Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbysan
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Goedendag allemaal,

Ik wil mij even voorstellen.

Ik ben Rob en sinds korte in bezit van een LG Therma V, ik heb deze geheel zelf geïnstalleerd incl. inbinding van mij zonneboiler, ik heb dit zelf gedaan omdat ik al maanden op zoek was naar een installateur maar dit wilde maar niet lukken. Nu tig mailtjes en belletjes ben ik maar op zoek gegaan naar de nodige info en ben er maar zelf aan begonnen, inmiddels loopt alles en krijg ik mij huis goed en warmwater goed warm, echter ben ik teleurgesteld in het verbruik en vraag ik mij af of er lijsten of iets dergelijks bestaat met tips over de belangrijkste instellingen, navolgend wat info over de Instalatie.

- Huis 1934 met matige isolatie
- 4 persoons huishouden
- 100 m2 vloerverwarming Bgg gesloten verdeler
- 80 m2 radiator verwarming (gem ca. 60% verwarmt)
- buffer 300 ltr. 2 pomp groepen 1 vloerverwarming 1 radiatoren geschakeld door zoneregeling en thermostaat per ruimte
- 300 zonnenboiler met twee spiralen
- alles met 28mm aangesloten op advies van LG
- wij stoken 24/7, 21 Gr Bgg 19 Gr 1 verd.

Oud verbruik

- voorheen 3000 kg pellets 300 m3 gas per jaar warmte en water

Nu met WP

- 22 kWh per dag water
- 26 kWh per dag verwarmen

Als ik dit door tel gaan de kosten flink hoger uitkomen, zou het aan de instelling liggen verwarmen 35 Gr. Boiler 52 Gr. En vanaf -7 over schakelen naar pellet haard hydro 19 kw.

Heeft iemand wellicht de gouden tip.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 07:23
Ik heb een LG Therma V 7kW voor alleen de verwarming, geen warm water.
Redelijk geisoleerd vrijstaand huis uit 1969, mijn verbruik met deze dag vele malen hogen dan bij jou.

Vandaag tot nu toe zit ik al op een verbruik van 43kW voor alleen de warmtepomp en dit verbruik is niet gek. Dus ik zou tekenen voor jouw verbruik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
Hier met jaren 55 huis - alles nageisoleerd, vloerverwarming, rond 140m2 totaal, temperaturen iets lager ongeveer 10-15m3 per dag met deze vriestemperaturen, dit zou met cop 3 ongeveer rond 40-50 kwh zijn. Dus zoals Wurmie ook aangeeft klinkt het niet slecht voor 180m2 VVO en 4 personen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbysan
Heren dank voor het snelle antwoord,

blijkt dan toch niet zo gek nog niet te zijn, vandaag kom ik ook veel hoger uit moet wel eerlijk aangeven dat ik van alles aan het testen ben.
Dus moet ik maar even kijken wat het verder gaat brengen, wel heb ik de boiler verwarming
uitgezet dit kan ik met gas veel goedkoper realiseren, en zolang het nog gaat waarom niet.

Toch benieuwd of er iemand is met een lijstje met ideale instellingen voor de LG.

Gr. Robbysan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbysan
Goedendag,

Blijkbaar is er weinig animo voor mijn vraag, is jammer maar was te proberen.

Weet wel iemand hoe men de LG weer terug in fabrieksinstellingen kan terug zetten.

Gr. Robbysan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Robbysan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:31:
Goedendag,

Blijkbaar is er weinig animo voor mijn vraag, is jammer maar was te proberen.

Weet wel iemand hoe men de LG weer terug in fabrieksinstellingen kan terug zetten.

Gr. Robbysan
leef je uit zou ik zeggen :)

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
Robbysan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:46:

Nu met WP

- 22 kWh per dag water
- 26 kWh per dag verwarmen
Met water bedoel je denk ik Sanitair warm water?

22kWh elektrisch zou voorheen (met lage schatting COP 2,5) 7 kuub gas betekenen, wat natuurlijk heel, heel erg veel zou zijn…

26kWh elektrisch, COP weer laag geschat op 4 zou 13 kuub gas betekenen.

Wat dat in hout zou zijn mag je dan zelf omrekenen.

Met name SWW lijkt extreem hoog. Wat gaat daar mis?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbysan
Beste Ronald,

Dank voor jou reactie, inderdaad meen ik met water het drinkwater. Hiervoor denk ik wel een rede te hebben, het betreft namelijk een zonneboiler waar de spiralen niet genoeg overdracht hebben dan nodig zou zijn, zou de pomp het nu rustig aan doen dan zou het moeten kunnen, echter gaat de pomp er vol tegenaan waardoor hij bij ca. 48 begint te pendelen daarbij heb ik de indruk dat hij helemaal niet hoger wil gaan. Al met al zoek ik eigenlijk iemand die alle instellingen zou kunnen nakijken of via sd kaart een goed basis instelling zou kunnen aanreiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
De spiraal van een zonneboiler is al te kort voor een veel lichtere warmtepomp. Ik denk niet dat je daar om heen komt. Met een collector heb je makkelijk veel deltaT, dus korte spiraal werkt.

Wat voor vat heb je?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1