Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statue3685
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-04 11:18
Ik wil een HP laptop kopen want ik kan deze met een korting van mijn werkgever krijgen.
Dus ik kijk naar een van 2-in-1 modellen met top specs. Ik ben geen gamer en gebruik meestal voor webbrowsing, maar wil toch dat die zonder problemen veel Chrome tabs kan halen. 2-in-1 lijkt me handig als een grotere alternatief voor mijn tablet (voor lezen en notities), maar dan voor thuis gebruik.

HP Spectre x360 2-in-1 (2023) voor 1400 euro of HP Spectre x360 14 Spectre x360 (2024) voor 1600 euro.

Meeste verschillen zijn:

HP Spectre x360 2-in-1 (2023)HP Spectre x360 14 Spectre x360 (2024)
32Gb LPDDR4X 32 Gb DDR5 2024 DDR5, but zou ik het verschil merken?
Intel Core i7-1355U Intel Core Ultra 7 155H 2024 is veel meer krachtig, maar mss is 2023 ook genoeg?
3000x2000 OLED 2880x1800 OLED 3:2 is beter in 2023
Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs Intel Arc 8 Xe-cores zeldfeals RAM en proc
1400 euro 1600 euro 2023 slightly cheaper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
Het is een non-vergelijking. De Spectre serie is zo'n beetje het beste wat er te krijgen valt. Welke je ook kiest, beide zijn overqualified voor wat je ermee gaat doen. Dus een heel objectieve lijst maken gaat geen hulp bieden.

Het echte verschil is 3:2 versus 16:10. Voor kantoorwerk zou ik altijd 3:2 verkiezen. Het enige andere noemenswaardige verschil:
De 2024 geeft tactile feedback via het touchpad. Maar voor werk dien je een goede muis te gebruiken voor ergonomie. Dus dat is ondergeschikt aan het scherm.

Processor, iGPU, geheugen, boeit voor werk echt geen bal hoor tov oudere Spectre modellen.

Als beeldverhouding niet belangrijk is voor je kies je gewoon obv design. De 2024 is wat minder spannend.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 16-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
specs. Ik ben geen gamer en gebruik meestal voor webbrowsing, maar wil toch dat die zonder problemen veel Chrome tabs kan halen.
Dat is dus qua cpu qua vereisten een core i3 van de laatste 3 jaar en genoeg geheugen, 16/32 GB.

Hier heb je totaal geen top-specs voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 13:49
Mijn advies: blijf voorlopig weg bij de Spectre x360 2024 en ga voor het goedkoopste model Spectre of ga voor Envy (betere prijs/kwaliteit) ;) Zie mijn beknopte review en forum post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 12:33
Misschien een beetje off-topic, maar @BelovedAunt : in je review van de Spectre schrijf je bij de min punten: "Alleen pen + USB-C dongle (HDMI etc) via HP Store."

Bedoel je hiermee dat deze accessoires enkel meegeleverd worden wanneer je de laptop besteld via de HP Store, of juist dat deze enkel verkrijgbaar zijn via de HP Store?

De reden van deze vraag is omdat ik in de "vraag en antwoord" sectie op de HP Store website zie dat men hier aangeeft dat de pen niet meegeleverd wordt: HP Spectre x360 14-eu0040nd 2-in-1 Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Ik heb met klantenservice van HP NL aan de telefoon gehangen en die gaven aan dat beide accessoires meegeleverd worden, maar alleen als je het via de HP store koopt (hp.nl). Ik was namelijk verrast dat er helemaal niets meegeleverd werd als je bijv. via Alternate besteld (behalve natuurlijk de laptop en 65W USB-C lader).

[ Voor 30% gewijzigd door BelovedAunt op 14-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucjuh8
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 22:20
@BelovedAunt ik overweeg de hp spectre de kopen die jij hebt vanwege 300 euro korting op het moment. Ik lees wisselende dingen over het screen door effect op het scherm, is dit duidelijk te zien en kan je het vergelijken met andere touch laptops? Ik heb zelf een elitebook 1040 g8 van werk en hier is het een heel klein beetje te zien maar absoluut niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Ik vond het behoorlijk storend op sommige momenten, maar dit komt door m'n werk als designer/fotograaf dat ik met m'n neus er bijna bovenop zit zo nu en dan. Als je dat niet doet zul je er alleen last van hebben als je de laptop op schoot hebt op de bank bijv. en je zit er net iets dichter op dan normaal.

Daarnaast moet ik je toch nog steeds waarschuwen voor de performance issues en Intel Arc problemen met externe beeldschermen via DP over USB-C. Intel zegt dit te hebben gefixt met een paar updates maar in de praktijk is hier niets van waar helaas.

De laptop is geretourneerd en heb inmiddels m'n geld terug, ik blijf ver weg van HP's consumer products.

[ Voor 8% gewijzigd door BelovedAunt op 22-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucjuh8
Bedankt voor je reactie. Het scherm zal voor mij vast prima genoeg zijn dan want ik gebruikt mijn laptop bijna uitsluitend op een bureau.

Die bit diepte issues over usb c had ik nog niet van gehoord. Als ik het goed begrijp is hdmi de enige manier om 10 bit te krijgen uit een Windows laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enbroerse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 17:15
Als je via de HP store besteld zit de pen er dan automatisch bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucjuh8
Nope, heb hem uiteindelijk besteld in de student store via iemand die nog student is plus nog een kortingscode voor accesoires, toen was de pen 40 euro extra. Wel opletten dat je de pen dan als pakket besteld en niet los want als pakket heb je sowieso al 15% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 18:55

vpm

Think, tinker, tank

Ik lees in deze review (https://www.notebookcheck...er-met-OLED.808383.0.html) dat de processor van de 16 inch versie beter scoort dan in de 14 inch. Heeft iemand daar nog eerstehands ervaring mee?

Ik kijk naar de x360 als vervanging voor mijn tablet, met het gebruiksgemak van een gewone PC en extra rekenkracht voor photoshop e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucjuh8
Zelf heb ik de 14 inch variant met core ultra 5. Eerst was deze redelijk traag maar heb vrij snel een schone installatie gedaan en sindsdien geen enkele klacht. Ik heb geen hele zware software gebruikt maar bij Darktable of Inkscape is deze wel merkbaar aanzienlijk sneller dan mijn hp elitebook met 11e gen I5. De batterijduur is best prima en haal zonder zwaar werk wel 6 uur of meer maar dit heb ik niet uitgebreid getest.

Wellicht is het te overwegen even te wachten want de opvolger (omnibook ultra flip) is net aangekondigd en belooft net wat meer prestaties maar voornamelijk een flink betere accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

lucjuh8 schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:24:
Zelf heb ik de 14 inch variant met core ultra 5. Eerst was deze redelijk traag maar heb vrij snel een schone installatie gedaan en sindsdien geen enkele klacht. Ik heb geen hele zware software gebruikt maar bij Darktable of Inkscape is deze wel merkbaar aanzienlijk sneller dan mijn hp elitebook met 11e gen I5. De batterijduur is best prima en haal zonder zwaar werk wel 6 uur of meer maar dit heb ik niet uitgebreid getest.

Wellicht is het te overwegen even te wachten want de opvolger (omnibook ultra flip) is net aangekondigd en belooft net wat meer prestaties maar voornamelijk een flink betere accuduur.
Als ik het goed begrijp lag de performance dan toch voornamelijk aan de default HP bloatware?

Nou had ik specifiek wel oog voor de 16" variant, omdat ik het vaak voor films aan de keukentafel gebruik. Opvallend dat veel fabrikanten blijven steken bij 14". Ook voor creatieve doeleinden is m.i. groter toch beter. Even in de gaten houden.

[ Voor 13% gewijzigd door vpm op 10-09-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucjuh8
Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de 16 inch variant maar een schone installatie hielp wel degelijk. Zelfs na het installeren van sommige HP apps zoals myHP en de camera app, dus ik weet niet zeker of het specifiek de bloatware is.

Groter is inderdaad beter als je op de laptop zelf werkt en bijna nooit er mee op pad gaat. Zelf moet ik m vaak meenemen en thuis gebruik ik een tweede scherm dus is 14 inch perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 22-05 16:11
Ik zit ook te kijken naar de spectre. Ik heb nu een desktop van inmiddels 10j oud die aan vervanging toe is. Maar ipv die te upgraden overweeg ik toch een workstation achtig laptop die ik dus oms ook even mee kan nemen, daar gebruik ik nu mijn iPad voor maar ik merk toch dat soms een laptop mis om even files op te zoeken, bewerken etc. Thuis plug ik 'm dan in op mn docking station en klaar ben ik.

Ik overweeg ook de 360 16" nu, en de ThinkPad X1 Carbon Gen 12, beide top specs maar de Thinkpad lijkt iets lichter.

Plus de Spectre is te krijgen een Geforce 4050 GPU, dat vind ik wel een mooie toevoeging en maakt het verschil als je 'm ook als 'desktop' wilt gebruiken voor een game af en toe.

[ Voor 14% gewijzigd door ChiLLeR op 20-09-2024 12:26 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

R.G

Diegene welke deze laptop hebben, hoe is de accu duur , ik lees verschillende berichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

R.G

Als je de laptop aansluit op een docking station van usb c naar 3 hdmi schermen op 1080p

Zal dat accu killend zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:46:
Als je de laptop aansluit op een docking station van usb c naar 3 hdmi schermen op 1080p

Zal dat accu killend zijn?
Ik denk wel dat er meer gevraagd wordt van de cpu/gpu omdat er nu 3 schermen gerenderd moeten worden, dus ja je accu zal sneller leeg zijn. Maar weet niet welk effect dat daadwerkelijk heeft.

Toch de HP Spectre x360 16-aa0085n zojuist besteld met nog de lopende cashback actie.

[ Voor 9% gewijzigd door ChiLLeR op 23-09-2024 13:19 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

ChiLLeR schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:39:
[...]

Toch de HP Spectre x360 16-aa0085n zojuist besteld met nog de lopende cashback actie.
Erg benieuwd naar je ervaring. Wat is je motivatie om voor de extra gpu te gaan?
Ik krijg niet helemaal helder of de cashback na 30/09 nog geclaimd kan worden, dwz obv aankoopdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
vpm schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:52:
[...]

Erg benieuwd naar je ervaring. Wat is je motivatie om voor de extra gpu te gaan?
Ik krijg niet helemaal helder of de cashback na 30/09 nog geclaimd kan worden, dwz obv aankoopdatum.
Ik wil ook af en toe een casual een game kunnen spelen en ik koop graag apparatuur die 5 jaar mee moet kunnen. De interne GPU is gewoon niet zo sterk als een 4050 kan leveren.

Volgens https://gpu.userbenchmark...H-iGPU/m2015629vsm2082163 geeft de 4050 een 160% betere performance dan de ARC.

Casback is altijd obv aankoop datum, dus alles gekocht voor of op 30/9 kan je de cashback op claimen.

[ Voor 7% gewijzigd door ChiLLeR op 23-09-2024 15:23 ]

>> Signature?

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Dat is jammer. De tiltpen wordt ineens niet meer standaard meegeleverd :?
De website is ook een beetje veranderd, en de 16-aa0085n is niet eens meer vindbaar.

Ik wacht wel op een volgende aanbieding...

[ Voor 49% gewijzigd door vpm op 26-09-2024 12:14 ]

• ChiLLeR
vpm schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:09:
Dat is jammer. De tiltpen wordt ineens niet meer standaard meegeleverd :?
De website is ook een beetje veranderd, en de 16-aa0085n is niet eens meer vindbaar.

Ik wacht wel op een volgende aanbieding...
Ik denk dat die bij HP is uitverkocht, je mag ook ergens anders bestellen en nog steeds cashback claimen. Zie uitvoering: HP Spectre x360 16-aa0085nd voor andere verkopers.
Ik heb de pen erbij gekocht voor €55 zodat ik in aanmerking kom voor de cashback.

edit: hier is de link naar de hp store https://www.hp.com/nl-nl/...p-16-aa0085nd-9j1m7ea-abh

[ Voor 9% gewijzigd door ChiLLeR op 26-09-2024 12:36 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

ChiLLeR schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:35:
[...]
Ik heb de pen erbij gekocht voor €55 zodat ik in aanmerking kom voor de cashback.

edit: hier is de link naar de hp store https://www.hp.com/nl-nl/...p-16-aa0085nd-9j1m7ea-abh
Heb jij de laptop inmiddels binnen? Wat zijn de eerste ervaringen?

Ik lees tal van negatieve reviews over de webwinkel en HP zelf/HP service. Inmiddels is de laptop moeilijk leverbaar. Ik zit nog een steeds te twijfelen, omdat de specs/prijs ongeevenaard worden door de concurrentie. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Zit er dan toch een addertje onder het gras?

Vandaag is de laatste dag om te bestellen met cashback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
vpm schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:10:
[...]

Heb jij de laptop inmiddels binnen? Wat zijn de eerste ervaringen?

Ik lees tal van negatieve reviews over de webwinkel en HP zelf/HP service. Inmiddels is de laptop moeilijk leverbaar. Ik zit nog een steeds te twijfelen, omdat de specs/prijs ongeevenaard worden door de concurrentie. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Zit er dan toch een addertje onder het gras?

Vandaag is de laatste dag om te bestellen met cashback.
Heb hem vorige week ontvangen, 's middags besteld bij hp.com en volgende dag via DHL afgeleverd. Prima laptop, lekker snel. Had wel een teams sessie waarin mijn sessie gigantische echo'de voor de andere deelnemers. Op internet gezocht en lijkt iets te zijn in de drivers, daar moet ik nog even verder naar zoeken.

Ik ben er erg tevreden over. Sommige reviewers schreven dat de fan luid kan zijn, maar heb ik nog geen last van gehad. De systeem modus op 'performance mode' gezet ipv 'intelligent', dat zorgt dat alles gewoon maximaal draait ipv terug geschroefd wordt. Binnenkort mijn thuis kantoor verder inrichten en dan schaf ik ook een nieuw scherm aan met USB-C zodat ik die kan gebruiken als 'dock'.

De pen heb ik even gebruikt maar vind het vrij weinig toevoegen, ik denk niet dat ik die veel zal gebruiken. Net als de tablet modus, het is leuk, maar mijn ipad werkt gewoon beter op mijn schoot voor media consumptie. Touchscreen is wel een leuke feature die ik af en toe (zeker onbewust) gebruik!

Ik ben nog geen problemen tegen gekomen. Dus ik kan hem aanraden.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Ik heb uiteindelijk toch de 16 inch aa-0675nd besteld en inmiddels een paar dagen in huis. In de eerste uren kreeg ik al enkele BSODs (tijdens het afspelen van webvideo's - YT, Dumpert, Netflix), met diverse meldingen. Tijdens het installeren van W11 updates klapte die zelfs op een BSOD HYPERVISOR_ERROR, terwijl Hypervisor niet eens aanstaat... wut? Hij komt immers vers uit de doos.

Uit de event log bleken een paar apps continue te crashen: Intel connectivity performance suite & dropbox ad. Deze heb ik gedeinstalleerd, en een disk & mem check uitgevoerd. Sindsdien is het weer stabiel.
Ik merk wel dat voornamelijk HP services erg veel geheugen vreten. Ook een gemiddelde browser pakt al snel 1 - 3gb, terwijl dat onder Linux met ~100 tabs nog niet de helft is.

Ik probeer em wat meer aan de tand te voelen en zo veel mogelijk intensieve taken uit te voeren, maar ben wat huiverig om er echt werk mee doen. Ik heb geen zin in BSODs midden in (onopgeslagen) werk.
Pagina: 1