[PC] Warno

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-06 18:44
Afbeeldingslocatie: https://gpstatic.com/acache/54/71/1/uk/t620x300-b1ad71c668f2ed01fa6545f496aa1cd5.jpg

Na een tijdje Steel Division 2 te hebben gespeeld ([PC] Steel division 2) ben ik inmiddels een tijdje overgestapt op Warno.

Warno is een "cold war gone hot"-RTS welke nato vs pact eind jaren 80 als scenario kent.

Voor mij is dit echt de perfecte RTS, het is een stuk sneller en daarmee dynamisch dan Steel Division 2 en heeft weer QOL improvements tov Steel Division 2.

Alles van het deck builden tot potjes tegen de AI, en online van 1v1 tot 10v10's naast ranked games.

Ik ben benieuwd of er hier mee mensen zijn die Warno spelen, dan kunnen we wellicht eens wat tweaker potjes doen.

Het is nog early access maar zo speelt het niet.
Het spel is op 23/5 uit early access gegaan.
Steam link: Steam

In de update van januari 2024 is een alpha versie van een map editor meegeleverd welke de komende maanden/jaren door zal ontwikkelen tot een volwaardige editor, dit zal de levensduur van Warno flink verhogen.
In de 1.0 release van 23 mei 2024 heeft de map editor een export functie en zouden zelfgemaakte maps speelbaar moeten maken, ook in multiplayer, maar helaas nog niet via de steam workshop. dat komt nog.

Hier een overview van het spel zoals het er nu is in de 1.0 release van 23/5/2024:

Hier een beginners guide van 1.0:

[ Voor 33% gewijzigd door R3m3d7 op 26-05-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Nieuws vanuit Eugen, de makers van Warno:
Gather around, commanders!

We have a release date. The day that WARNO will launch out of Early Access is now known. Prepare yourself: this coming May 23rd, WARNO will have its official full launch! That’s three weeks from now.

Years of hard work (and playing hard) are paying off. However, WARNO’s release is only the beginning of a new chapter. We are far from done with our beloved “Cold War gone hot” real-time strategy, with the first expansions already worked on.

Let’s detail what’s in store from May 23rd onwards!
Het spel gaat dus, na iets van 2,5 jaar, op 23 Mei uit early access.
Mocht je dit spel overwegen dan is dit het moment om het te kopen.
Er zitten, ik geloof, 4 divisions extra in het EA spel die na de release in een aparte DLC geplaats gaan worden.
maw, je krijgt er nu dus een DLC bij die later betaald moet worden wil je met die divisions kunnen spelen.

Daarnaast nog veel meer nieuws, zie hier: https://steamcommunity.co...etail/4205875729077392183

Ik kan dit spel aan RTS liefhebbers aanraden, het is voor mij de beste RTS ooit.
Mocht je iemand zoeken om mee te spelen stuur mij een pb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik heb naar aanleiding van het enthousiasme van @R3m3d7 het ook aangeschaft. Ik heb de spirituele voorgangers Wargame:European Escalation en Wargame:Airland Battle gespeeld, maar niet heel uitgebreid.

Ik denk dat ik een solo speler zal blijven, of wellicht co-op. Ik heb de tutorials doorlopen en wil beginnen aan de campaign.

Mijn eerste indruk is erg goed. Het is natuurlijk bijna final en dat is ook wel te zien. Tactical battles voelen heel erg vertrouwd, maar lijken een veel betere ergonomie te hebben gekregen ten opzichte van de Wargame serie. Voor zover ik het nu kan beoordelen vecht je minder met de controls en ben je meer bezig met de veldslag. Verder ziet het er heel erg fraai uit.

Ben benieuwd wat de campaign gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
SlaadjeBla schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:57:
Ik heb naar aanleiding van het enthousiasme van @R3m3d7 het ook aangeschaft. Ik heb de spirituele voorgangers Wargame:European Escalation en Wargame:Airland Battle gespeeld, maar niet heel uitgebreid.

Ik denk dat ik een solo speler zal blijven, of wellicht co-op. Ik heb de tutorials doorlopen en wil beginnen aan de campaign.

Mijn eerste indruk is erg goed. Het is natuurlijk bijna final en dat is ook wel te zien. Tactical battles voelen heel erg vertrouwd, maar lijken een veel betere ergonomie te hebben gekregen ten opzichte van de Wargame serie. Voor zover ik het nu kan beoordelen vecht je minder met de controls en ben je meer bezig met de veldslag. Verder ziet het er heel erg fraai uit.

Ben benieuwd wat de campaign gaat brengen.
Leuk!
Het heeft genoeg content en een stuk betere AI dan de voorgangers zodat solo play een stuk langer leuk blijft imho.
Mocht je ooit samen in een coop potje willen doen tegen andere, in een b.v. een 2v2 of een 10v10 stuur maar een pb.

Ik speel zelf veel 10v10 games, mijn ervaring is dat van alle 10v10's ongeveer 1/3 flut is, 1/3 vermakelijk en 1/3 echt gaaf. Dus er zitten missers tussen met mensen die niet echt spelen of de boel verzieken maar het is het waard voor mij. Ik heb 10v10's gespeeld waarbij we verloren maar ik echt helemaal hyped was omdat ik zo goed speelde met een paar teamgenoten dat we het ze lastig hadden gemaakt of een stoere tegenaanval hadden opgezet die werkte. Voor mij zijn deze games op dit moment het leukst, je komt online en ik zit binnen 5 min. in een 10v10 en dat gaat het los. Soms speel ik op een zone (met of zonder teamgenoot) en soms ben ik een soort vliegende kiep..je kan in dat soort potjes op veel verschillende manieren spelen en meestal zijn de mensen vrij relaxed. Ik kan het je aanbevelen om online te proberen met 10v10's en dan echt even 5 potjes doen. Mijn favoriete map daarvoor is airport, daar kan je op alle manier spelen die je maar wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebel_nbk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-11-2024
De singleplayer van deze game is zo groot. Daar kun je honderd uur in stoppen en daarna alle campagnes nog een keer doen, maar dan als de andere partij.
De grootste campagne heeft tientallen brigades op het slagveld die je kan verschuiven en vervolgens in real time kan laten vechten. Warno is de natte droom voor elke mil sim fanaat. En als de editor er voor kan zorgen dat alle equipment gemoderniseerd wordt dan wordt het feest alleen maar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
@rebel_nbk Ik heb nog niets vernomen over het idee de editor ook nieuwe units (grafisch) kan toevoegen aan het spel met echte nieuwe typewapens enzo, ik denk dat dit te hard zou inhakken in de verkoop van DLC wat denk ik erg belangrijk is voor het voortbestaan van Eugen. Voor mij zijn nieuwe grote maps heel belangrijk en die gaan wel komen met de map editor, ik zou heel graag wat meer open maps zien zoals Airport, dat is mijn favoriet in 10v10. Ik ga de gold editie kopen wanneer die beschikbaar komt daarmee pak ik de komende DLC mee, Nederland en Belgie zijn hier onderdeel van, ik ben benieuwd hoeveel unieke nieuwe units er nog komen. Ik heb nog geen minuut in single player gestopt, ik las laatst dat je 5 uur met 1 zet bezig kon zijn...ik weet niet of ik mij dat zie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06 22:00
Ik ga hem uitproberen! Jullie verkopen het goed :).

PSN: Kidjuh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebel_nbk
  • Laatst online: 03-11-2024
@R3m3d7

Die grote campagnes gaan inderdaad flink wat tijd kosten. Dat moet wel je kopje thee zijn.
Voor Wargame Red Dragon zijn mods verschenen die het spel in het hedendaagse bracht. De Israëlische campagne is nu natuurlijk actueel. Hopelijk komt er zo iets uiteindelijk ook voor Warno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
rebel_nbk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:11:
@R3m3d7

Voor Wargame Red Dragon zijn mods verschenen die het spel in het hedendaagse bracht. De Israëlische campagne is nu natuurlijk actueel. Hopelijk komt er zo iets uiteindelijk ook voor Warno.
Ah, okay. Dat wist ik niet, leuk!
Ik ben erg benieuwd hoe Warno zich gaat ontwikkelen. Voor mij voelt het in ieder geval heel goed om te spelen, het is ook fijn dat je erg een mega pc voor nodig hebt om het vlot te kunnen draaien. De engine die Eugen zelf heeft ontwikkeld is nu echt heel goed multi core en dat merk je.

Ik heb hoge verwachtigen van de map editor, ik denk dat wanneer deze eenmaal af is wel hele gave maps gaan zien vanuit de community.

@Kidjuh Leuk, ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Het is iig een goed moment om hem te kopen aangezien je de "ea DLC" zo nog net op tijd even mee pakt.
Voor mij had het een flinke learning curve na jaren COH te hebben gespeeld maar na 300 uur durf ik wel te zeggen dat ik het geld eruit heb. ;)

In tegenstelling tot veel mensen vindt ik de 10v10 matches erg gaaf om te doen, met 9 andere online het tegen 10 andere online opnemen, het is een beetje chaos maar oh zo leuk en je kan van alles uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06 22:00
R3m3d7 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Ah, okay. Dat wist ik niet, leuk!
Ik ben erg benieuwd hoe Warno zich gaat ontwikkelen. Voor mij voelt het in ieder geval heel goed om te spelen, het is ook fijn dat je erg een mega pc voor nodig hebt om het vlot te kunnen draaien. De engine die Eugen zelf heeft ontwikkeld is nu echt heel goed multi core en dat merk je.

Ik heb hoge verwachtigen van de map editor, ik denk dat wanneer deze eenmaal af is wel hele gave maps gaan zien vanuit de community.

@Kidjuh Leuk, ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Het is iig een goed moment om hem te kopen aangezien je de "ea DLC" zo nog net op tijd even mee pakt.
Voor mij had het een flinke learning curve na jaren COH te hebben gespeeld maar na 300 uur durf ik wel te zeggen dat ik het geld eruit heb. ;)

In tegenstelling tot veel mensen vindt ik de 10v10 matches erg gaaf om te doen, met 9 andere online het tegen 10 andere online opnemen, het is een beetje chaos maar oh zo leuk en je kan van alles uitproberen.
Vermaak me goed, wel veel info van tutorial naar campaign. Ben nu eerst Operations aan het doen omdat dat iets gestructureerder is en niet opeens "hier heb je 500 keuzes, succes". Jij nog beginner tips?

PSN: Kidjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Kidjuh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Vermaak me goed, wel veel info van tutorial naar campaign. Ben nu eerst Operations aan het doen omdat dat iets gestructureerder is en niet opeens "hier heb je 500 keuzes, succes". Jij nog beginner tips?
Recon is super belangrijk in Warno, het is een element wat mensen in het begin nog weleens willen onderschatten, evenals supply. Recon zijn je ogen, supply is, als je het goed gebruikt icm op tijd terugtrekken nagenoeg "eindeloze" goedkope units.

Leer goed te kijken naar je infantery units, zet geen 3 man AT squad tegen een 10 man squad met 3 machine guns, dat gaat niet goed uitpakken.

edit; 2504 spelers online op versie 1.0, erg leuk om te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door R3m3d7 op 23-05-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Je moet best veel micromanagen, met supplies, recon, units met verschillende snelheden. Is het mogelijk om een unit een andere te laten volgen? Dat zou ideaal zijn voor supply. Die hobbelt dan gewoon ergens achteraan.

Ik vind het lastig om de waarde van infanterie goed in te schatten. In urban close combat zijn ze erg sterk, maar gebruik je ze daarbuiten ook? Alleen in bossen?

In de Wargame serie kon een supply zelf ook resupplied worden bij een FOB. Is het op=op met de supplies in Warno of kan de ene supply truck de andere voordelig bevoorraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
SlaadjeBla schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:29:
Je moet best veel micromanagen, met supplies, recon, units met verschillende snelheden. Is het mogelijk om een unit een andere te laten volgen? Dat zou ideaal zijn voor supply. Die hobbelt dan gewoon ergens achteraan.
Yup, dat gebeurt wanneer je de move order van supply op een andere unit zet, dan zal hij (de supply) deze unit volgen.
Ik zie echter niemand dit soort dingen doen, ik denk dat dit komt omdat je hiermee iets aan controle verliest maar als je de micro (nog) lastig vindt of niet leuk dat dit een optie is om te testen.
Ik vind het lastig om de waarde van infanterie goed in te schatten. In urban close combat zijn ze erg sterk, maar gebruik je ze daarbuiten ook? Alleen in bossen?
Infanterie is mega belangrijk in urban en in bossen idd.
Tanks en andere armored vehicles leven over het algemeen niet lang in een bos of stad omdat het zicht te kort is en je altijd (tegen een goede tegenstander) in AT range komt en voordat de tank kan schieten is hij kapot of bijna kapot. Ik ben niet zo sterk met infanterie micro maar als ik door een groot bos moet en b.v. met 4 squads van 10 man ga zorg ik dat ik altijd minimaal 1 manpad AA bij met heb en 2 units met AT, en dan het liefst AT4 (type wapen) of beter. Ik zorg dan dat ik 2 supply trucks erbij heb, 1 aan de rand v/h bos en 1 500-1000 meter achter de infranterie zodat ik niet zonder AA of AT kom te zitten.
Tanks en IFV's zijn wel in te zetten aan de randen van de bossen of steden net buiten AT range, dan zijn ze geweldige fire support voor je inf in de bossen of steden maar je moet hier heel voorzichtig mee zijn.
Met AT bedoel ik anti-tank, niet ATGM (anti tank guided missile).
AT heeft een range van iets van 300-400 meter, ATGM heeft een range van een paar duizend meter maar is ook weer trager en daardoor vaak net tegen te smoken met je tank, tegen een AT wapen kan je niet smoken.

In de Wargame serie kon een supply zelf ook resupplied worden bij een FOB. Is het op=op met de supplies in Warno of kan de ene supply truck de andere voordelig bevoorraden?
Ja, je kan een supply point kopen met, ik geloof 16.000 supply en daar supply trucks/choppers laten herladen of natuurlijk direct je voertuigen of inf. Wat ik doe op de echt grote maps is een chopper heen en weer laten vliegen van/naar de supply points en daar 4-5 kleinere trucks naar het echte front laten rijden vanuit de chopper. supply loopt altijd van de grootste supply unit naar de kleinere. dus b.v. van supply point (FOB) 16K naar chopper 2K naar truck 500.

Het koste mij zeker 100 uur om het spel echt door te krijgen en ik gebruik nog lang niet alle features maar wat mij betreft is de beloning daarna groot. Maar ik denk dat je met een goede Wargame achtergrond vrij snel moet kunnen landen.

Een aantal gameplay elementen/functies die handig/noodzakelijk zijn om te leren zijn (dit is imho natuurlijk):
  • Cover gebruiken, mousepointer geel = cover locatie op de map, unit knippert = unit in cover.
  • in relatie tot cover, leer "return fire" te gebruiken bij recon units zodat deze alleen schieten als er op hun geschoten wordt, zo hou je ze vaak veel langer in leven.
  • Een beetje ggevoel krijgen bij ranges van wapensystemen.
  • Leren welke units primair offensive en primair defensive zijn. choppers zijn primair defensive bv, tanks primair offensive en ATGM's 100% defensive.
  • Radar uit/aan op AA & het gebruik van SEAD planes en wat voor AA tegen wat werkt (planes vs heli's)
  • Hoe infanterie te gebruiken en welke infanterie voor welk doel inzetbaar is
  • Niet elke tank is een tank die je tegen andere tanks kan gebruiken, een 80 punt CEV (?) tank of een M48 is alleen inzetbaar op afstand tegen infanterie of APC, tegen elke andere tank is hij kansloos.
  • Hoe belangrijk cohesion is, wanneer je unit cohesion helemaal weg is is de unit nog maar voor 50% effectief, dan moet je hem dus terugtrekken in veel gevallen naar supply en laten "bijkomen" wil je het meeste uit de unit halen door upvets daalt cohesion minder snel en herstelt de cohesion sneller nadat het vuurgevecht is gestopt.
  • Hoe units elkaar versterken, gebruik een CV (commander) en elke unit in een straal om hem heen krijgt een upvet. Ook de military police heeft een positief effect op de units in een straal rond dit type units, en dan heb je nog veel meer speciale eigenschappen zoals shock, deze zijn te zien linksboven op de unit cards van de infanterie de strenght geeft aan hoeveel man er in een unit zitten.
  • En natuurlijk de line-of-sight-tool (LOS) super belangrijk, selecteer een unit en houd de C ingedrukt. Je ziet wat hij ziet en wat zijn wapens halen qua afstand. Deze tool gebruik je constant tijdens de deployment maar ook tijdens het vechten.
  • Arty en mortars kunnen een rookscherm neerleggen wat helpt met bepaalde plekken afschermen zodat bv de ATGM's van de tegenstander je tanks niet kunnen raken als deze een open veld moeten oversteken, je kan hier heel creatief mee worden en hele leuke stunts uithalen, ik heb er meerdere 10v10's mee gewonnen. Los van rook zijn mortars en arties heel goed in het verlagen van cohesion. Dus voor je gaat aanvallen een tijdje wat mortars erop is zeer waardevol ook al krijg je geen kills, als je de cohesion kan verlagen zijn ze veel minder efficient in terugvechten.

[ Voor 15% gewijzigd door R3m3d7 op 25-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
100 uur. Dat duurt nog even. Dit zijn in ieder geval geweldige tips. Ik vermaak mij momenteel met Operations.

De vision-view gebruik ik vaak. Dat je cover kon zien onder je mousepointer was nieuw. Ook jouw typering van units in defensive/offensive ga ik hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
SlaadjeBla schreef op zondag 26 mei 2024 @ 01:17:
100 uur. Dat duurt nog even. Dit zijn in ieder geval geweldige tips. Ik vermaak mij momenteel met Operations.

De vision-view gebruik ik vaak. Dat je cover kon zien onder je mousepointer was nieuw. Ook jouw typering van units in defensive/offensive ga ik hanteren.
Volgens mij heb jij wat Wargame ervaring, dat zou die 100 uur kunnen reduceren, daarnaast ben ik niet de snelste leerling in de klas. Mijn Wargame ervaring was niet meer dan 5-10 uur een beetje aanrommelen tegen de AI.

Ik heb ook de video's in de openingspost aangepast, de een legt uit wat Warno is en de andere heeft meer de focus op goede tips over het spelen van het spel, wellicht dat daar nog handige tips tussen zitten om je op gang te helpen.
Daarnaast weten er altijd mensen oplossingen voor problemen te vinden die me verbazen qua creativiteit en kan jij mogelijk een manier vinden om een infanterie ATGM unit offensief effectief in te zetten maar in hoofdlijnen kloppen mijn tips wel aardig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Gisteren heerlijk huisgehouden in een 10v10.
Ik ben Remedy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMdCC8LoWHr9a8wu8SH60hFvPDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9rXc6tpOTtg3xbKQ2UwBvy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zds_FK-YxZvILib1Z1D559GcIq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mkm9TzS67mwm5mdjOBWSk74e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixBgvZ4rp_vJOhklzaUn-72kbz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVqVy4PWVwZdrLib45FaRWcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naG8imAoenYYlU5ESboHkZ79Gzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCl1VkGm8iohlwvRgRLP0z5J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een groot van de Apache's, ik ben best goed geworden in het in leven houden van die apparaten. Het leukste is om er aa mee te slopen. Dit soort potjes vragen wel echt mijn volledige concentratie, ik ben na afloop gewoon moe. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Laatst online: 24-06 13:15
Daarom is het wel handig een goedkope SPAAG samen met AA infanterie her en der te verstoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
kouk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:19:
Daarom is het wel handig een goedkope SPAAG samen met AA infanterie her en der te verstoppen :P
Hey kijk, nog een Warno speler gevonden!

De Apache is lastig te verslaan als hem in het open goed micro-ed.
Je moet eigenlijk meerdere aa units dichtbij proberen te krijgen en dan ineens de wapens aan zetten want de Apache heeft hoge ECM en wat armor dus 1 of 2 hits van manpads zijn geen probleem. Ik zweef altijd rond de randen van wat veilig en neem een quickfix mee tegen radar AA en als ze dan even niet opletten pak ik hier weer een tank, daar weer een APC. ik zorg altijd dat ik zelf al mijn AA in het veld heb dus ik heb ook een onwaarschijnlijke hoeveelheid vliegtuigen neergehaald want als ze mij niet krijgen met de aa sturen ze de ASF's op mij af maar die overleven de aanval op de Apache iig niet, zo gaaf om dan 4 stingers en de SPAAG los te zien gaan op alles wat voorbij komt. meteen de apache laten landen wanneer er een ASF aan komt natuurlijk, dan kan je ze lang in leven houden tegen de gemiddelde speler.

Ik voel gewoon de frustratie toenemen in hoe ze achter mijn Apache's aanvallen tijdens zo'n potje, eerst heel kalm met manpads, dan met radar aa, dan met 1 ASF en later zie sturen ze 2-3 ASF's per Apache. Ze slopen er ook echt wel een paar maar deze div heeft er gewoon ook erg veel dus dan komt meteen de volgende aanvliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
  • Laatst online: 24-06 13:15
R3m3d7 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Hey kijk, nog een Warno speler gevonden!
Ja, maar heb er nog niet veel tijd in zitten hoor, al een tijdje niet gespeeld ook. Wel veel ALB en Red Dragon gespeeld. Warno is wel een duidelijk verbetering qua gameplay.
Pagina: 1