Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 13:49

Achtergrond

De laatste maanden ben ik druk op zoek geweest naar een laptop om foto's op te bewerken, browsen, Netflixen en af en toe een old-skool of niet-demanding game via Steam te spelen. Een goed scherm en trackpad zijn mijn hoogste prioriteit, daarnaast CPU single-core performance en het toetsenbord. Een dedicated GPU is geen must voor mijn workflows.
De kandidaten
- ASUS Zenbook 14 OLED / 14" OLED 2880x1800 / Core Ultra 7 155H / 16GB / 1TB / Intel Arc
- HP Spectre x360 2-in-1 14 / 14" OLED 2880x1800 / Core Ultra 7 155H / 32GB / 1TB / Intel Arc
- Lenovo Yoga Pro 7 14APH8 / 14" IPS 3072x1920 / Ryzen 7840HS / 16GB / 1TB / RTX 4050/AMD 780M
- Microsoft Surface Laptop 5 / 13.5" IPS 2256 x 1504 / Intel Core i7 1265U / 16GB / 512GB / Intel Iris Xe
- MacBook Pro 14" M1 Pro / 16GB / 512GB
- MacBook Air 15" M2 / 16GB / 512GB
De keuze
Na een hele hoop research (reviews bekijken/lezen, forums afstruinen, rondvragen) de knoop doorgehakt en voor de HP Spectre gegaan. OLED + Touchscreen + meer premium design + goed beoordeelde trackpad en toetsenbord gaven de doorslag en sinds een aantal dagen is het in m'n bezit.

https://www.alternate.nl/HP/Spectre-x360-14-eu0045nd-14-inch-2-in-1-laptop/html/product/1925700?sug=hp%20spectre%20x360

Een uitgebreide review kan nog komen.

Negatieve punten
- Inloggen met face recognition duurt soms erg lang
- Tijdens licht gamen en zware taken als in Lightroom CC Classic fotobewerking wisselende performance
- Geen 10-bit SDR ondersteuning voor externe schermen door software limitaties Intel Arc

Positieve punten
- In vlagen ontzettend snel en alsnog stil
- Trackpad, scherm en toetsenbord beter dan concurrentie
- Behuizing erg mooi en stevig

Geen SDR 10-bit kleurdiepte op externe schermen

Ik heb de klantenservice van HP gecontacteerd om te zien of zij kunnen assisteren. Voorheen heb ik succesvol 10-bit SDR gebruikt via USB-C/DP met DP (1.2/1.4) met verschillende apparaten, zoals de MacBook Pro M1/M2, AMD Radeon 6700XT/RX580, en NVIDIA RTX3080. Deze monitoren, waaronder de HP Z27, Dell Ultrasharp U2723, en LG Ultrafine 5K 27", ondersteunden dit allen. Ondanks het gebruik van Thunderbolt-4 ondersteunde kabels, blijft het probleem bestaan i.c.m de Arc iGPU.

Het klopt wel dat 10-bit HDR werkt via native HDMI op Arc graphics, maar laptops met Arc missen vaak deze aansluiting, of als ze er wel een hebben, is het geen 'native' optie. Dit betekent dat investeringen in bijvoorbeeld een HP Spectre x360 (1300-2500 euro) voor creative professionals niet bruikbaar zijn, wat ongebruikelijk is.

Het ontbreken van de optie voor kleurdiepte bij het aansluiten van de HP Z27 via USB-C DP1.2 blijft een terugkerend probleem, ondanks het gebruik van verschillende driverversies, inclusief bètadriver, de nieuwste driver en OEM-drivers. Een verzoek tot het toevoegen van deze functie is naar verluidt al meer dan een jaar geleden ingediend, met slechts twee reacties van Intel-medewerkers die aangeven dat het tot 12 maanden zou kunnen duren om het op te lossen.

Hoewel Windows aangeeft dat het 10-bit gebruikt wanneer ik "Kleur voor apps automatisch beheren" inschakel, is dit in de praktijk niet het geval. Dit is bevestigd door tests met de Spyder X van een collega, waarbij duidelijke verschillen werden waargenomen in beeldverzadiging tussen mijn MacBook M1 en HP Spectre met Intel Arc, beide aangesloten op dezelfde display/kabelcombinatie.
Onderste steen boven
Intel heeft expres niet de juiste licenties om met of zonder DSC, 10-bit via DP (1.2/1.4/2.0) te ondersteunen, of de devs liggen te slapen. Hetgeen ik kon vinden op forums was enkel een kort bericht van een Intel moderator/medewerker.

Screenshot 1 - Antwoord op vraag wanneer komt 10-bit DP ondersteuning
Screenshot 2 - Missende feature om te switchen tussen 8-bit en 10-bit
Screenshot 3 - Wel in te stellen op interne scherm laptop
Conclusie en vraag
Hoe nu verder? Zonder 10-bit kleurdiepte kan ik mijn werk niet goed doen als fotograaf omdat deel van mijn workflow een handicap heeft zolang Intel Arc op 8-bit blijft hangen met externe displays. Dit komt overigens ook vaak voor op hun desktop GPU's als de A770 en A750 LE.
Opties
1. MacBook aanschaffen
2. Andere Windows 11 laptop dat voldoet aan mijn eisen
3. Andere monitor!? Maar dat lost het Arc probleem nog niet op
4. Afwachten tot de Intel devs wakker worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:27
Gek idee misschien, maar kan je niet in Windows een custom resolutie en bitdiepte aanmaken? Dan forceer je het. Geeft het geen beeld dan boot je naar veilige modus en haal je de resolutie weer weg.

Change your screen resolution in Windows - Microsoft Support

BTW, fantastisch mooie openingspost.

[ Voor 37% gewijzigd door Visgek82 op 08-03-2024 08:51 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
Visgek82 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:50:
Gek idee misschien, maar kan je niet in Windows een custom resolutie en bitdiepte aanmaken? Dan forceer je het. Geeft het geen beeld dan boot je naar veilige modus en haal je de resolutie weer weg.

Change your screen resolution in Windows - Microsoft Support

BTW, fantastisch mooie openingspost.
Thanks, de lay-out kan beter maar zo zou ik het liefst ook andere posts willen lezen om anderen te helpen :)

Inmiddels met een HP Support medewerker aan de telefoon gezeten, alle diagnostische tests waren positief dus we kunnen nu wel concluderen dat het product:
- Een hoop firmware/driver updates nodig heeft om het van een redelijk product een fantastische laptop te maken
- HP wederom design over function aanhoudt en geen moer om de gebruikers geeft in het hogere consumenten segment

Wat betreft een custom resolutie + bitdiepte, dit werkt helaas niet en heb dus inderdaad in safe mode het moeten herstellen. Ik heb een aantal reddit topics en Intel Forum topics gevonden waarin personen aangeven dat ze hetzelfde probleem hebben en nog altijd wachten op een driver update voor Intel Arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hoewel Windows aangeeft dat het 10-bit gebruikt wanneer ik "Kleur voor apps automatisch beheren" inschakel, is dit in de praktijk niet het geval. Dit is bevestigd door tests met de Spyder X van een collega, waarbij duidelijke verschillen werden waargenomen in beeldverzadiging tussen mijn MacBook M1 en HP Spectre met Intel Arc, beide aangesloten op dezelfde display/kabelcombinatie.
Wat bedoel je precies met 'beeldverzadiging'? Dat de kleuren er minder verzadigd uitzien op de HP Spectre? Zo ja, dat is niet een gevolg van de kleurdiepte.
Color depth is only one aspect of color representation, expressing the precision with which the amount of each primary can be expressed; the other aspect is how broad a range of colors can be expressed (the gamut).
Dat je toch een verschil ziet, moet een andere oorzaak hebben. Heb je in de Intel Graphics Command Center gekeken bij Display > General: Quantization Range? Probeer deze eens op "Full" te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Degrader schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Wat bedoel je precies met 'beeldverzadiging'? Dat de kleuren er minder verzadigd uitzien op de HP Spectre? Zo ja, dat is niet een gevolg van de kleurdiepte.

[...]

Dat je toch een verschil ziet, moet een andere oorzaak hebben. Heb je in de Intel Graphics Command Center gekeken bij Display > General: Quantization Range? Probeer deze eens op "Full" te zetten.
Zodra je van 10-bit kleurdiepte naar 8-bit kleurdiepte wisselt zie je dat de verzadiging minder is op het interne scherm (logisch!), maar op het externe scherm zie je geen verschil omdat het op 8-bit blijft hangen. Ik heb er een 16-bit PSD, TIFF en PNG testfile bij gepakt en daar zie je het verschil ook in de gradients.

In Intel Graphics Command Center mist de optie voor "Quantization Range", of uberhaupt Color Depth, zowel in beta versie en laatste stable versie van Intel en de iets verouderde en waarschijnlijk aangepaste HP OEM versie. Blijkbaar zie je dit wel als je een Arc videokaart hebt die een 'native' HDMI poort heeft, via DP (ongeacht welke versie) zit dit niet in de driver ingebouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door BelovedAunt op 08-03-2024 13:12 ]