Welke NAS aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjekip
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-08-2024
Hey,

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies over wat voor NAS ik het beste kan aanschaffen. Het is een vrij grote wereld waarin ik nog niet thuis ben, dus hopelijk kan iemand me helpen.

Waar ik het graag voor wil gaan gebruiken is o.a. back-ups van bestanden, opslaan van films en series om deze vervolgens op de verschillende tv's in huis te kunnen streamen en tenslotte mogelijk een servertje op te kunnen draaien om mijn projecten op te testen (bijv. Laravel omgevingen op te draaien of andere websites zonder frameworks). Ik wil er eigenlijk niet meer dan 850 euro aan uitgeven, mocht dat tot de mogelijkheden beschikken.

Ik zie veel QNAP en Synology voorbij komen, zijn dat de beste merken?

Alvast dank voor het advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:43

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees even niet hoeveel budget je wil uittrekken voor de daadwerkelijke storage; of je eventueel NVME-caching wil gebruiken en ook niet hoeveel data (en groei) je in jouw omgeving hebt?

"Een servertje" is nogal breed; als het met Docker of binnen een (veelal Linux) VM, kan je met de meeste moderne 2-bay of 4-bay NAS'en uit de voeten. Let wel even op hoeveel RAM je nodig hebt; niet elke NAS is makkelijk uitbreidbaar.

En backups doe je (ook) buiten de deur dus misschien even bekijken / bedenken welke (cloud-)mogelijkheid je daar nu voor hebt en of je dat ook op je nieuwe NAS kan draaien / installeren?

Snel gezegd: met een Synology DS223+ zou je al aardig op pad kunnen; eventueel kan je vast inlezen op [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model en [Synology] Vraag en antwoord - deel 3 of er interesante zaken zijn voor jouw use-case. Ik ben geen kenner van QNAP maar in de basis zal je 85% van de requirements hetzelfde zijn; dan moet je het enkel nog in een chassis & budget gieten :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
mogelijk kan je eens kijken in: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/21 denk dat je daar wel meer kan vinden over qnap vs synology. Zelf ben ik ook weer een beetje opzoek naar iets nieuws en ben er ook nog niet helemaal uit.

Naar mijn mening een heel grof onderscheid tussen de twee merken: synology heeft de software iets beter op orde heeft en qnap de hardware maar dat is een oordeel op basis van informatie die bijna 10 jaar oud is.

Zelf ben ik inmiddels wat meer op het idle verbruik aan het letten. Zeker als je er het een en ander op gaat doen ( in Docker of VM's) moet je er vanuit gaan dat de disken blijven draaien. dan maakt het dus wel uit of je er 2 hebt of 4. ook het idle verbruik van de NAS zelf kan redelijk verschillen.

[ Voor 38% gewijzigd door k-janssen op 14-01-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Schopje de richting in.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 15-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:07
Qnap en synology zijn de grote merken op dit moment. zoals @k-janssen al aangaf heeft qnap doorgaans betere hardmare met meer uitbreidingsmogelijkheden (geheugen, ssd), en ook snellere (2,5G) netwerkaansluitingen. Bij synology is de software wat beter op orde. Bij Qnap moet je soms wat zoeken naar mogelijke instellingen.

Op nascompares.com staan wel vergelijkingen tussen qnap en synology modellen, dan kun je de verschillen goed zien