Warmtepomp in heel oud en matig geïsoleerde woonboerderij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Hoi allemaal,

Ik zit al enkele dagen diep in de wereld van warmtepompen te duiken. We hebben een redelijk uniek huis voor een warmtepomp, en kort gezegd: ik zoek een 12kw warmtepomp met een hoge COP bij een afgiftetemperatuur van 45 graden. ;)

**Onze situatie:**
We zijn een gezin van vijf in een oude woonboerderij van ongeveer 250m2. Het dak is goed geïsoleerd met een modern rieten dak. Dit jaar schakelen we over op HR++ glas; nu hebben we nog veel enkel glas beneden. Jaarlijks verbruiken we zo'n 2200-2400 m3 gas. De vloer is niet geïsoleerd, en de buitenmuren hebben dubbele muren met cellenbetonblokken, een luchtspouw van 10 cm, en een halfsteens bakstenen buitenmuur. De isolatie beneden is matig, maar boven, onder de rieten kap, is het top.

We verwarmen ons huis momenteel tot maximaal 45 graden aanvoertemperatuur, wat comfortabel is, zelfs bij aanhoudende vorst. Tot vorige week was 40 graden genoeg, maar met recente vorst werd het niet warmer dan 19 graden. We hebben grote, traditionele radiatoren, inclusief een 5 meter lange in de woonkamer. Geen zones, alles open. Geen vloerverwarming en geen optie om onze oude vloer te slopen voor vloerverwarming. Alle slaapkamers hebben airco's die ook kunnen verwarmen, maar radiatoren geven fijnere warmte.

We willen de warmtepomp en het boilervat in de schuur plaatsen, naast onze buitenmuur, ongeveer 5 meter van onze huidige cv-ketel. We kunnen makkelijk twee stroomgroepen naar de schuur trekken en hebben genoeg stroomcapaciteit (3x25 en 380v).

Ik was geïnteresseerd in een water-water warmtepomp vanwege de constante 12 graden uit diepe boringen, wat een hoge COP betekent. Maar ik hoorde dat als je in de zomer niet koelt (wat wij niet doen vanwege gietijzeren radiatoren en condens), de bron kan verzadigen en kouder kan worden dan 12 graden. Vraag 1: Klopt dit, of zie ik het verkeerd? We willen onze leidingen (veel 28mm) en stalen radiatoren niet vervangen, die zijn echt mooi.

Dus overweeg ik nu een lucht/waterpomp. Belangrijk voor ons:
- Hoge COP bij 45 graden afgiftetemperatuur;
- Redelijk stil (staat dicht bij erfgrens);
- Goed modulerend;
- 12kw;
- Te combineren met een groot boilervat van 400-500 liter (in schuur naast huis op begane grond), ook door de WP te verwarmen.

Vragen:
- Is een Monobloc beter in mijn situatie, gezien de hogere COP en korte afstand (5m) van de waterleidingen naar het begin van alle radiatorleidingen?
- Welk gas is beter voor mijn situatie, R290 of R32?
- Zijn er nieuwe ontwikkelingen of types warmtepompen die beter presteren in mijn situatie?
- Ik ga voor kwaliteit boven een nieuw B-merk;
- Installatie: Zelf bestellen en installeren met een zzp’er (moet ik nog vinden) of compleet uitbesteden? Ik doe veel zelf, maar ben geen expert in loodgieterij en elektra.
- Welk systeem raden jullie aan?

Bedankt alvast voor jullie input!

Groet,

Lucas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Niet om lullig te doen.. Bijna al je vragen zijn meermaals behandeld in bijvoorbeeld het LG therma topic en de LG datasheet. Op zich prima om vragen te stellen maar heb je zelf al een antwoord bedacht en waar loop je dan vast..

Er is in dit geval ook niet perse een absolute winnaar maar denk een aantal mogelijke opties binnen lucht / water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-05 10:59
Maar volgens mij heeft hij interesse in een Water-Water warmtepomp en (dus, nog?) niet in een LG Therma..

[ Voor 12% gewijzigd door SuperR1902 op 11-01-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
WBNL20 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:42:
Niet om lullig te doen.. Bijna al je vragen zijn meermaals behandeld in bijvoorbeeld het LG therma topic en de LG datasheet. Op zich prima om vragen te stellen maar heb je zelf al een antwoord bedacht en waar loop je dan vast..

Er is in dit geval ook niet perse een absolute winnaar maar denk een aantal mogelijke opties binnen lucht / water.
Waar ik vast loop; met name; klopt het dat ik het idee van een water-water in mijn situatie moet laten varen? en als ik dan naar een monobloc ga, wat is dan een echt degelijk merk wat hoge COP haalt. LG klinkt een beetje budget, maar dat heb ik wellicht verkeerd. Ik wil eigenlijk de komende 15 jaar zorgeloos mijn huis verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:11:
Hoi allemaal,

Ik zit al enkele dagen diep in de wereld van warmtepompen te duiken. We hebben een redelijk uniek huis voor een warmtepomp, en kort gezegd: ik zoek een 12kw warmtepomp met een hoge COP bij een afgiftetemperatuur van 45 graden. ;)

**Onze situatie:**
We zijn een gezin van vijf in een oude woonboerderij van ongeveer 250m2. Het dak is goed geïsoleerd met een modern rieten dak. Dit jaar schakelen we over op HR++ glas; nu hebben we nog veel enkel glas beneden. Jaarlijks verbruiken we zo'n 2200-2400 m3 gas. De vloer is niet geïsoleerd, en de buitenmuren hebben dubbele muren met cellenbetonblokken, een luchtspouw van 10 cm, en een halfsteens bakstenen buitenmuur. De isolatie beneden is matig, maar boven, onder de rieten kap, is het top.

We verwarmen ons huis momenteel tot maximaal 45 graden aanvoertemperatuur, wat comfortabel is, zelfs bij aanhoudende vorst. Tot vorige week was 40 graden genoeg, maar met recente vorst werd het niet warmer dan 19 graden. We hebben grote, traditionele radiatoren, inclusief een 5 meter lange in de woonkamer. Geen zones, alles open. Geen vloerverwarming en geen optie om onze oude vloer te slopen voor vloerverwarming. Alle slaapkamers hebben airco's die ook kunnen verwarmen, maar radiatoren geven fijnere warmte.
Wat is je gasverbruik (dagverbruik) met deze dagen?
We willen de warmtepomp en het boilervat in de schuur plaatsen, naast onze buitenmuur, ongeveer 5 meter van onze huidige cv-ketel. We kunnen makkelijk twee stroomgroepen naar de schuur trekken en hebben genoeg stroomcapaciteit (3x25 en 380v).

Ik was geïnteresseerd in een water-water warmtepomp vanwege de constante 12 graden uit diepe boringen, wat een hoge COP betekent. Maar ik hoorde dat als je in de zomer niet koelt (wat wij niet doen vanwege gietijzeren radiatoren en condens), de bron kan verzadigen en kouder kan worden dan 12 graden. Vraag 1: Klopt dit, of zie ik het verkeerd? We willen onze leidingen (veel 28mm) en stalen radiatoren niet vervangen, die zijn echt mooi.
Ik zou de hoofdleiding wel 35-42mm maken, als je kan splitsen tussen 28mm voorzijde en achterzijde dan moet dit wel gaan.
Was alleen van toepassing indien je echt 12kW nodig had. Dagverbruik geeft andere indicatie.
Dus overweeg ik nu een lucht/waterpomp. Belangrijk voor ons:
- Goed modulerend;
- 12kw;
- Te combineren met een groot boilervat van 400-500 liter (in schuur naast huis op begane grond), ook door de WP te verwarmen.
Dat zijn alle bekende merken :)
Vragen:
- Is een Monobloc beter in mijn situatie, gezien de hogere COP en korte afstand (5m) van de waterleidingen naar het begin van alle radiatorleidingen?
Als de afstand minimaal is zou ik gewoon monoblock gaan!
Ik zou je keuze laten vallen op welk merk/type je graag wilt hebben.
- Zijn er nieuwe ontwikkelingen of types warmtepompen die beter presteren in mijn situatie?
Elk A merk voldoet!
- Ik ga voor kwaliteit boven een nieuw B-merk;
Altijd goede keuze! :)
- Installatie: Zelf bestellen en installeren met een zzp’er (moet ik nog vinden) of compleet uitbesteden? Ik doe veel zelf, maar ben geen expert in loodgieterij en elektra.
Trek je zelf de kabels, als ik het zo hoor is aansluiten 1 dagje werk.
Welk merk heeft je voorkeur?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
[quote]DutchWing schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:17:
[...]

[...]

Ik zou de hoofdleiding wel 35-42mm maken, als je kan splitsen tussen 28mm voorzijde en achterzijde dan moet dit wel gaan.

[...]

Dank!

Verbruik afgelopen 3 dagen +- 16m3 pd bij 21 graden, hele huis goed verwarmd met aanvoer van 45 graden.

Hoofdleiding: Kom ik lastig bij; was al blij dat die 28mm is. Dat is groter dan standaard toch?

Welk A merk? Eigenlijk geen voorkeur. Misschien dat ik dan graag voor een merk ga welke goed uit te lezen is en een mooie app heeft ;)

Ik heb nu in de slaapkamers een splitairco van LG; rampzalige app, zou om die reden al geen LG meer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
SuperR1902 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Maar volgens mij heeft hij interesse in een Water-Water warmtepomp en (dus, nog?) niet in een LG Therma..
Ik lees in startpost.. Dus overweeg ik nu een lucht/waterpomp. Belangrijk voor ons:
- Goed modulerend;
- 12kw;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:27:
Dank!

Verbruik afgelopen 3 dagen +- 16m3 bij 21 graden, hele huis goed verwarmd met aanvoer van 45 graden.
16m3 per dag? Dan kom ik op een vermogen van 6kW afgerond bij deze buitentemperaturen.
Is de de 2200-2400m3 wel realistisch?
Hoofdleiding: Kom ik lastig bij; was al blij dat die 28mm is. Dat is groter dan standaard toch?
Veelal is 22mm, maar ik ben ook gewoon rijtjes woningen met 28mm hoofdleidingen tegengekomen.
Welk A merk? Eigenlijk geen voorkeur. Misschien dat ik dan graag voor een merk ga welke goed uit te lezen is en een mooie app heeft ;)
Genoeg mensen op Tweakers welke je kunnen helpen met het uitlezen van je warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-01-2024 22:27 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:27:
[...]

[...]

[...]

Dank!

Verbruik afgelopen 3 dagen +- 16m3 pd bij 21 graden, hele huis goed verwarmd met aanvoer van 45 graden.

Ik heb nu in de slaapkamers een splitairco van LG; rampzalige app, zou om die reden al geen LG meer nemen.
apps van warmtepomp is. meestal prut en sowieso niet toekomstbestendig dus vergeet dat aub. Je zet dat ding gewoon aan en laat m rustig pruttelen. mocht je heel graag iets met apps willen dan koop je een externe thermostaat (honeywell ofzo) en gebruik je die app.

ik vind het in jullie situatie heel. logisch om een panasonic 9kw monoblock aan te raden, als je geluk hebt kun je nog een J-series bestellen uit de webshop van een medetweaker (@Carboy54 ) en ben je voor 4200 klaar. Je hebt echt geen 12 kw nodig, zeker als je nog meer gaat isoleren door het glas te verbeteren. Een 9kw kan nog gewoon op 230v enzo, de 12kws zijn vaak 3fasen en dus meer kabels, duurdere automaten etc etc.

Water water zou ik ook vergeten tenzij je gewoon graag 7000-9000 euro extra uitgeeft aan een borimg voor de bron. Dat is niet terug te verdienen en vooral. ook meer gedoe om aan te laten leggen. De prestaties zijn vaak zo'n 10-15% beter van water-water. Dat is voor jouw geval ~ 350-400 kwh per jaar minder.

Edit: 28mm is. ook prima, zeker bij de 9kw wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Fr33z schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:13:
[...]

apps van warmtepomp is. meestal prut en sowieso niet toekomstbestendig dus vergeet dat aub. Je zet dat ding gewoon aan en laat m rustig pruttelen. mocht je heel graag iets met apps willen dan koop je een externe thermostaat (honeywell ofzo) en gebruik je die app.

ik vind het in jullie situatie heel. logisch om een panasonic 9kw monoblock aan te raden, als je geluk hebt kun je nog een J-series bestellen uit de webshop van een medetweaker (@Carboy54 ) en ben je voor 4200 klaar. Je hebt echt geen 12 kw nodig, zeker als je nog meer gaat isoleren door het glas te verbeteren. Een 9kw kan nog gewoon op 230v enzo, de 12kws zijn vaak 3fasen en dus meer kabels, duurdere automaten etc etc.

Water water zou ik ook vergeten tenzij je gewoon graag 7000-9000 euro extra uitgeeft aan een borimg voor de bron. Dat is niet terug te verdienen en vooral. ook meer gedoe om aan te laten leggen. De prestaties zijn vaak zo'n 10-15% beter van water-water. Dat is voor jouw geval ~ 350-400 kwh per jaar minder.

Edit: 28mm is. ook prima, zeker bij de 9kw wp.
Klinkt goed, maar ik zou 9kw wel eng vinden, ik heb een vrouw en 3 dochters die veel douchen en badderen. Ik wil het ook met koude winterdagen tot 20 graden kunnen verwarmen. Of zou dit ook haalbaar zijn met een 9kw? De website van Corboy had ik inderdaad al voorbij zien komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vragen:
- Is een Monobloc beter in mijn situatie
ja
type gas maakt niet uit, je koopt een auto ook niet op het soort olie wat erin zit.
nee
gewoon een 9kW panasonic J serie en klaar ermee.
lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Klinkt goed, maar ik zou 9kw wel eng vinden, ik heb een vrouw en 3 dochters die veel douchen en badderen. Ik wil het ook met koude winterdagen tot 20 graden kunnen verwarmen. Of zou dit ook haalbaar zijn met een 9kw? De website van Corboy had ik inderdaad al voorbij zien komen ;)
9kW kan evenveel warmte per dag produceren als een gasketel kan met bijna 20 kuub gas. denk niet dat je dat afgelopen week op een dagin je ketel hebt weggebrand.

[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 11-01-2024 22:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:55
10cm lichtspouw laten isoleren zal het meeste opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:32:
9kW kan evenveel warmte per dag produceren als een gasketel kan met bijna 200 kuub gas. denk niet dat je dat afgelopen week op een dagin je ketel hebt weggebrand.
20 kuub bedoel je denk ik :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dikke vingers, klein scherm. :w

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:27:
[...]

is niet eng maar gaat echt ruim voldoende zijn. zeker als je met deze vrieskou het met 16m3 per dag redt, dat is echt easymode met 9kw. dat douchen/badderen is een gebrek dat niks met een 9 of 12 kw warmtepomp te maken heeft ;-) gewoon een vat neerzetten dat groot genoeg is, bijv 300L. t voordeel van een 9kw die ook warm water maakt is dat je in ~ anderhalf uur het vat weer helemaal. kunt opwarmen van koud naar warm. Daar doet een losse warmtepompboiler gerust 5 a 6 uur over en is dus veel lastiger im dat opzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucasaj
KweNi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:36:
10cm lichtspouw laten isoleren zal het meeste opbrengen.
Zou ik graag willen doen maar hebben een nog niet op te lossen vochtprobleem in de spouw. (Grondwater drukt daar omhoog, niet gefundeerde boerderij drijvend in veengrond) 🤣

Durf het niet aan hoewel ik lees dat eps parels goed werken op vochtige plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25

Tsuranim

There is only one

Maar afgelopen dagen met in de Bilt gemiddeld -3.2 is toch niet extreem koud? 2021 -5.8 en 2012 -12.1 graden. Tot welke temperatuur wil je het warm houden?
En dan moet je ook nog zeker weten dat er bij -7 de 9 kW pomp dat ook afgeeft toch? Doen ze toch niet allemaal.
Kortom ik begrijp de twijfel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tsuranim schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:59:
Maar afgelopen dagen met in de Bilt gemiddeld -3.2 is toch niet extreem koud? 2021 -5.8 en 2012 -12.1 graden. Tot welke temperatuur wil je het warm houden?
En dan moet je ook nog zeker weten dat er bij -7 de 9 kW pomp dat ook afgeeft toch? Doen ze toch niet allemaal.
(16m3 x 8kWh) / 22 uur = 6kW (afgerond)

Stel @lucasaj heeft toch 45 graden nodig dan kan de Panasonic J 9kW bij -15 nog 7kW leveren en bij -7 nog 7,3kW

De meeste merken hebben wel tabellen of grafieken beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucasaj
Het scheelt dat ik ook nog een 12kw houtkachel in de huiskamer heb en 4 airco binnenunits die de slaapkamers boven kunnen verwarmen. Dus zou best wat bij kunnen stoken.

Het is meer dat ik zo versteld sta; elke “expert” zei kort geleden nog dat ik mijn oude boerderij maar eerst moest isoleren, vloerverwarming, hr++ glas en dan evt hybride etc en nu lijk ik misschien wel aan een 9kw WP genoeg te hebben. Zou een mega meevaller zijn. Als ik dan ook nog het met 6000kwh per jaar zou redden zou het helemaal leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Tsuranim schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:59:
onzin. het is elk jaar warmer dan ooit, das 1.

dan 2: ts heeft meerdere aircos, dus stel het is een keer 3 dagen lang -10C (1x per decennium, laatste keer was 2012) dan gebruik je die erbij.

punt 3: accepteer dat het 1x per decennium mss alleen in je woonkamer 19 C wordt en de rest op 17 ofzo houden.

angst zorgt voor extreme kostenverhoging en beren op de weg. TS zit nu al prima en gaat nog glas vervangen staat in de OP.

edit: lol met een 12kw houtkachel maak je er eem sauna van ;) en je gaat echt niet bovsn de 5000 kwh verbruik uitkomen.

bron: ben zelf ervaringsdeskundige EN energieadviseur/installateur. helaas geven heel veel experts nog onvoldoende goed advies, veelal uit angst dat zij gebeld gaan worden als t net geen 21C wordt hartje winter.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 11-01-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:14:
Het scheelt dat ik ook nog een 12kw houtkachel in de huiskamer heb en 4 airco binnenunits die de slaapkamers boven kunnen verwarmen. Dus zou best wat bij kunnen stoken.

Het is meer dat ik zo versteld sta; elke “expert” zei kort geleden nog dat ik mijn oude boerderij maar eerst moest isoleren, vloerverwarming, hr++ glas en dan evt hybride etc en nu lijk ik misschien wel aan een 9kw WP genoeg te hebben. Zou een mega meevaller zijn. Als ik dan ook nog het met 6000kwh per jaar zou redden zou het helemaal leuk zijn.
Gasverbruik x 2 = gemiddelde verbruik warmtepomp in kWh.

Vloerverwarming is safe spelen.
Sowieso als je nog enkel glas hebt zou ik altijd zeggen eerst je glas vervangen.

Via bouw energie kun je een vrij accurate warmteverliesberekening maken indien je twijfels blijf houden :)

De meeste issues heb je juist eerder met hybride, full electric is gewoon veel simpeler van opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Ik kijk nu naar:

Wolf CHA Monoblock warmtepomp 10 kW met 1000 liter BSP meerlagenbuffervat met een FWS-80 verswaterstation.

Aardige investering maar de volgende voordelen:
- COP van 5,72 op nominaal vermogen bij A7/W35;
- Heel stil;
- niet te lelijk;
- heel groot vat voor grote familie.

Of de iets goedkopere Vaillant VWL 105/6 A 400V, die heeft ook een groot vat erbij beschikbaar.

Ook stil, maar weer lomp groot.

[ Voor 16% gewijzigd door lucasaj op 12-01-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Is 12kW voor een 250m2 oppervlak en > 2k m3 gas wel haalbaar?

@Fr33z ik zie jouw reactie ook en ben het met je eens - onze 16kW gaskachel staat dit jaar nog 0 dagen aan omdat de 5kW lucht-lucht kanaal airco het ook gewoon redt, op 200m2 huis, maar ik kan het niet af laten koelen en dan verwachten dat het 'zo' weer warm is. Hij moet wel aanblijven op 18-19'c.

Dus 12Kw klinkt als enorm veel, alleen omdat je bij gasgestookte installatie vaak een nog grotere overhead ziet blijkbaar. Ik ben geen installateur, maar poog louter logica van getallen te begrijpen :)

En extra airco's in huis zijn uiteraard een gamechanger, dan heb je in ene een hoop reserve capaciteit.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
lucasaj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:18:
Ik kijk nu naar:

Wolf CHA Monoblock warmtepomp 10 kW met 1000 liter BSP meerlagenbuffervat met een FWS-80 verswaterstation.

Aardige investering maar de volgende voordelen:
- COP van 5,72 op nominaal vermogen bij A7/W35;
- Heel stil;
- niet te lelijk;
- heel groot vat voor grote familie.

Of de iets goedkopere Vaillant VWL 105/6 A 400V, die heeft ook een groot vat erbij beschikbaar.

Ook stil, maar weer lomp groot.
Heb je gewoon heel veel geld dat graag uit je portemonee wil ontsnappen? :+ De voorgestelde "oplossing" van Wolf kost alleen al in de aanschaf even ~ 15.500 euro :o doe daar nog wat leidingwerk en vuilfilters etc bij en je komt aan de 17.000 euro. Koop dan gewoon een water-water systeem als het geld zo graag uitgeven moet worden >:) Dat hele grote vat gaat je alleen maar in de weg zitten en het is een gecompliceerd systeem dat moeilijk in te stellen/troubleshooten is. Een 1000L vat is vooral ruimteverspilling en zonde van de energie en wederom vooral ingegeven door angst "wat als we niet genoeg warm water hebben.."

Ik zou echt een LG of pana monoblock aanraden. Kost je 4200 voor de WP, 1000 euro klein spul/koppelingen/leidingen/vuilfilter en dan nog 1500-2000 euro voor een 300L tapwater vat erbij. Ben je voor ~ 7500 euro klaar en heb je een veel simpeler systeem. Mocht het extreem tegenvallen qua tapwater dan moet je soms een uurtje wachten voordat het vat weer warm is. Vind je dat ook niet OK (het is maar waar je 9.500 euro voor over hebt ;-) ) dan kun je er een warmtepompboiler van 270L naast zetten voor ~2500 euro en ben je nog steeds 7000 euro goedkoper uit dan dat rare ding van Wolf (wat een dochter is blijkbaar van Ariston, niet bepaald een A-merk)

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 12-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25

Tsuranim

There is only one

Fr33z schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:14:
[...]

onzin. het is elk jaar warmer dan ooit, das 1.
...
.angst zorgt voor extreme kostenverhoging en beren op de weg.
Ik had even gemist dat er een dubbel backup plan is (airco's en houthaard). Maar ik denk dat je zonder de backup je best wel eens van een koude kermis kan thuiskomen als je de warmtevraag louter baseert op op de milde winter van deze week.
Ik zou niet verbaasd staan als er binnen 15 jaar je het een aantal dagen niet gemakkelijk warmhoudt met alleen de warmtepomp. We gaan steeds meer naar weersextremen. Is voor TS geen probleem met zijn backup. Maar ik zou het wel concreet benoemen.

Achtergrond: ik zit met hetzelfde vraagstuk, met 2 kleine airco's.en moet nadenken over de WAF van de buitenunit en de WAF van potentieel incidenteel minder behaaglijk huis voor een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Tsuranim schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Ik had even gemist dat er een dubbel backup plan is (airco's en houthaard). Maar ik denk dat je zonder de backup je best wel eens van een koude kermis kan thuiskomen als je de warmtevraag louter baseert op op de milde winter van deze week.
Ik zou niet verbaasd staan als er binnen 15 jaar je het een aantal dagen niet gemakkelijk warmhoudt met alleen de warmtepomp. We gaan steeds meer naar weersextremen. Is voor TS geen probleem met zijn backup. Maar ik zou het wel concreet benoemen.

Achtergrond: ik zit met hetzelfde vraagstuk, met 2 kleine airco's.en moet nadenken over de WAF van de buitenunit en de WAF van potentieel incidenteel minder behaaglijk huis voor een paar dagen.
so what? het is onzin om een dubbel zo. duur systeem. aan te leggen voor een situatie die misschien eens in de ## jaar gaat optreden. Die laatse 1% (schijn) zekerheid gaat je ruim. het dubbele kosten. Worst case kun je altijd nog iets meer. isoleren of je koopt voor 3 tientjes een 2kW kacheltje en je zit sowieso gebeiteld. Het is. ook. niet zo binair als 'huis is warm' VS 'huis is zo. koid dat je er niet in kunt wonen'. Stel. dat het tegenzit dan heb je een paar dagen 18,5 ipv 20,5. het is niet alsof de leidingen in je huis ineens kapotvriezen en de ijsbloemen op.de ramen staan heh. Ik vind de hyperfocus op dit soort edge-cases heel bijzonder, je kunt beter stappen zetten en flexibel blijven door. opties te overwegen (zoals extra isoleren, klein kacheltje etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Fr33z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Heb je gewoon heel veel geld dat graag uit je portemonee wil ontsnappen? :+ De voorgestelde "oplossing" van Wolf kost alleen al in de aanschaf even ~ 15.500 euro :o doe daar nog wat leidingwerk en vuilfilters etc bij en je komt aan de 17.000 euro. Koop dan gewoon een water-water systeem als het geld zo graag uitgeven moet worden >:) Dat hele grote vat gaat je alleen maar in de weg zitten en het is een gecompliceerd systeem dat moeilijk in te stellen/troubleshooten is. Een 1000L vat is vooral ruimteverspilling en zonde van de energie en wederom vooral ingegeven door angst "wat als we niet genoeg warm water hebben.."

Ik zou echt een LG of pana monoblock aanraden. Kost je 4200 voor de WP, 1000 euro klein spul/koppelingen/leidingen/vuilfilter en dan nog 1500-2000 euro voor een 300L tapwater vat erbij. Ben je voor ~ 7500 euro klaar en heb je een veel simpeler systeem. Mocht het extreem tegenvallen qua tapwater dan moet je soms een uurtje wachten voordat het vat weer warm is. Vind je dat ook niet OK (het is maar waar je 9.500 euro voor over hebt ;-) ) dan kun je er een warmtepompboiler van 270L naast zetten voor ~2500 euro en ben je nog steeds 7000 euro goedkoper uit dan dat rare ding van Wolf (wat een dochter is blijkbaar van Ariston, niet bepaald een A-merk)
Dank. Ik heb absoluut geen geld teveel; maar ik ambieer wel goede kwaliteit en een set die 15 jaar mee gaat.
Wat mij aanspreekt van een 1000 liter vat is dat ik die kan verwarmen met zonnepanelen of met goedkope stroom gedurende de dag met een dynamisch contract om zo 's avonds ook het huis gedeeltelijk van te kunnen verwarmen. Ik heb de ruimte in de schuur en ik wil nadat mijn kinderen in bad zijn gegaan ook nog kunnen douchen.

Ik vind het ook heel belangrijk dat de oplossing die ik kies geen overlast veroorzaakt bij de buren, en die hebben op 10 meter van de plek waar de warmtepomp komt te staan een terras. Tussen warmtepomp en terras zit een sloot, maar geen heg/ schutting. (hoewel ik best ter hoogte van de WP een schutting kan plaatsen zodat ze er niet tegenaan hoeven te kijken.

Iets in mij zegt dat zo'n Wolf veel degelijker gebouwd is dan zo'n witte Panasonic, veel stiller en een aardig hogere COP. Maar misschien heb dat gewoon verkeerd en is dat alleen mijn intuïtie. Ik rij zelf liever in een Skoda dan in een Dacia. Maar ik ambieer heus geen Bentley.

Maar qua prijsverschil ga ik het inderdaad nooit terugverdienen. Dus dank, ik stap af van de Wolf ;)

De Compress 5800i AW van Bosch komt volgende maand ook met een 9KW uitvoering. De 7KW is nu al beschikbaar voor 6500. Dus de 9KW zal vast niet heel veel duurder worden? Is dat wat? Die is heel stil en heeft een COP van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
lucasaj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Dank. Ik heb absoluut geen geld teveel; maar ik ambieer wel goede kwaliteit en een set die 15 jaar mee gaat.
Wat mij aanspreekt van een 1000 liter vat is dat ik die kan verwarmen met zonnepanelen of met goedkope stroom gedurende de dag met een dynamisch contract om zo 's avonds ook het huis gedeeltelijk van te kunnen verwarmen. Ik heb de ruimte in de schuur en ik wil nadat mijn kinderen in bad zijn gegaan ook nog kunnen douchen.

Ik vind het ook heel belangrijk dat de oplossing die ik kies geen overlast veroorzaakt bij de buren, en die hebben op 10 meter van de plek waar de warmtepomp komt te staan een terras. Tussen warmtepomp en terras zit een sloot, maar geen heg/ schutting. (hoewel ik best ter hoogte van de WP een schutting kan plaatsen zodat ze er niet tegenaan hoeven te kijken.

Iets in mij zegt dat zo'n Wolf veel degelijker gebouwd is dan zo'n witte Panasonic, veel stiller en een aardig hogere COP. Maar misschien heb dat gewoon verkeerd en is dat alleen mijn intuïtie. Ik rij zelf liever in een Skoda dan in een Dacia. Maar ik ambieer heus geen Bentley.

Maar qua prijsverschil ga ik het inderdaad nooit terugverdienen. Dus dank, ik stap af van de Wolf ;)

De Compress 5800i AW van Bosch komt volgende maand ook met een 9KW uitvoering. De 7KW is nu al beschikbaar voor 6500. Dus de 9KW zal vast niet heel veel duurder worden? Is dat wat? Die is heel stil en heeft een COP van 5.
je overwegingen zijn begrijpelijk maar je mist hier en daar net de diepgang om af te wegen of iets logisch is of niet. Een paar aanknopingspunten:

#geluid: belangrijk en vriendelijk richting de buren. 10meter is veel, zet er gewoon een kleine heg of schutting met wat absorptiematten voor op 1,5m aan jouw kant en het dempt. al behoorlijk. Daarnaast staat je wp vooral hard aan als het geen terrasweer is, dus die momenten overlappen weinig. Ik heb wel eens een warmtepomp OP iemands terras geïnstalleerd, levert geen issues op want je gebruikt ze bijna niet gelijktijdig (alleen voor tapwater maar dat kan wel wat rustiger/stiller)

#een vat 1 op 1 met goedkope stroom opwarmen klinkt leuk. maar is centenwerk en waarschijnlijk nutteloos. Je kunt je WP ook gewoon warm. tapwater laten maken als de stroom goedkoop is en dan heb je 3x zo weinig stroom. nodig dan wanneer je het 1 op 1 wegstookt met een elektrisch element. Dit hoef je niet eens te automatiseren want je kunt zelf wel. opzoeken dat stroom bijv tussen 3:00-6:00 sochtends altijs goedkoop is en dan je warmtepomp het water op laten warmen.

#verwarmen met zonnepanelen is zelfde probleen. als hierbovem, zet gewoon je warmtepomp aan overdag als je zonnestroom. hebt. Desnoods zet je een kookprogramma op. je thermostaat en maak. je het overdag 1 graad te warm, dan heb je ool buffer voor de avond. Je huis buffert veeeeel meer warmte dan een vat met water. En de regeling wordt moeilijker met elke uitbreiding/extra feature. Simpel = goud

#bad/douche: met een 300L vat kun je rond de 350-400L warm water tappen. Een beetje bad gebruikt 150-200L. dus zelfs als je kinderen echt net uit stappen kun je nog minimaal 150L wegdouchen. Daarbij kun je instellen dat de wp het vat weer opwarmt bij bepaalde temp. daling en dat dit dus start als je kids in bad gaan. Tegen de tijd dat ze klaar/afgedroogd/weg zijn (~30min?) is het vat alweer 90% opgewarmt.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 12-01-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Fr33z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:33:
[...]

je overwegingen zijn begrijpelijk maar je mist hier en daar net de diepgang om af te wegen of iets logisch is of niet. Een paar aanknopingspunten:

#geluid: belangrijk en vriendelijk richting de buren. 10meter is veel, zet er gewoon een kleine heg of schutting met wat absorptiematten voor op 1,5m aan jouw kant en het dempt. al behoorlijk. Daarnaast staat je wp vooral hard aan als het geen terrasweer is, dus die momenten overlappen weinig. Ik heb wel eens een warmtepomp OP iemands terras geïnstalleerd, levert geen issues op want je gebruikt ze bijna niet gelijktijdig (alleen voor tapwater maar dat kan wel wat rustiger/stiller)

#een vat 1 op 1 met goedkope stroom opwarmen klinkt leuk. maar is centenwerk en waarschijnlijk nutteloos. Je kunt je WP ook gewoon warm. tapwater laten maken als de stroom goedkoop is en dan heb je 3x zo weinig stroom. nodig dan wanneer je het 1 op 1 wegstookt met een elektrisch element. Dit hoef je niet eens te automatiseren want je kunt zelf wel. opzoeken dat stroom bijv tussen 3:00-6:00 sochtends altijs goedkoop is en dan je warmtepomp het water op laten warmen.

#verwarmen met zonnepanelen is zelfde probleen. als hierbovem, zet gewoon je warmtepomp aan overdag als je zonnestroom. hebt. Desnoods zet je een kookprogramma op. je thermostaat en maak. je het overdag 1 graad te warm, dan heb je ool buffer voor de avond. Je huis buffert veeeeel meer warmte dan een vat met water. En de regeling wordt moeilijker met elke uitbreiding/extra feature. Simpel = goud
Dank. Ik hoor wat je zegt. Keep it simple, en inderdaad, nu je het zegt, in de zomer tijdens terras weer zal de WP het vrij rustig hebben. Hoe groot boilervat zou ik dan nodig hebben als ik echt zeker wil weten dat er zowel een bad gevuld kan worden + 2 keer douchen in 1 avond?

Ik ga informeren naar de Panasonic oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
lucasaj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Dank. Ik hoor wat je zegt. Keep it simple, en inderdaad, nu je het zegt, in de zomer tijdens terras weer zal de WP het vrij rustig hebben. Hoe groot boilervat zou ik dan nodig hebben als ik echt zeker wil weten dat er zowel een bad gevuld kan worden + 2 keer douchen in 1 avond?

Ik ga informeren naar de Panasonic oplossing.
het mag natuurlijk een ander merk. zijn maar ze zijn goed bekend op tweakers, betaalbaar (~1200 euro na subsidie) en degelijk.

zoals ik uitrekende is een 300L vat meer dan voldoende voor wat je vraagt. belangrijk is hoeveel tijd er tussen zit. Stel dat je vat helemaal leeg is dan doet de 9kw wp er ~90 min over het weer helemaal te vullen. Stel het volgende:

300L water op 55C geeft ~ 400L water op 38C voor douchen/bad. Je gaat om 1900 in bad en gebruikt 200L, vat is nog 50% gevuld dus. WP gaat aan en rond 1930 als t bad klaar is heb je alweer 75% warm water ofwel 300L. Stel je doucht er 100L uit (veel/lang!) dan heb je om 1945 na 1 bad en 1 lange douche beurt ~200L warm. water. Kun je. om 20.00 dus gewoon nog een keer 30 min onder de douche duiken bijna. en dit is als iedereen rap rap achterelkaar moet. als er ergens een half uur of een uur tussen zit dan kan je vat alweer helemaal gevuld zijn en wordt de som nog makkelijker.

hell, stel dat je tegen (te vaak) koud water aanloopt heb je nog 2 opties:
* zorgen dat er een uurtje tussen bad en laatste douchebeurt zit
* 500 euro uitgeven aan een doorstroomverwarmer (clage CEX 11kw bijv) zodat je de laatste liters minder warm water uit je vat nog kunt opwaarderen. Investering is minimaal maar geeft je zo weer ~100L warm water extra.

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 12-01-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lucasaj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:14:
isoleren, vloerverwarming, hr++ glas
die dingen zeggen alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. net als dat zonnepanelen niks doen voor je verwarming. een zonnepaneel op het dak van je auto prakken verlaagt je brandstofverbruik ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Fr33z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:21:
[...]

so what? het is onzin om een dubbel zo. duur systeem. aan te leggen voor een situatie die misschien eens in de ## jaar gaat optreden. Die laatse 1% (schijn) zekerheid gaat je ruim. het dubbele kosten. Worst case kun je altijd nog iets meer. isoleren of je koopt voor 3 tientjes een 2kW kacheltje en je zit sowieso gebeiteld.
Dubbel duur is overdreven. Dat verhaal van milde winters heb ik eerder gehoord na jaren milde winters en toen werd het in 1 keer 1978. Daarna kwam een periode met strenge winters.

YouTube: 📼 Nederland ingesneeuwd (1979)

Niks mis met een goede overcapaciteit want dan gaat een 2 kw kacheltje helemaal niets helpen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:00
Fr33z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Zo'n Wolf CHA is inderdaad "gruwelijk duur" desondanks ben ik (en velen met mij) er erg blij mee.
Als adviseur/installateur heb ik er nagenoeg 0 problemen mee.
ze zijn erg stil, zeer efficiënt, top service, zeer nette afwerking/kwaliteit, duidelijke app, uitgebreide service-mogelijkheden via app/online etc. etc...

Maargoed, of dat zoveel "extra" geld waard is moet iedereen zelf bepalen, als het puur om de knikkers gaat zal het nooit de "beste keuze" zijn.

Mijn ervaring is dat de meeste klanten/bekenden van me die een WOLF hebben de beste ambassadeurs voor de apparaten zijn.
(in Duitsland krijg ik vaak expliciet de vraag of ik een wolf CHA kan aanbieden..)

De oplossing met een 1000L gelaagde buffer is "extreem luxe".
Door het verswaterstation kun je vaak al af met een "warme kop" van ca. 45 graden om 42-43 graden tapwater te hebben, legionella-cycli zijn overbodig gezien het volgens het doorstroomprincipe werkt.
Waarschijnlijk wil je installateur er dan ook nog een menggroep op plaatsen om het afgiftesysteem van de juiste temperatuur water te voorzien.
Altijd lange runs, gegarandeerd geen gependel etc...
technisch gezien prachtig... veelal overbodig.

Maar zo'n wolf met een 300L boilervat en een seriële aansluiting zal het veelal ook al (veeel meer dan) prima doen..

Dingen worden overigens in Duitsland gemaakt, heeft in Duitsland meer dan 20% marktaandeel.
Samen met o.a. Brink etc. sinds 2022 onderdeel van Ariston group inderdaad.

Een van de "mooiste" (technische zaken) aan de units vind ik wellicht nog wel de lamellenafstand --> doordat deze een stuk groter is dan bij de meeste warmtepompen vriezen ze veel minder snel in bij temperaturen net boven het vriespunt en "kakt" de cop dus veel minder in bij 3C en regenweer...
Verdien je die efficientiewinst terug? waarschijnlijk niet...
Owja en de ingebouwde "warmtemeter" wijkt na 2 jaar slecht 1kWh uur van van mn kamstrup warmtemeter :)

Heb ik aandelen wolf? Nee
ben ik ermee getrouwd? nee
installeer ik ze? Ja, heel graag, maar veelal past een voordeligere oplossing beter bij het ambitiniveau van de klant.
Wanneer verkoop is ze? Als eisen/wensen mbt kwaliteit, geluid, looks, efficiëntie en service erg hoog zijn... (en budget niet perse de bottleneck is)

Ook ervaring met veel andere merken maar als het om kwaliteit gaat komen ze bij mij in het rijtje "viessmann, Nibe, Lambda, solvis etc.."

Als "voordeliger alternatief" plaats ik vaker Vaillant Arotherm plus modellen..

Lg blijf ik liever ver bij weg...(kwaliteit, fuzzy logic, geluid, service)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
digifun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Dubbel duur is overdreven. Dat verhaal van milde winters heb ik eerder gehoord na jaren milde winters en toen werd het in 1 keer 1978. Daarna kwam een periode met strenge winters.

Niks mis met een goede overcapaciteit want dan gaat een 2 kw kacheltje helemaal niets helpen.
je weet dat we sinds ~1990 elk jaar bijna warmer uitkomen dan het jaar ervoor? 1978 winter gaat nooit merr plaatsvinden in NL, het klimaat is al te ver heen.

https://www.knmi.nl/over-...agen-warmen-het-snelst-op

https://www.knmi.nl/over-...e-klimaatstrepen-van-2022

verder is de stap van ~9 naar 12 kw wel degelijk veel duurder want 3 fases etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

digifun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:30:
[...]

De meeste warmtepompen hebben ook nog een backup-element van 2kW.
Je gaat natuurlijk geen warmtepomp dimensioneren voor koudere temperaturen als -7/-10 graden afhankelijk van de regio waar je woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een bron gaat 'per meter' en is een van de duurste onderdelen van een W/W warmtepomp systeem.
Dus je kunt je wel voorstellen dat een installateur + boorder zullen proberen om de bron 'te optimaliseren'. Als je 20 meter minder diep hoeft te boren als je de bron in de zomer gebruikt voor koeling, dan scheelt dat geld. Moet de klant echter wel verplicht koeling aanzetten.
Moraal van het verhaal: hoe groter de capaciteit van de bron, hoe minder ver hij afkoelt (betere COP!) en hoe beter hij in staat is zelf te regenereren zonder extra warmte in de zomer de bron in te pompen. Maar ook hoe duurder de bron wordt.

De andere kant van het verhaal is dat een bron boren kostbaar is door het materieel en voorwerk. Dus als je eenmaal aan het boren bent, dan is de meerprijs van extra meters ook weer niet heel schokkend.
Soms kom je ook op 2 boorgaten uit, omdat 1 boring niet genoeg capaciteit heeft.
Daarnaast zijn er ook opties voor een horizontale bron:
Horizontale Bron warmtepomp wie heeft hier ervaring mee ?

Een L/W warmtepomp en een W/W warmtepomp liggen qua complexiteit en kosten niet heel ver uit elkaar (alleen het apparaat). De ene heeft een ventilator met een grote radiator, de andere heeft een warmtewisselaar met extra waterpomp. De rest van het apparaat is vergelijkbaar. Verschil in prijs heeft ook te maken met een verschil in kwaliteit/service.
Als je een goede opstelplaats hebt voor een L/W warmtepomp is dat veel goedkoper uit te voeren, maar een W/W heeft geen blazende & trillende buitenunit, maar wel een dure bron nodig.

Ik vind persoonlijk een W/W WP iets 'luxer' dan een L/W WP door het ontbreken van een buitenunit, maar een L/W is qua prijs en werk zo veel goedkoper dat ik eerst maar eens een L/W heb neergezet met WP Boiler. Mocht ik later toch over willen naar W/W WP dan weet ik exact hoeveel vermogen ik nodig heb en kan ik er rustig voor sparen. Nog even los daarvan, een bron boren kan je halve tuin in puin leggen, de boring voor mijn beregeningsbron heeft een ravage aangericht in mijn tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
hey @lucasaj , ga je verder met dit onderwerp of verdwijnt dit topic in de leegte van het internet? bem erg benieuwd naar je conclusies en uiteindelijke stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Fr33z schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:56:
hey @lucasaj , ga je verder met dit onderwerp of verdwijnt dit topic in de leegte van het internet? bem erg benieuwd naar je conclusies en uiteindelijke stappen
Hi Fr33z,

Dank. Nee hoor; nog druk bezig. Nu in gesprek met DutchWing voor hulp met een installatie.
Overwegen nu voor een Valliant aroTHERM Pure te gaan. Ik zou graag een beetje over capaciteit willen, al is het voor de gemoedsrust, maar wil het liefst ook een WP die voldoende terug kan moduleren. Wie weet dat het dan handiger is voor 2 5kw's in cascade opstelling?

Ook neig ik nog steeds naar een beetje overcapaciteit in het boilervat. Liefst toch wel 400 liter. Nu komt deze in een niet geisoleerde schuur te staan. Vraag is of we dan voldoende hebben aan een A klasse buffervat of er eerst een geisoleerde kast omheen moeten bouwen. Of beide ;)

Ook loopt dus de leiding van het buffervat naar het huis eerst door die schuur. (afstand naar huidige ketelhok is ong 5 meter). Naar de douche en bad is het ongeveer 8 - 10 meter. Zat al te kijken wat nou de beste leiding isolatie is.

Dus al met al nog druk bezig ;)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:51
Ik zie hier dat een aantal mensen de Panasonic J-serie aanraden, ik wil daar nog de K- of L-serie aan toevoegen. Ik heb zelf nu een 9kW L draaien en die heeft mijn huis met de vrieskou goed warm kunnen houden. Voordeel ten op zichte van de 'witte' J-serie is dat hij op R290 werkt en met het grootste gemak warm water (60+ graden indien nodig) produceert. Daarnaast is hij antraciet, dus een stuk minder lelijk ;).

Wat betreft isolatie: Dat is heel goed zelf te doen, ook over langere afstanden. Ik heb bij de Hornbach 'goedkope' buisisolatie gehaald (90ct/meter). Ze hebben voor 28mm buizen twee diktes, 9mm en 13mm. Ik ben voor de 9mm gegaan, omdat als je deze om een 28mm buis doet, je dan nog eens de isolatie voor 42mm buizen eromheen kunt doen. Dan heb je dus 9+9mm en da's meer dan 13mm. Ik overbrug daarmee een meter of 10 van buitenunit naar CV-installatie waarvan 2 meter buiten. Nauwelijks tot geen warmteverlies. Al moet ik zeggen dat ik de buis buiten nog een keer extra met 19mm Armaflex heb omwikkeld, maar binnen lijkt me dat niet nodig.

Ook je buffervat: Stel hij verliest toch (te)veel warmte, dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een simpele omkisting die je zelf bouwt dan een nog beter geïsoleerd vat. Paar houten platen, tempex, en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
Ik zou gaan voor 2 monoblocs van 8kw waarvan 1 voor SWW en 1 die boven een bepaalde temp inkomt (<5c).

Dit voor de min capaciteit en de subsidie.

Aanschaf € 10.000,-
Subsidie €6600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:09:
Ik zou gaan voor 2 monoblocs van 8kw waarvan 1 voor SWW en 1 die boven een bepaalde temp inkomt (<5c).

Dit voor de min capaciteit en de subsidie.

Aanschaf € 10.000,-
Subsidie €6600,-
Dat is toch volstrekt onlogisch? waarom zou je een losse WP neerzetten alleen voor in bad gaan? Ding staat 1,5u per dag aan en verder nooit, kost extra geld en onderhoud, weer een ding dat stuk kan gaan, weer een ding dat herrie maakt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Dat is toch volstrekt onlogisch? waarom zou je een losse WP neerzetten alleen voor in bad gaan? Ding staat 1,5u per dag aan en verder nooit, kost extra geld en onderhoud, weer een ding dat stuk kan gaan, weer een ding dat herrie maakt etc.
Huh nee allebei voor CV natuurlijk waarbij er 1 van de 2 een driewegklep krijgt voor SWW.
Voor het totale vermogen wat bij -10C al 7kw is ofzo heb je dan 14KW voor CV.
Bij milder weer en lage afgenomen vermogen 1tje op 50% zo haal je een hele grote range en maximaal subsidie.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ah zo. Kun je doen maar gezien situatie TS lijkt dat me onnodig en dan heb je wel 2x zo'n groot ding buiten staan. En subsidie maximaliseren is geen doel op zich, is geld van ons allemaal.

en de regeling en leidingwerk is iets ingewikkelder. Wel te maken maar voor een gemiddelde installateur wellicht te moeilijk. Dan krijg je ook weer gezeik. met troubleshooten in de toekomst etc.

omdat TS aangeeft met ~ -3C buiten al uit te komen met eem hoeveelheid gas die 5,5-6kW thermisch betekent EN er nog aanvullend beter glas gaat komen EN er airco's zijn EN een houtkachel vind ik 2 WPs te veel van het goede. Zet gewoon 1x9kw neer en klaar.

Maar de TS is verdwenen dus ben benieuwd of het nog wat wordt met alle info uit dit topic... :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 16-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:07:
ah zo.

Maar de TS is verdwenen dus ben benieuwd of het nog wat wordt met alle info uit dit topic... :+
Nee hoor, had je ook geantwoord op je vorige bericht ;)

Ik ben in afwachting van een offerte die ik al voor deze topic start had opgevraagd; werd vanochtend door de installateur gebeld en viel mij op dat de beste man eigenlijk niet zo veel ervaring had. Hij raadt een lucht water pomp aan, met drycooler van 16kw die terug kan moduleren naar 5kw.

Ik vertelde hem dat we met de koude dagen max 16m3 stookten met een aanvoer temp van 45 graden en dat 16kw in dat geval wat overbodig lijkt. Hij was van mening dat je dat niet uit 1 koude dag kan halen. Ik zei nog dat je 8kw energie in 1 m3 hebt zitten, dus 128kw op een dag verbruikt, delen door 24 kom je op een ruime 5kw uit. Met de defrosting heb je meer nodig, etc. Hij wuifde dat weg als een onbetrouwbare berekening.

Hij kwam ook niet op het idee om een warmtevraag berekening te maken en ik vroeg, kunnen jullie ook minder dan 16kw plaatsen. Zijn antwoord was nee, want dan ga ik hem bellen op zondag ochtend als ik het koud heb bij 3 dagen vorst. Hem verteld dat we houtkachel hebben en airco's maar de beste man had daar geen boodschap aan.

Dit soort ervaringen heb ik tot nu toe alleen maar met installateurs. Volgens mij zijn dit vooral gas cv installateurs die nu noodgedwongen ook warmtepompen erbij doen, maar eigenlijk nog te weinig ervaring of verstand van zaken hebben maar wel een enorm stellige mening. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
lucasaj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik ben in afwachting van een offerte die ik al voor deze topic start had opgevraagd; werd vanochtend door de installateur gebeld en viel mij op dat de beste man eigenlijk niet zo veel ervaring had. Hij raadt een lucht water pomp aan, met drycooler van 16kw die terug kan moduleren naar 5kw.

Ik vertelde hem dat we met de koude dagen max 16m3 stookten met een aanvoer temp van 45 graden en dat 16kw in dat geval wat overbodig lijkt. Hij was van mening dat je dat niet uit 1 koude dag kan halen. Ik zei nog dat je 8kw energie in 1 m3 hebt zitten, dus 128kw op een dag verbruikt, delen door 24 kom je op een ruime 5kw uit. Met de defrosting heb je meer nodig, etc. Hij wuifde dat weg als een onbetrouwbare berekening.

Hij kwam ook niet op het idee om een warmtevraag berekening te maken en ik vroeg, kunnen jullie ook minder dan 16kw plaatsen. Zijn antwoord was nee, want dan ga ik hem bellen op zondag ochtend als ik het koud heb bij 3 dagen vorst. Hem verteld dat we houtkachel hebben en airco's maar de beste man had daar geen boodschap aan.

Dit soort ervaringen heb ik tot nu toe alleen maar met installateurs. Volgens mij zijn dit vooral gas cv installateurs die nu noodgedwongen ook warmtepompen erbij doen, maar eigenlijk nog te weinig ervaring of verstand van zaken hebben maar wel een enorm stellige mening. Herkenbaar?
Ja dit is allemaal cv boeren praat, flinke hoge vermogens ophangen en neerzetten zodat het altijd warm is. Dat dat extra geld kost of andere problemen veroorzaakt speelt dan even niet mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

pffff, wat een broodjes aap verkopen veel cv-boeren nog zeg. Dit is de reden dat ik soms overweeg dan zelf maar installateur te worden :+
in welke regio zoek je ongeveer, ik heb mss nog wel wat tips (kan ook via DM). Een koude dag waarvan je het verbruik gemeten hebt is echt perfect om. een indicatie van vermogen te geven. Dat hij alleen een wp ter grootte van een straalmotor wil leveren zegt genoeg--> door naar de volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:43
@lucasaj
Ik heb hier thuis een wpb staan voor het sww, van 200L. Hij staat voor de waf wel standaard op 58graden, maar nu ik een half uur in bad zit is het warm water gedaald en opgewarmd naar 55 graden. Wij kunnen gemakkelijk beide achter elkaar in bad en kort afdouchen met onze 200L.

Laatst hadden we logies en moest er de volgende ochtend door iedereen gedoucht worden; 4x douchen (redelijk direct achter elkaar door) van 10-12 min per persoon kon ook prima met onze 200L. Met 300L zou ik mij geen zorgen maken over twee x douchen en een bad; dat doe ik met mijn kleine unit ook al niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
welkom in mijn wereld. ;w -O-

kwam toevallig vandaag wel een redelijk correct bemeten systeem tegen (2x 16kW daikin) op een industrieterrein. wonderen zijn de wereld nog niet uit, alleen beetje jammer dat 1 van die (5 jaar oude) daikins het niet kon laten om een daikin te zijn.... :'(

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 19-01-2024 20:16 ]

Pagina: 1