Herroepingsrecht niet gerespecteerd door webshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 23:39
Mijn bestelling werd nooit geleverd en webshop weigert de terugbetaling totdat het onderzoek door PostNL afgerond werd.

Historiek:
  • Op 21 dec heb ik een online aankoop geplaatst bij webshop met de verzendbevestiging enkele uren later. Mooi van webshop!
  • Op 22 dec om 00:16 kreeg ik een e-mail van PostNL dat de levering in de namiddag ging bezorgd worden. Mooi van PostNL!
  • Die dag echter geen levering en geen e-mail van PostNL. Bij het nakijken van de Track & Trace link zie ik een update die toont dat de levering niet kan doorgaan. Geen verdere info...
  • Op 3 januari (13 dagen na aankoop en dus < 14 dagen) nog steeds geen nieuws van PostNL of webshopen de Track & Trace is nog steeds dezelfde als van 22 dec. Ik heb per mail aan webshop laten weten dat ik mij wil beroepen op het herroepingsrecht en de aankoop wenst te ontbinden.
  • webshop ging hier niet op in en wenst het onderzoek bij PostNL af te wachten.
  • Ondertussen zijn we 2 weken later, zonder nieuws van PostNL. Ik heb nog 2 e-mails gestuurd om de aankoop te ontbinden maar krijg als antwoord: "Helaas is het niet mogelijk om de koop op deze manier te ontbinden. We willen je graag verder helpen, maar hiervoor dienen we eerst het onderzoek van PostNL af te wachten. Zodra we meer informatie vanuit hun krijgen, zullen we weer contact met je opnemen!"
Volgens mij is het herroepingsrecht verplicht voor online aankopen en mag je als koper zonder reden je aankoop annuleren. De verkoper moet dan binnen 14 dagen het geld overschrijven.

Klopt dit en zo ja, welke stappen kan ik nog ondernemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpdqAVnWhOi_HmjFDxZ-GwFhRk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsoZyRBXpCwsv7s1n4MGD8gz.jpg?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 15-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Onderdeel van het herroepingsrecht is dat jij binnen 14 dagen na je bedenktijd het geleverde terug moet sturen. Dat gaat natuurlijk moeilijk zonder het te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Zij hebben nooit geleverd, herroepen lijkt me daarom niet aan de orde. Je kan het artikel immers niet terugsturen als je het niet ontvangen hebt.

Je zal hen in gebreke moeten stellen en nakoming van de overeenkomst moeten vorderen. Daarna kan je gebruik maken van je herroepingsrecht tot twee weken na levering. Bij het in gebreke stellen kan je wel aangeven dat je liever het betaalde bedrag terug ontvangt om het heen en weer sturen te voorkomen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb de naam van de webshop conform Shopping Forum Beleid weggehaald.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bmic
pagani schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:25:
Onderdeel van het herroepingsrecht is dat jij binnen 14 dagen na je bedenktijd het geleverde terug moet sturen. Dat gaat natuurlijk moeilijk zonder het te hebben.
Glewellyn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:25:
Zij hebben nooit geleverd, herroepen lijkt me daarom niet aan de orde. Je kan het artikel immers niet terugsturen als je het niet ontvangen hebt.
....
Dat lijkt niet te kloppen volgens dit artikel:
https://www.consuwijzer.n...den/aankoop-niet-geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMhA0A62wcEENpV9J0nHlLXAPdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nrop8qk4yocHOlV5Q6vRqNee.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Altijd fijn als je jezelf kunt helpen ;)

Stuur die passage naar ze toe en sommeer ze dat ze je geld terug moeten geven binnen 14 dagen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:05

-CJ

Not remastered

nvm

[ Voor 3% gewijzigd door -CJ op 15-01-2024 17:27 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De 14 dagen gaan trouwens pas in nadat er is geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

NicoHF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:24:
De 14 dagen gaan trouwens pas in nadat er is geleverd.
Klopt, en voor de duidelijkheid: dat betekent dat je kan retourneren tot 14 dagen na de levering. Niet dat je pas kan retourneren na de levering. Voordat er geleverd is kan je, zoals al door anderen aangegeven, ook retourneren.

Dus bij de webshop aangeven dat je het recht hebt te retourneren en dat zij geen recht hebben om daar zelf voorwaarden bij te verzinnen, en dat ze dus hun verplichtingen niet nakomen.

Technisch gezien zijn ze nu in verzuim omdat ze binnen 2 weken na je annulering hadden moeten terugbetalen, en je zou kunnen uitzoeken of je op basis daarvan nog meer kan eisen dan alleen je geld terug.

Maar als je geen gedoe wil maar gewoon je geld terug dan kun je ze gewoon melden, in aanvulling van het verplichtingen-zinnetje dat ik aangaf, dat ze 2 weken hadden om je geld terug te geven, dat die termijn verstreken is, dat ze nu in verzuim zijn, dat je het geld binnen X dagen terug verwacht, en dat je anders naar de rechter stapt. X vrij te kiezen, als je geen haast hebt kun je daar 5 dagen van maken of zo.

Of je dan naar de rechter gaat is een tweede. Tenzij ze heel stom zijn laten ze er na die mededeling iemand naar kijken met verstand van zaken en betalen ze dan gewoon terug.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
bwerg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Klopt, en voor de duidelijkheid: dat betekent dat je kan retourneren tot 14 dagen na de levering. Niet dat je pas kan retourneren na de levering. Voordat er geleverd is kan je, zoals al door anderen aangegeven, ook retourneren.

Dus bij de webshop aangeven dat je het recht hebt te retourneren en dat zij geen recht hebben om daar zelf voorwaarden bij te verzinnen, en dat ze dus hun verplichtingen niet nakomen.
Je schrijft 'voor de duidelijkheid' maar ik vind het helemaal niet duidelijk. Je kan niet iets retourneren dat je niet hebt ontvangen. Je kan wel de bedenktijd gebruiken om om de koop ongedaan te maken als je het niet hebt ontvangen.
Dit werd overigens niet door 'anderen' aangehaald, maar door de TS zelf.
Die niet de koop dus ongedaan maken. Als het bedrijf niet reageert of wel reageer maar niet niet meewerkt, dan zal TS het juridische proces moeten opstarten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bmic schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:19:
Op 3 januari (13 dagen na aankoop en dus < 14 dagen) nog steeds geen nieuws van PostNL of [mbr]webshop[/]en de Track & Trace is nog steeds dezelfde als van 22 dec. Ik heb per mail aan [mbr]webshop[/] laten weten dat ik mij wil beroepen op het herroepingsrecht en de aankoop wenst te ontbinden.[/li]
(...)
[mbr]webshop[/] ging hier niet op in en wenst het onderzoek bij PostNL af te wachten. [/li]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bovenstaande versturen op eigen risico.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmic
Bedankt allemaal voor de uitgebreide informatie en adviezen!
Ik hoop hiermee schot in de zaak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Medione1210 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Je schrijft 'voor de duidelijkheid' maar ik vind het helemaal niet duidelijk.
...
Dit werd overigens niet door 'anderen' aangehaald, maar door de TS zelf.
En wat is er dan precies onduidelijk aan het gemarkeerde zinnetje in zijn post?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Real

Bedankt voor je voorbeeld tekst.

Net gebruikt voor een principe dingetje. Bestelling van 13 euro. Zou er afgelopen dinsdag moet zijn. Wordt nu mogelijk pas 24 jan, maar is vermoedelijk kwijtgeraakt. Vervolgens werd mijn herroepingsverzoek in de chat afgewezen omdat ze het onderzoek af willen wachten.

Jouw tekst iets aangepast en per email verstuurd. Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
(sowieso sorry voor de topic kaping)

@Real
Gisteren de email verstuurd. Vandaag een telefoontje van de klantenservice dat ze natuurlijk de boel kunnen annuleren en dat ze dat in gang gaan zetten.

Ik denk dat iedereen jouw tekst klaar moet hebben staan om te kunnen versturen. Erg effectief.

Dank voor je schrijfwerk!!!
Pagina: 1