Cloudless & Common sense smarthomes: Wat is jullie ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• ClWilliam
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 14:58
Dag Tweakers!

Met een aankomende verbouwing en een woning waar ik volledig mijn eigen ding kan doen, ben ik volop gedoken in de wereld van smart homes en automation. Met een sterke voorliefde voor transparante en open source oplossingen vind ik meeste content teleurstellend: Ieder zijn eigen gateway, ecosystem lock-in en alles via de cloud.

Ook is de zeer sterke focus op wireless vaak ook overkill voor mij. Een dure wifi lamp? Liever een teleruptor in de electrische kast en een goede regeling daar!

Uiteraard kwam ik behoorlijk snel op Home assistant terecht. Wat is er momenteel:
- Home Assistent draait
- Een hoop ESP32 chips met temperatuur, eCO2, relatieve vochtigheid en uitlezing P1 poort voor gas en elektriciteitsverbruik via ESPHome. (heerlijk, die ESPs!)

Wat zijn jullie top producten die:
- Volledig offline werken: Geen verplichte cloud en vendor app, liefst ook voor setup
- Thermostatische kranen, teleruptoren (bekabeld > draadloos) thermostaat systemen, warmtepompen...
- Alle andere fun stuff dat hierbij werkt! DIY is best ok! De ik-doe-het-zelf-wel rabbit hole is niet altijd goedkoper, maar o zo leuk d:)b

Shoot!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ClWilliam schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:00:
Liever een teleruptor in de electrische kast en een goede regeling daar!
En dan een dedicated draad vanuit de meterkast naar elke lamp?

• ClWilliam
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:11:
[...]

En dan een dedicated draad vanuit de meterkast naar elke lamp?
Klopt! Daar zijn we mee bezig: zowel schakelaars als lampen apart naar de kast op laagspanning. Om ze te verbinden ben ik op zoek naar een teleruptor die ik ook extern kan triggeren. Zo blijft de schakelaar functioneel zonder het controle systeem (of dat is het idee).

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Interessant. Welke lampen gebruik je zoal?
Kost het niet behoorlijk wat extra draad?

• ClWilliam
De telruptor kan de schakelaar op 12 of 24V laten en de lamp op 240V waardoor je standaard lampen kan gebruiken. Het initiële idee was ook lampen op DC laagspanning te zetten. Maar het (goedkope) lampen aanbod is nog niet zo top.

In kabel lengte scheelt het een beetje, maar ik moet niet van de schakelaar naar het plafond van een kabel inslijpen. Beetje meer kabel (niet veel meer) maar makkelijker werken! Dus totale kost is relatief neutraal.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 18:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik moest even opzoeken dat een teleruptor een magneetschakelaar is, maar mijn vraag is dan: hoor je niet harde klikken van de relais als je schakelt?

Mijn top-product moet toch wel de Conbee II-stick zijn voor alle Zigbee-apparatuur. Niet alleen voor lampen, maar ook PIR-sensoren, deursensoren (o.a. op traphekje), temperatuur/rh-sensoren... Het verkeer van de Conbee wordt verwerkt door Zigbee2mqtt, en dat herkent tot zover alle apparaten van elke fabrikant die ik heb geprobeerd. Zelfs de afstandsbediening van mijn keukenverlichting werd ineens ondersteund 8)7 De verlichting zelf werd eerder al ondersteund.

Voor de warmtepompen en MV-boxen van Itho is de ESP-itho module van @arjenhiemstra natuurlijk ook zeer Tweaker-waardig :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• ClWilliam
Bedankt voor se input @Thijsmans! Zeker ESP-itho tip! Mooie projectje! De telruptoren maken voor zover ik weer geen significant geluid. Deze steken ook in de elektrische kast, buiten gehoor bereik. Dus zelfs al maken ze lawaai, zou ik her niet weten :D

Ik vind her vooral een gek principe om bijvoorbeeld zigbee of WiFi voor je lamp te gebruiken als er al een draad loopt.

Ik heb altijd graag mobiele esp setups, maar zelfs mijn vaste sensoren in de ruimtes zou ik bedraad overwegen. Signaal kabels zijn zo duur niet (low voltage low amp). Zo zou ik het liefst ook rook en co2 melders bedraad willen met backup batterij. Nooit meer platte rookmelders die piepen in het midden van de nacht!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 18:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ClWilliam schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:59:
Ik vind her vooral een gek principe om bijvoorbeeld zigbee of WiFi voor je lamp te gebruiken als er al een draad loopt.
Als je niet from-scratch je huis opbouwt, maar bijvoorbeeld meedoet in een project, hoef je niet aan te komen met de vraag om een PLC/relais-rail in je meterkast. Dan is Zigbee echt een uitkomst. Maar voor de goede orde: je kunt natuurlijk ook een domme lamp gebruiken (en dus de draad gebruiken zoals het hoort :+ ) en dan de standaard schakelaar vervangen door een Zigbee-schakelaar of -dimmer. Heb je meteen een schakelaar/draaidimmer die ook werkt als Home Assistant eruit ligt.

Los van ingebouwde verlichting zul je ook staande lampen en tafellampen etc hebben. Daar ga je geen extra schakeldraad naartoe leggen vanuit je meterkast, toch? :P
Zo zou ik het liefst ook rook en co2 melders bedraad willen met backup batterij. Nooit meer platte rookmelders die piepen in het midden van de nacht!
Neem een 230V-rookmelder met RF-signaal (doorgaans gebruikt om te koppelen aan andere melders, maar je kunt dit signaal natuurlijk ook uitluisteren). Of... neem een Zigbee rookdetector :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-10 22:42
Interessante kijk hier op!
Smart lampen hoeven natuurlijk niet duur te zijn, die van de Ikea kosten niet veel, al moet je dan natuurlijk wel weer een Zigbee hub hebben, die van Ikea is ook compleet lokaal. Het mooie daarvan is dat je dan wel nog ESPHome spul er mee kan integreren in Home Assistant, zo is dat gepruts met relais door het huis misschien niet nodig :)

Maar zoals je al zegt is DIY altijd leuk ;)
Pagina: 1