Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 22:40
Hi,

Ik heb een warmtepompdroger die behoorlijk wat herrie maakt (siemens, 3mnd oud). Volgens de monteur wordt dat veroorzaakt doordat binnenshuis de frequentie zou schommelen tussen de 30 en 120hz (en het toerental zou hierdoor omhoog gaan). Hij heeft dit geconstateerd met een Voltcraft vc850.

Het apparaat is dus volgens Siemens 100% in orde, ik moet het zelf maar oplossen. Diverse elektriciëns gebeld en vinden het allemaal een vreemd verhaal of hebben er nog nooit van gehoord. Dan zouden meerdere apparaten in huis niet goed functioneren en al mijn klokken te snel lopen. Enexis gebeld, leveren gewoon 50hz zeggen ze, meer kunnen ze niet voor me betekenen.
Het zou gaan om netvervuiling/harmonische.
Enkele elektriciëns geven aan dat dat enkel in de industrie van toepassing is, lijkt heel sterk dat dat bij consumenten ook is. En als er een afwijking zou zijn, is dat echt heeeel minimaal.

De monteur heeft gelijk, ik moet er maar een Ehmann netfilter tussen steken, aldus Siemens.

Wordt dus een spelletje op deze manier, maar ik kom zo geen steek vooruit. Iemand nog ideeen, adviezen?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je een slimme meter hebt kan je het daar vaak op terugzien, via de P1 kan je het ook loggen.. verder sluit ik mij aan bij enexis, het is wat ongeloofwaardig gezien je dan heel wat meer problemen zou hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2024 16:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
Leuk verhaal van het netfilter, maar een netfilter gaat er ook niet voor zorgen dat de frequentie aangepast wordt.

Heb je dezelfde problemen als hier omschreven? Warmtepompdroger Siemens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 16:00
Bedoelt de monteur niet de frequentie van de compressor van de warmtepomp? Die wordt waarschijnlijk met een inverter geregeld om de juiste warmte afgifte te hebben.

Heb je er meer/minder last van als je een ander programma kiest?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De frequentie van het lichtnet is heel erg stabiel, juist bij wisselspanning kan het een niet sneller draaien dan het ander zonder dat alles in de soep loopt. Bij dergelijke extreme uitspraken is het eenvoudig om aan te nemen dat de monteur onzin vertelt. Da's ook niet zo gek, ik heb heel vaak onzin gehoord van monteurs.

[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 15-01-2024 16:53 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16
Heel Europa zat bijna in het donker toen de netfrequentie plotseling in elkaar zakt naar een whopping 49.74Hz, dus de kans dat er bij jou 30-120Hz uit het stopcontact komt is gelijk aan het winnen van de staatsloterij terwijl je bevalt van een drieling op een eenwieler.
Tenzij het thuis op een aggregaat draait....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:25:
veroorzaakt doordat binnenshuis de frequentie zou schommelen tussen de 30 en 120hz (en het toerental zou hierdoor omhoog gaan). Hij heeft dit geconstateerd met een Voltcraft vc850.
Dat is onmogelijk. De frequentie ligt in het hele land vast op 50 Hz.
Diverse elektriciëns gebeld en vinden het allemaal een vreemd verhaal of hebben er nog nooit van gehoord. Dan zouden meerdere apparaten in huis niet goed functioneren en al mijn klokken te snel lopen. Enexis gebeld, leveren gewoon 50hz zeggen ze, meer kunnen ze niet voor me betekenen.
Die electriciëns en Enexis hebben gelijk.
Dat kan je met de bovengenoemde meter niet meten. Is dus een aanname / verzonnen door die monteur.
Ehmann netfilter tussen steken, aldus Siemens.
Zou inderdaad harmonischen kunnen wegfilteren. Maar dan eerst maar eens aantonen dat die er inderdaad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ik heb inderdaad een slimme meter, zit momenteel een homeziward p1 meter op; kan ik daar iets mee?

Helaas houdt Siemens voet bij stuk, ze nemen het niet van me aan, ondanks ik aangeef geïnformeerd te hebben bij meerdere elektriciëns en Enexis. Weet even niet hoe ik dit nu het beste moet aanvliegen. Moet onderhand rechtsbijstand in gaan schakelen. Vind het belachelijk hoe mijn klacht wordt behandeld en dat ik ook nog eens een netfilter zou moeten kopen, terwijl die droger al knetterduur is.

Geluid is overigens niet de enigste klacht. Snachts spontaan aanspringen (niet draaien, maar inschakelen, af en tie niet inschakelen (ring blijft draaien), communicatieproblemen met homeconnect, onjuiste resttijd…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:05:
Ik heb inderdaad een slimme meter, zit momenteel een homeziward p1 meter op; kan ik daar iets mee?
Je verbruik meten. De huidige spanning, stroom, en vermogen meten. Maar helaas geen frequentie of harmonischen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
De frequentie moet netjes 50 Hz zijn. Als dat 40 of 60 is gaat volgens mij al je apparatuur kapot. Een frequentie van 30 of 120 is echt onzin. Dat kan helemaal niet. Die monteur zal z'n Voltcraft wel op een verkeerde functie gehad hebben. Dat kan niet anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Nickname55 op 15-01-2024 17:38 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet toevallig iets van een omvormer voor zonnepanelen thuis die een beetje slim is? Ik kan op mijn SolarEdge omvormer prima de frequentie van het net uitlezen. De grootste afwijking in de afgelopen week is overigens 0,05Hz, wat aangeeft dat het echt wel stabiel is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:35:
Niet toevallig iets van een omvormer voor zonnepanelen thuis die een beetje slim is? Ik kan op mijn SolarEdge omvormer prima de frequentie van het net uitlezen. De grootste afwijking in de afgelopen week is overigens 0,05Hz, wat aangeeft dat het echt wel stabiel is.
Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:38
Wat voor lawaai maakt de droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit.
Het gaat dus niet om de basisfrequentie, die is gewoon 50Hz maar er is vervuiling daarbovenop met een hogere frequentie.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Juup schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Dit.
Het gaat dus niet om de basisfrequentie, die is gewoon 50Hz maar er is vervuiling daarbovenop met een hogere frequentie.
Is het dan geen onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
grlk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:56:
Wat voor lawaai maakt de droger?
Lastig te omschrijven, denk dat ratelen het juiste woord is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Moeilijk te zeggen of het de oorzaak is van jouw problemen met de warmtepompdroger.
Maar netvervuiling op zich is geen onzin.

Als je een netfilter zou kunnen lenen/huren/testen dan zou je het kunnen proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juup op 15-01-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
Ratelen klinkt als een mechanisch probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Juup schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Moeilijk te zeggen of het de oorzaak is van jouw problemen met de warmtepompdroger.
Maar netvervuiling op zich is geen onzin.

Als je een netfilter zou kunnen lenen/huren/testen dan zou je het kunnen proberen.
Maar dan heb je toch nog steeds het argument dat meerdere apparaten hier in huis last van zouden hebben? Ik heb oa ook nog een nieuwe wasmachine, oven en vaatwasser van siemens vol met elektronica. Het zou wel heel triest zijn als ik voor elk apparaat zo’n filter zou moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 19:55
Hi,

Ik heb een warmtepompdroger die behoorlijk wat herrie maakt (siemens, 3mnd oud). Volgens de monteur wordt dat veroorzaakt doordat binnenshuis de frequentie zou schommelen tussen de 30 en 120hz (en het toerental zou hierdoor omhoog gaan). Hij heeft dit geconstateerd met een Voltcraft vc850.

Het apparaat is dus volgens Siemens 100% in orde, ik moet het zelf maar oplossen. Diverse elektriciëns gebeld en vinden het allemaal een vreemd verhaal of hebben er nog nooit van gehoord. Dan zouden meerdere apparaten in huis niet goed functioneren en al mijn klokken te snel lopen. Enexis gebeld, leveren gewoon 50hz zeggen ze, meer kunnen ze niet voor me betekenen.
Enkele elektriciëns geven aan dat dat enkel in de industrie van toepassing is, lijkt heel sterk dat dat bij consumenten ook is. En als er een afwijking zou zijn, is dat echt heeeel minimaal.

De monteur heeft gelijk, ik moet er maar een Ehmann netfilter tussen steken, aldus Siemens.

Wordt dus een spelletje op deze manier, maar ik kom zo geen steek vooruit. Iemand nog ideeen, adviezen?
in gebreke stellen en de koop ontbinden. stelletje harries daar zeg....

ben wel benieuwd waarom je met Siemens te maken hebt, heb jij direct bij hen gekocht? want in NL moet de verkoper dit soort meuk op (laten) lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roy.van.geel
Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:20:
[...]

in gebreke stellen en de koop ontbinden. stelletje harries daar zeg....

ben wel benieuwd waarom je met Siemens te maken hebt, heb jij direct bij hen gekocht? want in NL moet de verkoper dit soort meuk op (laten) lossen.
Ken je bcc nog…niet veel later failliet. Daarom rechtstreeks Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kun je Siemens dat filter niet laten installeren obv no cure no pay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Sethro schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:37:
Kun je Siemens dat filter niet laten installeren obv no cure no pay?
Ik heb liever gewoon een fatsoenlijk apparaat zonder te hoeven werken met filters, zeker voor dat geld mag ik dat er zeker van verwachten. Anders mogen ze er gelijk 4 opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:35
Ik heb een zelfde ervaring met een monteur van Siemens. Bij mij ging het om een afzuigkap, waarbij de display het ineens niet meer deed. Hij bleef in een soort foutmodus hangen, ook na het uitzetten en inschakelen van stroom. En dagen later werkte het ineens, om dagen erna opnieuw hetzelfde probleem te vertonen.
De Siemens monteur kwam langs, ging meten aan het stopcontact, en meette harmonische afwijkingen. Dirty power noemde hij het.

Ik heb alle groepen uitgeschakeld, inclusief de zonnepanelen, maar de metingen bleven hetzelfde. Hij heeft uiteindelijk gewoon de display vervangen en tot dusver werkt hij prima.

Geen idee waarom juist Siemens apparatuur hier last van heeft. Of misschien is het een makkelijke escape voor Siemens monteurs als ze de root cause niet makkelijk kunnen aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Biggg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:08:
Ik heb een zelfde ervaring met een monteur van Siemens. Bij mij ging het om een afzuigkap, waarbij de display het ineens niet meer deed. Hij bleef in een soort foutmodus hangen, ook na het uitzetten en inschakelen van stroom. En dagen later werkte het ineens, om dagen erna opnieuw hetzelfde probleem te vertonen.
De Siemens monteur kwam langs, ging meten aan het stopcontact, en meette harmonische afwijkingen. Dirty power noemde hij het.

Ik heb alle groepen uitgeschakeld, inclusief de zonnepanelen, maar de metingen bleven hetzelfde. Hij heeft uiteindelijk gewoon de display vervangen en tot dusver werkt hij prima.

Geen idee waarom juist Siemens apparatuur hier last van heeft. Of misschien is het een makkelijke escape voor Siemens monteurs als ze de root cause niet makkelijk kunnen aanwijzen.
Mogelijk meten die gasten gewoon met meetapparaten die daarvoor niet geschikt zijn. Ik ben een leek en weet überhaupt niet of je harmonische kunt meten. Hoe heb je Siemens dan zover gekregen?
Als ze dit als escape gebruiken zou dat wel erg triest zijn.

Ze gaan het nu ook zo spelen dat als het apparaat daadwerkelijk defect raakt en ik het probleem hier in huis niet heb opgelost, ik geen aanspraak kan maken op garantie.

[ Voor 9% gewijzigd door roy.van.geel op 15-01-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grlk
Een beetje fatsoenlijk apparaat heeft een netfilter ingebouwd als het zo kritisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Biggg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:08:

Ik vind het al vreemd om hier aan te gaan meten. Je mag in Nederland toch verwachten dat apparaten geschikt zijn voor de in Nederland aanwezige netspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiet
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 15:34
Je schrijft dat je droger 3 maanden oud is. Dan valt het onder de garantie. Sterker nog, de eerste 12 maanden moet de leverancier bewijzen dat het jouw schuld is en hoef jij niet je onschuld proberen te bewijzen.

En zoals anderen al zeiden: het verhaal over frequenties is kul, de monteur roept maar iets.

Nu is het tijd voor de volgende stap: stel ze formeel in gebreke en eis een reparatie, vervangend apparaat of je geld terug. Lees dit door: https://www.rijksoverheid...heb-aangeschaft-defect-is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Mogelijk meten die gasten gewoon met meetapparaten die daarvoor niet geschikt zijn. Ik ben een leek en weet überhaupt niet of je harmonische kunt meten. Hoe heb je Siemens dan zover gekregen?

Ze gaan het nu ook zo spelen dat als het apparaat daadwerkelijk defect raakt en ik het probleem hier in huis niet heb opgelost, ik geen aanspraak kan maken op garantie.
Je kan harmonischen prima meten, maar niet met een standaard multimeter. En normale harmonischen zouden echt geen invloed moeten hebben op het apparaat.

Als de netfrequentie van 30 tot 120Hz zou gaan, weet je 100% zeker dat de monteur uit z'n nek lult. Als die het over harmonischen heeft is het iets plausibeler, maar nog steeds hoogstwaarschijnlijk een excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
twiet schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:00:
Je schrijft dat je droger 3 maanden oud is. Dan valt het onder de garantie. Sterker nog, de eerste 12 maanden moet de leverancier bewijzen dat het jouw schuld is en hoef jij niet je onschuld proberen te bewijzen.

En zoals anderen al zeiden: het verhaal over frequenties is kul, de monteur roept maar iets.

Nu is het tijd voor de volgende stap: stel ze formeel in gebreke en eis een reparatie, vervangend apparaat of je geld terug. Lees dit door: https://www.rijksoverheid...heb-aangeschaft-defect-is
Thanks, zal het eens doornemen.

Zoals gezegd, Siemens is ervan overtuigd dat dit de oorzaak is. Maar ik moet wel degelijk het tegendeel bewijzen dan toch? Want ze komen echt niet nog een keer langs. En hoe ga ik dat tegendeel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
marcop23 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Je kan harmonischen prima meten, maar niet met een standaard multimeter. En normale harmonischen zouden echt geen invloed moeten hebben op het apparaat.

Als de netfrequentie van 30 tot 120Hz zou gaan, weet je 100% zeker dat de monteur uit z'n nek lult. Als die het over harmonischen heeft is het iets plausibeler, maar nog steeds hoogstwaarschijnlijk een excuus.
Voltcraft vc850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
twiet schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:00:
De leverancier is failliet, volgens mij zijn de juridische opties dan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:09:
Zoals gezegd, Siemens is ervan overtuigd dat dit de oorzaak is. Maar ik moet wel degelijk het tegendeel bewijzen dan toch? Want ze komen echt niet nog een keer langs. En hoe ga ik dat tegendeel bewijzen.
Kan je dat ding op een andere locatie zetten? Bij familie/vrienden ofzo? Dan kan je ze nog een keer bellen. Moeten ze weer langskomen. Want ja, hij staat nu ergens anders.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Nickname55 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Kan je dat ding op een andere locatie zetten? Bij familie/vrienden ofzo? Dan kan je ze nog een keer bellen. Moeten ze weer langskomen. Want ja, hij staat nu ergens anders.
Het is niet dat ik dat apparaatje zo ff van zolder naar iemand anders kan brengen. Vind het echt vd zotte hoe dit wordt afgehandeld door ze. En anders maar eens rechtsbijstand, radar en of klachtenkompas inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:35:
Het is niet dat ik dat apparaatje zo ff van zolder naar iemand anders kan brengen.
Klopt. Maar als ik zo besodemieterd zou worden, dan zou ik daar toch hard over gaan nadenken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 19:55
Nickname55 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Klopt. Maar als ik zo besodemieterd zou worden, dan zou ik daar toch hard over gaan nadenken.
ik niet want zo'n ding is zwaar/moeilijk en wie weet krijg je hierna wel ander geziek van Siemens. Nee zij moeten het gewoon fixen en dat doen ze niet, dus ik denk dat dit de route is voor TS:

* neem contact met je rechtsbijstand op en leg ze uit dat de leverancier de garantieafhandeling niet goed doet. Zij hebben waarschijnlijk wel een protocol/standaardbrieven oid voor je.
* dan waarschijnlijk in gebreke stellen en ze een periode geven om het op te lossen of ding terug en geld terug
* daarna ontstaat je conflict en kan je rechtsbijstand aan de slag >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De netspanning moet voldoen aan de NEN EN 50160:2022. Hierin staat beschreven hoe hoog de harmonischen en dergelijke mogen zijn.

Zeg eens tegen Siemens of monteur dat je bevriende elektricien aangeeft dat de Voltcraft VC850 niet voldoet qua meetmethode en nauwkeurigheid om de kwaliteit van de netspanning te meten. Hiervoor dient de meter te voldoen aan de NEN-EN 61000-4-30 Class A. Graag een verzoek voor hermeting met een daarvoor geschikt meetmiddel.

Huishoudelijke aansluitingen die qua harmonischen niet voldoen aan de NEN EN 50160:2022 ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En leg alle telefoongesprekken schriftelijk vast per e-mail naar Siemens en monteur. Gezien de eerdere ervaringen met Siemens apparatuur op dit forum is een productiefout of ontwerpfout niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Aanvullend zou je kunnen vragen of de wasdroger goed zou moeten werken als jou netspanning voldoet aan de NEN EN 50160:2022.

Kan je eens een geluids/video-opname maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Dre schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:21:
Aanvullend zou je kunnen vragen of de wasdroger goed zou moeten werken als jou netspanning voldoet aan de NEN EN 50160:2022.

Kan je eens een geluids/video-opname maken?
Ja zal dat morgen even posten. Ik kwam het eu uniformiteitsverklaring tegen op de productpagina van Siemens, daar wordt volgens mij iets geroepen over harmonischen, geen idee of ik daar iets mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH0YnM6FeIWM7GiUbyqJnOXc5Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jboBx5OzlXlTlrDrrxCsgxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Als de netfrequentie 0,2 Hz boven of onder de 50 valt valt alles uit. Centrales trippen, solar ligt eruit, het land europa ligt plat. Dit is nog nooit gebeurd. Frequentie is ook overal ongeveer hetzelfde. Dus het kan niet bij jou 120 zijn terwijl het elders normaal 50 is.

Ik vermoed eerder dat die warmtepomp op een bepaalde frequentie draait en dan begint te trillen. Die frequentie is te meten. Een warmtepomp zijn maximum is bovendien rond de 120 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Dre schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:10:
De netspanning moet voldoen aan de NEN EN 50160:2022. Hierin staat beschreven hoe hoog de harmonischen en dergelijke mogen zijn.

Zeg eens tegen Siemens of monteur dat je bevriende elektricien aangeeft dat de Voltcraft VC850 niet voldoet qua meetmethode en nauwkeurigheid om de kwaliteit van de netspanning te meten. Hiervoor dient de meter te voldoen aan de NEN-EN 61000-4-30 Class A. Graag een verzoek voor hermeting met een daarvoor geschikt meetmiddel.

Huishoudelijke aansluitingen die qua harmonischen niet voldoen aan de NEN EN 50160:2022 ben ik nog niet tegengekomen.
Naja, the story continues. Zojuist Siemens aan de telefoon gehad, we hebben weer een nieuwe discussie; het gebruikte meetapparatuur is volgens Siemens wel geschikt voor het meten van harmonischen. Op de genoemde NEN werd niet op ingegaan.

‘Dat genoemde netfilter kost maar 50€, echter is het niet gezegd dat dit bij iedereen werkt’.

Ze willen ‘uit goede wil’ nog een keer langskomen (met dezelfde apparatuur), maar dan houdt het op. Ze gaan niet uitgebreid meten waardoor het veroorzaakt, dat is voor de elektricien. Als ik de elektriciens (heb er denk onderhand 15 aan de tel gehad) meer vertrouw dan Siemens, dan is dat mijn probleem.

Er werd ook nog vermeld dat ze recentelijk vanuit de technici een artikel hadden gehad over recente wasdroger modellen, waarbij de compressor wat meer geluid kan maken bij bepaalde programma’s, maar dat is een producteigenschap.

Als er sprake is spook storingen veroorzaakt door netvervuiling worden er geen onderdelen vervangen; oftewel weg garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door roy.van.geel op 25-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Klinkt als heel veel onzin vanuit siemens, maar ze krabbelen wel al iets terug dat ze dan de monteur maar weer sturen.

Ik hoop dat er een competente monteur langskomt die niet op zoek gaat naar een goede smoes om niet te hoeven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:36
Misschien lukt het om op het moment van de aanwezige monteur ook een bevriende elektricien in huis te hebben die onzin kan debunken?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou ook meteen het netfilter in huis halen, desnoods stuur je het terug conform Wet Koop op Afstand binnen 14 dagen. Gezien de *noodzaak* van een extern netfilter neem ik aan dat de monteur die standaard in de bus heeft liggen, anders vraag er specifiek om of hij meeneemt. Kan je meteen verschil met en zonder netfilter horen, en idem voor de monteur. Helemaal leuk als je dubbelblind gaat testen :) (50% kans, dat dan weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ik heb een geluidsfragment van hun gehad, lijkt er verdacht veel op. Maar als dat dan een producteigenschap zou zijn, dan slaat die conclusie van die frequentie schommelingen ook nergens op.
Overigens vind ik het belachelijk als dat een producteigenschap zou zijn, want dat geluid komt volgens mij boven de specs (61db) uit. Dat kunnen ze dan toch niet verkopen zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
En sinds vandaag werkt het display van de siemens oven niet meer. Netreset heeft de boel weer werkend gemaakt, maar lijkt me niet wenselijk en wederom heel bijzonder dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
roy.van.geel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:26:
Ik heb een geluidsfragment van hun gehad, lijkt er verdacht veel op. Maar als dat dan een producteigenschap zou zijn, dan slaat die conclusie van die frequentie schommelingen ook nergens op.
Overigens vind ik het belachelijk als dat een producteigenschap zou zijn, want dat geluid komt volgens mij boven de specs (61db) uit. Dat kunnen ze dan toch niet verkopen zo?
Er is geen echte norm voor geluidsmetingen, geluidsniveau kan ook heel veel schelen per frequentie. Die specs zeggen vaak iets over het gemiddelde over alle frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 23:13
Kun je het geluidsfragment eens hier posten?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:36
Misschien kan je met een haspel of verlengsnoer even bij je buren aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Zojuist laten meten met een Fluke 1654B, stabiel 50hz. Ben benieuwd wat Siemens hierover te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
roy.van.geel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:32:
Zojuist laten meten met een Fluke 1654B, stabiel 50hz. Ben benieuwd wat Siemens hierover te zeggen heeft.
Een fluke 1654B is net zo geschikt voor het meten van hogere harmonischen als de voltcraft multimeter. Je zal voor de totale harmonische vervorming met iets als een fluke 3540 moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Waar woon je ongeveer (ik in Drenthe).
Ik heb wel een oscilloscoop staan welke je mag lenen om dit te meten als je een beetje in de buurt woont, zie ook dit forum op circuits online https://www.circuitsonline.net/forum/view/150972

Ik heb precies zo’n Rigol staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 23:13
G-addict schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Een fluke 1654B is net zo geschikt voor het meten van hogere harmonischen als de voltcraft multimeter. Je zal voor de totale harmonische vervorming met iets als een fluke 3540 moeten meten.
THD gaat de compressor toch niet harder van draaien?
Dat het verhaal van Siemens onderuit is gehaald is nu wel duidelijk. Rest nog de vraag waar dit geluid vandaan komt. Zou dit echt door THD kunnen komen? Ik heb behoorlijk wat led drivers, upssen, chinese pv-omvormer etc thuis maar ik hoor in de compressor van de WPB en koelkast geen vreemde geluiden.

[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 30-01-2024 18:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
BernardV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:11:
Ik heb wel een oscilloscoop staan welke je mag lenen om dit te meten als je een beetje in de buurt woont, zie ook dit forum op circuits online https://www.circuitsonline.net/forum/view/150972

Helaas te ver weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Jim423 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:24:
[...]

THD gaat de compressor toch niet harder van draaien?
Dat het verhaal van Siemens onderuit is gehaald is nu wel duidelijk. Rest nog de vraag waar dit geluid vandaan komt. Zou dit echt door THD kunnen komen? Ik heb behoorlijk wat led drivers, upssen, chinese pv-omvormer etc thuis maar ik hoor in de compressor van de WPB en koelkast geen vreemde geluiden.
THD kan best wel bijzondere verstoringen geven, maar als men wil aantonen dat THD de oorzaak is dan moeten ze wel met fatsoenlijke meetapparatuur komen om dit aan te tonen, niet met een voltcraft multimeter van de Aldi. Afgaan op de meting van de Fluke installatietester om het ongelijk van de Siemens monteur te bewijzen is net zo slecht want de fluke installatietester is ook niet geschikt voor deze toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
BernardV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:11:

Nooit je oscilloscopp zomaar aan de 230V hangen!
Daar gaan ze kapot van, tenzij je de juiste HV probe gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernardV
Juup schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Nooit je oscilloscopp zomaar aan de 230V hangen!
Daar gaan ze kapot van, tenzij je de juiste HV probe gebruikt.
Ja die probes heb ik natuurlijk, anders had ik het ook niet aangeboden...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• daandn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04 14:59
Elektrotechneut hier,

Een harmonische in het elektriciteitsnet betreft een meervoud van de grondfrequentie. In Nederland hebben wij een frequentie van 50Hz, dit is de grondfrequentie. Een harmonische is ALTIJD een meervoud van 50HZ dus. De tweede harmonische is dus 100Hz en de derde harmonische 150Hz.

Dus de 30Hz die de monteur noemt is onmogelijk een harmonische in het net.

Daarnaast ligt bij een frequentie van 49Hz of 51Hz heel Europa plat zonder stroom.

Volgens mij moet Siemens hier een stukje service gaan verlenen ipv deze onzin uitkramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit74
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Dag Roy, ik heb nu hetzelfde probleem, bij ons bij een Bosch (vaak ongeveer hetzelfde). Ook van kastje naar de muur gestuurd nu en niemand komt met een oplossing. Kun jij aangeven hoe dit is afgelopen? Heeft Siemens het probleem opgelost? Zou ons heel erg helpen wat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
daandn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:59:
Elektrotechneut hier,

Een harmonische in het elektriciteitsnet betreft een meervoud van de grondfrequentie. In Nederland hebben wij een frequentie van 50Hz, dit is de grondfrequentie. Een harmonische is ALTIJD een meervoud van 50HZ dus. De tweede harmonische is dus 100Hz en de derde harmonische 150Hz.

Dus de 30Hz die de monteur noemt is onmogelijk een harmonische in het net.

Daarnaast ligt bij een frequentie van 49Hz of 51Hz heel Europa plat zonder stroom.

Volgens mij moet Siemens hier een stukje service gaan verlenen ipv deze onzin uitkramen.
In Duitsland moeten zonnepaneelomvormers sinds kort voldoen aan VDE-AR-N 4105 waardoor de netfrequentie gebruikt kan worden om het vermogen van installaties terug te regelen om Nederlandse praktijken met een te hoge spanning te voorkomen. Ze kunnen met deze norm zelfs tot 51,5Hz gaan, dus Duitsland kan een hogere frequentie gebruiken. Hoe ze dat doen met al die internationaal gekoppelde netten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
roy.van.geel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:11:
[...]

nee zo werkt dat niet
dan zullen ze moeten bewijzen dat dat de oorzaak is, even aangenomen dat je dat ding nog geen jaar hebt.
en dat bewijs zal men niet kunnen leveren.

Als het ding helemaal kapot gaat heb je eigenlijk geluk omdat er dan wel echt een defect meetbaar is wat nu ook niet zo is.

Dat is het lastige hier.

Ook dikke kans dat het probleem niet oplost met die filter dan heb je weer wel bewijs dat het dus wat anders is.

Kan je zon ding niet ergens even huren of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:24
Tjonge, heb hier een huis vol Siemens, wordt hier niet echt blij van....

Siemens gaf zelf al aan dat het filter niet bij iedereen werkt toch? Dis daar hebben ze zich ook voor "ingedekt". Ik denk dat je echt bij he rechtsbijstand terecht komt. Jouw telefoontjes dien ze blijkbaar te kort.

Enige hoop is evt de volgende monteur...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ondertussen alweer een tijdje geleden dat ik hier een update heb gegeven.

Ik weet al niet eens meer of of ik dat hier al gepost had, maar tussen dit geneuzel van de droger door heeft mijn (nieuwe) oven ook al kuren gehad; het display (touch) reageert niet altijd. Conclusie Siemens; netvervuiling. Ik moet ‘de stekker er maar even uit en in doen’.

Tussendoor heb ik zo’n netfilter gekocht en tussen de droger geplaatst; 0 effect.

Ik heb Enexis zover gekregen om hier gedurende twee weken de kwaliteit van de elektriciteit te meten, hier zijn geen bijzonderheden uit voortgekomen. Dit rapport is richting Siemens gegaan.

Siemens heeft mijn klacht omtrent het geluid van de droger van tafel geveegd, ze classificeren het nu als ‘producteigenschap’.
Dat filter heb ik dus voor niks aangeschaft, reken er maar niet op dat ik daar een vergoeding voor krijg.

De klantenservice heeft gezegd dat, wanneer ik me echt aan stoor aan het geluid van de droger, ik mijn verlies moet nemen en het apparaat op marktplaats moet zetten….

Voor de oven werd ik naar Keukenloods verwezen. Dat heb ik ondertussen gedaan, ik word goed geholpen door ze.
Lachwekkend; ze moeten Siemens de kans geven om er naar te kijken, dus kwam er weer een Siemens monteur (dezelfde 😂). Bleef stug volhouden dat het netvervuiling is, ondanks ik alles uit de kast heb getrokken om aan te tonen dat het in orde is.

Keukenloods pakt daarentegen wel door; ik heb het gehele dossier naar ze doorgestuurd. Zij hebben vervolgens contact opgenomen met Siemens. Keukenloods gaf aan dat Siemens mij binnen twee weken zou bellen voor een afspraak om het apparaat om te ruilen….niet gebeurd. Keukenloods weer gebeld; die hebben vorige week een eigen monteur gestuurd en heeft de oven omgeruild. Tot op heden nog geen problemen gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door roy.van.geel op 12-06-2024 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
Met een UPS van goede kwaliteit wordt de uitgang-sinus geheel uit een DC spanning gegenereerd en is daarom geheel vrij van vervuiling en frequentie stabiel ('double conversion' UPS)

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 12-06-2024 07:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:25
Triggy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Dat is onmogelijk. De frequentie ligt in het hele land vast op 50 Hz.

[...]

Die electriciëns en Enexis hebben gelijk.

[...]

Dat kan je met de bovengenoemde meter niet meten. Is dus een aanname / verzonnen door die monteur.

[...]

Zou inderdaad harmonischen kunnen wegfilteren. Maar dan eerst maar eens aantonen dat die er inderdaad zijn.
De netfrequentie is 50Hz maar de warmtepomp kan dus moduleren en de compressor regelen tussen 0-100% daarmee kun je dus geluid krijgen omdat het toerental variabel is. Dat is heel gebruikelijk bij moderne WP-en dat is namelijk energiezuiniger. Het zou niet veel herrie moeten veroorzaken eigenlijk zou je dat verschil in toerental niet eens moeten horen dus ik denk dat er iets anders aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Vaevictis_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:21:
[...]
De netfrequentie is 50Hz maar de warmtepomp kan dus moduleren en de compressor regelen tussen 0-100%
Klopt inderdaad. Aan de motorzijde van de omvormer is de frequentie geregeld en daarmee de snelheid van de motor. Echter aan de netzijde van de omvormer hoor je niets te merken buiten een beperkte harmonische vervorming van de opgenomen stroom.
daarmee kun je dus geluid krijgen omdat het toerental variabel is. Dat is heel gebruikelijk bij moderne WP-en dat is namelijk energiezuiniger. Het zou niet veel herrie moeten veroorzaken eigenlijk zou je dat verschil in toerental niet eens moeten horen dus ik denk dat er iets anders aan de hand is?
Klopt ook. Hoe sneller de motor draait en hoe harder hij moet werken hoe luider het geheel wordt. Daarbij zal ook de toonhoogte wat stijgen bij toenemende snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 16:37
Toch wel apart dat ze met hun meter van nog geen €200 deze beweringen kunnen doen (vooral omdat de meter frequenties van 45 to 400hz kan meten)

Op me werk ook wel is moeten aantonen dan we geen vervuilingen qua harmonische op het net plaatsen.

Maar daar kwam toch echt een Fluke Netwerkanalyser aan te pas en die kosten toch een flink stuk meer (€xxxx,xx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:54
Hier worden nog wel wat aannames gemaakt in dit topic. Siemens lijkt een makkelijke uitweg gevonden hebben welke zij voor van alles en nogwat kunnen inzetten om maar niet te hoeven te repareren // onderzoeken. Hogere harmonischen is in deze tijd zeker niet onmogelijk, zeker met zonnepaneel omvormers worden geschakelde wisselspanning gemaakt welke op basis van de transistor frequentie verschillene neven frequenties kan laten zien. Maak je dan een FFT van de spanning dan krijg je pieken op 50hz 100hz 150hz, maar ook op de schakel frequentie van de PV omvormer. Bijvoorbeeld 30, 60,90,120. Normaal zijn deze afwijkingen in amplitude verwaardeloosbaar en hebben ze geen effect op het fuctioneren van apparaten. Sample frequentie omdit fatsoenlijk te kunnen meten volgens Nyquist formule is 2x max frequentie. In dit geval moet je dus een logger hebben die ergens in de range van 300 - 500 Hz kan meten. Let op, een waardeloze omvormer van een buurman kan ook bij jouw de wisselspanning verstoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:33
Je verhaal horend vraag ik mij sterk af of de monteurs in dienst zijn van Siemens of dat deze evt. via een algemeen servicebedrijf door Siemens worden ingehuurd.

Voor zover ik zaken deed met Siemens zijn zij zeer kostenbewust (lees: vervangen van onderdelen is schade die waar mogelijk vermeden moet worden). Ook worden de prestaties van service partners in staatjes samengevat. Als het een ingehuurd bedrijf is zou het best eens zo kunnen zijn dat er volgend jaar een andere partij wordt gecontracteerd als blijkt dat de huidige servicepartner teveel schade oplevert. (lees: teveel onderdelen vervangt en teveel omruilingen start).

Daarnaast heb je vast de aankoopbon van BCC moeten laten zien. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat Siemens een nog strikter beleid voert voor hun service prestaties bij ex BCC klanten, omdat een failliete winkel per saldo einde garantieverplichtingen betekent.

Een winkelier is dan wat vrijer: die kan bij onvrede over de afhandeling zijn salesmanager bellen en aanbieden om vanaf het nieuwe jaar apparatuur van de concurrent te gaan pushen en Siemens apparaten niet te leveren. Vooral als je een wat groter handelskanaal bent natuurlijk.

Mijn advies: neem je service ervaringen mee bij de beslissing voor toekomstige aankopen. Maar ook andere merken hebben zo hun problemen en service problemen. Zeker als je geen winkel meer hebt die je aan kan spreken.

NB. De Bosch/Siemens wasdroger die ik ken kan als hij flink aan de bak moet een soort tjilpend krekelgeluid produceren naast het draaien van de trommel. Warmtepomp aan = krekel geluid, warmtepomp uit is alleen motorgeluid van de trommel.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 12-06-2024 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFalcone
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 20:52
Ik heb een vergelijkbaar verhaal gehad. In mijn geval met een Bosch wasmachine.
Bij mij was de wisselende netfrequentie wel de oorzaak. Dit kwam doordat het wasmachine aangesloten zat op en een slimme stekker en op dezelfde groep waar ook mijn zonnepanelen op zitten.
na het elimineren van de slimme stekker waren de schommelingen al minder, maar niet geheel verdwenen.

Volgens de Bosch monteur is de (nieuwe) apparatuur hier erg gevoelig voor. Onze vorige wasmachine heeft hier nml 10 jaar op gedraaid.

Gewisseld naar een andere groep en alle problemen waren opgelost.
Ik weet niet of jij hier wat aan hebt, maar zo niet dan wellicht iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Naja, bij mij is het niet 1 stopcontact, maar zou die schommelingen overal aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je moet je niet laten piepelen.

Stuur een aangetekende brief naar je de leverancier waar je de droger gekocht hebt. Voldoende voorbeelden op internet voor een niet conform product. Stel een uiterlijke datum voor een oplossing (bijvoorbeeld 4 weken na dagtekening). De aangetekende brieven worden serieuzer genomen bij zo'n firma dan een gesprek met een 1e lijns monteur.

Ik heb hetzelfde gezeik gehad met garantie op zonnepanelen. Garantie kost ze gewoon geld, en ze gaan er alles aan doen om geen garantie te hoeven verlenen.
Onderwerp: Ingebrekestelling zonnepanelen-installatie

Beste Installateur,
Op xx-xx-xx kocht ik bij jou zonnepanelen met installatie voor € xxxx,xx. Helaas voldoet de zonnepanelen-installatie niet aan mijn verwachtingen. Op xx-xx-xxxx heb ik je geïnformeerd over een aardfout in de zonnepanelen-installatie met het verzoek dit probleem te verhelpen. Je hebt me dat ook toegezegd. Naderhand kwam je daarop terug met de mededeling dat er slechts 6 maanden garantie is op de installatie. Dit lijkt me een ongebruikelijk korte periode. Mijn vraag is of je de aardfout wilt oplossen binnen 4 weken. En anders om de kwestie voor te leggen aan een geschillencommissie in deze branche. Graag ontvang ik je reactie op dit voorstel binnen 14 dagen.
Hopelijk kunnen we deze zaak zo snel mogelijk oplossen.

Met vriendelijke groet,
Dre
06-xxxxxxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Dre schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:47:
Je moet je niet laten piepelen.

Stuur een aangetekende brief naar je de leverancier waar je de droger gekocht hebt. Voldoende voorbeelden op internet voor een niet conform product. Stel een uiterlijke datum voor een oplossing (bijvoorbeeld 4 weken na dagtekening). De aangetekende brieven worden serieuzer genomen bij zo'n firma dan een gesprek met een 1e lijns monteur.

Ik heb hetzelfde gezeik gehad met garantie op zonnepanelen. Garantie kost ze gewoon geld, en ze gaan er alles aan doen om geen garantie te hoeven verlenen.

[...]
Echter als je het topic doorleest, zie je dat TS bij wijlen BCC heeft gekocht en dat dus helemaal geen nut meer heeft. Hij is nu overgeleverd aan de fabrikant...

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Het is echt een volkomen broodje aap verhaal van Siemens om kosten te besparen.
In een wasdroger zitten drie dingen te weten:
  1. Electronica.
    Werkt met gelijkstroom dus er zit een voeding in die de 230V wisselstroom omzet in gelijkspanning, daar komt echt geen hogere harmonische doorheen.
  2. Elektromotor om de de trommel te laten draaien
  3. Die reageren echt niet op hogere harmonischen want die hebben in principe geen vermogen waar een elektromotor op kan reageren
  4. Compressor waar ook een elektromotor inzit, dus daar geld hetzelfde voor.
Het een en ander wordt ook bewezen dat de uiteindelijke vervanging door een nieuwe machine de boel oploste.

Moraal van het verhaal, koop geen Siemens want bij problemen duiken ze weg.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 02:43
Hiervoor moet je denk ik overal reviews achterlaten en op X dit soort zaken melden op het Siemens kanaal, als ze zoiets hebben. Dan wordt het wellicht wel opgepakt.
Zulke grote frequentie schommelingen in het net zijn er totaal niet.
Een andere optie is aan Siemens vragen een andere monteur te sturen omdat deze geen kennis van zaken heeft en de relatie gebrouilleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Een maand nadat er een nieuwe oven is geleverd door Keukenloods, weer het probleem dat het display niet reageert. Deze keer wel een foutcode zichtbaar E0500. Voor wat ik heb kunnen vinden duidt dit op een elektronische storing tussen het main board en de display controller.

Opmerkelijk; op dezelfde dag geeft de vaatwasser ook een foutcode 5uc. Voor wat ik hierover heb kunnen vinden staat uc voor unlisted code en duidt het op een elektronica probleem

Iemand bekend met deze codes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Ik denk dat netvervuiling de oorzaak is 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.van.geel