Goedemorgen!
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen.
De bedoeling is dat ze op ons schuur dak geplaatst worden in een oost/west opstelling.
De dakbedekking bestaat uit aluminium dakpan platen, en daar doen in mijn ervaring sommige installateurs "moeilijk" over. Ze plaatsen enkel op een pannendak of een plat dak.
In totaal zal het gaan om 10 panelen per dakvlak, in totaal dus 20 panelen. Er is wat sprake van (weliswaar minimale) schaduwval door een schoorsteenpijp aan één kant en schaduw van de dakgoot van ons huis aan de andere kant. Ik wil gaan voor een Enphase systeem met in de toekomst eventueel de mogelijkheid een accu aan te sluiten en/of uit te breiden.
Om de kosten te spreiden wil ik dit jaar één dakvlak vol leggen en volgend jaar het andere.
Inmiddels heb ik een offerte ontvangen en zou deze graag aan jullie voor willen leggen omdat ik het idee heb dat de prijs wat aan de hoge kant is en ik een aantal vragen heb.
De werkzaamheden en producten omvatten:
- Leveren en monteren 10x panelen van het merk "Longi Solar" 410wp
- Leveren en monteren 10x Enphase IQ7+ omvormers
- Leveren en monteren Van der Valk Solar montagesysteem
- Bekabeling voor 10x Enphase
- Leveren en monteren Envoy standaard gateway
- Leveren en monteren Q relais 1 fase
- Uitbreiden groepenkast met 1x 20a/230v automaat
Totaal € 5400
Ik draag zelf zorg voor een ymvk kabel vanaf de meterkast in onze woning naar de schuur toe. (ca 10-12m).
Zoals eerder beschreven vraag ik me af of de prijsstelling een beetje correct is, als ik online kijk wat het aan materialen ongeveer zou kosten:
- 10 panelen Longi Solar 410wp € 1000
- 10 omvormers IQ7+€ 1100
- Montagesysteem: € +- 400
- Bekabeling: € 300
- Gateway: € 180
- Q-relais: € 60
- ABB automaat 20a: € 15
Totaal materiaal: € 3055
O.b.v. de offerte zou de arbeid dus ca. € 2345 bedragen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over?
Daarnaast vroeg ik me nog af:
- Is het kiezen voor een IQ8 omvormer niet noodzakelijk en sowieso toekomstbestendiger ivm de ooit gewenste thuis accu?
- Hetzelfde geldt voor de gateway, dit moet volgens mij een "metered" variant zijn?
- Het lijkt mij handig om gelijk een 3-fase q-relais te installeren, anders moet er volgend jaar weer een aanpassing in de meterkast/verdeler plaats vinden. Maar wellicht werkt een 3-fase q-relais niet i.c.m. 10 panelen?
Uiteraard gaan deze vragen ook richting installateur, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening hier over!
Bedankt alvast!
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de aanschaf van zonnepanelen.
De bedoeling is dat ze op ons schuur dak geplaatst worden in een oost/west opstelling.
De dakbedekking bestaat uit aluminium dakpan platen, en daar doen in mijn ervaring sommige installateurs "moeilijk" over. Ze plaatsen enkel op een pannendak of een plat dak.
In totaal zal het gaan om 10 panelen per dakvlak, in totaal dus 20 panelen. Er is wat sprake van (weliswaar minimale) schaduwval door een schoorsteenpijp aan één kant en schaduw van de dakgoot van ons huis aan de andere kant. Ik wil gaan voor een Enphase systeem met in de toekomst eventueel de mogelijkheid een accu aan te sluiten en/of uit te breiden.
Om de kosten te spreiden wil ik dit jaar één dakvlak vol leggen en volgend jaar het andere.
Inmiddels heb ik een offerte ontvangen en zou deze graag aan jullie voor willen leggen omdat ik het idee heb dat de prijs wat aan de hoge kant is en ik een aantal vragen heb.
De werkzaamheden en producten omvatten:
- Leveren en monteren 10x panelen van het merk "Longi Solar" 410wp
- Leveren en monteren 10x Enphase IQ7+ omvormers
- Leveren en monteren Van der Valk Solar montagesysteem
- Bekabeling voor 10x Enphase
- Leveren en monteren Envoy standaard gateway
- Leveren en monteren Q relais 1 fase
- Uitbreiden groepenkast met 1x 20a/230v automaat
Totaal € 5400
Ik draag zelf zorg voor een ymvk kabel vanaf de meterkast in onze woning naar de schuur toe. (ca 10-12m).
Zoals eerder beschreven vraag ik me af of de prijsstelling een beetje correct is, als ik online kijk wat het aan materialen ongeveer zou kosten:
- 10 panelen Longi Solar 410wp € 1000
- 10 omvormers IQ7+€ 1100
- Montagesysteem: € +- 400
- Bekabeling: € 300
- Gateway: € 180
- Q-relais: € 60
- ABB automaat 20a: € 15
Totaal materiaal: € 3055
O.b.v. de offerte zou de arbeid dus ca. € 2345 bedragen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over?
Daarnaast vroeg ik me nog af:
- Is het kiezen voor een IQ8 omvormer niet noodzakelijk en sowieso toekomstbestendiger ivm de ooit gewenste thuis accu?
- Hetzelfde geldt voor de gateway, dit moet volgens mij een "metered" variant zijn?
- Het lijkt mij handig om gelijk een 3-fase q-relais te installeren, anders moet er volgend jaar weer een aanpassing in de meterkast/verdeler plaats vinden. Maar wellicht werkt een 3-fase q-relais niet i.c.m. 10 panelen?
Uiteraard gaan deze vragen ook richting installateur, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening hier over!
Bedankt alvast!
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4