Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik gebruik al jaren Linux, en heb ook wat development ervaring. Zo doe ik al wat met Flatpak packages, kernels heb ik ook al gecompiled en Arch Linux heb ik jaren als basis gedraaid.

Zowel Gnome als KDE vind ik prima, op iets dat daarop lijkt. Voor mijn tablet heb ik ChromeOS en dat werkt opzich ook goed voor mij.

Ik zoek een telefoon waarmee ik meer kan doen. Privacy is niet perse een issue, ik gebruik veel Google diensten. Vandaar dat ik ook aan de Pixel was aan het denken met een andere ROM. Bellen ermee is een verreisten, ook onderweg over 5G.

Wat is je budget?
600-700 euro max. Abbonement is nice, maar niet perse een vereiste.

Mijn huidige phone, OnePlus 9, wil ik graag verkopen of inruilen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen doe ik niet. Wel veel browsen, Reddit, streamen, etc.

Ik zoek het liefst iets met redelijk moderne hardware, de Phinephone lijkt me iets te karig. En er zijn andere telefoons, die voornamelijk uit 2020 kijken te komen?

Wat heb je zelf al gevonden?
Phinephone, PostmarketOS, etc.

Maar ik twijfel heel erg, aangezien het wel mijn main telefoon moet worden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zijn jullie ervaringen? PostmarketOS lijkt me interessant, maar je hebt dus ook ungoogled telefoons (om ze zo even te noemen).

Ik zou naar Lineageos kunnen overstappen, maar zoals gezegd zou ik het cool vinden om de nieuwe kernel bijvoorbeeld te hebben, firmwares te kunnen updaten, packages, etc. allemaal zaken die in Android niet lekker gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Nederlandse Fairphone 5: https://wiki.postmarketos...irphone_5_(fairphone-fp5)
Ook Ubuntu Touch zal uiteindelijk naar de Fairphone 5 komen.

Je kan ook de Duitse Volla Phone X23 kopen met Ubuntu Touch voorgeinstalleerd. Beide telefoons komen uit 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RepareerDroid schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:30:
De Nederlandse Fairphone 5: https://wiki.postmarketos...irphone_5_(fairphone-fp5)
Ook Ubuntu Touch zal uiteindelijk naar de Fairphone 5 komen.

Je kan ook de Duitse Volla Phone X23 kopen met Ubuntu Touch voorgeinstalleerd. Beide telefoons komen uit 2023.
Wat vind je van de Librem 5?

Ik twijfel over Ubuntu Touch, aangezien daar Canonical niet meer achter zit, toch?

Ik zie overigens dat mobile networking niet werkt, dat is wel een vereiste voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 14-01-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Wat vind je van de Librem 5?

Ik twijfel over Ubuntu Touch, aangezien daar Canonical niet meer achter zit, toch?

Ik zie overigens dat mobile networking niet werkt, dat is wel een vereiste voor mij.
De Librem 5 spreekt mij niet erg aan. De specs zijn matig, de prijs is hoog en er waren ook veel vertragingen. Er is een topic over met ervaringen: [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

Canonical zelf zorgt niet meer voor Ubuntu Touch, maar de groep die het heeft overgenomen is ook degelijk.

De Fairphone 5 is net uit. Volledige ondersteuning van alternatieve OSen zal nog even duren. Dat geldt ook voor de Pixel 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RepareerDroid schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:58:
[...]
De Librem 5 spreekt mij niet erg aan. De specs zijn matig, de prijs is hoog en er waren ook veel vertragingen. Er is een topic over met ervaringen: [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

Canonical zelf zorgt niet meer voor Ubuntu Touch, maar de groep die het heeft overgenomen is ook degelijk.

De Fairphone 5 is net uit. Volledige ondersteuning van alternatieve OSen zal nog even duren. Dat geldt ook voor de Pixel 8.
Misschien dan toch maar een Pixel met GrapheneOS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Misschien dan toch maar een Pixel met GrapheneOS?
Dat is wel gewoon Android. En gezien je Google diensten gebruikt dan kun je ook eerst de standaard Pixel OS of Fairphone OS houden. Op Fairphone 5 is /e/OS ook al beschikbaar en verkrijgbaar als voorgeinstalleerd op de Fairphone 5 met alle functies werkend inclusief mobiel internet: https://murena.com/shop/s...d-new/murena-fairphone-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07 12:04
RepareerDroid schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Dat is wel gewoon Android. En gezien je Google diensten gebruikt dan kun je ook eerst de standaard Pixel OS of Fairphone OS houden. Op Fairphone 5 is /e/OS ook al beschikbaar en verkrijgbaar als voorgeinstalleerd op de Fairphone 5 met alle functies werkend inclusief mobiel internet: https://murena.com/shop/s...d-new/murena-fairphone-5/
Ik wil ook wel een smartphone zonder Google. Ik vind de Fairphone heel vet maar erg duur. Het is de enige privacy minded telefoon met een Qualcom chip. De concurentie heeft MediaTek of nog erger. Werkt de Fairphone GPS module ook in /e/OS?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Apollyon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Ik wil ook wel een smartphone zonder Google. Ik vind de Fairphone heel vet maar erg duur. Het is de enige privacy minded telefoon met een Qualcom chip. De concurentie heeft MediaTek of nog erger. Werkt de Fairphone GPS module ook in /e/OS?
In principe werkt alles op /e/OS, ook GPS. Het is een officiele release, geen custom ROM van een paar enthousiastelingen. Fairphone verkoopt zelf ook gewoon de (oudere) Fairphone 4 met /e/OS: https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-4-e-operating-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-07 17:34
Ik ben ook al een tijdje aan het uitzien voor vervanging voor mijn xz2 compact. Graphene os op een pixel is een optie, maar er zijn nog opties.

Iemand enige ervaring met https://www.shift.eco/? Hoe is bijvoorbeeld hun software ondersteuning. Ze zijn bezig met de release van hun shiftphone 8. Ook modulair en qua specs fairphone-achtig.
RepareerDroid schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:30:
Heb jij misschien ervaring met hun software ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Wim De Winter schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:26:
Ik ben ook al een tijdje aan het uitzien voor vervanging voor mijn xz2 compact. Graphene os op een pixel is een optie, maar er zijn nog opties.

Iemand enige ervaring met https://www.shift.eco/? Hoe is bijvoorbeeld hun software ondersteuning. Ze zijn bezig met de release van hun shiftphone 8. Ook modulair en qua specs fairphone-achtig.

[...]
Ik heb Graphene geprobeerd, maar het is erg karig en vrijwel alles zit op slot.

Niets tegen de ROM, maar het voelt alsof je weer op Android 11 zit.

Heb jij misschien ervaring met hun software ondersteuning?
Pagina: 1