Is dit een normaal gasverbruik met de thermostaat laag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:48
Het valt mij al een tijdje op sinds ik een P1 HomeWizard heb dat wij continue gasgebruik hebben, zelfs als wij niet verwarmen. Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2019 met vloerverwarming en we gebruiken alleen gas voor warm water en de vloerverwarming. Standaard staat de thermostaat op 16.5 graden zodat de verwarming niet aan schiet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/freEFEe.png

Toch valt het mij op dat wij continue gasverbruik hebben, zelfs nu ik bijvoorbeeld niet thuis ben en de thermostaat op 16 graden staat heb ik nu al 1m3 kuub verbruikt (foto is een ander voorbeeld)

Ik heb er vrij weinig verstand van en ik vroeg mij af of dit normaal is, ik zou verwachten dat mijn gasverbruik veel lager zou moeten zijn aangezien wij nooit stoken. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Desiler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:54:
Het valt mij al een tijdje op sinds ik een P1 HomeWizard heb dat wij continue gasgebruik hebben, zelfs als wij niet verwarmen. Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2019 met vloerverwarming en we gebruiken alleen gas voor warm water en de vloerverwarming. Standaard staat de thermostaat op 16.5 graden zodat de verwarming niet aan schiet.

[Afbeelding]

Toch valt het mij op dat wij continue gasverbruik hebben, zelfs nu ik bijvoorbeeld niet thuis ben en de thermostaat op 16 graden staat heb ik nu al 1m3 kuub verbruikt (foto is een ander voorbeeld)

Ik heb er vrij weinig verstand van en ik vroeg mij af of dit normaal is, ik zou verwachten dat mijn gasverbruik veel lager zou moeten zijn aangezien wij nooit stoken. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Buiten is het 0 graden, binnen 16 graden. Er moet dus gas verbrand worden voor die binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 16:14
Wat is normaal? Maar het eerste waar ik aan denk is de "ECO" functie van de ketel om een beetje warm water op voorraad te houden. Die kun je vaak uitschakelen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-08 12:01
Je ketel staat waarschijnlijk in comfort modus voor warm tapwater. Als je die in eco zet (waardoor het langer duurt voordat je warm water hebt bij het douchen of uit de kraan) zal je gasverbruik nul zijn.

Het kan zoals @Ernemmer zegt ook gewoon regelmatig nodig zijn om gas te gebruiken om het huis op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
Ik denk dat mijn ketel al in ECO modus staat omdat het gemiddeld 10 seconden duurt voordat ik warm water heb uit de kraan, maar dit zal ik zodra ik thuis ben nog even double-checken.

Bedankt voor de reacties.

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe wordt je huis dan warm? Heb je een secundaire bron om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
Cheesy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:03:
Hoe wordt je huis dan warm? Heb je een secundaire bron om te verwarmen?
Niet, wegens de torenhoge gasprijs durven wij niet de verwarming aan te zetten. Heb dit laatst een keer gedaan en toen was de gasrekening 11 euro voor 1 dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Desiler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Niet, wegens de torenhoge gasprijs durven wij niet de verwarming aan te zetten. Heb dit laatst een keer gedaan en toen was de gasrekening 11 euro voor 1 dag.
Maar dan zakt de temperatuur toch echt wel na een paar dagen onder de 16.5 waardoor de ketel aanslaat, toch? Een huis blijft natuurlijk niet uit zichzelf warm (behalve misschien in een flat met 4 buren en een mooie glaspartij op het zuiden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45

itarix

404 soul not found

De verwarming gaat gewoon aan om die 16 graden te bereiken.

Wij zijn een maand op vakantie geweest en hebben toen de verwarming op antivries gezet (9 graden). toen we weer thuis kwamen was het huis 10 graden.
Om weer terug naar de 18 graden te gaan was de vloerverwarming meer dan een dag bezig en hebben we er in 2 dagen 30m3 doorheen gejaagd.

Afgelopen weekend waren we niet thuis en zaten we aan 5m3 per dag op 18 graden.

1m3 om het op 16 graden te houden lijkt mij dan ook erg netjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Met de huidige gasprijzen is dat 8m3 om je huis te verwarmen. Dat is in de winter toch helemaal geen gek verbruik? Hoe zie je dit dan voor je op de lange termijn? Zitten jullie de hele winter in de kou?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Beetje offtopic, maar het is een gegeven dat je tijdens de wintermaanden flink kosten maakt voor gas. Echter, als het goed is compenseer je dat weer tijdens de zomermaanden wanneer je nauwelijks gas verbruikt met je voorschotbedragen.

Stel, je voorschotbedrag is 150 p/m. Maar in december t/m maart heb je een verbruik van 300 euro. Dat is dus 4 keer 150 is 600 euro. Maar van april tm oktober heb je een verbruik van 75 euro, 7 keer 75 is 525 euro. Dat heft elkaar bijna op. Dus om geen cv aan te zetten is mijns inziens nergens voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DutchOwnage schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Beetje offtopic, maar het is een gegeven dat je tijdens de wintermaanden flink kosten maakt voor gas. Echter, als het goed is compenseer je dat weer tijdens de zomermaanden wanneer je nauwelijks gas verbruikt met je voorschotbedragen.

Stel, je voorschotbedrag is 150 p/m. Maar in december t/m maart heb je een verbruik van 300 euro. Dat is dus 4 keer 150 is 600 euro. Maar van april tm oktober heb je een verbruik van 75 euro, 7 keer 75 is 525 euro. Dat heft elkaar bijna op.
Dat is inderdaad off-topic, want dat verandert helemaal niets aan het feit dat de verwarming aanzetten direct geld kost. Sommige mensen kunnen prima in de kou zitten om geld te besparen.
Dus om geen cv aan te zetten is mijns inziens nergens voor nodig.
Bijzondere opmerking zonder iemand z'n financiële situatie te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-08 11:14
Het kost heel veel energie om huis op temperatuur te krijgen. Om het daarna op temperatuur te houden kost echt wel minder energie. Dus zou het een week proberen om op 19 graden te zetten en in de nacht 17 of 18 graden en dan na een week kijken wat het per dag kost om het op die temperatuur te houden. Alles wordt dan opgewarmd in de woning en zit er meer warmte in de massa. Denk dat het minder is dan die 11 euro. Ook is 11 euro echt wel normaal met deze koude dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door FenF op 16-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Met de huidige gasprijzen is dat 8m3 om je huis te verwarmen. Dat is in de winter toch helemaal geen gek verbruik? Hoe zie je dit dan voor je op de lange termijn? Zitten jullie de hele winter in de kou?
Genoeg mensen die nu zo moeten leven. Paar tientjes extra uitgaven in de maand is dan al veel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-08 21:58

Rmg

Zou toch overwegen om af en toe het hele huis eens te verwarmen en ventileren, vochtproblemen en schimmel kan vele malen meer kosten dan dat gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:53
[...]

Ik weet je financiele situatie niet maar ik wil graag mijn situatie met je delen om wellicht wat gerust te stellen. Die 11 euro voor 1 dag heb ik ook zo nu en dan als ik thuis werk of thuis ben. Dat is helemaal niet zo gek in deze tijd. In het voorjaar en de zomer zal deze hoogstens een paar euro per dag zijn of zelfs 0. Dan kan je het prima redden met een maandvoorschot van 120 euro bijvoorbeeld in totaal waarbij de piek in de winter dus hoger ligt. Niets om je zorgen over te maken. Onze woning komt ook uit 2019, staat op 19 graden snachts en 20 graden overdag (als we weg zijn 19 graden, helft van de week is er niemand thuis) en ons voorschot zit rond de 110 euro afgelopen jaar en dit jaar.

Om je vraag te beantwoorden; zet inderdaad je tapwater uit. Dit zal het vermoedelijk verhelpen. Als wij weg zijn en snachts zie ik dan 0 gasverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 16-01-2024 11:21 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:16
Ja, tót je ruimtetemperatuur teveel zakt omdat je nooit meer je verwarming aan zet. Niks mis met een wat koudere ruimte, maar let wel op vocht en ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:30

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Desiler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:01:
Ik denk dat mijn ketel al in ECO modus staat omdat het gemiddeld 10 seconden duurt voordat ik warm water heb uit de kraan, maar dit zal ik zodra ik thuis ben nog even double-checken.
Hier staat de CV tapwater op Eco. 10 seconden vind ik nog best snel. Hier duurt het iets langer voor mijn gevoel. De standaardinstelling voor warmwater is vaak "comfort" (=warmtewisselaar warm houden). Als je er zelf niet aan de instellingen gekeken hebt zou je hem nog eens kunnen nagaan.

Qua verbruik is 1 m³ heel netjes hoor, maar dat is maar een deel van je dag begrijp?
Hoeveel verbruik je over een hele dag?

Hier, eveneens vloerverwarming, zie ik over de afgelopen week een bereik van 2.6 ~ 4 m³ gasverbruik per dag.
Thermostaat staat op 17°C in de nacht, 18 °C in de ochtend en 18.5 °C in de middag (schakelmoment 11:00).
Ik denk dat de dagen dat ik boven de 3.5 m³ uit kom er gebadderd is of gebruik gemaakt van de douche.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 16-01-2024 13:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
Als je ketel goed werkt en modulerend wordt aangestuurd. Wat bijna niet anders kan in nieuwbouw van 2019, dan zal de ketel vrijwel continu werken op een laag vermogen.
Hij probeert daarmee de vloer altijd op temperatuur te houden zodat jouw gestelde vraagtemperatuur gehouden wordt. De thermostaat heeft namelijk als doel om ervoor te zorgen dat de temperatuur 16.5 is, dat betekent niet "uit".

Als je absoluut geen gasverbruik wil als je niet thuis bent ga je een probleem krijgen dat de vloerverwarming niet snel genoeg warmte in de woning kan stoppen om het comfortabel te maken. Vloerverwarming is langzaam (uren). De kachel stookt dan gas voor warmte als je in bed ligt, bij wijze van spreken.

Ter vergelijking:
Ik heb 11 jan 7.5 m3 gebruikt voor 17 graden een paar uur in de avond (15 overdag) zonder vloerverwarming.
Dus 1.7 m3 is heel erg zuinig. Eindig je ergens rond de 400 m3 per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-08 23:42
Als je echt geen gas wilt gebruiken behalve douchen dan moet je doen zoals een familielid van me: ketel uitzetten na het douchen...
Maar dan wordt het inderdaad wel heel koud in huis. Alleen opwarmen door zon en de buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
hk12nl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik weet je financiele situatie niet maar ik wil graag mijn situatie met je delen om wellicht wat gerust te stellen. Die 11 euro voor 1 dag heb ik ook zo nu en dan als ik thuis werk of thuis ben. Dat is helemaal niet zo gek in deze tijd. In het voorjaar en de zomer zal deze hoogstens een paar euro per dag zijn of zelfs 0. Dan kan je het prima redden met een maandvoorschot van 120 euro bijvoorbeeld in totaal waarbij de piek in de winter dus hoger ligt. Niets om je zorgen over te maken. Onze woning komt ook uit 2019, staat op 19 graden snachts en 20 graden overdag (als we weg zijn 19 graden, helft van de week is er niemand thuis) en ons voorschot zit rond de 110 euro afgelopen jaar en dit jaar.

Om je vraag te beantwoorden; zet inderdaad je tapwater uit. Dit zal het vermoedelijk verhelpen. Als wij weg zijn en snachts zie ik dan 0 gasverbruik.
Bedankt voor alle reacties allemaal, dit helpt enorm.

Ik had toevallig vorige week mijn thermostaat per ongeluk op 18 graden gezet i.p.v. 17, wat betekende dat ik
best wat vebruik had om het 1 graden te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gTVFfc7.png

Daarom ben ik aardig panisch om deze een keer op 21 te zetten, verbruik ik dan niet NOG meer?
jeroen3 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:40:
Als je ketel goed werkt en modulerend wordt aangestuurd. Wat bijna niet anders kan in nieuwbouw van 2019, dan zal de ketel vrijwel continu werken op een laag vermogen.
Hij probeert daarmee de vloer altijd op temperatuur te houden zodat jouw gestelde vraagtemperatuur gehouden wordt. De thermostaat heeft namelijk als doel om ervoor te zorgen dat de temperatuur 16.5 is, dat betekent niet "uit".

Als je absoluut geen gasverbruik wil als je niet thuis bent ga je een probleem krijgen dat de vloerverwarming niet snel genoeg warmte in de woning kan stoppen om het comfortabel te maken. Vloerverwarming is langzaam (uren). De kachel stookt dan gas voor warmte als je in bed ligt, bij wijze van spreken.

Ter vergelijking:
Ik heb 11 jan 7.5 m3 gebruikt voor 17 graden een paar uur in de avond (15 overdag) zonder vloerverwarming.
Dus 1.7 m3 is heel erg zuinig. Eindig je ergens rond de 400 m3 per jaar?
Mijn verbruik vorig jaar was inderdaad rond de 500m3. (maar dit is wel zonder stoken, verwarming altijd op 17 of 18)

[ Voor 29% gewijzigd door Desiler op 16-01-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Is het gewoon dat je het duur vind of kan je het niet betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 07:40
Desiler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Ik had toevallig vorige week mijn thermostaat per ongeluk op 18 graden gezet i.p.v. 17, wat betekende dat ik

[Afbeelding]

Daarom ben ik aardig panisch om deze een keer op 21 te zetten, verbruik ik dan niet NOG meer?
[...]

Mijn verbruik vorig jaar was inderdaad rond de 500m3.
Opwarmen en op temperatuur houden geven heel verschillende verbruikscijfers. Zeker met vloerverwarming. Er moet een hoop massa opgewarmt worden, maar als het eenmaal warm is dan heeft het een stuk minder nodig om warm te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
KNed schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:49:
Is het gewoon dat je het duur vind of kan je het niet betalen?
Duur, ik kan het makkelijk betalen, dat is het probleem niet. Maar ik vroeg mij gewoon af of dit normale cijfers zijn, ik ben echt een leek wat dat betreft. Dus deze antwoorden heb ik echt wat aan! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:10
[...]
Bij warmteverlies gaat het vooral om het verschil in temperatuur. Dus buiten 5 graden en binnen 20 graden is 15 graden verschil dus meer warmteverlies dan bij 17 graden binnen.
Maar wat je ook moet bedenken is dat als je nu van 17 graden naar 21 gaat, dat je eerst een hele hoop beton (massa) aan het opwarmen bent. Dat kost tijd en geld. Dus je zal eerst een enorme piek krijgen. Na een paar dagen is die massa opgewarmd en zal het veel minder gas kosten om het op temperatuur te houden.
Dan betaal je in feite enkel het extra verwarmte verlies voor de paar graden extra.

Kortom, je weet het pas echt als je langere tijd je huis op een hogere temperatuur instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Comfort kost geld. Water kost geld, verwarmen kost geld, stroom kost geld.

Vergelijk het met auto brandstof: tig jaar geleden was benzine veel goedkoper. Dus toen was het goedkoper dan nu om van A naar B te rijden. Verwarmen is nu duurder. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Ga je niet meer van A naar B omdat de benzine duurder is? Of minder vaak? Of is het je het waard om dan maar meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:46
[...]

[Afbeelding]

[...]

Mijn verbruik vorig jaar was inderdaad rond de 500m3.
Maar je ziet al dat het verbruik aan het eind van de avond weer naar beneden ging, heb je hem laten staan? Kun je dan eens kijken wat het de dag erop deed.

Heb je ondertussen ook al naar de eco stand gekeken waar iedereen het over had?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desiler
Maikie18 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Maar je ziet al dat het verbruik aan het eind van de avond weer naar beneden ging, heb je hem laten staan? Kun je dan eens kijken wat het de dag erop deed.

Heb je ondertussen ook al naar de eco stand gekeken waar iedereen het over had?
10 januari (de dag erop) had ik een verbruik van 1.3m2 dus deze is inderdaad gezakt.
Ik ben nog op mijn werk maar zodra ik vanavond thuis ben ga ik gelijk even naar de ketel kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:08
Ik zou je ook eens inlezen in het afstemmen van je CV ketel, bij mij thuis heb ik het vermogen op ongeveer het minimale staan en de temperatuur ook zo laag mogelijk. Nu verbruikt mijn CV ketel relatief weinig en stuur ik per kamer specifiek aan adhv temperatuur en schema's (TADO)

Ik stook met een enigszins geisoleerd hoekhuis voor een gemiddeld appartement, terwijl het in mijn woonkamer gewoon 20 graden is. Slaapkamers zijn wanneer gewenst 18 a 21 graden, maar daarbuiten gewoon 16.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Wat ook gewoon echt wel ruk is en waar iedereen mee te maken heeft, is de verhoging van de belasting op gas. In 2020 was dit nog 40 cent de kuub, inmiddels zitten we op 77 cent. Zowat een verdubbeling. Bijna de helft is gewoon belasting 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Mijn verbruik vorig jaar was inderdaad rond de 500m3. (maar dit is wel zonder stoken, verwarming altijd op 17 of 18)
Ik denk dat jouw definitie van 'stoken' niet helemaal juist is.
Mijns inziens: stoken = verwarmen.

Ons gezin heeft zonder stoken / verwarmen een verbruik van 20-25 m3 per maand. Dat is 250-300 m3 per jaar. Dat gaat dan naar warm tapwater (douchen, afwassen) en naar het gasfornuis.

Ik vermoed dat jij ook zo'n 250 m3 voor verwarmen gebruikt. Wat overigens heel netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09
Desiler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:55:
[...]

10 januari (de dag erop) had ik een verbruik van 1.3m2 dus deze is inderdaad gezakt.
Ik ben nog op mijn werk maar zodra ik vanavond thuis ben ga ik gelijk even naar de ketel kijken.
Dat is nogal wiedes, je hebt 's avonds 9 januari de boel opgestookt. In een goed geïsoleerd huis is die warmte niet direct weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09
FenF schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:02:
Het kost heel veel energie om huis op temperatuur te krijgen. Om het daarna op temperatuur te houden kost echt wel minder energie. Dus zou het een week proberen om op 19 graden te zetten en in de nacht 17 of 18 graden en dan na een week kijken wat het per dag kost om het op die temperatuur te houden. Alles wordt dan opgewarmd in de woning en zit er meer warmte in de massa. Denk dat het minder is dan die 11 euro. Ook is 11 euro echt wel normaal met deze koude dagen.
Lagere delta T wint het altijd van de hoge delta T. Hoe kouder het huis is hoe minder verbruik je hebt.

Pas met een warmtepomp kan het sommetje anders worden, omdat je dan afgestraft wordt als je aanvoertemperatuur omhoog moet om het huis op te warmen ipv constant te houden. Met een CV-ketel bespaar je gewoon met een lagere temperatuur en met VV zou die gewoon netjes in condensatiebereik moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

DutchOwnage schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:01:
Wat ook gewoon echt wel ruk is en waar iedereen mee te maken heeft, is de verhoging van de belasting op gas. In 2020 was dit nog 40 cent de kuub, inmiddels zitten we op 77 cent. Zowat een verdubbeling. Bijna de helft is gewoon belasting 😬
Gas is in vergelijking met elektra nog steeds minder belast..... ;w

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sterker nog, wij (dynamisch contract bij Frank) betalen vandaag zo'n 30 cent per m3, dus is de belasting meer dan tweederde van de prijs per m3...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

[...]

Ik snap dit probleem niet helemaal.

Energiebedragen factureren 1x per jaar. Om alles te spreiden en je niet in 1x alles af te laten rekenen betaal je van tevoren een voorschot (het voorschotplan noem ik het altijd maar, een werkgeralteerde term :9 ).
Dat betekent dat de dure wintermaanden verdeeld worden over het hele jaar. Dus ja, dit zijn dure maanden als je het per dag bekijkt maar het is niet zo dat je dit elke maand zou moeten afrekenen.

(iemand anders had het hier ook al over maar ik dacht leg het maar iets uitgebreider uit)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:11
psy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Ik snap dit probleem niet helemaal.

Energiebedragen factureren 1x per jaar. Om alles te spreiden en je niet in 1x alles af te laten rekenen betaal je van tevoren een voorschot (het voorschotplan noem ik het altijd maar, een werkgeralteerde term :9 ).
Dat betekent dat de dure wintermaanden verdeeld worden over het hele jaar. Dus ja, dit zijn dure maanden als je het per dag bekijkt maar het is niet zo dat je dit elke maand zou moeten afrekenen.

(iemand anders had het hier ook al over maar ik dacht leg het maar iets uitgebreider uit)
Die 11 euro moet gewoon worden opgehoest. Niet meer, niet minder. Het is echt zo eenvoudig als TS schetst.
Aan TS:
Zoals andere al voor mij hebben gezegd in dit topic, de lage temperatuur in je woning helpt om de kosten (zo) laag (mogelijk) te houden. En ook om de woning op 16-17 graden te houden is gasverbruik nodig. Wanneer de buiten temperatuur niet meer onder de 10 graden komt zul je zien dat je gasverbruik nagenoeg 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Desiler je verbruikt gewoon gas om het om de gevraagde temperatuur te houden binnen.
Zet maar voor de gein alles op 6 graden, dus uit. dan zie je wat het verschil is. ook gebruik je gas voor warm tapwater om te douchen etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 10:52
Bij vloerverwarming moet je altijd even door de zure appel bijten. de eerste (paar) dag(en) heb je meer verbruik maar dat zou moeten afvlakken zodra de vloer de gewenste temperatuur heeft gehaald.
Pas als je meerdere dagen van huis gaat kan het lonen om de kachel naar beneden te zetten maar het is vaak gunstiger om gewoon de thermostaat op een vaste waarde te zetten.
Ik zou dat eens proberen en na een week kijken wat je dagverbruik is. Zou best mogelijk zijn dat dat nauwelijks meer is dan je huidige vebruik.
Altijd 16.5 graden is geen comfortabele temperatuur en zou niet nodig hoeven zijn in een moderne woning.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Sterker nog, wij (dynamisch contract bij Frank) betalen vandaag zo'n 30 cent per m3, dus is de belasting meer dan tweederde van de prijs per m3...
Zit ik dan met m'n 1,26 voor een jaar vast... In juli als m'n contract afloopt overweeg ik voor het eerst toch echt voor dynamisch te gaan. Even goed inlezen tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-08 20:55
pagani schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Waar halen jullie deze bedragen vandaan? zo ver ik weet is de energie belasting op gas op dit moment € 0,70544

En zit Frank energie vandaag op € 1,143 /m3 inclusief energie belasting wat dus € 0,447 is of zie ik iets over het hoodd ?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 14:33 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
firefly112 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:05:
[...]

[...]

Waar halen jullie deze bedragen vandaan? zo ver ik weet is de energie belasting op gas op dit moment € 0,70544

En zit Frank energie vandaag op € 1,143 /m3 inclusief energie belasting wat dus € 0,447 is of zie ik iets over het hoodd ?
In-/Ex-BTW plus inkoopvergoeding is het verschil. Dan inderdaad 43-45 cent/m3.

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 14:33 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-08 16:54
ik zou verwachten dat mijn gasverbruik veel lager zou moeten zijn aangezien wij nooit stoken.
[...]

Ik lees telkens dat je zegt dat je niet stookt, maar de cijfers en plaatjes laten duidelijk zien dat je dat wel doet. En dat is ook heel normaal. Als het buiten 0 graden is, moet je wel stoken om het binnen 16 graden te houden.

Hoe lager de buitentemperatuur is, hoe meer energie er door je wanden en ramen naar buiten verdwijnt. Bij mijn huis is dit energieverlies ongeveer 250 Watt per graad temperatuurverschil. Bij de huidige temperatuur verlies ik dus door de 'schil' continue 4000 Watt (17 binnen, 1 buiten, is 16 graden verschil). Dit moet aangevuld worden. De lampen, oven, kookplaat en lichamen in mijn huis leveren hiervoor bij elkaar misschien een paar honderd Watt, maar het overgrote deel moet van de CV (of warmtepomp) komen. 4000 Watt is bijna een halve kubieke meter gas per uur. Nu is jouw huis moderner en dus beter geisoleerd, dus wellicht kun jij volstaan met een kwart hiervan, maar feit blijft dat er gewoon warmte moet worden toegevoegd, en daarvoor wordt gas verbrand. Dat noemen de meeste mensen stoken. Ook als de thermostaat op 16 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-08 20:55
pagani schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:08:
[...]

In-/Ex-BTW plus inkoopvergoeding is het verschil. Dan inderdaad 43-45 cent/m3.
Sorry ik zie dat ik de verkeerde post heb gequoot 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-08 13:13
Ons BENG hoekhuis verbruikte ook ooit 600-800m3, maar met temperaturen van ~22 graden in huis ook als het buiten vriest. Je zit in een behoorlijk nieuw huis, waarschijnlijk met de laatste bouwnormen. Als de muren na een week warmer zijn stook je niet zoveel meer. Ook moet je niet kijken naar afgelopen week. Dat zijn temperaturen die we haast niet hebben meegemaakt in de afgelopen winters volgens mij.

Ik moet toegeven dat het voor mij nu ook zo was dat ik elke dag keek, maar dat komt wegens net in gebruik zijnde warmtepomp. Kun je ook doen ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
11 januari was een hele koude dag ik heb toen 7 m3 verstookt aan warmte en warmwater. Was het wel 21 graden in de middag en avond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij zitten dit jaar in januari op 185m3 gasverbruik, zo'n 200 euro aan gas, met de verwarming 's nachts op 15 en overdag op 16,5. Dat is zo'n 11,5m3 per dag.
Denk dat je je nergens druk over hoeft te maken hoor, het is in deze tijd van het jaar gewoon duur om je huis op minimale temperatuur te houden. Als je de verwarming helemaal uit zet ga je binnen een dag of twee onder de 10 graden en dan begin je meteen schimmelvorming e.d. te krijgen.

Als je 3 maanden per jaar 200 euro per maand kwijt bent en de rest van het jaar een tientje dan kom je op zo'n 60 euro per maand uit, dat is wat mij betreft echt wel de moeite waard om het in de winter nog een beetje schappelijk te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
Oon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:30:
Als je 3 maanden per jaar 200 euro per maand kwijt bent en de rest van het jaar een tientje dan kom je op zo'n 60 euro per maand uit, dat is wat mij betreft echt wel de moeite waard om het in de winter nog een beetje schappelijk te houden :)
Een 10tje per maand ga ik denk niet redden, eerder rond de 50 met alleen stroomgebruik :P

Thanks voor al jullie tips en antwoorden! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 20:23
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar dit is het gasverbruik van mijn jaren 70 tussenwoning met vloerverarming en radiatoren. Overdag 20graden, 'snachts 18graden. Ik heb een P1-meter en een koppeling met m'n Vaillant-CV. Hierdoor kan ik tot op detail-niveau zien waar m'n geld naar toe is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4spPrYmTeRJRsaEO-iHWjP7myk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoxk3Wtd07Iy1yyh0tUzGM6U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtN6qiyvDMmGfQ_9ISU409EsCPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39OF0CyjOYUfJyuBbvGGummk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de beeldvorming zal ik mijn gebruik (van 14 februari, dat was een vrij representatieve winterdag) ook even delen.

Jaren '60 tussenwoning, HR en HR++ glas maar verder nog niet geïsoleerd. Het dak dus ook niet, maar wel stilstaande lucht tussen 1e verdieping en zoldervloer zonder noemenswaardige onderbreking (geïsoleerde vlizotrap). Overdags op 19.5-20 graden, 's nachts op 16. Ik moet er ook echt niet aan denken om zoals TS de hele dag in 16.5 graden te zitten. Dat vind ik persoonlijk ook echt not done als je gasten over de vloer hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9fI_AjntlYG8p8wXP9JsJLG1cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAuCuJiJl2acdWqgOgc02ofn.jpg?f=fotoalbum_large

Rond 21.00u gaat de thermostaat omlaag, vandaar dat dal. Na 22.00 nog even gaan douchen. 7.8m3 gas in totaal.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 16-01-2024 22:03 ]

Pagina: 1