Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Ik ben op zoek naar betere manier om mijn thuiskantoor te verwarmen. Op dit moment heb ik een elektrische convertorkachel hangen van eurom. Hij werkt op zich prima, maar ik ervaar toch wel twee nadelen;
  1. De warmte komt er aan de bovenzijde uit, hierdoor warmt mijn onderlichaam niet genoeg op waardoor ik vaak koude voeten heb.
  2. Afhankelijk van de stand waarop ik hem zet stookt hij veel te hard of juist niet hard genoeg. Ik krijg de temperatuur niet goed onder controle.
Om deze redenen zoek ik wat anders.

Mijn thuiskantoor is een ruimte van ongeveer 12 m2 buitenshuis, waarbij een zijde grenst aan de garage van het huis. De ruimte is matig geïsoleerd. Er zit glaswol in de spouw, maar dat al minimaal 10-15 jaar oud, misschien zelfs al wel ouder. Het plafond heb ik zelf van binnenuit nageisoleerd met glaswol twee jaar terug.
In de nabije toekomst komen er zonnepanelen op het huis en willen we airco('s) laten installeren. Dan wil ik ik ook een airco wil voor het thuiskantoor. Maar voor nu is de enige optie die ik hier heb, elektrisch verwarmen.

Op dit moment heb ik een Elektrische olieradiator te leen om die eens te proberen. Vorige week woensdag thuisgewerkt, toen ging dit prima. Donderdagavond nog gezeten en toen ook prima.
Maar na donderdagavond ben ik niet meer in mijn thuiskantoor geweest, tot vandaag. En nu merk ik dat die olieradiator toch niet krachtig genoeg lijkt. Het is nu na de middag en nu begint het wat aangenamer warm te worden. De geleende radiator staat sinds ongeveer 8.45u aan en sinds ongeveer 11.00 op de hoogste stand.

Kortom het is het nog niet helemaal. Dus ik hoop hier wat ervaringen en suggesties te krijgen van jullie om mijn thuiskantoor wat beter te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03

Tazzios

..

Gericht Infrarood, warme beentjes en minder vermogen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 20:16
Millheat verwarmingspaneel

Hier gaat het over een elektrische radiator met PID regeling, zeer nauwkeurig, je merkt ook dat het stroomverbruik netjes terug moduleert als de ruimte op temperatuur is. Dat lost in elk geval probleem 2. op. Je voeten zal mogelijk een probleem blijven. Ik heb dat hier thuis ook, de vloer is niet geïsoleerd en simpelweg koud. Een verwarmbaar voetenmatje (60w/120w) kan mogelijk nog uitkomst bieden?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laanzu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Het beste kan je alvast een airconditioning/warmptepomp installeren. Omdat het niet top geïsoleerd is zal je overcapaciteit nodig hebben om het goed te verwarmen. Maar in de zomer kan je koelen dus dan heb je er het hele jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Tazzios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:47:
Gericht Infrarood, warme beentjes en minder vermogen nodig.
Goed idee! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, ga ik ook eens naar kijken. d:)b
TheIbex schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:53:

Hier gaat het over een elektrische radiator met PID regeling, zeer nauwkeurig, je merkt ook dat het stroomverbruik netjes terug moduleert als de ruimte op temperatuur is. Dat lost in elk geval probleem 2. op. Je voeten zal mogelijk een probleem blijven. Ik heb dat hier thuis ook, de vloer is niet geïsoleerd en simpelweg koud. Een verwarmbaar voetenmatje (60w/120w) kan mogelijk nog uitkomst bieden?
Thnx voor de verwijzing naar het Millheat topic! d:)b Heb deze even snel gescand en zag in ieder geval iemand met een Eurom kachel met hetzelfde probleem. Dus ik ga dit topic een dezer dagen eens wat grondiger lezen.

Voetenmatje vind ik ook een goed idee!
Laanzu schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:55:
Het beste kan je alvast een airconditioning/warmptepomp installeren. Omdat het niet top geïsoleerd is zal je overcapaciteit nodig hebben om het goed te verwarmen. Maar in de zomer kan je koelen dus dan heb je er het hele jaar plezier van.
Zoals ik in de TS al benoemde staat een airco voor dit moment op lijstje voor de toekomst. Mede ook vanwege de investering die hieraan vast zit. Die kan ik nu simpelweg nog niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 20:16
Voetenmatje is echt fijn. Wij hebben een tourcaravan die we gebruiken voor seizoenskamperen (april tot oktober). De meeste kou komt van onderen. Begin en einde seizoen gebruiken we allebei zo'n matje in de zithoek. i.c.m. met een warme trui of dekentje is het dan net behaaglijk.

Voor thuis gaan we hopelijk in 2024 de vloer isoleren.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Ik zit zelf in een ruimte waar met de erge kou de airco moeite heeft met mijn plek (stukje verwijderd van de airo, naast een raam met wat koude lekken) en ik heb het anders opgelost:

Een verwarmde muismat: https://www.levely.nl/product/verwarmde-muismat/

Het is absoluut een 'luxe paardjes' product, maar het helpt beter dan ik had verwacht. Omdat t wat groter is en je onderarmen er op liggen warm je zelf aardig op. En omdat je bureau warm wordt, straalt de kou van je bureau niet door naar je benen.

Ik was niet 100% serieus toen ik m bestelde, nu wil ik niet meer zonder. Effectieve lokale warmte. Mijn vingers worden nu niet meer koud en dat was mijn probleem (ben programmeur). Zit niet meer de hele dag het net niet koud te hebben, nu gewoon warm genoeg.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
TheIbex schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:53:

Nogmaals dank voor de tip over het Mill draadje! _/-\o_ Denk dat dat toch wel de beste oplossing is voor de toekomst. De eerder genoemde olieradiator krijgt het gewoon niet snel genoeg op een behaaglijke temperatuur. Dus ben weer naar m'n eurom geswitcht.

Nog even een geschikte Mill zoeken en dan bestel ik er daar een van. Is ook zuiniger dan de Eurom en betere thermostaat. Dus dat lost een deel van het probleem op.

En dan denk ik dat ik ook het advies opvolg voor een voetenmatje d:)b
Martijn.C.V schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:36:
Ik zit zelf in een ruimte waar met de erge kou de airco moeite heeft met mijn plek (stukje verwijderd van de airo, naast een raam met wat koude lekken) en ik heb het anders opgelost:

Een verwarmde muismat: https://www.levely.nl/product/verwarmde-muismat/

Het is absoluut een 'luxe paardjes' product, maar het helpt beter dan ik had verwacht. Omdat t wat groter is en je onderarmen er op liggen warm je zelf aardig op. En omdat je bureau warm wordt, straalt de kou van je bureau niet door naar je benen.

Ik was niet 100% serieus toen ik m bestelde, nu wil ik niet meer zonder. Effectieve lokale warmte. Mijn vingers worden nu niet meer koud en dat was mijn probleem (ben programmeur). Zit niet meer de hele dag het net niet koud te hebben, nu gewoon warm genoeg.
De verwarmde muismat waar je naar verwijst vind ik nog wel prijzig, maar ga wel kijken naar de mogelijkheden. Ben zelf ook developer, dus warme handjes is ook wel lekker 8) En ik volg helemaal je gedachtengang met uitstralen naar de benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou naast je huidige paneel kijken voor een IR-paneel of een sterker kacheltje, en dan je huidige paneel gewoon op de laagste stand aan laten staan. Dan heb je door de dag heen toch langzaamaan dat je wat daadwerkelijke warmte opbouwt in de ruimte, maar ook een korte/snelle oplossing.

Alternatief is automatiseren; kacheltje vol aan wanneer de temperatuur te ver daalt obv een willekeurige temperatuursensor, en weer uit wanneer de temperatuur hoog genoeg is. Zo heb ik mijn kacheltje op mijn zolderthuiskantoor op een slimme stekker zitten en een Tado knop op een plankje staan, en Home Assistant houdt het netjes op de ingestelde temperatuur van de Tado app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rohem schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:28:

Zoals ik in de TS al benoemde staat een airco voor dit moment op lijstje voor de toekomst. Mede ook vanwege de investering die hieraan vast zit. Die kan ik nu simpelweg nog niet doen.
De rente op een energie bespaar lening kan wel eens lager zijn dan je geld COP1 over de balk gooien zoals je nu doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En een kleed op de grond en een warm paar sloffen aan je voeten maakt ook wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Rohem schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:41:
[...]

De verwarmde muismat waar je naar verwijst vind ik nog wel prijzig, maar ga wel kijken naar de mogelijkheden. Ben zelf ook developer, dus warme handjes is ook wel lekker 8) En ik volg helemaal je gedachtengang met uitstralen naar de benen.
Ik vind het absoluut mn geld waard. Zeker met warmte elementen heb ik liever niet t meest goedkope, maar de prijs/kwaliteit voor dat ding is helemaal prima. Maar kijk rond als je dat wilt, het concept is echt je moeite waard.

Mijn vingers werden koud en daardoor veel typfouten (blijkbaar is bij typen de muscle memory time based, niet distance based), los van de algemene discomfort. Nu absoluut geen last meer van. De mensen om me heen lachte ook allemaal, totdat ze er even achter zaten. Als je in de buurt van Rijsenhout bent mag je komen voelen :P

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Oon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:49:
Ik zou naast je huidige paneel kijken voor een IR-paneel of een sterker kacheltje, en dan je huidige paneel gewoon op de laagste stand aan laten staan. Dan heb je door de dag heen toch langzaamaan dat je wat daadwerkelijke warmte opbouwt in de ruimte, maar ook een korte/snelle oplossing.

Alternatief is automatiseren; kacheltje vol aan wanneer de temperatuur te ver daalt obv een willekeurige temperatuursensor, en weer uit wanneer de temperatuur hoog genoeg is. Zo heb ik mijn kacheltje op mijn zolderthuiskantoor op een slimme stekker zitten en een Tado knop op een plankje staan, en Home Assistant houdt het netjes op de ingestelde temperatuur van de Tado app.
Je suggestie om het te automatiseren is wel een leuke om eens te proberen inderdaad. Maar voert mij voor nu nog wat te ver.
Ronald schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:00:
[...]

De rente op een energie bespaar lening kan wel eens lager zijn dan je geld COP1 over de balk gooien zoals je nu doet.
Zou zo kunnen zijn, maar op dit moment kies ik er voor om het op deze manier te doen. Maar ik waardeer je input (y)
Sethro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:30:
En een kleed op de grond en een warm paar sloffen aan je voeten maakt ook wereld van verschil.
Ik heb al twee paar sokken en sloffen aan, maar ben nu eenmaal gek op warmte :o
Martijn.C.V schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Ik vind het absoluut mn geld waard. Zeker met warmte elementen heb ik liever niet t meest goedkope, maar de prijs/kwaliteit voor dat ding is helemaal prima. Maar kijk rond als je dat wilt, het concept is echt je moeite waard.

Mijn vingers werden koud en daardoor veel typfouten (blijkbaar is bij typen de muscle memory time based, niet distance based), los van de algemene discomfort. Nu absoluut geen last meer van. De mensen om me heen lachte ook allemaal, totdat ze er even achter zaten. Als je in de buurt van Rijsenhout bent mag je komen voelen :P
Het concept spreekt me ook zeker aan, dus dat ga ik uitzoeken. Uiteindelijk gaat het idd om een goede prijs/kwaliteit verhouding, ben ik helemaal met je eens.
Pagina: 1