@
DrIrP ik heb hetzelfde gedaan als jij, vorig jaar.
Voor de zekerheid daarna een onderhoudsmonteur laten komen om de boel te checken en voor een stickertje.
Monteur expliciet gevraagd alle waarden te meten. Heb moeten aandringen want hij zei meermaals dat die waarden hoogst zelden verlopen bij een Calenta.
Na controle met het boek erbij: alles perfect en ruim binnen de marges. Hoefde niets af te stellen.
@
edsandje ik begrijp je waarschuwing en voor het grootste deel heb je gelijk, maar het onderhoud aan zo'n Calenta is echt geen rocket science.
Rookgasafvoer en luchttoevoer visueel controleren (inclusief dak/geveldoorvoer)
Ook de opstellingsruimte controleren. (het zal je verbazen hoeveel mensen thinner /verf/wasbenzine e.d. in dezelfde ruimte hebben staan of op de ketel....)
Expansievat controleren, instellingen van de ketel controleren (max. vermogen- temperatuur- pomp instellingen etc)
Dat staat eigenlijk los van de schoonmaak-actie van @
DrIrP.
Je advies over pakkingen vervangen is natuurlijk goed. Daardoor kwam ik erachter dat de vorige monteur de pakking dubbel gevouwen had gemonteerd.
En eerlijk gezegd had ik het ook liever uitbesteed maar je moet toch wat als servicemonteurs pas na 6 maanden tijd hebben om je keteltje te komen bekijken...
Edit: nóg een voordeel van het inschakelen van een monteur: mocht het ooit nodig zijn dat je de verzekeraar ervan moet overtuigen dat je huis niet is afgebrand door achterstallig onderhoud aan je ketel, dan kun je gewoon de factuur laten zien.
Het blijft dus een beetje plussen en minnen wmb, maar ik zou het een volgende keer toch weer zelf doen, denk ik.
Edit 2:
Kijk ook eens op pagina 79 ev via deze link:
https://www.smarthomesupp...ie-servicehandleiding.pdf (met dank aan @
_JGC_ ).
Daar staat oa:
7. Zuig met een stofzuiger het bovenste deel van de
warmtewisselaar (vuurhaard) schoon, met behulp van het
speciale opzetstuk (accessoire).
8. Zuig grondig na, zonder het bovenste borsteltje van het opzetstuk.
9. Controleer (b.v. met behulp van een spiegel) of er nog zichtbare
verontreiniging is achtergebleven. Zo ja, zuig dit weg.
[
Voor 25% gewijzigd door
Elsdeniep op 14-10-2024 14:36
]