edsandje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:56:
@
DrIrP En ketel afmelden bij co-keur, stikker er op.
Oh dat heb je niet? Gewoon lekker zelf blijven doen.
De Calenta wisselaars staan erom bekend dat ze verstopt raken, dat komt omdat ze taps toe lopen en de onderkant dicht slibt, als je dan met de tandenborstel van je partner aan de slag gaat en het met de compressor nog dieper er in blaast wordt het echt niet beter.
Een cv monteur heeft echt geen universitaire opleiding genoten, dus er zijn genoeg mensen die misschien niet de papieren hebben, maar zeker wel de kunde om het zelf uit te voeren.
Met dit antwoord wek jij de indruk nooit een brander geopend te hebben. Dat is prima maar zet die disclaimer onder al jouw berichten. Ik heb er eentje open gehad en jouw verhaal is ontkracht met n=1. Realiseer je dat een monteur of CV verkoper al-tijd zal zeggen dat je de boel niet zelf kan of mag schoonmaken: die heeft er baat bij dat je bij hem aan klopt. Wellicht dat dat coating verhaal klopt, en dan moet je geen gruis zien in de brander.
De troep komt er gewoon uit als die niet te ver heen is. De brander kun je van boven en onder volledig open krijgen en er zitten verder geen bochten of dooie ruimtes in. Spijltjes? Ja genoeg spijltjes. Zet m op zijn kop, en blaas de rommel terug. Maar zelfs dat is niet nodig: want als jij een keer in de sifon en de uitlaat bocht van je ketel kijkt, dan zie je dat die vol gruis zitten. Precies het gruis waarvan jij beweert dat die niet door de brander kan vallen. Als de boel verstopt is geraakt, dan is de brander/sifon duidelijk nooit schoongemaakt dat het zo ver omhoog gelopen is dat de zaak in de brander samen geklonterd is (precies het 'beton' wat in een eerder bericht is genoemd). Dus het kan juist helemaal geen kwaad elke paar jaar, of bijv elke tienduizend kuub gas de brander eens schoon te maken. Het voorkomt erger.
Wat de CO meting heb je gelijk. En dat risico neem ik tot iemand met een meter komt. Geen twijfel bij mij dat mijn twee rechter handen de boel weer lekvrij gemonteerd hebben. Nog los van een ontwerp feature inherent aan ketels met buitenlucht aanzuiging die initieel verhinderd dat CO uberhaupt de omkasting uit komt.
Voor de geinteresseerden, hier wat objectieve informatie, see for yourself. De brander ziet er 'vuil' uit maar er komen allemaal korrels uit vallen. Je ziet een beetje op de vloer, het meeste lag op de werkbank of zat al in de stofzuiger, of onderin de uitlaat collector wat onder de brander vast geklikt wordt.
[
Voor 6% gewijzigd door
DrIrP op 15-10-2024 21:30
]