Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
Ik zie weer een mooie discussie oplaaien betreft wel of niet een zakenreis accepteren.

De rode draad is dat iedereen hier anders in is dus het lijkt mij een goed idee om een los topic te starten.

Reden van zakenreizen
Waarom reist men voor werk en welke ervaringen haal je hier uit?
Ga je graag op reis of juist niet en waarom?

Hoe vaak reis je voor werk en hoe?
Reis je een enkele keer per jaar of een paar keer per maand?
En op welke manier reis je dan?

Heeft je werkgever een reis policy?
Zoveel mogelijk duurzaam, de snelste route, wel of geen business class etc.

Ben je lid van een loyaliteits programma?
SkyMiles, FlyingBlue.

Ik zal de TS later even finetunen en een template toevoegen als er animo is.

[ Voor 8% gewijzigd door Csotranme op 11-01-2024 23:50 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:27
Beetje gedateerd maar: Ervaringen met reizen voor werk

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:01
Reden van zakenreizen
Root cause analyse van technische problemen bij een klant, audits van leveranciers. Reizen is een fijne afwisseling van het dagelijks werk (en een paar dagen zonder gezin is ook wel lekker). Geeft veel voldoening om van een complex probleem de oorzaak te vinden. En erg leuk om weer andere collega's te ontmoeten en die wat beter te leren kennen.

Ik reis gemiddeld 4 tot 6x per jaar binnen Europa. Normaal gesproken reizen met maximaal 3 overnachtingen. Meestal per vliegtuig, soms per trein of dichterbij met poolauto of huurauto.
  • Business class alleen voor uitzonderingen, Is afhankelijk van verblijfsduur, reistijd en tijd tussen aankomst en eerste afspraak. Continentale vluchten vallen hier eigenlijk nooit onder.
  • In principe via normale airlines, er wordt niet verwacht dat je met low-cost carriers vliegt.
  • Directe vlucht, tenzij fysiek niet mogelijk of absurde prijsverschillen.
Heeft je werkgever een reispolicy?
Bedrijf opereert wereldwijd en heeft een goede reispolicy. Is wel (zeer) kritisch geworden op de noodzaak van de reis. Wat remote kan, wordt in principe remote gedaan.
  • Daggeldvergoeding voor ontbijt, lunch, diner en kleine onkosten. Differentiatie naar prijspijl van het gebied. Indien één van de componenten op een andere manier vergoed is, bijvoorbeeld door leverancier of via hotelrekening, dan vervalt die component.
  • Hotel, vlucht en huurauto worden direct door WG betaald. Taxi, trein, openbaar vervoer kan gedeclareerd worden, mits zakelijk. 's Avonds even de stad in met de taxi is voor eigen rekening.
  • Hardshipallowance als compensatie voor de dagen die je niet in je eigen omgeving doorbrengt. Hoogte afhankelijk van hoe de omgeving is/omstandigheden zijn vergeleken met onze Nederlandse woon/werkomstandigheden.
  • Reisuren altijd tegen 100% vergoed (of via tijd-voor-tijd).
  • Overwerk altijd volgens gangbare opslagen vergoed (of via tijd voor tijd).
  • Home-leave regeling, zodat je afhankelijk van de reisafstand/tijd recht/plicht hebt om thuis te zijn. Ken de exacte details niet, maar bijvoorbeeld minder dan x uur reistijd dan ieder weekend thuis. Meer dan y uur reistijd 6 weken op, 1,5 week af. Bij uitzondering mag je je partner over laten komen, maar dat is bijvoorbeeld al zeer uitzonderlijk als je een gezin met (jonge) kinderen hebt.
Flying Blue, maar niet meer echt interessant omdat ik te weinig vlieg om 100 XP te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ah, was al wat aan het zoeken geweest maar had die niet gevonden.

Ik hou deze even aan tenzij de modjes er anders over denken.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Joris748 Ik zag juist altijd in mijn omgeving/bij mijn collega's dat ze minder wilden reizen als ze eenmaal aan een gezin begonnen.

Heeft voor mij toen positief uitgewerkt omdat ik daardoor uiteindelijk al het reizen deed. Mijn collega's wilde of niet overnachten dus vroege vlucht heen en laatste vlucht terug of gewoon om 5uur naar huis dus geen reizen meer.

Betreft FlyingBlue heeft het mij destijds geholpen om er ook een FB Amex kaart bij te nemen.
De kosten voor de kaart gingen naar de baas. Daar betaalde ik ook altijd alles mee ter plekke (ik kreeg geen kaart van de zaak mee) en kon ik ook in één keer alles declareren.

FB Amex geeft je een x aantal XP per jaar afhankelijk van welke kaart. Zo heb ik snel de jump kunnen maken naar Gold uiteindelijk en met de hoeveelheid reizen kon ik daar op blijven.

De miles die je ook met Amex spaart gaan naar je FB account en nam daarmee een familielid 1x per jaar 'gratis' mee in business class naar een willekeurige EU bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Reden van zakenreizen

IT projecten zoals vernieuwingen van hardware of bvb een verhuis naar een nieuw gebouw, maar soms ook om collega's te ontmoeten uit andere landen of een vergadering bij te wonen.

Ik vind het persoonlijk enorm leuk om te reizen. Mijn werkgever voorziet ook voldoende tijd voor ontspanning tijdens een zakenreis. Bij verre bestemmingen krijg ik bvb altijd een weekend voor mezelf en heb ik pas op maandag een terugvlucht. Ze zijn ook vrij gul met hun reisvergoeding dus het kost me zelf geen geld. Reizen is bij ons op vrijwillige basis dus rijk ga je er niet van worden, maar het is wel gewoon eerlijk.

+- 5x per jaar. Binnen Europa via het vliegtuig-economy, en buiten Europa economy-premium.

Vaste dagvergoeding afhankelijk van het land. Moet geen bonnetjes bewaren, krijg het bedrag netto per dag ongeacht of ik zoveel spendeer. Genoeg ruimte om elke avond te dineren in een beter restaurant.
Op de vlucht en het hotel heb ik zelf geen inspraak, maar dit zijn wel altijd de betere plekken.

Nee, alles verloopt via het bedrijf, een assistent boekt de volledige trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Xanthine In ieder geval bij KLM/Delta (de FlyingBlue jongens) kan je nadat je de boeking gehad hebt van de assistent alsnog je FB nummer in de boeking stoppen/de boeking aan je account koppelen. Zo deed ik het zelf ook.
Dan krijg je alsnog de XP en miles ongeacht dat de baas je vlucht boekt en betaald.

En als je 5x per jaar (dus 10x incl retour vluchten) vliegt dan zit je al op FB Silver met wat leuke voordeeltjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Csotranme schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:02:
@Joris748 Ik zag juist altijd in mijn omgeving/bij mijn collega's dat ze minder wilden reizen als ze eenmaal aan een gezin begonnen.

Heeft voor mij toen positief uitgewerkt omdat ik daardoor uiteindelijk al het reizen deed. Mijn collega's wilde of niet overnachten dus vroege vlucht heen en laatste vlucht terug of gewoon om 5uur naar huis dus geen reizen meer.

Betreft FlyingBlue heeft het mij destijds geholpen om er ook een FB Amex kaart bij te nemen.
De kosten voor de kaart gingen naar de baas. Daar betaalde ik ook altijd alles mee ter plekke (ik kreeg geen kaart van de zaak mee) en kon ik ook in één keer alles declareren.

FB Amex geeft je een x aantal XP per jaar afhankelijk van welke kaart. Zo heb ik snel de jump kunnen maken naar Gold uiteindelijk en met de hoeveelheid reizen kon ik daar op blijven.

De miles die je ook met Amex spaart gaan naar je FB account en nam daarmee een familielid 1x per jaar 'gratis' mee in business class naar een willekeurige EU bestemming.
Sinds ik een gezin heb, neem ik juist veel minder een vroege of late vlucht. Die manier van reizen vind ik te vermoeiend, waardoor ik daar later in de week de naweeën van heb. En is ook praktisch vaak niet mogelijk, als ik met de trein naar Schiphol wil vanuit mijn woonplaats.

Het gros van mijn reizen zijn 1 of 2 overnachtingen, 3 is de uitzondering. Juist met extra overnachtingen vind ik het goed te combineren met een gezin. Eind vorig jaar bijvoorbeeld naar een bedrijf in het oosten van Hongarije geweest. Eerst 's ochtends op de fiets de kinderen naar school gebracht, daarna met OV naar Schiphol gereist. Door 2 uur vertraging pas laat in de avond in het hotel. De tweede dag om 8.00u bij de klant en daar tot 18.00u kunnen werken. Op de derde dag ben ik met de trein teruggereist naar Budapest en uiteindelijk was ik net op tijd thuis om de kinderen nog op bed te leggen.

Voor mij zijn er legio voordelen:
  • Geen stress of je op tijd bij de klant/afspraak kunt zijn
  • Geen superlange dagen (vroeger regelmatig 's ochtends om 5 uur van huis vertrokken en rond 11u 's avonds weer thuis).
  • Je begint fit en uitgerust aan de afspraak bij de klant
  • Geen enorme dip in de loop van de middag
  • Tijdens het reizen is er altijd wel ruimte om rustig aan verslag te werken of ander werk te doen (daarom ook enorme hekel aan vliegvelden waar de gates pas op het laatste moment aangekondigd worden).
  • Je verschijnt de volgende dag weer fit op het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Csotranme schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:19:
@Xanthine In ieder geval bij KLM/Delta (de FlyingBlue jongens) kan je nadat je de boeking gehad hebt van de assistent alsnog je FB nummer in de boeking stoppen/de boeking aan je account koppelen. Zo deed ik het zelf ook.
Dan krijg je alsnog de XP en miles ongeacht dat de baas je vlucht boekt en betaald.

En als je 5x per jaar (dus 10x incl retour vluchten) vliegt dan zit je al op FB Silver met wat leuke voordeeltjes ;)
Wij kunnen ons FB nummer toevoegen in het online boekingssysteem, dan gaat de registratie automatisch. Kunnen in het boekingssysteem ook zelf vluchten, hotels en huurauto's kiezen. Begint vanzelf te piepen als het buiten policy is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08

sebasd

loopt op espresso

Reden van zakenreizen
Meestal voor conferenties waar ik als spreker of workshop facilitator wordt uitgenodigd of via de call for papers op het programma ben gekomen. Voor COVID ook wel eens om een training op locatie te geven, en dat lijkt nu heel langzaam weer een beetje terug te komen.

Ik vind het erg leuk om te doen, het is een fijne manier om mensen in je vakgebied te ontmoeten in de rest van Europa en de wereld, en daarnaast is het ook een mooie manier om reclame te maken voor mijn diensten (trainingen, consultancy). Plus, ik vind het leuk om wat van de wereld te kunnen zien, en dat dat kan als onderdeel van mijn werk is natuurlijk top.

Mijn gezin begrijpt dit gelukkig ook. Ik probeer het reizen wel een beetje te beperken, maar merk nu dat de kinderen iets ouder worden het weer een stuk makkelijker wordt dan toen ze 4-5 jaar oud waren. Ook voor mijn vrouw, trouwens.

Gemiddeld zo'n 3-4x per jaar binnen Europa, en dan maximaal 3 overnachtingen. Meestal ga ik zondagmiddag weg en ben ik op woensdag ergens weer terug, dat is het beste te combineren met het gezin. Meestal per vliegtuig, maar ik ben bijvoorbeeld ook wel eens naar München of Malmö gereden, dat is prima te doen voor iemand die van autorijden houdt en kost netto niet eens heel veel meer tijd dan vliegen.

Daarnaast probeer ik 1x per jaar een intercontinentale werkgerelateerde reis te maken, dat is nu 2 jaar op rij gelukt, en ook dit jaar zijn de vooruitzichten goed.

Ik vlieg tegenwoordig standaard met KLM of een partner. Gewoon goed. Eigenlijk altijd economy, dat voldoet prima voor mij.

Heeft je werkgever een reispolicy?
Ik ben ZZP'er, dus nee. Het belangrijkste bij het overwegen en boeken van een reis is
  • Past het voor mijzelf en mijn gezin
  • Klopt het financieel (vergoedt de conferentie reis en verblijf, bijvoorbeeld)
  • Vind ik het een leuke bestemming (locatie, publiek)
Ik ga er in ieder geval geen geld op toeleggen, tenzij ik ergens echt graag heen wil en/of het een goede manier is om mezelf ergens te laten zien. Vorig jaar naar Canada geweest, een van mijn favoriete bestemmingen in de wereld. Dat was niet helemaal kostendekkend, maar leuke contacten opgedaan daar en ik weet zeker dat dat me in de toekomst nog wel iets gaat opleveren.

Flying Blue. Niet heel interessant, tot nu toe, daarvoor reis ik niet vaak genoeg, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:08
Reden van zakenreizen
We hebben een aantal vestigingen in het buitenland. Met onze collega's via Teams werken brengt je een aardig eind, maar er heen gaan levert wel echt stukken meer op. Het werkt veel efficiënter en ik heb geen zin om de hele dag alleen maar in calls te zitten.

Het gaat om ongeveer 2-4x per jaar een vliegreis naar het buitenland. Deze zijn dan meestal voor 2 of 3 dagen.

Er is niets van een policy. Geen daggeldvergoeding, geen vastgestelde limieten voor diners, hotels, taxi's en openbaar vervoer. De hotels die geboekt worden zijn vaak behoorlijk eenvoudig. Ze hebben geen fitness, geen goede locatie (vaak meer dan een half uur met de taxi naar het vliegveld, stadscentrum of het kantoor :/ )
In de regel declareer ik alles aan kosten die ik maak, betaald met eigen pin of kredietkaart.

FlyingBlue, maar vlieg te weinig gelukkig.

Ik mis bij ons een daggeldvergoeding of gewoon een extraatje voor het ongemak. Vaak neem ik het vliegtuig om 07:00 in de ochtend en 2 dagen later het vliegtuig om 19:00 terug. Dan raak ik veel privé tijd kwijt en ook nachtrust. Laatst had ik eens om 15:00 een vliegtuig terug geboekt omdat ik mijn avond zelf wilde gebruiken, vervolgens was hij vertraagd tot 19:00 en de vergoeding voor de vertragingsclaim kwam bij de werkgever terecht :')

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
fonsoy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:56:
Reden van zakenreizen
We hebben een aantal vestigingen in het buitenland. Met onze collega's via Teams werken brengt je een aardig eind, maar er heen gaan levert wel echt stukken meer op. Het werkt veel efficiënter en ik heb geen zin om de hele dag alleen maar in calls te zitten.

Het gaat om ongeveer 2-4x per jaar een vliegreis naar het buitenland. Deze zijn dan meestal voor 2 of 3 dagen.

Er is niets van een policy. Geen daggeldvergoeding, geen vastgestelde limieten voor diners, hotels, taxi's en openbaar vervoer. De hotels die geboekt worden zijn vaak behoorlijk eenvoudig. Ze hebben geen fitness, geen goede locatie (vaak meer dan een half uur met de taxi naar het vliegveld, stadscentrum of het kantoor :/ )
In de regel declareer ik alles aan kosten die ik maak, betaald met eigen pin of kredietkaart.

FlyingBlue, maar vlieg te weinig gelukkig.

Ik mis bij ons een daggeldvergoeding of gewoon een extraatje voor het ongemak. Vaak neem ik het vliegtuig om 07:00 in de ochtend en 2 dagen later het vliegtuig om 19:00 terug. Dan raak ik veel privé tijd kwijt en ook nachtrust. Laatst had ik eens om 15:00 een vliegtuig terug geboekt omdat ik mijn avond zelf wilde gebruiken, vervolgens was hij vertraagd tot 19:00 en de vergoeding voor de vertragingsclaim kwam bij de werkgever terecht :')
Wellicht slim om eens om de tafel te gaan voor een policy maar dat kan ook riskant zijn :p

Je declareert nu eigenlijk alles en kan zijn dat ze dan een limiet aan eten etc gaan stellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Reden van zakenreizen

Klantbezoek. M.n. bij nieuwe klanten werkt het het beste als je elkaar eerst een paar keer face-to-face hebt gezien.

Tegenwoordig ongeveer eens in de twee maanden. In het verleden wekelijks.
Benelux en Duitsland met de auto, verdere bestemmingen per vliegtuig (Parijs zou per trein gaan maar daar hoef ik nooit naar toe).

Er zijn afspraken met bepaalde luchtvaartmaatschappijen en hotels. Dit wordt allemaal geboekt door het reisbureau. Vliegen in principe in economy (voor iedereen, ook voor de directie) tenzij je met een klant gaat die business class vliegt, maar dat gebeurt vrijwel nooit; die hebbben meestal een vergelijkbare policy. Daarnaast kan je je onkosten per trip natuurlijk declareren. Er zijn normbedragen per bestemming, maar die worden eigenlijk alleen gehanteerd indien iemand stelselmatig meer uitgeeft. Een enkele keer wat duurder eten is geen probleem.

Officieel niet, want alles wordt door het reisbureau geregeld, maar bij het inchecken bij KLM kan je gewoon je flyingblue nummer opgeven. Formeel mogen we dat niet gebruiken, maar het levert zo weinig op dat niemand er een probleem van maakt. Ook hier weer: bij excessief gebruik kan er worden opgetreden.
Pagina: 1