Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn vorige Budget Game Systeem build uit 2020 is vorige week defect geraakt. Uiteraard vanalles geprobeerd en systematisch uitgesloten wat er nog wel en niet werkte, waarbij de conclusie was dat zowel moederbord als videokaart defect zijn. En aangezien zoiets natuurlijk niet 'zomaar' gebeurt verdenk ik de voeding. En alhoewel deze nog wel werkt, vertrouw ik deze niet meer.

Met dit als achtergrond ben ik nu een nieuw systeem aan het samenstellen voor mijn jongste zoon, met hergebruik van een aantal bestaande onderdelen. De afweging AM4 of AM5 is gemaakt en we kiezen voor AM5 vanwege de toekomstvastheid met mogelijke toekomstige upgrades en/of uitwisselen onderdelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn jongste zoon (14jr) een systeem samenstellen met hergebruik van een aantal bestaande onderdelen vanuit zijn vorige build. Het wordt een systeem gericht op 1080p, 144Hz gaming, waarbij er voornamelijk Fortnite, Forza Horizon 5, Counterstrike, Minecraft, Roblox en straks wellicht GTA6 gespeeld zal worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
We proberen een zo goed mogelijk balans te vinden tussen prijs en performance en vooral zoveel mogelijk 'bang-for-bucks' onderdelen te kiezen. Mijn inschatting is dat we hierbij uitkomen rond de Eur 1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De bestaande behuizing heeft ARGB fans, dus een nieuw moederbord waarbij ook ARGB aangesloten kan worden zou fijn zijn om geen losse ARGB controller nodig te hebben. Alle componenten en randapparatuur die we meenemen staan in de onderdelenlijst benoemd met als prijs Eur 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het betreft het een moederbord, processor, geheugen videokaart en voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke wensen, maar de bekende merken hebben voorkeur hopende op goede en meerjarige softwareondersteuning en drivers.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste uitgangspunt is een stabiel systeem!. We voelen ons er prettig zijn als onderdelen aantoonbaar middels QVL's compatible zijn bevonden door de producent.

Ga je overklokken?
Nee we gaan niet overklokken. Het uitgangspunt is een zo stabiel mogelijk systeem met componenten die werken op standaardwaarden, waarbij het geheel enigszins energiezuinig is en niet te warm wordt.

Wat verwacht je van ons?
Om te voorkomen dat ik iets over het hoofd gezien heb, of simpelweg een onhandige keuze of combinatie ergens in heb gemaakt, is alle feedback welkom! Graag ook feedback of componenten compatible met elkaar zijn vanuit jullie 'best-practices'.

Dit is de wenslijst geworden, gebaseerd op, vele posts hier in het 'Desktop koopadvies' topic en de Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023 met daarna aanpassingen tav individuele componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 204,-€ 204,-
1MoederbordenASRock A620M Pro RS€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB311L ARGB (zonder ARGB controller)€ 0,-€ 0,-
2MonitorsASUS TUF Gaming VG249Q Zwart€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,20€ 10,40
3VentilatorsCooler Master MasterFan MF120R ARGB, 120mm€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenSharkoon Skiller SGK4 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1MuizenAsus ROG Sica Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,68€ 113,68
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 90,95€ 90,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.212,93

Mijn beweegredenen per onderdeel:
Processor: Gekozen op basis van BBG. Energiezuinig, gunstige prijs/prestatie en 'Boxed' dus met koeler.
Moederbord: Eenvoudig en prijsefficiënt. WiFi is niet nodig. Heeft zowel 4-pins als 3-pins fan headers ivm ARGB, zodat losse ARGB controller niet nodig is
Videokaart: Wens is 16GB VRAM, maar 12GB mag ook, afhankelijk van keuze AMD of NVIDIA.
Ventilator: Twee extra fans erbij voor bovenkant behuizing. Goedkoop en stil.
Geheugen: 32GB dual channel DDR5 6000 MT/s en type vermeld als getest op QVL van moederbord.
Voeding: 80 plus Gold en modulair dus geen overbodige kabels. Is 650W voldoende?
SSD: Bestaande SATA SSD, of moet dit echt NVMe M.2 worden i.v.m. performance bottleneck?

Aanpassingen:
17-01-2024: Videokaart Sapphire Pulse RX 7800 XT door ASUS Dual GeForce RTX 4070 Super
17-01-2024: Geheugen Corsair vervangen door G.Skill. Low profile, AMD Expo, 10,67ns, Hynix.
15-01-2024: Videokaart ASUS TUF RX 7800 XT OC vervangen door Sapphire Pulse RX 7800 XT
15-01-2024: Voeding Corsair RM650 vervangen door ThermaLake Thoughpower GF ivm ATX 3.0
15-01-2024: Geheugen Kingston vervangen door Corsair. Ook low profile, maar CAS 30 ipv 36.

Qua gekozen G.Skill geheugen staat alleen het F5-6000J3238F16GX2 deel op de QVL, de toevoeging -FX5 niet. Ik vermoed dat de toevoeging bepalend is voor welke heatspreader, RGB, formaat en OC profiel het betreft. Ik heb vertrouwen dat dit goed gaat werken met de A620M moederbord en Ryzen 7600 processor.

[ Voor 12% gewijzigd door LeGato23 op 17-01-2024 15:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-07 23:31

Bouwer21000

Bigger number better

Mooie lijst, ik zou dit nemen. 650W is voldoende voor een 7800XT met die CPU, bij elkaar valt dat verbruik niet zo hoog uit. Je kan misschien nog de goedkopere uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB uitvoering nemen, Sapphire kaarten staan over het algemeen goed bekend dus qua kwaliteit zou je er niet veel op achteruit gaan, hoewel die ASUS kaart wel heel vet is :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bouwer21000 op 15-01-2024 11:31 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding zoals de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Ondanks dat een ATX v3.0 voeding in mijn build niet vereist is omdat het gekozen moederbord sowieso geen PCIe 5.0 ondersteunt en de AMD videokaart (nog) geen 12Vhpwr aansluiting heeft, is het inderdaad toch wel de moeite waard om voor een ATX v3.0 voeding te gaan, gezien de beoogde levensduur van een voeding (en 10jaar garantie) en daarmee inzetbaarheid in de toekomst.

Bedankt voor het meedenken en voor deze fijne tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Bouwer21000 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:31:
Mooie lijst, ik zou dit nemen. 650W is voldoende voor een 7800XT met die CPU, bij elkaar valt dat verbruik niet zo hoog uit. Je kan misschien nog de goedkopere uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB uitvoering nemen, Sapphire kaarten staan over het algemeen goed bekend dus qua kwaliteit zou je er niet veel op achteruit gaan, hoewel die ASUS kaart wel heel vet is :)
Goed om te horen dat 650W voldoende zou moeten zijn. De stroomspecificaties vanuit ASUS en Sapphire zijn iets hoger voor de genoemde RX 7800 XT kaarten, namelijk respectievelijk 750W en 700W.
Zelf heb ik ook het vermoeden dat het prima werkt met 650W, met name omdat de AMD Ryzen 7600 CPU maar 65W is.

De Sapphire Pulse is een goede tip. Die lijkt qua stroomgebruik ook wat zuiniger te zijn, en de kaart is sowieso korter, waardoor er minder 'sag' zal optreden.

Bedankt voor het meedenken en de tip van de Sapphire Pulse!

[ Voor 9% gewijzigd door LeGato23 op 15-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LeGato23 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Goed om te horen dat 650W voldoende zou moeten zijn. De stroomspecificaties vanuit ASUS en Sapphire zijn iets hoger voor de genoemde RX 7800 XT kaarten, namelijk respectievelijk 750W en 700W.
Zelf heb ik ook het vermoeden dat het prima werkt met 650W, met name ook omdat de CPU maar 65W is.

De Sapphire Pulse is een goede tip. Die lijkt qua stroomgebruik ook wat zuiniger te zijn, en de kaart is sowieso korter, waardoor er minder 'sag' zal optreden.

Bedankt voor het meedenken en de tip van de Sapphire Pulse!
Dat komt omdat ze niet weten of jij een 14900K(OC) gebruikt of een Ryzen 7500F

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vervang die Corsair maar, je weet nooit welke chips/dies ze gebruiken bij goedkopere series RAM.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budgettech
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-02-2024
Perfecte budget pc! Helaas zal deze pc geen gta 6 kunnen runnen. Ze voorspellen namelijk dat dit een vrij zware game gaat zijn. AMD is goed voor lichte games maar GTA is een vrij zware game. Voor fortine en Roblox is deze pc perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 20:26
Budgettech schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:17:
Helaas zal deze pc geen gta 6 kunnen runnen.
Onzin! Ik heb net de system requirements bekeken, en een Ryzen 5 7600 samen met een RX 7800 XT is goed genoeg om de game op ongeveer 1440p high settings te spelen (de grafische kaart voldoet ruim, de processor is een beetje op het randje). Daar komt bij dat de TS op 1080p speelt, dus dat mag geen enkel probleem vormen. Zie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 11:58
Perfecte budget pc! Helaas zal deze pc geen gta 6 kunnen runnen. Ze voorspellen namelijk dat dit een vrij zware game gaat zijn. AMD is goed voor lichte games maar GTA is een vrij zware game. Voor fortine en Roblox is deze pc perfect!
"Amd is goed voor lichte games" zeg dan gewoon niks als je er geen verstand van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:18
LievenD schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Onzin! Ik heb net de system requirements bekeken, en een Ryzen 5 7600 samen met een RX 7800 XT is goed genoeg om de game op ongeveer 1440p high settings te spelen (de grafische kaart voldoet ruim, de processor is een beetje op het randje). Daar komt bij dat de TS op 1080p speelt, dus dat mag geen enkel probleem vormen. Zie hier.
Het gaat nog jaren duren voor deze game naar PC komt, niemand weet wat de system requirements precies zullen zijn. (Het is in principe niet eens bevestigd of deze game überhaupt naar PC komt)
Die pagina waar je naar linkt is dus onzin. Volgens mij is heel die website AI gegeneerd, bedoeld om clicks te verzamelen van naïevelingen op het internet. ;)

Los daarvan ben ik het ook niet eens met @Budgettech. Een 7800XT zal GTA6 vast wel kunnen draaien, maar je moet ook geen high settings/4K verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit zijn ook écht zware vereisten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go3l3nAbCf3EWSZrSrkfvR0RjGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TPdTvvyhoae93UTfwQ2CANre.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
@Budgettech, @LievenD, @Tinu-s, @Anton.net en @Hackus,

Bedankt voor jullie uiteenzetting over wèl of niet voldoende performance voor GTA6 met mijn beoogde setup.
Ik hou van dit soort fijne discussies! :)

Vooralsnog vermoed ik dat mijn beoogde setup voldoende krachtig is om GTA6 te kunnen spelen. Hetzij op wellicht wat 'lagere' instellingen, maar dat zal de praktijk uitwijzen. Mocht het zover zijn, dan koppel ik hier de praktijk-resultaten nog even terug. ;)

Even terug on-topic naar de hardware samenstelling:
Vandaag is de release van de Nvida 4070 Super grafische kaart, waarmee we in de samenstelling een switch maken van 'team rood' naar 'team groen', oftewel van AMD naar Nvidia.

De keuze is daarbij gevallen op de ASUS Dual GeForce RTX 4070 Super.

@Hackus Bedankt voor de opmerking over Corsair onzekerheid over toegepaste chips/dies. We nemen dit ter harte en gaan in plaats van Corsair nu een G.Skill setje gebruiken. (met Hynix chips)

@martyw Nogmaals dank voor de tip van de Thermalake ATX 3.0 voeding. Met de 4070 Super komt de 12Vhpr aansluiting direct van pas!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Inmiddels systeem opgebouwd en werkend.

Draait als een zonnetje. Stabiel, stil en lekker vlot. Memory werkt inderdaad op 6000MT/s
(Memory was even een gok ivm niet het hele modelnr in de moederbord QVL, maar mijn aanname was juist. Gelukkig kwam mobo met BIOS 1.21 uit de doos en dus compatible. Inmiddels op versie 2.02 en AMD EXPO profiel ingeschakeld)

Cablemanagement is ook aardig gelukt vind ik zelf. Airflow wordt in elk geval niet gehinderd door allerlei kabels die kris-kras door de kast lopen.

Nogmaals dank voor alle hulp en feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkcfvIN1ehr3L4XtJt_J5XAT1Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM8AYfeFdRqbLGb2avVmJU41.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door LeGato23 op 20-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Netjes gedaan (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Alleen zie ik wel een beetje GPU-sag. Het zou mooi zijn als je iets kon vinden wat de videokaart recht kan laten hangen. Het kan niet direct kwaad, maar het is wel beter om het PCB recht te laten hangen. Ook kijkt het geheel een stuk strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Alleen zie ik wel een beetje GPU-sag. Het zou mooi zijn als je iets kon vinden wat de videokaart recht kan laten hangen. Het kan niet direct kwaad, maar het is wel beter om het PCB recht te laten hangen. Ook kijkt het geheel een stuk strakker.
Scherp!
Ik had het ook gezien. Op de foto lijkt het erger dan in het echt, maar ik ben het met je eens... je wil eigenlijk geen sag. Binnenkort maar eens op zolder even zoeken naar wat Lego blokjes om een mooi steuntje te maken.
Dank voor de feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PCIe kabel iets meer ruimte geven zal ook helpen. zou er niets hards voor gebruiken, vanwege trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:06:
PCIe kabel iets meer ruimte geven zal ook helpen. zou er niets hards voor gebruiken, vanwege trillingen.
PCI kabel lijkt erg strak te zitten, maar valt in het echt mee.
Triggert me wel om misschien de PCI kabel te gebruiken om de kaart iets omhoog te duwen. De kabel is stug genoeg.
Goede tip trouwens qua trillingen! Had ik nog niet bij stilgestaan.
Als ik een steuntje maak, zal ik inderdaad iets van rubber of iets dergelijks gebruiken, in elk geval aan de onderzijde. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Krijg je niet een anti-sag bracket meegeleverd met je videokaart?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1