Is dit een normaal gasverbruik met de thermostaat laag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 22:15
Het valt mij al een tijdje op sinds ik een P1 HomeWizard heb dat wij continue gasgebruik hebben, zelfs als wij niet verwarmen. Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2019 met vloerverwarming en we gebruiken alleen gas voor warm water en de vloerverwarming. Standaard staat de thermostaat op 16.5 graden zodat de verwarming niet aan schiet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/freEFEe.png

Toch valt het mij op dat wij continue gasverbruik hebben, zelfs nu ik bijvoorbeeld niet thuis ben en de thermostaat op 16 graden staat heb ik nu al 1m3 kuub verbruikt (foto is een ander voorbeeld)

Ik heb er vrij weinig verstand van en ik vroeg mij af of dit normaal is, ik zou verwachten dat mijn gasverbruik veel lager zou moeten zijn aangezien wij nooit stoken. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Alle reacties

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 22:15
hk12nl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik weet je financiele situatie niet maar ik wil graag mijn situatie met je delen om wellicht wat gerust te stellen. Die 11 euro voor 1 dag heb ik ook zo nu en dan als ik thuis werk of thuis ben. Dat is helemaal niet zo gek in deze tijd. In het voorjaar en de zomer zal deze hoogstens een paar euro per dag zijn of zelfs 0. Dan kan je het prima redden met een maandvoorschot van 120 euro bijvoorbeeld in totaal waarbij de piek in de winter dus hoger ligt. Niets om je zorgen over te maken. Onze woning komt ook uit 2019, staat op 19 graden snachts en 20 graden overdag (als we weg zijn 19 graden, helft van de week is er niemand thuis) en ons voorschot zit rond de 110 euro afgelopen jaar en dit jaar.

Om je vraag te beantwoorden; zet inderdaad je tapwater uit. Dit zal het vermoedelijk verhelpen. Als wij weg zijn en snachts zie ik dan 0 gasverbruik.
Bedankt voor alle reacties allemaal, dit helpt enorm.

Ik had toevallig vorige week mijn thermostaat per ongeluk op 18 graden gezet i.p.v. 17, wat betekende dat ik
best wat vebruik had om het 1 graden te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gTVFfc7.png

Daarom ben ik aardig panisch om deze een keer op 21 te zetten, verbruik ik dan niet NOG meer?
jeroen3 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:40:
Als je ketel goed werkt en modulerend wordt aangestuurd. Wat bijna niet anders kan in nieuwbouw van 2019, dan zal de ketel vrijwel continu werken op een laag vermogen.
Hij probeert daarmee de vloer altijd op temperatuur te houden zodat jouw gestelde vraagtemperatuur gehouden wordt. De thermostaat heeft namelijk als doel om ervoor te zorgen dat de temperatuur 16.5 is, dat betekent niet "uit".

Als je absoluut geen gasverbruik wil als je niet thuis bent ga je een probleem krijgen dat de vloerverwarming niet snel genoeg warmte in de woning kan stoppen om het comfortabel te maken. Vloerverwarming is langzaam (uren). De kachel stookt dan gas voor warmte als je in bed ligt, bij wijze van spreken.

Ter vergelijking:
Ik heb 11 jan 7.5 m3 gebruikt voor 17 graden een paar uur in de avond (15 overdag) zonder vloerverwarming.
Dus 1.7 m3 is heel erg zuinig. Eindig je ergens rond de 400 m3 per jaar?
Mijn verbruik vorig jaar was inderdaad rond de 500m3. (maar dit is wel zonder stoken, verwarming altijd op 17 of 18)

[ Voor 29% gewijzigd door Desiler op 16-01-2024 11:53 ]

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-11-2025
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar dit is het gasverbruik van mijn jaren 70 tussenwoning met vloerverarming en radiatoren. Overdag 20graden, 'snachts 18graden. Ik heb een P1-meter en een koppeling met m'n Vaillant-CV. Hierdoor kan ik tot op detail-niveau zien waar m'n geld naar toe is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4spPrYmTeRJRsaEO-iHWjP7myk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoxk3Wtd07Iy1yyh0tUzGM6U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtN6qiyvDMmGfQ_9ISU409EsCPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39OF0CyjOYUfJyuBbvGGummk.png?f=fotoalbum_large

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de beeldvorming zal ik mijn gebruik (van 14 februari, dat was een vrij representatieve winterdag) ook even delen.

Jaren '60 tussenwoning, HR en HR++ glas maar verder nog niet geïsoleerd. Het dak dus ook niet, maar wel stilstaande lucht tussen 1e verdieping en zoldervloer zonder noemenswaardige onderbreking (geïsoleerde vlizotrap). Overdags op 19.5-20 graden, 's nachts op 16. Ik moet er ook echt niet aan denken om zoals TS de hele dag in 16.5 graden te zitten. Dat vind ik persoonlijk ook echt not done als je gasten over de vloer hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9fI_AjntlYG8p8wXP9JsJLG1cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAuCuJiJl2acdWqgOgc02ofn.jpg?f=fotoalbum_large

Rond 21.00u gaat de thermostaat omlaag, vandaar dat dal. Na 22.00 nog even gaan douchen. 7.8m3 gas in totaal.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 16-01-2024 22:03 ]

Pagina: 1