Advies thuis project met PLC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Beste tweakers,

Ik heb even jullie advies nodig mbt het opzetten van een thuis project. Het project zal bestaan uit een PLC met input (bijv. schakelaar) en output (bijv. lamp). Input en output kan zowel digitaal als fysiek.

Mijn voornaamste doel is om mijn automation/PLC kennis te refreshen en de controller/PLC vanuit een beveiligings oogpunt, te onderzoeken.

Ik heb alleen de volgende eisen voor de PLC:
  • Moet zowel analoog als digitale input kunnen ontvangen
  • Enternet port
  • Programming software en supporting visualitie sofware moet gratis zijn.
Graag hoor ik wat de juiste keus PLC is voor hetgeen wat ik bereiken wil. Budget is ruim.Zelf zat ik te denken om te beginnen met een Siemens Logo of een Siemens S7-300.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Helpt dit topic je Domotica met plc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:44

Santford

FP PowerMod
Ik zou voor een platform kiezen wat de IEC-61131-3 norm aanhoudt wat betreft de programmeertaal.

Daarvoor vind je de meeste voorbeelden en software bibliotheken omdat de code in principe platform onafhankelijk is.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een PLC van het Wago, Beckhoff of Phoenix fabrikaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Niet om negatief te doen over PLC's als home automation maar dit is niet perse het meest gekozen platform. Vaak zijn dit mensen die al (professionele) ervaring hebben met deze systemen en dus al veel kennis hebben.

Gezien de vraag vermoed ik dat deze ervaring ontbreekt?
Heb je een specifieke reden om de wat eenvoudigere omgevingen als Homey/HA/Domoticz te mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb nog wel een werkeloze S7-300 in de MK hangen.

Ik doe alles met home assistant, odroid c4 met emmc, esp's, zigbee, modbus tcp SMA, Mbus kamstrup via Meterbus adapter usb en node red, Modbus kWh meters via esp, Modbus Procon via esp.

Geen PLC nodig en software IS gratis (Tia Portal is dat niet)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2024 17:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan