Calenta 28C: niet mogelijk om schoon te maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Beste mensen,

Het gaat om een Remeha Calenta 28C.
De monteur zegt dat het verboden is om brander/wisselaar schoon te maken.

Ik lees op internet dat Tzerra Ace en de Calenta Ace een coating hebben die je niet schoon mag maken.
De Calenta 28C wordt niet genoemd.
Betekent dit dat de Calenta 28C die coating niet heeft en (dus) wel schoongemaakt mag worden?

Alvast weer veel dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Ik ken dit specifieke toestel niet, maar klinkt mij nogal onwaarschijnlijk.

Er zijn inderdaad wisselaars die een coating op de rookgaskant hebben, die kan je er in theorie vanaf schrobben ja. Die coating moet de vervuiling tegen gaan.

Maar, dat heeft ook geen oneindig leven. Als het spul vervuild is, zal je toch echt beter kunnen schoonmaken dan je zorgen maken over die restjes coating die nog wel wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dit haal ik van de Remeha website. Over de Calenta 28C zeggen ze niets.
De warmtewisselaar van zowel de Tzerra Ace als de Calenta Ace is voorzien van een oppervlaktebehandeling en hoef je dus niet te reinigen. Het reinigen met reinigingsgereedschap, stofzuiger, chemische middelen, perslucht of water is bij deze toestellen niet toegestaan. Ook is het demonteren en reinigen van de condensbak niet nodig. Alleen bij materiaaldefect kun je dit onderdeel vervangen.
Vandaar mijn vraag: mag je de wisselaar/brander van de Calenta 28C wél schoonmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remeha is een held in het verstoppen van documentatie, dus Google geeft uitkomst:

https://www.smarthomesupp...ie-servicehandleiding.pdf

Pagina 81 (in de PDF). De niet-Ace versie moet wel "schoongemaakt" dus.

Valt me overigens op hoe slecht die warmtewisselaar bereikbaar is. Remeha heeft het alleen over uitzuigen met een stofzuigertje met hulpstuk, niet over borstelen. Condensbak mag je niet eens demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank @_JGC_ . Ik ga het zodirect bestuderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als dit te maken heeft met je E36 storingen moet je de installateur contact op laten nemen met Remeha.
Als de ketel nog geen 10 jaar oud is vervangen ze de wisselaar onder garantie.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@edsandje bedankt voor de tip. De ketel is uit 2009, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@_JGC_ ik heb de documentatie bekeken. Dank voor de link: handig om deze docs te hebben.

Er is wel wat verwarring:
- op pagina 79 gaat het over de warmtewisselaar.
Is dat hetzelfde als de platenwarmtewisselaar van pagina 81? Ik vermoed van niet.

- De monteur liet mij met een spiegel zien dat er rommel ligt op de brander. Met de info van nu denk ik hij de warmtewisselaar bedoelde. Immers, de brander is zelfreinigend.
Klopt dat?

- De ketel heeft 2 maanden geleden onderhoud gehad. Kan ik de pakking van de warmtewisselaar opnieuw gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De platenwisselaar is voor tapwater. Wat de rommel op de brander betreft, zie handleiding, naar mijn weten moet de brander eruit om de wisselaar te reinigen, de rommel ben je dan ook kwijt.

Verder dicht een pakking het beste af als ie nieuw is. Pakking hergebruiken is niet aanbevolen, staat ook in de handleiding dat je die moet vervangen als je het lostrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@_JGC_ daar was ik al bang voor dat je dit zou zeggen, maar je hebt helemaal gelijk. Ik ga een setje bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elsdeniep
Update:
Dank allemaal voor het meedenken.
Ik heb alles netjes schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen.
De pakking van de brander was slecht gemonteerd: er zat rommel tussen.
Zie: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q7XwNyK.jpeg

De brander heb ik verder niet schoongemaakt.
De wisselaar wel: deze zat helemaal vol met kristallen witte aanslag.

Ketel draait nu al een uurtje zonder E36.
Ook met dank aan @miciel die me in een ander draadje heel goed geholpen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Elsdeniep op 16-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
De ketel heeft 24 uur storingsvrij gedraaid. Dat was een enorme verbetering.
Nu valt hij vaker in storing dan ooit tevoren.
- ontsteekt
- brander gaat aan
- vlam gaat langzaam van blauw naar oranje
- vlam dooft na 10 seconden tot 1 minuut

Dan begint de cyclus opnieuw. Na 5 keer valt-ie in storing E36.
Ik heb ook al 1 keer E14 gezien.

Zal ik de brander vervangen?
De printplaat?
Is de branderdruk niet goed?

Ik zal een nieuw topic openen want dit gaat niet meer over schoonmaken, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Bij de Calenta mag je wissellaar alleen doorspoelen en niet met een borstel schoonmaken vanwege de coating.
Wat betreft je storing:
https://www.storingwijzer...calenta-storingscode-e36/
en
E146 kan niet alle storingscodes zijn maar twee cijfers waarschijnlijk heb je E14 gezien.
https://www.storingwijzer...calenta-storingscode-e14/

Ik gok erop dat je een probleem met je ventilator hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Ben(V) bedankt voor je tips en links.

Sorry: ik heb de storing verkeerd verbeterd. Het is E14.
De wisselaar heb ik uitgezogen. Er zaten allemaal witte kristallen op.
Ik weet niet of deze ketel de speciale coating al heeft (uit 2009).
In de handleiding staat op pagina 79:
7.3.9. Controle van de brander en schoonmaken van de warmtewisselaar
...
7. Zuig met een stofzuiger het bovenste deel van de
warmtewisselaar (vuurhaard) schoon, met behulp van het
speciale opzetstuk (accessoire).
8. Zuig grondig na, zonder het bovenste borsteltje van het opzetstuk.
...
Update:
Ik heb ondertussen de kleine printplaat vervangen (SU-01).
De ketel is nog niet opnieuw in storing gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-05 09:56
Waarschijnlijk zit de wisselaar dicht,meestal onderin waar je niet bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Als de wisselaar inderdaad dicht zit: hoe kan ik dat verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Elsdeniep schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:25:
Als de wisselaar inderdaad dicht zit: hoe kan ik dat verhelpen?
Nieuwe wisselaar, maar voor een ketel van 2009 is dat waarschijnlijk niet meer de moeite waard.

Deze ketels staan er bekend om te verstoppen, zeker bij matig onderhoud. Remeha gaf destijds 10 jaar garantie op de wisselaar en vervangt die ook gewoon bij verstopping. Nieuwe wisselaars hebben die coating om het probleem minder erg te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank voor je uitleg @_JGC_, maar dat is geen goed nieuws: ik zie dat een wisselaar circa euro 600,- kost.
Ik moet eens even goed gaan nadenken hoeveel ik nog in deze ketel ga investeren.

Overigens is na het vervangen van de kleine printplaat, de ketel niet opnieuw in storing gevallen. Maar elke keer als ik iets dergelijks schrijf, kapt de karma-ketel er weer mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 15:57
Elsdeniep schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:05:
Dank voor je uitleg @_JGC_, maar dat is geen goed nieuws: ik zie dat een wisselaar circa euro 600,- kost.
Ik moet eens even goed gaan nadenken hoeveel ik nog in deze ketel ga investeren.

Overigens is na het vervangen van de kleine printplaat, de ketel niet opnieuw in storing gevallen. Maar elke keer als ik iets dergelijks schrijf, kapt de karma-ketel er weer mee...
Soms kun je op marktplaats een oude ketel voor 50 euro oid kopen en daar het onderdeel uithalen wat je nodig hebt. Die is dan niet nieuw, maar een hoop onderdelen gaan nog wel een aantal jaartjes mee is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik heb even gekeken op MP. Dat wa een heel goede tip @Zenomyscus !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Elsdeniep schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:01:
Ik heb even gekeken op MP. Dat wa een heel goede tip @Zenomyscus !
Of je koopt de ellende van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
edsandje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Wat bij deze ketels zeer waarschijnlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Voor die paar tientjes wil ik dat risico wel lopen.
Het gaat mij om de onderdelen; niet om een tweedehands ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 15:57
edsandje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Vaak zijn die ketels stuk om een andere reden of gaan ze weg omdat iemand een airco / warmtepomp neemt. Veel onderdelen zijn nog prima. Je wilt niet weten hoeveel mensen hun ketel wegdoen omdat de driewegklep kapot is. Je weet dat je oud spul koopt, maar je kunt vaak al snel zien of een onderdeel nog goed is. In mijn vriendengroep is op deze manier al regelmatig een ketel opgeknapt om vervolgens weer een jaar of wat mee te kunnen. Worst case koop je alsnog een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zenomyscus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Vaak zijn die ketels stuk om een andere reden of gaan ze weg omdat iemand een airco / warmtepomp neemt. Veel onderdelen zijn nog prima. Je wilt niet weten hoeveel mensen hun ketel wegdoen omdat de driewegklep kapot is. Je weet dat je oud spul koopt, maar je kunt vaak al snel zien of een onderdeel nog goed is. In mijn vriendengroep is op deze manier al regelmatig een ketel opgeknapt om vervolgens weer een jaar of wat mee te kunnen. Worst case koop je alsnog een ander.
Of een wisselaar verstopt zit kan je niet zien.
Dat kan je alleen door het drukverschil te meten.
Persoonlijk vind ik dat je niet zelf aan cv ketels moet gaan sleutelen, een lekke slang of pomp kan nog wel maar iets wat afgesteld moet worden en gecontroleerd moet worden zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
@edsandje vwb het sleutelen ben ik het met je eens.
Ik heb echter een monteur die slechtere kwaliteit levert dan ikzelf en bovendien: weet jij een monteur die tijd heeft, tegenwoordig?
Wat ik dus doe is: ik klus m'n ketel zelf nadat ik me goed heb georienteerd en ingelezen.
Daarna wacht ik tot de monteur tijd heeft om e.e.a. te meten (en af te stellen).
Overigens: het is in deze context al eerder opgemerkt dat Remeha Calenta praktisch nooit opnieuw hoeft te worden afgesteld.
Ik snap dat je vanuit professioneel oogpunt afkeurt wat ik aan het doen ben, maar het is een kwestie van nood breekt wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
@Elsdeniep
Als je blijkbaar zelf zo handig bent, zou ik gewoon lekker een nieuwe CV-ketel kopen en installeren. Genoeg internetbedrijven die een mooie (Intergas) CV verkopen voor rond de 1000 euro. Nieuw rookgas kanaal erbij en was andere zaken en je bent weer voor de komende jaren klaar.

ps; persoonlijk vind ik dat we weer zijn doorgeschoten met de nieuwe wet met verplicht keurmerk. Mijn buurman is CV-monteur geweest en deed veel onderhoud en installaties voor corporaties. Die kwam wel eens tegen dat mensen gewoon de complete rookgaskanalen hadden verwijderd, want die pijp zat in de weg.
Bij dat soort mensen gebeuren de ongelukken en daar gaat deze nieuwe wet niks aan veranderen. Uiteindelijk moet de eigenaar van de ketel toch het onderhoud laten uitvoeren.
Enige positieve is dat iedereen weer alert wordt :P . In elk topic over CV ketels wordt geroepen, niet zelf doen!
Idem met de AVG.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 22-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
@chrisborst dat is een heel goed idee.
Miscchien doe ik het zelfs wel zo, bedenk ik me net:
- goedkoop, nieuw keteltje
- hybride wp erbij voor koud en warm
- flink elektrisch boilervat om op zonnige dagen nog wat aan m'n 21 zonnepanelen te hebben.

Ik ga wachten tot de zomer want mijn vrouw vergeeft me een foutje niet als ik haar in de kou zet (en terecht).

Trouwens ook eens met je mening.
Het is natuurlijk vreselijk als je gevel eruit geblazen wordt of een heel gezin aan CO overlijdt, maar er zijn andere opties om dat te voorkomen.
Ik denk dat de branche hierin een slimme lobby heeft gehad. Ik geef ze geen ongelijk maar het werk groeit de vakmensen boven het hoofd. Of dat nou de bedoeling was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Zelf ook een calenta uit 2009, ik gebruik een lange bamboe saté prikkers om de aluminium oxide los te krijgen onderin de brander ruimte, daarna goed doorspoelen met een slang, telkens het condens reservoir leeggooien totdat het water schoon blijft
De rest van de brander ruimte maak ik schoon met een klein koper borsteltje, schuin aanzagen, ik heb een alie endoscoop camera om zien wat ik doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
winer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:14:
Zelf ook een calenta uit 2009, ik gebruik een lange bamboe saté prikkers om de aluminium oxide los te krijgen onderin de brander ruimte, daarna goed doorspoelen met een slang, telkens het condens reservoir leeggooien totdat het water schoon blijft
De rest van de brander ruimte maak ik schoon met een klein koper borsteltje, schuin aanzagen, ik heb een alie endoscoop camera om zien wat ik doe.
Toch prachtig om te zien dat een fabrikant iets ontwerpt dat je niet schoon kunt maken, om het vervolgens te verbeteren door een versie te maken die je niet schoon mag maken... en dan vervolgers tweakers die met een aangepast borsteltje en wat sateprikkers dat ding toch schoonmaken.

Weet niet hoe andere fabrikanten dit doen, maar zou voor mij reden zijn om geen Remeha ketel te nemen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
_JGC_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Toch prachtig om te zien dat een fabrikant iets ontwerpt dat je niet schoon kunt maken, om het vervolgens te verbeteren door een versie te maken die je niet schoon mag maken... en dan vervolgers tweakers die met een aangepast borsteltje en wat sateprikkers dat ding toch schoonmaken.

Weet niet hoe andere fabrikanten dit doen, maar zou voor mij reden zijn om geen Remeha ketel te nemen in de toekomst.
Inderdaad, blijft mooi dat stelletje tweakers!
Via onze VVE hebben we een contract lopen en ik zie dus ook de kosten per merk ketel voor o.a. het setje pakkingen. Zelf heb ik een Intergas en daar kost een pakking 6 euro. Remeha vraagt vrolijk 60 euro en dat is het goedkoopste setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Inderdaad, blijft mooi dat stelletje tweakers!
Via onze VVE hebben we een contract lopen en ik zie dus ook de kosten per merk ketel voor o.a. het setje pakkingen. Zelf heb ik een Intergas en daar kost een pakking 6 euro. Remeha vraagt vrolijk 60 euro en dat is het goedkoopste setje.
Die A/B/C setjes beginnen bij 20 euro. Zitten idd meer onderdelen in dan je bij regulier onderhoud vervangt bij een Intergas ketel. Ik verbaas me ook over de ionisatie pennen in setjes B en C, die van mijn 14 jaar oude Intergas ketel is nog nooit vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:29
Elsdeniep schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
Ik denk dat de branche hierin een slimme lobby heeft gehad. Ik geef ze geen ongelijk maar het werk groeit de vakmensen boven het hoofd. Of dat nou de bedoeling was?
"de branche" zat en zit hier ook echt niet op te wachten hoor. Veel kosten en administratieve rompslomp die de installatiebedrijven -groot en klein- liever ook niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 19:29
G-addict schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:40:
[...]

"de branche" zat en zit hier ook echt niet op te wachten hoor. Veel kosten en administratieve rompslomp die de installatiebedrijven -groot en klein- liever ook niet hebben.
Doekle Terpstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Vergeet ik bijna te reageren op de Calenta zelf :-).
Ik vind het een onding, schoonmaken van de wisselaar is hooguit het uitzuigen van de wisselaar m.b.v. een hulpstukje: https://www.wasco.nl/artikel/0050370 en de sifon spoelen. Vervuild branderdekje kun je eventueel voorzichtig afspoelen.

De wisselaar spoelen is beslist vragen om problemen, de aanwezige vervuiling verzameld zich onder in de wisselaar en zal het geheel verstoppen. Het is mogelijk om deze uit te bouwen en schoon te spuiten met een hogedruk spuit maar dat is wel even een klusje, na montage (met nieuwe pakkingen uiteraard) moet de ketel geheel opnieuw in afgesteld worden.

Storingscode E14/E36. Vaak een probleem met de onsteektrafo, als deze vervangen is en het probleem blijft is het de SU01 print.

Vergeet ook vooral niet om de slangklemmen van de slangen van en naar de wisselaar tijdig te vervangen, deze hebben niet het eeuwige leven. Als er 1 afspringt heb je echt een waterballet.

De beste remedie om deze problemen voor te blijven is geen Calenta kopen, maar dat weet je natuurlijk niet als je installateur je zo'n ding aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
G-addict schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:23:
Ik vind het een onding, schoonmaken van de wisselaar is hooguit het uitzuigen van de wisselaar m.b.v. een hulpstukje: https://www.wasco.nl/artikel/0050370 en de sifon spoelen. Vervuild branderdekje kun je eventueel voorzichtig afspoelen.
Dank. Ik heb de wisselaar met een eigen gemaakt hulpstukje goed uitgezogen. Niet gespoeld.
Branderdek (en pakkingen) heb ik vervangen omdat die er slecht uit zag volgens kenners.
Storingscode E14/E36. Vaak een probleem met de onsteektrafo, als deze vervangen is en het probleem blijft is het de SU01 print.
De trafo is goed. SU-01 print heb ik vervangen. Sindsdien (1 week) geen storing meer.
Vergeet ook vooral niet om de slangklemmen van de slangen van en naar de wisselaar tijdig te vervangen, deze hebben niet het eeuwige leven. Als er 1 afspringt heb je echt een waterballet.
Goede tip. Dank. Minder is dat in een Remeha onderhoudsset C van bijna 100 euro deze klemmen volgens mij niet meegeleverd zijn...

Ter info:
Nieuwe (Remeha) ketel: ik onderzoek of ik over ga naar een (hybride) wp.
In dat geval hoop ik de ketel nog slechts incidenteel te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Elsdeniep schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Dank. Ik heb de wisselaar met een eigen gemaakt hulpstukje goed uitgezogen. Niet gespoeld.
Branderdek (en pakkingen) heb ik vervangen omdat die er slecht uit zag volgens kenners.

[...]

De trafo is goed. SU-01 print heb ik vervangen. Sindsdien (1 week) geen storing meer.

[...]

Goede tip. Dank. Minder is dat in een Remeha onderhoudsset C van bijna 100 euro deze klemmen volgens mij niet meegeleverd zijn...

Ter info:
Elsdeniep schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:
[...]

[...]

[...]

Ter info:
Branderdek heb ik echt nog nooit hoeven vervangen. Maar het kan natuurlijk.

Mocht je een warmtepomp overwegen, sla een hybride dan maar over. Kies voor een gasketel óf een warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank voor je opmerking over de (hybride) wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-04 16:17
Reminder en toevoeging voor een ieder die overweegt de brander schoon te maken: piece of cake wat mij betreft!
Gister bij de tweede x onderhoud ook besloten de brander los te maken, uit nieuwsgierigheid. Het betreft een 40C. De bewering dat je de ketel opnieuw moet inregelen is onzin. Als metafoor: een de ECU van een auto hoeft ook niet opnieuw ingeregeld te worden als je het motorblok reviseert.

Het is vrij eenvoudig:
- Gaskraan dicht
- CV aftappen (ik heb zelf kogelkranen aan de CV leidingen gemaakt direct onder de ketel)
- Water dicht draaien
- Stroom eraf
- Plastic inlaat traject los maken
- Alle connectoren los maken
- Onder de gasklep/reduceerventiel de moer los draaien, 2 clipjes bovenop de brander los en de hele inlaat traject is weg
- Sifon losmaken, schoonmaken
- De 2 slangen van/naar de brander aan de onderkant los maken (is makkelijker dan de zware metalen clips op de slangthules vd brander zelf)
- Links van de brander zit een metalen clipje in de brander steun. Clipje omhoog trekken (kost wat kracht)
- Plastic uitlaat collector onder de brander los maken (2 plastic lipjes voor, 1x links, 1x rechts, 2x achter tegen de zijkant)
- Brander van onderen iets naar voren trekken, optillen, voila

Geen half uurtje werk. Terug monteren gaat uiteraard omgekeerd, en stelt ook niets voor.

Tapwater wisselaar kun je dan ook beter bij.

Je haalt niets 'nieuws' los wat je bij normaal onderhoud ook niet al los maakt. Die ene pakking vd uitlaatcollector, dat wordt zo niet aangedrukt door de plastic clipjes, daar gebeurt weinig. Sowieso verbazingwekkend dat men daar alweer plastic toe kan passen, wel knap om in een halve meter 40kW af te geven!

Ik heb de boel met perslucht schoon gespoten en met een ouwe tandenborstel gepoetst. Als je hem helemaal los hebt begrijp je waarom 'schoonmaken' niet bij het onderhoud hoort, maar hier geldt toch echt: baat het niet dan schaadt het niet. Het zou wel interessant zijn als iemand die wel die coating heeft, een keer kijkt wat er uit komt.
Komt een wel wat gruis uit, ik vermoed aluminiumoxide, omdat de brander langzaam erodeert / verbrandt. Dit is hetzelfde spul als op slijpschijven. Voorlopig doe ik dit niet weer, wij gebruiken maar 500m3 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-05 08:49
DrIrP schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:55:
Reminder en toevoeging voor een ieder die overweegt de brander schoon te maken: piece of cake wat mij betreft!
Gister bij de tweede x onderhoud ook besloten de brander los te maken, uit nieuwsgierigheid. Het betreft een 40C. De bewering dat je de ketel opnieuw moet inregelen is onzin. Als metafoor: een de ECU van een auto hoeft ook niet opnieuw ingeregeld te worden als je het motorblok reviseert.

Het is vrij eenvoudig:
- Gaskraan dicht
- CV aftappen (ik heb zelf kogelkranen aan de CV leidingen gemaakt direct onder de ketel)
- Water dicht draaien
- Stroom eraf
- Plastic inlaat traject los maken
- Alle connectoren los maken
- Onder de gasklep/reduceerventiel de moer los draaien, 2 clipjes bovenop de brander los en de hele inlaat traject is weg
- Sifon losmaken, schoonmaken
- De 2 slangen van/naar de brander aan de onderkant los maken (is makkelijker dan de zware metalen clips op de slangthules vd brander zelf)
- Links van de brander zit een metalen clipje in de brander steun. Clipje omhoog trekken (kost wat kracht)
- Plastic uitlaat collector onder de brander los maken (2 plastic lipjes voor, 1x links, 1x rechts, 2x achter tegen de zijkant)
- Brander van onderen iets naar voren trekken, optillen, voila

Geen half uurtje werk. Terug monteren gaat uiteraard omgekeerd, en stelt ook niets voor.

Tapwater wisselaar kun je dan ook beter bij.

Je haalt niets 'nieuws' los wat je bij normaal onderhoud ook niet al los maakt. Die ene pakking vd uitlaatcollector, dat wordt zo niet aangedrukt door de plastic clipjes, daar gebeurt weinig. Sowieso verbazingwekkend dat men daar alweer plastic toe kan passen, wel knap om in een halve meter 40kW af te geven!

Ik heb de boel met perslucht schoon gespoten en met een ouwe tandenborstel gepoetst. Als je hem helemaal los hebt begrijp je waarom 'schoonmaken' niet bij het onderhoud hoort, maar hier geldt toch echt: baat het niet dan schaadt het niet. Het zou wel interessant zijn als iemand die wel die coating heeft, een keer kijkt wat er uit komt.
Komt een wel wat gruis uit, ik vermoed aluminiumoxide, omdat de brander langzaam erodeert / verbrandt. Dit is hetzelfde spul als op slijpschijven. Voorlopig doe ik dit niet weer, wij gebruiken maar 500m3 per jaar.
En uiteraard even je CO meten en wat je verbranding is, en of alles ook daadwerkelijk dicht is….

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@DrIrP En ketel afmelden bij co-keur, stikker er op.
Oh dat heb je niet? Gewoon lekker zelf blijven doen.
De Calenta wisselaars staan erom bekend dat ze verstopt raken, dat komt omdat ze taps toe lopen en de onderkant dicht slibt, als je dan met de tandenborstel van je partner aan de slag gaat en het met de compressor nog dieper er in blaast wordt het echt niet beter.

En wat @Krissiejj zegt, co meten en dan kan je meteen de ketel afstellen.
Een ecu van een auto past continu dingen aan, die van een Calenta niet. (de nieuwe Tzerra Ace-Matic wel)
Dus hooglast en laaglast afstellen.
Rookgasafvoer en luchttoevoer visueel controleren (inclusief dak/geveldoorvoer)
Ook de opstellingsruimte controleren. (het zal je verbazen hoeveel mensen thinner /verf/wasbenzine e.d. in dezelfde ruimte hebben staan of op de ketel....)
Expansievat controleren, instellingen van de ketel controleren (max. vermogen- temperatuur- pomp instellingen etc)
En alles wat je loshaalt waar een pakking op/aan zit die moet je vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 13-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@DrIrP ik heb hetzelfde gedaan als jij, vorig jaar.
Voor de zekerheid daarna een onderhoudsmonteur laten komen om de boel te checken en voor een stickertje.
Monteur expliciet gevraagd alle waarden te meten. Heb moeten aandringen want hij zei meermaals dat die waarden hoogst zelden verlopen bij een Calenta.
Na controle met het boek erbij: alles perfect en ruim binnen de marges. Hoefde niets af te stellen.

@edsandje ik begrijp je waarschuwing en voor het grootste deel heb je gelijk, maar het onderhoud aan zo'n Calenta is echt geen rocket science.
Rookgasafvoer en luchttoevoer visueel controleren (inclusief dak/geveldoorvoer)
Ook de opstellingsruimte controleren. (het zal je verbazen hoeveel mensen thinner /verf/wasbenzine e.d. in dezelfde ruimte hebben staan of op de ketel....)
Expansievat controleren, instellingen van de ketel controleren (max. vermogen- temperatuur- pomp instellingen etc)
Dat staat eigenlijk los van de schoonmaak-actie van @DrIrP.

Je advies over pakkingen vervangen is natuurlijk goed. Daardoor kwam ik erachter dat de vorige monteur de pakking dubbel gevouwen had gemonteerd.

En eerlijk gezegd had ik het ook liever uitbesteed maar je moet toch wat als servicemonteurs pas na 6 maanden tijd hebben om je keteltje te komen bekijken...

Edit: nóg een voordeel van het inschakelen van een monteur: mocht het ooit nodig zijn dat je de verzekeraar ervan moet overtuigen dat je huis niet is afgebrand door achterstallig onderhoud aan je ketel, dan kun je gewoon de factuur laten zien.
Het blijft dus een beetje plussen en minnen wmb, maar ik zou het een volgende keer toch weer zelf doen, denk ik.

Edit 2:
Kijk ook eens op pagina 79 ev via deze link:
https://www.smarthomesupp...ie-servicehandleiding.pdf (met dank aan @_JGC_ ).
Daar staat oa:
7. Zuig met een stofzuiger het bovenste deel van de
warmtewisselaar (vuurhaard) schoon, met behulp van het
speciale opzetstuk (accessoire).
8. Zuig grondig na, zonder het bovenste borsteltje van het opzetstuk.
9. Controleer (b.v. met behulp van een spiegel) of er nog zichtbare
verontreiniging is achtergebleven. Zo ja, zuig dit weg.

[ Voor 25% gewijzigd door Elsdeniep op 14-10-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Elsdeniep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:04:
@DrIrP ik heb hetzelfde gedaan als jij, vorig jaar.
Voor de zekerheid daarna een onderhoudsmonteur laten komen om de boel te checken en voor een stickertje.
Monteur expliciet gevraagd alle waarden te meten. Heb moeten aandringen want hij zei meermaals dat die waarden hoogst zelden verlopen bij een Calenta.
Na controle met het boek erbij: alles perfect en ruim binnen de marges. Hoefde niets af te stellen.

@edsandje ik begrijp je waarschuwing en voor het grootste deel heb je gelijk, maar het onderhoud aan zo'n Calenta is echt geen rocket science.

[...]

Dat staat eigenlijk los van de schoonmaak-actie van @DrIrP.

Je advies over pakkingen vervangen is natuurlijk goed. Daardoor kwam ik erachter dat de vorige monteur de pakking dubbel gevouwen had gemonteerd.

En eerlijk gezegd had ik het ook liever uitbesteed maar je moet toch wat als servicemonteurs pas na 6 maanden tijd hebben om je keteltje te komen bekijken...

Edit: nóg een voordeel van het inschakelen van een monteur: mocht het ooit nodig zijn dat je de verzekeraar ervan moet overtuigen dat je huis niet is afgebrand door achterstallig onderhoud aan je ketel, dan kun je gewoon de factuur laten zien.
Het blijft dus een beetje plussen en minnen wmb, maar ik zou het een volgende keer toch weer zelf doen, denk ik.

Edit 2:
Kijk ook eens op pagina 79 ev via deze link:
https://www.smarthomesupp...ie-servicehandleiding.pdf (met dank aan @_JGC_ ).
Daar staat oa:

[...]
Onderhoud uitvoeren is onderhoud uitvoeren volgens de specificaties van de fabrikant.
Om dan alleen een stukje te quoten is niet volledig.
De verbrandingstechnische controle gebeurt door meting van het
O2/CO2 percentage in het rookgasafvoerkanaal. Ga hiervoor als volgt
te werk:
1. Schroef de dop van het rookgasmeetpunt los.
2. Sluit de rookgasanalysator aan.
OPGELET
Dicht de opening rond de meetsensor tijdens de meting
goed af.
3. Stel de ketel in op vollast. Druk tegelijk op de twee B toetsen. Het
B symbool wordt zichtbaar in de menubalk en h3 verschijnt in
het display. De ketel draait nu op vollast.
4. Meet het CO2 percentage en vergelijk dit met de
controlewaarde. ¼Zie hoofdstuk: "Instelling van de gas-/
luchtverhouding (Vollast)", pagina 58.
5. Stel de ketel in op laaglast. Druk meermaals op de toets [-] totdat
l3 verschijnt in het display. De ketel draait nu op laaglast.
6. Meet het CO2 percentage en vergelijk dit met de
controlewaarde. ¼Zie hoofdstuk: "Instelling van de gas-/
luchtverhouding (Laaglast)", pagina 60.
En inderdaad het is geen rocket science maar je moet wel de juiste apparatuur hebben. (en je co certificaat als je de letter van de wet volgt)
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand bij brand of dergelijke de verzekering niet uitkeert.
Maar doe vooral wat je goed dunkt hou het veilig is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Onderhoud uitvoeren is onderhoud uitvoeren volgens de specificaties van de fabrikant.
We zijn het eens @edsandje.
Ik deelde slechts dit stukje omdat het specifiek over het schoonmaken gaat (wat dus volgens sommigen niet mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIrP
edsandje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:56:
@DrIrP En ketel afmelden bij co-keur, stikker er op.
Oh dat heb je niet? Gewoon lekker zelf blijven doen.
De Calenta wisselaars staan erom bekend dat ze verstopt raken, dat komt omdat ze taps toe lopen en de onderkant dicht slibt, als je dan met de tandenborstel van je partner aan de slag gaat en het met de compressor nog dieper er in blaast wordt het echt niet beter.
Een cv monteur heeft echt geen universitaire opleiding genoten, dus er zijn genoeg mensen die misschien niet de papieren hebben, maar zeker wel de kunde om het zelf uit te voeren.
Met dit antwoord wek jij de indruk nooit een brander geopend te hebben. Dat is prima maar zet die disclaimer onder al jouw berichten. Ik heb er eentje open gehad en jouw verhaal is ontkracht met n=1. Realiseer je dat een monteur of CV verkoper al-tijd zal zeggen dat je de boel niet zelf kan of mag schoonmaken: die heeft er baat bij dat je bij hem aan klopt. Wellicht dat dat coating verhaal klopt, en dan moet je geen gruis zien in de brander.
De troep komt er gewoon uit als die niet te ver heen is. De brander kun je van boven en onder volledig open krijgen en er zitten verder geen bochten of dooie ruimtes in. Spijltjes? Ja genoeg spijltjes. Zet m op zijn kop, en blaas de rommel terug. Maar zelfs dat is niet nodig: want als jij een keer in de sifon en de uitlaat bocht van je ketel kijkt, dan zie je dat die vol gruis zitten. Precies het gruis waarvan jij beweert dat die niet door de brander kan vallen. Als de boel verstopt is geraakt, dan is de brander/sifon duidelijk nooit schoongemaakt dat het zo ver omhoog gelopen is dat de zaak in de brander samen geklonterd is (precies het 'beton' wat in een eerder bericht is genoemd). Dus het kan juist helemaal geen kwaad elke paar jaar, of bijv elke tienduizend kuub gas de brander eens schoon te maken. Het voorkomt erger.

Wat de CO meting heb je gelijk. En dat risico neem ik tot iemand met een meter komt. Geen twijfel bij mij dat mijn twee rechter handen de boel weer lekvrij gemonteerd hebben. Nog los van een ontwerp feature inherent aan ketels met buitenlucht aanzuiging die initieel verhinderd dat CO uberhaupt de omkasting uit komt.

Voor de geinteresseerden, hier wat objectieve informatie, see for yourself. De brander ziet er 'vuil' uit maar er komen allemaal korrels uit vallen. Je ziet een beetje op de vloer, het meeste lag op de werkbank of zat al in de stofzuiger, of onderin de uitlaat collector wat onder de brander vast geklikt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3ztRJ_Oju7EJnEo48wOHttjaOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eDwkTlVcuF10HCaq4WwQnYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTyQ7EqI9DtXTK_V_XjCpZsBQ74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPWRVdf1RvBQosIJERVEJ42B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DrIrP op 15-10-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DrIrP schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Een cv monteur heeft echt geen universitaire opleiding genoten, dus er zijn genoeg mensen die misschien niet de papieren hebben, maar zeker wel de kunde om het zelf uit te voeren.
Met dit antwoord wek jij de indruk nooit een brander geopend te hebben. Dat is prima maar zet die disclaimer onder al jouw berichten. Ik heb er eentje open gehad en jouw verhaal is ontkracht met n=1. Realiseer je dat een monteur of CV verkoper al-tijd zal zeggen dat je de boel niet zelf kan of mag schoonmaken: die heeft er baat bij dat je bij hem aan klopt. Wellicht dat dat coating verhaal klopt, en dan moet je geen gruis zien in de brander.
De troep komt er gewoon uit als die niet te ver heen is. De brander kun je van boven en onder volledig open krijgen en er zitten verder geen bochten of dooie ruimtes in. Spijltjes? Ja genoeg spijltjes. Zet m op zijn kop, en blaas de rommel terug. Maar zelfs dat is niet nodig: want als jij een keer in de sifon en de uitlaat bocht van je ketel kijkt, dan zie je dat die vol gruis zitten. Precies het gruis waarvan jij beweert dat die niet door de brander kan vallen. Als de boel verstopt is geraakt, dan is de brander/sifon duidelijk nooit schoongemaakt dat het zo ver omhoog gelopen is dat de zaak in de brander samen geklonterd is (precies het 'beton' wat in een eerder bericht is genoemd). Dus het kan juist helemaal geen kwaad elke paar jaar, of bijv elke tienduizend kuub gas de brander eens schoon te maken. Het voorkomt erger.

Wat de CO meting heb je gelijk. En dat risico neem ik tot iemand met een meter komt. Geen twijfel bij mij dat mijn twee rechter handen de boel weer lekvrij gemonteerd hebben. Nog los van een ontwerp feature inherent aan ketels met buitenlucht aanzuiging die initieel verhinderd dat CO uberhaupt de omkasting uit komt.

Voor de geinteresseerden, hier wat objectieve informatie, see for yourself. De brander ziet er 'vuil' uit maar er komen allemaal korrels uit vallen. Je ziet een beetje op de vloer, het meeste lag op de werkbank of zat al in de stofzuiger, of onderin de uitlaat collector wat onder de brander vast geklikt wordt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Universitaire opleiding heb ik niet gehad, wel installatietechniek en mijn 1e monteur.
Verder ben ik in het bezit van diverse certificaten van fabrikanten van cv ketels en heb mijn co papieren.
Ook nog een jaar of 35+ ervaring dus waarom ik een disclaimer onder mijn berichten moet zetten begrijp ik niet.
Ik reageer op basis van mijn ervaring. n=heel veel.

Hoe is mijn verhaal ontkracht? Jij hebt het over een brander en ik over de wisselaar.
Als jij gruis in je brander hebt hangt je ketel op zijn kop? 8)7

Je hebt voor het gemak de hele wisselaar eruit gehaald.
Heb je de installatie instructie gelezen en onder het kopje onderhoud gezien dat je de condensbak er niet onderuit mag halen?
> Vervang bij inspectie- of
onderhoudswerkzaamheden altijd alle pakkingen bij
de gedemonteerde onderdelen.
> Reiniging van de condensbak is niet nodig.
Demonteer deze nooit, want een eenmaal
losgenomen condensbak kan niet opnieuw
gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 23:27
edsandje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Heb je de installatie instructie gelezen en onder het kopje onderhoud gezien dat je de condensbak er niet onderuit mag halen?

[...]
Mag wel maar dan moet deze vervangen worden door een nieuwe, ten minste, zo lees ik het. (en ze verkopen de condensbak ook los met de benodigde pakkingen dus dat zal wel dan)

Heb zelf ook een Calenta 40C die een C service nodig heeft begin volgend jaar dus vind dit een erg interresant topic.
Helemaal omdat de CV monteur van de vorige bewoners beweerde dat hier de wisselaar lek zou zijn ivm langzaam dalende druk. (bleek na eigen onderzoek de automatische ontluchter te zijn) En zo waren er nog wel wat alarmbellen bij de beste man.

Toch ga ik de service hier uitbesteden bij een andere partij en er niet zelf mee aan de gang, al ben ik er van overtuigd dat ik het best zou kunnen. Een soort Pipi Langkous mentaliteit zeg maar.
Ieder zijn ding maar hou het veilig voor jezelf en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
edsandje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

[...]

En inderdaad het is geen rocket science maar je moet wel de juiste apparatuur hebben. (en je co certificaat als je de letter van de wet volgt)
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand bij brand of dergelijke de verzekering niet uitkeert.
Maar doe vooral wat je goed dunkt hou het veilig is mijn advies.
Misschien een dooddoener, maar brand zou ik niet snel bang voor zijn. CO vergiftiging daarentegen... de uitvaartverzekering zal wel uitkeren, maar of je je daar dan nog druk om moet maken...

Ik weet nog dat ik 2 jaar terug aan het klussen was in de berging waar de ketel hangt. Op een gegeven moment voel ik tocht uit de zijkant van de ketel komen. Wat bleek: ik had een halfjaar daarvoor de kap eraf gehad om de pomp naar stand 3 te zetten, bij het terugplaatsen van de kap is de ontsteekkabel ertussen gekomen.
Nou hoort die kabel daar niet los te bungelen, dus mede foutje van de laatste service of storingsmonteur, maar ik heb dus een halfjaar met een open toestel zitten stoken omdat ik niet goed heb opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIrP
edsandje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Universitaire opleiding heb ik niet gehad, wel installatietechniek en mijn 1e monteur.
Verder ben ik in het bezit van diverse certificaten van fabrikanten van cv ketels en heb mijn co papieren.
Ook nog een jaar of 35+ ervaring dus waarom ik een disclaimer onder mijn berichten moet zetten begrijp ik niet.
Ik reageer op basis van mijn ervaring. n=heel veel.

Hoe is mijn verhaal ontkracht? Jij hebt het over een brander en ik over de wisselaar.
Als jij gruis in je brander hebt hangt je ketel op zijn kop? 8)7

Je hebt voor het gemak de hele wisselaar eruit gehaald.

[...]
Het feit dat je installateur bent verklaart voor mij wel waarom je tegen al die zaken bent. Jij bent opgeleid om het niet te doen, en zal het niet doen want dan komt je certificering in de knel, je boterham. Helemaal prima, jouw pet is helder en je presenteert je als zodanig. Als ingenieur heb ik een hele andere pet op. Tevens gezegend met 2 rechter handen waardoor ik niet altijd wens te betalen voor dingen die ik zelf redelijkerwijs kan uitvoeren en kan overzien. Van schoonmaken op een voorzichtige manier wat geen schade maakt is nog nooit iets kapot gegaan.
Dit hele topic gaat over de brander, niet de wisselaar. Ik ben van mening dat jouw verhaal ontkracht is omdat jij beweert dat de brander niet schoongemaakt kan worden. Ik heb het wel gedaan en heb er een hoopje gruis uit weten te halen. En je ridicule opmerkingen over de ketel op zijn kop hangen, tsja, drogredenatie. Zie fotos.
De condensbak niet losmaken is een lachertje. Het zit vast met simpele plastic tabjes die je eindeloos in speelgoed tegenkomt. Een lomperik breekt ze inderdaad zo af, en dan komt de afdichting in het geding. De handleiding zegt overigens niet dat die niet los mag, hij mag niet gewijzigd worden. Vanzelfsprekend, daar moeten alle verbrandingsgassen door dus als die gaat lekken heb je inderdaad een probleem. Zoveel gruis als ik daar in tegen ben gekomen is het maar goed dat ik m los heb gehad. Pagina 6:
https://tools.remeha.nl/w...Ace-25ds-28c-35ds-40c.pdf

Anyhoo, ik hoop dat mijn bijdrage mbt het schoonmaken van de brander een ander verder kan helpen in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DrIrP schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Het feit dat je installateur bent verklaart voor mij wel waarom je tegen al die zaken bent. Jij bent opgeleid om het niet te doen, en zal het niet doen want dan komt je certificering in de knel, je boterham. Helemaal prima, jouw pet is helder en je presenteert je als zodanig. Als ingenieur heb ik een hele andere pet op. Tevens gezegend met 2 rechter handen waardoor ik niet altijd wens te betalen voor dingen die ik zelf redelijkerwijs kan uitvoeren en kan overzien. Van schoonmaken op een voorzichtige manier wat geen schade maakt is nog nooit iets kapot gegaan.
Dit hele topic gaat over de brander, niet de wisselaar. Ik ben van mening dat jouw verhaal ontkracht is omdat jij beweert dat de brander niet schoongemaakt kan worden. Ik heb het wel gedaan en heb er een hoopje gruis uit weten te halen. En je ridicule opmerkingen over de ketel op zijn kop hangen, tsja, drogredenatie. Zie fotos.
De condensbak niet losmaken is een lachertje. Het zit vast met simpele plastic tabjes die je eindeloos in speelgoed tegenkomt. Een lomperik breekt ze inderdaad zo af, en dan komt de afdichting in het geding. De handleiding zegt overigens niet dat die niet los mag, hij mag niet gewijzigd worden. Vanzelfsprekend, daar moeten alle verbrandingsgassen door dus als die gaat lekken heb je inderdaad een probleem. Zoveel gruis als ik daar in tegen ben gekomen is het maar goed dat ik m los heb gehad. Pagina 6:
https://tools.remeha.nl/w...Ace-25ds-28c-35ds-40c.pdf

Anyhoo, ik hoop dat mijn bijdrage mbt het schoonmaken van de brander een ander verder kan helpen in dezen.
De foto's die je plaatst dat noemen we de warmtewisselaar en niet de brander.
De condensbak mag je niet demonteren, de handleiding waar jij naar verwijst is een Calenta Ace en waar je naar verwijst op pagina 6 is niet de condensbak die ze bedoelen.

Dit hele topic gaat dus over het schoonmaken van de wisselaar, aan de brander valt niet zoveel schoon te maken behalve een stofzuiger om een spinnetje of vliegje te verwijderen.
Dat je 2 rechterhanden hebt is fijn maar zegt dus niks over je kunde als cv onderhoudsmonteur.
En de pet die ik hier op heb is niet om ''mijn boterham'' te verdedigen maar omdat de veiligheid in geding kan zijn.

Pagina: 1