Tips ivm NAS/Homeserver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 19:48
Hallo,

Ik zou graag een homeserver opzetten waar ik wat transcoding (jellyfin) op kan doen en wat docker containers op kan draaien. (in mindere mate enkele Vm's op draaien)

Maar ik loop hopeloos verloren in alle informatie ivm de hardware.
Ik heb natuurlijk ook opslag nodig dus moet ik dan een NAS en HomeServer voorzien?

Ik dacht eraan om een synology 4bay te kopen en dan een oude thinclient om te bouwen tot een homeserver.
Maar welke thinclient, er zijn er ZOOOO veel.

Of ben ik beter af met een server/nas in elkaar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:32
Als je een synology koopt met een ingebouwde gpu kun je daar ook prima transcoding op doen. Je kan in het zuinige server topic kijken voor advies als je zelfbouw gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
Heb een beetje bang dat een synology voor alles wat veel zal kosten?
Hmm kan het "zuinige server" topic niet direct vinden precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40
vikdb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:36:
Heb een beetje bang dat een synology voor alles wat veel zal kosten?
Hmm kan het "zuinige server" topic niet direct vinden precies.
Het grote zuinige server topic - deel 3

Als je VM's wil draaien en ook nog per se transcoding wil, kom je op een iets duurdere Synology uit. Je kan ook zelfbouw doen, daarmee kun je in theorie wel wat goedkoper uit zijn. Ik zou niet 1 voor de transcoding doen en een los apparaat als homeserver, dan kun je beter 1 apparaat neer zetten (wat mij betreft).

Een Intel NUC is een hele mooie oplossing. Daar zocht ik ook naar, alleen kom je vaak op het punt uit dat er maar 1 interne schijf in kan en dat was voor mij niet voldoende. Heb je niet al te veel data dan kun je perfect uit met een NUC.

[ Voor 49% gewijzigd door rscheper op 16-01-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:58
Ik gebruik hier een intel NUC voor, maar dan moet je er wel een pakken met een cpu die de juiste transcode functies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
sjaakwortel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:41:
Ik gebruik hier een intel NUC voor, maar dan moet je er wel een pakken met een cpu die de juiste transcode functies heeft.
Welke NUC heb je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
rscheper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Als je VM's wil draaien en ook nog per se transcoding wil, kom je op een iets duurdere Synology uit. Je kan ook zelfbouw doen, daarmee kun je in theorie wel wat goedkoper uit zijn. Ik zou niet 1 voor de transcoding doen en een los apparaat als homeserver, dan kun je beter 1 apparaat neer zetten (wat mij betreft).

Een Intel NUC is een hele mooie oplossing. Daar zocht ik ook naar, alleen kom je vaak op het punt uit dat er maar 1 interne schijf in kan en dat was voor mij niet voldoende. Heb je niet al te veel data dan kun je perfect uit met een NUC.
Kan je hier geen bay aanhangen via bvb usb met enkele drives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 00:32
Ik vind de Minisforum doosjes erg leuk. De HM## serie kan één M.2 SSD en twee 2,5" schijfjes huisvesten. Kost niet veel, gebruikt niet veel stroom en is regelmatig in de aanbieding.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
hans_lenze schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:02:
Ik vind de Minisforum doosjes erg leuk. De HM## serie kan één M.2 SSD en twee 2,5" schijfjes huisvesten. Kost niet veel, gebruikt niet veel stroom en is regelmatig in de aanbieding.
toevallig een link van die "HM##"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:58
vikdb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Welke NUC heb je hiervoor?
uitvoering: Intel NUC 10 Performance NUC10i3FNH icm met een pci-e m2 naar sata adapter (moet nog steeds een beter behuizing voor de disks/voeding printen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 00:32
vikdb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:22:
[...]

toevallig een link van die "HM##"?

Of als je iets goedkopers wilt, een usff (ultra small form factor) desktopje (random voorbeeld uit V&A: v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3050 mini-pc i5-7500T 8gb ram 128gb SSD wifi Win10)

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vikdb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:20:
Hallo,

Ik zou graag een homeserver opzetten waar ik wat transcoding (jellyfin) op kan doen en wat docker containers op kan draaien. (in mindere mate enkele Vm's op draaien)

Maar ik loop hopeloos verloren in alle informatie ivm de hardware.
Ik heb natuurlijk ook opslag nodig dus moet ik dan een NAS en HomeServer voorzien?

Ik dacht eraan om een synology 4bay te kopen en dan een oude thinclient om te bouwen tot een homeserver.
Maar welke thinclient, er zijn er ZOOOO veel.

Of ben ik beter af met een server/nas in elkaar?
Vroeger waren de SSD's nog duur, nu koop je voor 230,- een 4 TB versus 100,- voor een HDD variant.. en films stream je sneller van het internet direct naar je tv dan ze te downloaden + uitpakken --> opslag ---> kijken..

Ik zou eerder kijken naar waar wil je je tijd aan besteden .. een beetje nas draait al extra "pakketen" zoals docker en een virtual machine dingus. dus geen gezeik met extra pc's ofzo. maar daar betaal je ook voor.

Beetje Linux distro op een pc/server (zuinige)Mobo ben je eigenlijk meer tijd bezig om alles "werkend" te krijgen + de nodige onderhoud (updates) maar is op de langere/korte termijn wellicht goedkoper.

extra pc/server --> een Intel nuc I5 of vergelijkbaar.. (kan je nog doorverkopen) rasberry pi 4 of 5 kan ook..

Tja vanalles

Pagina: 1