Enphase topic

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Oké, nieuwe start. Mét gebruik van het sjabloon dit keer.
Wij willen dus graag zonnepanelen plaatsen op ons schuur dak. Dit dak bestaat uit metalen dakpanplaten met daaronder underlayment en (zeer dik uitgevoerde) gordingen.

Allereerst foto's van de situatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBWVv_KywfhpeMphhnPilRZFXFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJsqypspJMgrcLaF74UiFVXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MHVCU7vEe92VCni2KDZhzVPU-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwfKyG2WYx9l1sjeP89aMTUW.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beide dakvlakken meten 6,4m x 3,8m. Uiteraard reken ik hierin niet de houten dakranden mee, het betreft het volledige "zwarte" dakvlak.
Op/door het oostelijke dakvlak is een schoorsteenpijp voor de houtkachel geplaatst, deze zit vrij ongunstig, waardoor er aan deze zijde wellicht maar 8 i.p.v. 10 panelen geplaatst kunnen worden. Ik heb dit nog niet goed na kunnen meten. (dakvlak is moeilijk bereikbaar en nu niet begaanbaar door de sneeuw ;) )
Schaduw
Er is sprake van schaduwval:
Westzijde:
- Door de wilgen aan de linker kant, deze worden wel elk jaar gesnoeid, maar groeien als kool en kunnen niet alijd gesnoeid worden i.v.m. de sapstromen. Of ze moeten weg >:)
- Aan de rechterkant van het dakvlak door de dakgoot van onze woning.
Jaarverbruik
Met een gezin bestaande uit vier personen is ons verbruik mild te noemen. Afgelopen jaar zaten we op een totaalverbruik van 3300kWh.

Dit gaat naar verwachting wel toenemen vanaf volgend jaar met de komst van een (deels) elektrische auto en het plaatsen van twee split airco units op de slaapkamers.

Helemaal verder kijkend naar de toekomst zullen we de huidige gas kookplaat vervangen voor inductie en iets moeten met onze CV installatie die nu enkel op gas stookt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De hoofdaansluiting is 3x25a.
In de schuur bevindt zich een 16a krachtstroom aansluiting, deze wordt enkel gebruikt voor zwaar gereedschap. In de toekomst moeten we denk ik wel rekening gaan houden dat we niet gelijktijdig de auto laden, op inductie koken, de airco's vol draaien én hobbyen in de schuur, want dan wordt 3x25a wat krap.
Voor nu voldoet deze aansluiting echter prima.
Budget en doel
Doel: Energiekosten verlagen en onafhankelijk zijn van prijsstijgingen. Daarnaast voorbereid zijn op de toekomst denkend aan de plug-in hybride of elektrische auto.

Budget: € 6000€ dit jaar en € 6000 volgend jaar.

Beide dakvlakken mogen helemaal vol. En op termijn zijn er nog een aantal dakvlakken welke te benutten zijn; dakvlak carport en eventueel 2x een dakkapel.

Tot slot mogelijk in de toekomst nog het plaatsen van een thuisaccu, voor nu niet aan de orde, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben.
Wie gaat het project uitvoeren
Om wat kosten te besparen wil ik zelf een ymvk kabel aanleggen/ingraven tussen meterkast en schuur. Het leveren en plaatsen van de panelen en de benodigde aanpassingen in de meterkast besteed ik uit.
Bijhouden van data
Ik vind het leuk om per paneel de opbrengst te zien en dit in combinatie met het huidig verbruik van de woning. Ik heb geen wensen om zelf een applicatie of iets dergelijks te maken waarin allerlei grafieken gemaakt kunnen worden.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels 2 offertes gekregen voor het plaatsen van panelen op één dakvlak:

Offerte 1 - Emphase Systeem
€ 5400
- 10x Longi Solar 410WP all black panelen
- 10x Emphase IQ7 micro omvormers
- Montage middels v.d. valk solar systeem met stokschroeven
- Envoy standaard gateway (voldoet dus niet aan mijn vraag om ook verbruik te kunnen inzien)
- Uitbreiden groepenkast met groep 20a/230v

Offerte 2 - Solaredge
€ 5150
- 10x Longi Solar 410WP all black panelen
- 10x solar edge power optimisers S500B
- Montage middels v.d. valk solar systeem met stokschroeven
- Solaredge 1 fase omvormer SE4000H
- Uitbreiden groepenkast met groep 20a/230v
Regio
Puntje Noord-Brabant, regio wordt ook verzorgd door installateurs uit Zuid Holland. (En soms zelfs Zeeland, maar dat is best uit de richting)

Kort samengevat heb ik geen idee wat in onze situatie het beste past qua systeem en wat qua verhouding een gunstige prijsstelling is.

Initieel werd mij verteld dat enkel Enphase in onze situatie zou kunnen door mijn wens tot uitbreidbaarheid en de schaduwval, maar uit eerdere reacties én een inmiddels ontvangen tweede offerte blijkt dit geen juiste informatie te zijn geweest.

Concreet:
- Wat voor systeem zouden jullie in mijn situatie aanraden?
- Wat voor prijs zou in deze dan redelijk zijn?
- Zijn er verder tips/adviezen voor mijn situatie?

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07 19:39
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen fan van micro-omvormers aangezien het een bijzonder star systeem is met allerlei beperkingen, zoals compatibiliteit. In jouw situatie zou ik niet eens voor solaredge gaan maar een gewone string omvormer nemen, bijvoorbeeld een SMA. Ik zie het nut totaal niet, je hebt eigenlijk geen schaduw, dus waarom.

En verdiep je eens in die micro-omvormer, wat doet die precies, DC omzetten in AC. en hoe, je benoemd de IQ7+, een omvormer met een uitgangsvermogen van 290 Watt. Die laat je vervolgens werken met een 410 Watt paneel, oké, het is oost/west, maar dan nog, je gaat verlies zien in de volle zon.

Even voor je beeldvorming, Ik ben installateur, dus ik weet wat de prijzen zijn, 10 REC Twinpeak 5 405 Wp panelen met een Growatt 1 fase 4200 xh (hybride) omvormer kosten 3750, 10 REC TP5 panelen met Solaredge 4650 euro.

Heb je even een idee wat niet Chinese panelen kosten, en wat jij dan teveel betaald

[ Voor 19% gewijzigd door RobertV70 op 18-01-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedemorgen,

Hartelijk dank voor dit uitgebreide en duidelijke antwoord!
Zou ook de schaduwval van de schoorsteenpijp op het oostelijke dakvlak geen probleem geven bij een normale string omvormer?

Dat de installateur een IQ7+ heeft voorgesteld bij panelen van 410Wp klopt dus gewoon niet, helemaal duidelijk.

Ik ga een aantal offertes vragen voor een SMA systeem en Enphase laten vallen als optie.
Erg fijn om een beetje inzicht in de prijzen te krijgen, zo scherp is dan ook de offerte voor het SolarEdge systeem niet i.c.m. de chinese panelen.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je voldoende panelen hebt is schaduw voor een stringomvormer geen probleem. Meeste panelen hebben 3 bypass diodes en kunnen per stuk 1/3 over de lengte van het paneel overbruggen bij schaduw. Een beetje fatsoenlijke omvormer doet dan de rest. Je moet even opletten hoe je ze neerlegt, schaduw heb je liever over de lange kant van een paneel dan over de korte kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 12:52
hi, zelf heb ik de IQ7A variant, die een hogere opbrengst zou moeten geven (erg tevreden mee) 366va ipv 295.
https://enphase.com/installers/microinverters/comparison

Bij schaduw werking van een boom, blijven de andere panelen vollop produceren, dat werkt goed vind ik.

[ Voor 41% gewijzigd door gmmiddag op 19-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:00

Zenix

BOE!

RobertV70 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:58:
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen fan van micro-omvormers aangezien het een bijzonder star systeem is met allerlei beperkingen, zoals compatibiliteit. In jouw situatie zou ik niet eens voor solaredge gaan maar een gewone string omvormer nemen, bijvoorbeeld een SMA. Ik zie het nut totaal niet, je hebt eigenlijk geen schaduw, dus waarom.

En verdiep je eens in die micro-omvormer, wat doet die precies, DC omzetten in AC. en hoe, je benoemd de IQ7+, een omvormer met een uitgangsvermogen van 290 Watt. Die laat je vervolgens werken met een 410 Watt paneel, oké, het is oost/west, maar dan nog, je gaat verlies zien in de volle zon.

Even voor je beeldvorming, Ik ben installateur, dus ik weet wat de prijzen zijn, 10 REC Twinpeak 5 405 Wp panelen met een Growatt 1 fase 4200 xh (hybride) omvormer kosten 3750, 10 REC TP5 panelen met Solaredge 4650 euro.

Heb je even een idee wat niet Chinese panelen kosten, en wat jij dan teveel betaald
Inderdaad en het liefste ook beiden kanten vol leggen. Het makkelijkste om te meten hoeveel panelen er passen, is om een enkele metale dakpan op te meten.

Ik heb ook pijpjes met mijn Goodwe stringomvormer en dat gaat ook al jaren goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d0bGt103LPKC9NDtDMayLG1r80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhmHMp7FMPmrEgzOrXFuyXaY.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 20-01-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:38

Voor de installateur is de IQ7-serie ook wat makkelijker. De IQ8-serie welke via een ander protocol communiceert, daarom kan ie niet samen met IQ7-serie op dezelfde Gateway, vereist een inBedrijfstelling via de installer toolkit app. Als een installateur dat voor het eerst moet doen is dat ff wennen.
Mocht je ooit nog een uitbreiding overwegen, zou ik nu voor de IQ8-serie kiezen.

En verder is het belangrijkste verkoopargument: robuust systeem. Zodra het eenmaal draait is de kans op storingen en gedoe bijzonder klein. Wij hebben een kleine 3000 systemen in ons bedrijfsportal van Enphase…en als ik zie wat daar voor vragen/storingen uit het veld van terug komt…is dat verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je de schoorsteen pijp niet buitenom doen en het volledige dakvlak gebruiken voor zonnepanelen
2x 12 Longi solar 355 Wp bijvoorbeeld: 1776x1052x35
Dat zou mooi op je dakvlak moeten passen.

SMA Tripower 6.0 hybrid
Als je ooit batterijen aan gaat schaffen heb je ook de HM 2.0 nodig (home manager 2.0)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTiHrayKiOKf1Umq1DVahxuHjLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuD5VILETLyz8IbifQs0lWjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oMYTFXssSP-aAnmQmksq66V0TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muLPoViM4nnP4ZaK0pkgAFBT.jpg?f=fotoalbum_large

Een kennis van me (is metaalbewerker) heeft zelf met metalroof een soort van indak gemaakt, met profielen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfua1Ddx3RrobNlY_ULLmKjdZOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TDXoUmjhi39XB3fKRs84PceTog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YhkxgaRC3Ekuy9ZUorgJKJS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C9VzEIhZctdkrjI-51zH_1Viq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0DKgjS6ZODTobClPWyxONug.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/731w7YYxH0Kpl2ExCNVsdqrNvyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8ovqx3bxf9rSKtH0s3QolPE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie dat ik al te laat heb gereageerd. Dus vergeet deze post maar (ik laat hem wel staan).
Roland_EM25 in "Het grote SMA topic"

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2024 08:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Mijn tip;
Doe de Enphase weg, en gooi ineens beide kanten weg.
De arbeidskosten blijven dan (vrijwel) gelijk, enkel materiaalkosten verhoogd. (Ongeveer met 500 euro).
Dan heb je ineens een systeem met veel meer panelen, waarvan soms misschien deel wegvalt, maar stel dat er 2 hele panelen wegvallen, hou je er 18 over... (Tov van 9.5 panelen bij Enphase).

Of wil je per se per paneel opbrengst kunnen aflezen?

Hoe hoog is dakgoot tov schuur?

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 28-01-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 12:52
eens, de arbeidskosten zijn hoog, dus wil je liever alles 1x doen.
beter 1x een investering doen en niet meer naar omkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
99ruud99 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:40:
Mijn tip;
Doe de Enphase weg, en gooi ineens beide kanten weg.
De arbeidskosten blijven dan (vrijwel) gelijk, enkel materiaalkosten verhoogd. (Ongeveer met 500 euro).
Dan heb je ineens een systeem met veel meer panelen, waarvan soms misschien deel wegvalt, maar stel dat er 2 hele panelen wegvallen, hou je er 18 over... (Tov van 9.5 panelen bij Enphase).

Of wil je per se per paneel opbrengst kunnen aflezen?

Hoe hoog is dakgoot tov schuur?
Met dergelijke aantallen is solaredge minder duur dan Enphase en daadwerkelijk veiliger door actieve temperatuur monitoring op de optimizer connectoren. Als je dan per se monitoring per paneel wil. Vervolgens kun je nog aan de DC/DC accu en dat gaat nooit kunnen bij Enphase.

Maar string en meer panelen blijft het eigenlijk altijd winnen van dure techniek.

@WillemP22 ik ben eigenlijk heel teleurgesteld dat een PV professional een iets lastiger in bedrijf stellen van iq8 en geldig excuus lijkt te vinden om maar iq7 te gebruiken… dat hoort bij je professionele ontwikkeling als aanbieder.

Dat jullie 3000 systemen hebben met weinig problemen zegt weinig als jullie niet goede aantallen alternatieven in jullie historie hebben.

En jullie leggen wel bij aan systemen van anderen natuurlijk? Het grote manko van de uitbreidbaarheid belofte blijft dat aanbieders het domweg niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:38
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Met dergelijke aantallen is solaredge minder duur dan Enphase en daadwerkelijk veiliger door actieve temperatuur monitoring op de optimizer connectoren. Als je dan per se monitoring per paneel wil. Vervolgens kun je nog aan de DC/DC accu en dat gaat nooit kunnen bij Enphase.

Maar string en meer panelen blijft het eigenlijk altijd winnen van dure techniek.

@WillemP22 ik ben eigenlijk heel teleurgesteld dat een PV professional een iets lastiger in bedrijf stellen van iq8 en geldig excuus lijkt te vinden om maar iq7 te gebruiken… dat hoort bij je professionele ontwikkeling als aanbieder.

Dat jullie 3000 systemen hebben met weinig problemen zegt weinig als jullie niet goede aantallen alternatieven in jullie historie hebben.

En jullie leggen wel bij aan systemen van anderen natuurlijk? Het grote manko van de uitbreidbaarheid belofte blijft dat aanbieders het domweg niet willen.
Mijn opmerking over de IQ7 en IQ8 leg je verkeerd uit. Ik schrijf dat een installeur dat als argument zou kunnen gebruiken. Dat geldt niet voor ons: wij zetten nu standaard de IQ8 in. Bij oudere systemen waar nog de IQ7-serie of ouder gebruikt is, gebruiken we bij uitbreidingen wel de IQ7-serie. Van Enphase vind ik dat inderdaad wel een ontwerpfout dat die via andere protocollen communiceerd naar de Gateway. Hopelijk komt er ooit een firmware die wel beide protocollen aankan, we gaan het meemaken.

Van SolarEdge hebben we redelijk wat in ons bedrijfsportal, maar beduidend minder, ca. 800 of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 29-01-2024 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:11:
Kun je de schoorsteen pijp niet buitenom doen en het volledige dakvlak gebruiken voor zonnepanelen
2x 12 Longi solar 355 Wp bijvoorbeeld: 1776x1052x35
Dat zou mooi op je dakvlak moeten passen.

SMA Tripower 6.0 hybrid
Als je ooit batterijen aan gaat schaffen heb je ook de HM 2.0 nodig (home manager 2.0)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een kennis van me (is metaalbewerker) heeft zelf met metalroof een soort van indak gemaakt, met profielen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: ik zie dat ik al te laat heb gereageerd. Dus vergeet deze post maar (ik laat hem wel staan).
Roland_EM25 in "Het grote SMA topic"
Bedankt voor deze zeer uitgebreide reactie!
Inderdaad zijn we inmiddels iets verder in de aanschaf van een PV systeem zoals in het SMA topic te lezen.

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken wat betreft het verplaatsen van de schoorsteenpijp, ik heb deze ooit zelf geplaatst, dus verplaatsen moet ook lukken ;)
Dat steeldeck dak met panelen ziet er trouwens zeer strak uit zeg! Zeker een inspiratiebron!

De wens is nu om inderdaad gelijk beide dakvlakken vol te leggen i.c.m. een drie fase omvormer.
Geoffreerd is nu een sunny tripower, maar met het oog op de toekomst zullen we vragen om een hybrid omvormer te offreren.

De schouw op locatie wees ook uit dat de schaduwvorming (zoals hier al aangegeven door jullie) enorm mee valt en prima softwarematig middels Shadefix opgevangen kan worden. De kosten die we hier nu mee besparen kunnen we in extra panelen stoppen, waardoor we gelijk op oost én west kunnen laten monteren.

Tot slot dank voor alle reacties, het heeft mij doen inzien dat een systeem met micro omvormers niet noodzakelijk is in onze situatie én dat we onze investering verstandiger kunnen doen.

Zodra alles is geïnstalleerd en draait zal ik nog een terugkoppeling plaatsen!
Nogmaals dank allen, zeer waardevol!

Pagina: 1