Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na de BBG van januari bestudeerd te hebben, avonden gelezen te hebben hier in de fora, reviews bekeken te hebben en prijzen vergeleken te hebben, denk ik dat ik eruit ben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn kids (10jr en 11jr) ben ik een nieuw systeem aan het samenstellen. Ze spelen op dit moment voornamelijk Fortnite, ARK, Roblox en Team Fortress 2.
Ik probeer het systeem enigszins toekomstvast te bouwen, zodat ook spellen de komende twee jaar nog
kunnen werken. (hetzij met wat lagere settings tegen die tijd wellicht, als de spellen weer veeleisender worden)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben uitgegaan van de BBG van Januari en heb daarna aanpassingen gedaan maar zie dat ik toch wel snel al richting de Eur 850,- ga. Dat is acceptabel mits inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gaming muis is reeds in bezit. Verder nog geen randapparatuur ivm overstap van laptop naar desktop pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, moederbord, processor incl koeler, geheugen, videokaart, SSD, monitor en toetsenbord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem dient wat 'gaming-looks' te hebben. Niet te extreem, maar (a)RGB fans en een behuizing met window is gewenst. De plek waar het systeem komt te staan heeft geen bedrade ethernetverbinding. Ik twijfel over Powerline adapters of wlan pci/usb

Ga je overklokken?
Nee, geen overklokken. Het systeem moet zo stabiel mogelijk draaien en niet warm worden.

Wat verwacht je van ons?
Om te voorkomen dat ik iets over het hoofd gezien heb, of simpelweg een onhandige keuze ergens in heb gemaakt, is alle feedback welkom! Graag ook feedback of componenten compatible met elkaar zijn voor zover inzichtelijk.

Dit is de wenslijst geworden, gebaseerd op, in eerste instantie de BBG van budget-game pc van januari met daarna wat aanpassingen tav individuele componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 123,95€ 123,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,69€ 179,69
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB311L ARGB (zonder ARGB controller)€ 56,-€ 56,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120R ARGB, 120mm€ 12,-€ 12,-
1ToetsenbordenSharkoon Skiller SGK4€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 85,50€ 85,50
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 125,01€ 125,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,95

Mijn beweegredenen per onderdeel:

Processor: Gekozen op basis van BBG januari. Gunstige prijs/prestatie
Moederbord: Goede reviews, werkt out-of-the-box mer Ryzen 2600 en heeft zowel 4-pins als 3-pins fan headers ivm ARGB, zodat losse ARGB controller niet nodig is
Videokaart: Gekozen op basis van BBG januari. Gunstige prijs/prestatie. Redelijk toekomstvast
Behuizing: Nieuw model kast. Redelijk compact, met ARGB, window en relatief gunstige prijs
Monitor: 144Hz, G-Sync compatible, snelle responstijden en relatief lage prijs
Ventilator: Goedkope 120mm met ARGB tbv output achterzijde case
Toetsenbord: Goedkoop toetsenbord met kleuren
Geheugen: Snel DDR4 geheugen en volgens reviews goed werkende combinatie met Ryzen 2600
Voeding: Gekozen op basis van BBG januari. Gunstige prijs/prestatie en voldoende vermogen ivm Ryzen 2600 en Gigabyte 1650 Super
SSD: Gekozen op basis van BBG januari. Gunstige prijs/prestatie. Jammer dat prijzen momenteel omhoog gaan, anders had ik wellicht liever een 1TB gehad aangezien spellen steeds meer ruimte nodig hebben.

Aanpassingen:
Monitor: AOC monitor even uit de lijst gehaald om beter beeld te geven van systeemprijs.
Ventilator: Sharkoon vervangen door Cooler Master. Past beter bij front-fans qua kleuren.
Geheugen: G.Skill vervangen door Crucial ivm betere compatibiliteit en minder hoge heatspreaders.
SSD: Kingston A400 480GB uiteindelijk toch vervangen door Crucial MX500 1TB. Hierop teveel bezuinigen zou verkeerde zuinigheid zijn, gezien de grootte van games tegenwoordig en het gedoe met uitbreiding/vervanging wanneer capaciteit niet meer voldoende is in nabije toekomst.

@Jotyjo en @Nollie29: Dank voor jullie feedback!

[ Voor 14% gewijzigd door LeGato23 op 03-03-2020 22:26 . Reden: typo's en aanpassingen op basis van feedback ]

Beste antwoord (via LeGato23 op 03-03-2020 22:28)

• Nollie29
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09-2024
Complimenten voor je samenstelling. Ook een nette onderbouwing.

Ik ben sinds een aantal maanden bezig met het idee om een nieuw systeem samen te stellen en ik kom eigenlijk uit op jouw lijst als het gaat om de kast.

Een paar opmerkingen:
Ik zou het SSD aanpassen naar 1TB. Dit is wat meer toekomstbestendig. 1TB gaat je net dat stukje extra jaren geven en het kost misschien 50 euro meer.
Het geheugen moet goed samenwerken met de processor. Helaas ben ik niet deskundig genoeg om hier iets over te zeggen. Ik zou het pas aanschaffen als je dit zeker weet.

[ Voor 17% gewijzigd door Nollie29 op 01-03-2020 16:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nollie29
Complimenten voor je samenstelling. Ook een nette onderbouwing.

Ik ben sinds een aantal maanden bezig met het idee om een nieuw systeem samen te stellen en ik kom eigenlijk uit op jouw lijst als het gaat om de kast.

Een paar opmerkingen:
Ik zou het SSD aanpassen naar 1TB. Dit is wat meer toekomstbestendig. 1TB gaat je net dat stukje extra jaren geven en het kost misschien 50 euro meer.
Het geheugen moet goed samenwerken met de processor. Helaas ben ik niet deskundig genoeg om hier iets over te zeggen. Ik zou het pas aanschaffen als je dit zeker weet.

[ Voor 17% gewijzigd door Nollie29 op 01-03-2020 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08 21:51
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,05€ 86,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,05

Deze RAM wordt ook aanbevolen in de BBG maart 2020. Voor de rest ziet je build er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Hey, persoonlijk heb ik zelf voor dit budget een half jaar geleden mijn setup gebouwd. Als jouw kinderen fortnite spelen raad ik een 144hz monitor aan. Mochten je kinderen als ze ouder worden meer competetief willen spelen hebben ze in ieder geval al een goede monitor. Ook is een mechanisch toetsenbord leuk. Hiervoor raad ik de cooler master ck350 aan, maar dit is niet zo belangrijk als de monitor. Voor wifi zou ik een gewoon een usb dongle kopen, denk dat je kinderen daar meer dan genoeg aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollie29
Graag gedaan! Je kunt inderdaad altijd nog extra SSD opslag bij plaatsen. Volgens de BBG van januari scoort deze SSD wat beter.

reviews: Ssd Best Buy Guide - januari 2020
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Succes met de aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 18:11
Prima monitor, heb hem zelf ook. let wel op dat hij niet in hoogte verstelbaar is.
Dat is wel wat ik dacht voor dat ik hem kocht, en ging ik ook van uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:53
Nagenoeg dezelfde processor voor minder euri. pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler

Goede goedkope 1TB SSD. pricewatch: Crucial P1 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:53
Je vergelijkt hier de oude 1600 (AE 14nm) met de 3600, niet de nieuwe 1600 (AF 12nm) met de 2600.
https://www.techspot.com/review/1977-amd-ryzen-1600-af/
https://www.gamersnexus.n...review-best-cpu-under-100
Dan praat je letterlijk over 1-3% verschil.

De 3600 is natuurlijk een stuk beter, maar ook 75 euro duurder.
https://tweakers.net/pric...;1166767;1166765;1390250/

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LeGato23 qua psu zou ik de bronze versie kiezen van wat je nu hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stampertje-w
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-11-2024
Als je kinderen een beetje fanatiek zijn raad ik je aan om een mechanisch toetsenbord te overwegen. Kies dan in ieder geval voor rode switches, dat is voor de wat minder sterke vingers aan te bevelen. Je hebt allerlei verschillende merken switches welke eigenlijk allemaal op de Cherry MX zijn gebasseerd. Cherry is echter behoorlijk prijzig maar vaak kun je mooie bordjes vinden met Gatheron switches welke bij velen erg in de smaak vallen.

Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre het hier op tweakers gewaardeerd wordt maar op Amazon kun je aardig wat mechanische toetsenborden vinden voor een zacht prijsje (50 euro) met hele degelijke prestaties.

Daarnaast is powerline een mooie maar ook dure oplossing om de ping omlaag te krijgen, iets wat essentieel is in games als Fortnite. Helaas geeft het in mijn ervaring geen garantie en heb ik uiteindelijk alsnog een utp getrokken. Mijn ervaring met powerline is dat het erg kan verschillen en daardoor niet heel betrouwbaar is. Als je kinderen niet competitief spelen kun je dat nog wel achterwege laten en is zoals @Thehope al aangaf is een usb wifi ontvanger een prima oplossing (zolang de ping onder de 50/75 blijft). Probeer dat in ieder geval eerst en kijk daarna eventueel naar powerline.

De beste en goedkoopste optie is natuurlijk een utp, toevallig gecheckt of er geen loze leiding ligt van je meterkast naar de plek waar de pc komt te staan? Kost even wat tijd maar dat is het dubbel waard!

[ Voor 7% gewijzigd door Stampertje-w op 05-03-2020 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Stampertje-w schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:35:
Beproefd en veelgebruikt geheugen op Ryzen 5 en een tikkie goedkoper:

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Beproefd wel maar niet altijd even compatibel en stabiel gebleken omdat er verschillende merken en type geheugenchips gebruikt worden. Bij bestellen weet je niet wat je krijgt. Met Crucial weet je zeker dat het werkt want er worden altijd Micron E-die chips gebruikt. Dus houd je van een gok dan neem je Corsair, wil je zekerheid dan pak je Crucial.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grovert11
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 14:06
Hou er ook rekening mee dat er maar 1 ARGB header op het moederbord zit. Verder trouwens een super mATX bord, zelf net mijn build ermee af.

Over de processor, zoals anderen hierboven ook al een beetje aangeven:
Ik zou gaan voor de 1600 (12nm) of de 3600.

Het Crucial geheugen werkt bij bij helemaal super in combinatie met de 3600 op dus hetzelfde bord. Alleen in de instellingen even het automatische XMP profiel kiezen, en ze gaan naar 3200MHz en de juiste voltages.
Pagina: 1