Mini PC voor Plex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 17:18
Mijn vraag
...
Ik heb een Plex server draaien maar ik gebruik daar mijn pc voor 24/7. Dat kost natuurlijk heel veel stroom.
Ik wil nu een alternatief dat ook 24/7 draait maar veel goedkoper is in het stroomverbruik. Nu dacht ik aan een mini pc. Ik kwam deze tegen en vroeg me af of dat een goede keuze is of iemand een suggestie heeft voor een andere optie?

https://nl.aliexpress.com/item/1005005681221924.html?

Alle hulp en informatie wordt zeer gewaardeerd!

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45
Intel N100 zijn prima voor Plex. Maar vergeet niet dat je ook nog ergens je storage kwijt moet. Wat dat betreft kun je dan beter doorsparen en direct een Intel-based NAS aanschaffen.

Zelf heb ik jaren een Intel J4105 mini pc gehad met Plex erop die verbond naar mijn Intel J1800 NAS. Dat werkte echt prima. Inmiddels heb ik deze vervangen voor een zelfbouw NAS met een Intel 13500 omdat ik toch wat meer power wilde hebben voor mijn homelab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
Bedankt voor het berichten en mijn excuses voor mijn fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
alex3305 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:30:
Intel N100 zijn prima voor Plex. Maar vergeet niet dat je ook nog ergens je storage kwijt moet. Wat dat betreft kun je dan beter doorsparen en direct een Intel-based NAS aanschaffen.

Zelf heb ik jaren een Intel J4105 mini pc gehad met Plex erop die verbond naar mijn Intel J1800 NAS. Dat werkte echt prima. Inmiddels heb ik deze vervangen voor een zelfbouw NAS met een Intel 13500 omdat ik toch wat meer power wilde hebben voor mijn homelab.
Dank je wel voor je informatie! Ik heb helemaal geen verstand van een NAS maar zal me er eens in verdiepen. Als ik als opslag bijv. 3 externe 2.5 inch drives aansluit op een mini pc is dat voor nu ook een redelijke alternatief?
Als ik mag vragen, wat is het voordeel van een NAS tegenover de configuratie die ik voorlopig voor ogen heb?

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15
Ik zou als ik jou was hier eens een kijke nemen: Het grote zuinige server topic - deel 3

Ik draai zelf Plex op een oude computer die niet meer in gebruik was met een Ryzen 5 3600. Niet super energie zuinig, maar door wat BIOS settings aan te passen heb ik het verbruik flink naar beneden weten te krijgen.

Verder is het een beetje lastig om advies te geven zonder dat we weten wat je precies nodig hebt. Moeten er veel harde schijven in? Is transcoding belangrijk voor je?

Voor een wat meer budget vriendelijk advies kan je ook eens kijken naar tweedehands afgeschreven thin clients. Die zijn behoorlijk goedkoop, verbruiken weinig stroom en kunnen er prima mee door om in te zetten als server. Ik draai er zelf eentje voor Home Assistant wat prima werkt bijvoorbeeld (daar heeft ook Plex in gedraaid wat voor het beperkte gebruik toen prima werkte). Nadeel is dat je vaak niet heel veel ruimte hebt voor schijven.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:19
Voor wat het is lijkt het me heel goedkoop, als je zelf iets wilt bouwen op basis van een Intel N100 ben je duurder uit, met het goedkoopste moederbord kom je dan op zoiets (SSD's zijn niet heel duur, het prijsverschil tussen 512 MB en 1TB is ruim een tientje)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 108,91€ 108,91
1BehuizingenInter-Tech ITX-601€ 49,29€ 49,29
1Geheugen internLexar LD4AU016G-B3200GSST€ 31,95€ 31,95
1Solid state drivesWD Green SN350 (QLC) 1TB€ 57,04€ 57,04
Totaal€ 247,19

Je hebt dan wel het voordeel dat er nog een flinke SATA SSD bij kan (bv PNY CS900 2,5" 4TB) en zeker als je ook de 1 TB SSD uit mijn lijst nog door een Crucial P3 4TB vervangt heb je aardig wat opslag voor je media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
Soepstengel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:14:
Ik zou als ik jou was hier eens een kijke nemen: Het grote zuinige server topic - deel 3

Ik draai zelf Plex op een oude computer die niet meer in gebruik was met een Ryzen 5 3600. Niet super energie zuinig, maar door wat BIOS settings aan te passen heb ik het verbruik flink naar beneden weten te krijgen.

Verder is het een beetje lastig om advies te geven zonder dat we weten wat je precies nodig hebt. Moeten er veel harde schijven in? Is transcoding belangrijk voor je?

Voor een wat meer budget vriendelijk advies kan je ook eens kijken naar tweedehands afgeschreven thin clients. Die zijn behoorlijk goedkoop, verbruiken weinig stroom en kunnen er prima mee door om in te zetten als server. Ik draai er zelf eentje voor Home Assistant wat prima werkt bijvoorbeeld (daar heeft ook Plex in gedraaid wat voor het beperkte gebruik toen prima werkte). Nadeel is dat je vaak niet heel veel ruimte hebt voor schijven.
Dank je wel voor je response! Zoals ik het voor ogen had voordat ik hier informeerde naar eventuele alternatieve oplossingen, wilde ik dus een mini pc met 3 externe harde schijven van 2.5 inch die ik nu ook al gebruik op de server van mijn pc.

Ik kijk dus zelf via mijn tv beneden en boven via mijn NVidia Shield en mijn broer die in het buitenland woont en die heeft een van de latere Rokus. Ik heb beneden overigens ook een NVidia Shield. Daar kun je volgens mij bijna alles direct afspelen. Als ik via de tv kijk moet er wel getranscodeerd worden. Ik zal het eens kijken bij de stream vd Roku.

Bedankt voor de link over die zuinige server topic. Erg interessant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
martyw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:20:
Voor wat het is lijkt het me heel goedkoop, als je zelf iets wilt bouwen op basis van een Intel N100 ben je duurder uit, op basis van het goedkoopste moederbord kom je dan op zoiets (SSD's zijn niet heel duur, het prijsverschil tussen 512 MB en 1TB is ruim een tientje)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 108,91€ 108,91
1BehuizingenInter-Tech ITX-601€ 49,29€ 49,29
1Geheugen internLexar LD4AU016G-B3200GSST€ 31,95€ 31,95
1Solid state drivesWD Green SN350 (QLC) 1TB€ 57,04€ 57,04
Totaal€ 247,19

Je hebt dan wel het voordeel dat er nog een flinke SATA SSD bij kan (bv PNY CS900 2,5" 4TB) en zeker als je ook de 1 TB SSD uit mijn lijst nog door een Crucial P3 4TB vervangt heb je aardig wat opslag voor je media.
Je mist nog stroom. Je kunt beter de uitvoering: ASRock N100DC-ITX pakken met een zuinige en goedkope adapter. Behuizing een el cheapo Aliexpress ding en dan nog 32GB RAM: uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB/32 + 2TB SSD: uitvoering: WD Blue SN570 2TB.

Mijn handen jeuken om zoiets te maken. Zal <10W worden en kan zo mijn 32 docker containers waaronder Plex de lucht in houden. Ook mijn NAS hoeft bijna nooit aan te staan om een backup te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Dat kastje komt met een powerbrick van 60 Watt bij de winkels die ik checkte (SiComputers, Azerty), is denk ik vergelijkbaar met de brick die jij linkt. En eens, ook ik vind dit een leuk projectje om mijn oerwoud aan Raspberry Pi's op te ruimen!

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 12-01-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45
eblackadder1967 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Dank je wel voor je informatie! Ik heb helemaal geen verstand van een NAS maar zal me er eens in verdiepen. Als ik als opslag bijv. 3 externe 2.5 inch drives aansluit op een mini pc is dat voor nu ook een redelijke alternatief?
USB is en blijft USB. Met alle voor- en nadelen. Wil je bijvoorbeeld hoge bitrate films gaan kijken, let dan ook op dat sommige USB controllers die in de schijven zitten deze doorvoer niet altijd aankunnen. Dan krijg je dus situaties waarin je een schijf hebt die (bij wijze van spreken) 100MB/s kan doen met een controller die maar 30MB/s doet. Dan moet jouw PC die data ook nog verwerken en Plex laten afspelen. Dan kan het zomaar eens voorkomen dat je nét tekort komt.

Ook is het in slaap laten vallen van USB schijven nogal eens een probleem. Ik heb in het verleden 4 USB 2.5" disks aan mijn NAS gehad, waarvan er 2 echt niet in slaap vielen. 1 rapporteerde dat die dat deed, maar werkte niet. En bij 1 schijf werkte het wel. 2 van de vier schijven kwamen van WD en de andere 2 waren OEM behuizingen met eigen schijven. Ik bedoel vooral te zeggen dat verwacht gedrag ontbreekt.

Bij een NAS, zelfbouw of niet, gebruik je SATA als interface en standaard. En ik ben recent geen een schijf meer tegengekomen die niet aan die standaard voldeed.
Als ik mag vragen, wat is het voordeel van een NAS tegenover de configuratie die ik voorlopig voor ogen heb?
Buiten bovenstaande is het voordeel dat alles intern zit in 1 kastje. Dus je kunt ook niet per ongeluk de USB kabel eruit jassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
In het geval van synology (en waarschijnlijk ook bij sommige andere fabrikanten, maar geen ervaring) is het opzetten van bereikbaarheid buiten de deur ook zeer eenvoudig. En je hebt gelijk je eigen prive cloud storage met apps voor ieder device.

Overigens ben ik zeker niet tegen de zelfbouw oplossing. Lijkt me een gaaf project. Ik zou wel gewoon sata gebruiken en een "fatsoenlijke" behuizing.
uitvoering: Fractal Design Node 304 Zwart Met name vanwege de compactheid met toch een flink aantal drive bays. Leuk voor eventuele groei.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 12-01-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
martyw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Dat kastje komt met een powerbrick van 60 Watt bij de winkels die ik checkte (SiComputers, Azerty), is denk ik vergelijkbaar met de brick die jij linkt. En eens, ook ik vind dit een leuk projectje om mijn oerwoud aan Raspberry Pi's op te ruimen!
Ah nu zie ik het al zou ik het nooit aandurfen om zoiets te gebruiken :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwnWMq35EdP47MzD1NouOM1Ex2o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/358885/1JW9mo33UCMCxX5ZbqFsI7WVocti71cww7kproRfdcPfrx1iFA.jpeg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblackadder1967
@ Alex 3305 Dank je wel voor je uitleg en de problemen die ik tegen kan komen met USB en de voordelen van een NAS! Dat is zeer begrijpelijk voor een leek zo als mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
youridv1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Overigens ben ik zeker niet tegen de zelfbouw oplossing. Lijkt me een gaaf project. Ik zou wel gewoon sata gebruiken en een "fatsoenlijke" behuizing.
uitvoering: Fractal Design Node 304 Zwart Met name vanwege de compactheid met toch een flink aantal drive bays. Leuk voor eventuele groei.
Nog mooiere behuizingen zijn de

Afbeeldingslocatie: https://img.overclockers.co.uk/images/CA-033-JB/8610cf41d513f8d1a770e1c186af8680.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=fill&fill-color=fff&q=70&fill=solid&w=926&h=926
uitvoering: Jonsbo N2

En de uitvoering: Jonsbo N1
Afbeeldingslocatie: https://www.jonsbo.com/UploadFiles/202171283642.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
Djarune schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Ah nu zie ik het al zou ik het nooit aandurfen om zoiets te gebruiken :o

[Afbeelding]
Hoezo niet? Op het eerste gezicht zie ik niets bijzonders. Ja, een paar condensatoren waar je met je tengels af moet blijven, maar de pootjes zitten onder de printplaat en zijn lastig bereikbaar. Should be fine.

Die behuizingen die je linkt zijn gaaf trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
youridv1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:27:
Die behuizingen die je linkt zijn gaaf trouwens
Eens, daar is de prijs dan ook naar ;). TS opent met een compleet Ali Express systeempje van €150, alleen deze kasten kosten dit al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
[...]

Hoezo niet? Op het eerste gezicht zie ik niets bijzonders. Ja, een paar condensatoren waar je met je tengels af moet blijven, maar de pootjes zitten onder de printplaat en zijn lastig bereikbaar. Should be fine.
Eens, het is niet heel veel anders dan een pico PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
[...]

martyw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:47:[/b]
[...]

Eens, het is niet heel veel anders dan een pico PSU
Omdat de budget tak van Inter-Tech al jaren staat voor brandgevaar en ik voor dit geld enkel de kast verwacht en niet incl een picopsu van goede kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b4fExPaA3tErHms9sXSPx5VKB0=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/358885/1JW9B41Ftg0lRQsIUBvKfIrslyl04CX5DQIgFkA0b4VRc5zkLm?f=620xauto
Ik wordt hier niet vrolijk van
Pagina: 1