Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-05 11:42
Hallo ik zou graag ervaren tweakers een vraag willen stellen.

Eerst wat tekst en uitleg over de huidige situatie.
Ik heb sinds vorige zomer 2023 een hybride warmtepomp laten installeren. (lucht/water)
Dit betreft een Bosch/Nefit binnenunit Compress Hybrid 3000i AW
en de buitenunit een Bosch/Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S.
De binnen unit zit aangesloten op een Valliant HR ketel uit 2014.

Verder heb ik een hoekhuis uit 1950. In het huis is alles geïsoleerd wat er geïsoleerd kan worden. Het dak is geïsoleerd, de spouwmuur is geïsoleerd, overal is er HR++ glas gezet, tochtstrips voor de tocht. De vloer beneden is ook enigszins geïsoleerd, maar hier zitten een aantal koudebruggen in. Deze worden bij een renovatie van de vloer goed aangepakt. Verder is er in de keuken een ongisoleerde betonnen vloer en in de gang ook. De vloeren van de verdiepingen zijn niet geïsoleerd.

Het afgifte systeem is watergedragen dat door JAGA convector radiatoren loopt. De warmtepomp krijgt warm in de woning dus dat lijkt goed te gaan. Tenminste de WP staat op 20 graden ingesteld en in de woonkamer schommelt de temperatuur zo rond de 19 a 20 graden.

Als het buiten zo rond de 5 a 10 graden is verbruikt de WP ongeveer 10 a 15KWH per 24 uur aan stroom. Bijverwarmen met gas komt er niet bij kijken bij deze temperaturen.

MAAR! als de temperaturen rond het vriespunt komen, zoals nu in de nacht en overdag -4 graden dan verbruikt de WP al gauw 45KWH in 24 uur. En gek genoeg blijft het gas verbruik eigenlijk gewoon nihil. hooguit 2 kuub per dag en dat is inc douche water en koken voor die dag. Echter vindt ik het stroomverbruik van de WP wel erg hoog. De WP geeft aan dat de COP 3,8 is.

Met dit verbruik is het gek genoeg goedkoper om met gas te stoken, maar de WP lijkt totaal geen gas te gebruiken. Je leest vaan dat een hybride WP TOT 60% minder gas verbruik betekend, maar bij mij is dat 84% minder! Zo was mijn gas verbruik in december 2022 236m3 in december 2023 27,5m3. Dat klinkt mooi, maar stroom is ook niet goedkoop en met 45kwh per dag loopt dat hard omhoog!

Natuurlijk heb ik deze vraag al neer gelegd bij de monteur in kwestie, maar die blijkt van het type ik kan wel WP installaties aanleggen, maar heb er geen verstand van.

De vraag is dan ook hoe kan ik dit verbruik verbeteren! Ik kan bar weinig instellen aan de binnenunit.

Zit het hem in het afgifte systeem? Moet ik gaan denken aan vloerverwarming? Vloerverwarming zou alleen maar toepasbaar zijn bij mij in de huiskamer, de rest van de radiatoren zou blijven bestaan.

Is het systeem verkeerd ingesteld of aangesloten? De HR ketel lijkt weinig tot niks te doen. Terwijl deze wel degelijk wordt aangestuurd, want de buizen tussen de binnenunit en de HR ketel zijn zeker 75 graden. Maar of dit water ook wordt gemengd met het warme water van de WP dat heb ik nog niet kunnen waarnemen.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?
En wat is het verbruik van jullie WP installaties?

mvg Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:49
Heb je geen zonnepanelen die een deel van het verbruik direct afvangen, of salderend dat misschien volledig compenseren op jaarbasis?

Anders valt er misschien wat te winnen voor je door het aanpassen van het bivalentiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:12:
Heb je geen zonnepanelen die een deel van het verbruik direct afvangen, of salderend dat misschien volledig compenseren op jaarbasis?

Anders valt er misschien wat te winnen voor je door het aanpassen van het bivalentiepunt.
Ja ik heb zonnepanel inderdaad. Nu weet ik niet precies wat die op jaarbasis leveren maar, ik had dit jaar een teruglevering van 3240 kwh en nu een verbruik van 2869 kwh. Dus als dit hoge verbruik aanhoud dan ga ik over mijn saldering heen. Maar eigenlijk vind ik dit niet relevant, want het gaat om het zo laag mogelijk verbruik. De warmepomp heeft in totaal dit deze winter 1346 kWh.

Wat bedoel je met bivalentiepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56
Voor koude dagen is 30 tot 50 kWh helemaal niet bijzonder, afhankelijk van totale warmtevraag uiteraard. Waarom denk je dat gas goedkoper zou zijn bij een cop van 3.8? Heb je in vorige jaren wel gemeten hoeveel kuub gas je op zo'n dag erdoor jaagt?

Ter illustratie, vorige week had ik 8 tot 13 kWh per dag, en gisteren ca 30. In een goed geïsoleerde woning uit 2018, all electric warmtepomp.

Ff teruggezocht: Half december 2022, met vergelijkbare temperatuur (iets milder), had ik zo ook 12 tot 13 kuub gas per dag, dat is duurder dan 30 kWh stroom in mijn contract.

[ Voor 40% gewijzigd door jurjen_g op 09-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:49
Bivalentiepunt: simpel gezegd het punt (buitentemperatuur) waarop een gasketel de verwarmingstaak overneemt van de wp. Vaak kun je dat, met nog een hele trits instellingen, aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
jurjen_g schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:
Voor koude dagen is 35 tot 50 kWh helemaal niet bijzonder, afhankelijk van totale warmtevraag uiteraard. Waarom denk je dat gas goedkoper zou zijn bij een cop van 3.8? Heb je in vorige jaren wel gemeten hoeveel kuub gas je op zo'n dag erdoor jaagt?
Ja ik heb even historisch gekeken en op 13 december 2022 waren er vergelijkbare temperaturen van rond de -4 graden en toen verbruikte ik rond de 11 kuub aan gas in 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
jurjen_g schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:
Voor koude dagen is 30 tot 50 kWh helemaal niet bijzonder, afhankelijk van totale warmtevraag uiteraard. Waarom denk je dat gas goedkoper zou zijn bij een cop van 3.8? Heb je in vorige jaren wel gemeten hoeveel kuub gas je op zo'n dag erdoor jaagt?

Ter illustratie, vorige week had ik 8 tot 13 kWh per dag, en gisteren ca 30. In een goed geïsoleerde woning uit 2018, all electric warmtepomp.

Ff teruggezocht: Half december 2022, met vergelijkbare temperatuur (iets milder), had ik zo ook 12 tot 13 kuub gas per dag, dat is duurder dan 30 kWh stroom in mijn contract.
nou 45 kwh kost met mijn variabel contract 13,20 euro 11 kuub kost nu rond de 11 euro.... ook dynamisch trouwens. Met de kanttekening dat het natuurlijk nog gesaldeerd wordt.

Maar de vraag is eigenlijk hoe krijg ik het verbruik nog lager!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Iemand goede ideeën om het verbruik naar beneden te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is inderdaad best hoog, het kan het volgende zijn. Je watertemperatuur staat te hoog waardoor hij dat maar moeilijk kan halen en dus vol gas loopt of er een cop 1 element bij pakt waar hij eigenlijk de cv ketel in had moeten schakelen.

Ik heb een 7kW warmtepomp en is iets overbemeten maar heb ongeveer de helft aan verbruik zonder gas in een standaard huis van 88 en is 21 graden in huis.

Log je het verbruik toevallig van deze wp?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
jerry99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Ja ik heb even historisch gekeken en op 13 december 2022 waren er vergelijkbare temperaturen van rond de -4 graden en toen verbruikte ik rond de 11 kuub aan gas in 24 uur.
Dan ga ik toch denken aan te weinig afgiftecapaciteit waardoor de warmtepomp een hogere temperatuur moet leveren.

11 kuub gas is ongeveer 90 kW
Delen we die door 45 dan zou de reële cop zo rond de 2 moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Rol-Co schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:17:
Het is inderdaad best hoog, het kan het volgende zijn. Je watertemperatuur staat te hoog waardoor hij dat maar moeilijk kan halen en dus vol gas loopt of er een cop 1 element bij pakt waar hij eigenlijk de cv ketel in had moeten schakelen.

Ik heb een 7kW warmtepomp en is iets overbemeten maar heb ongeveer de helft aan verbruik zonder gas in een standaard huis van 88 en is 21 graden in huis.

Log je het verbruik toevallig van deze wp?
Ja ik heb er een kwh meter op zitten.
Zak je het plaatje van gisteren sturen toen het dus -4 graden was en van toen het rond de 10 graden was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGXsYpCYSX1fUtbp3up97FmbKgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdUrAh8SKOwhyo8NdfMuVwdr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEaZvClFtDPmr58D78kgPHIYT6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYAgeXJTdHIclG1NmblI9ncW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
D-dark schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Dan ga ik toch denken aan te weinig afgiftecapaciteit waardoor de warmtepomp een hogere temperatuur moet leveren.

11 kuub gas is ongeveer 90 kW
Delen we die door 45 dan zou de reële cop zo rond de 2 moeten liggen.
Die COP is gemiddelde waarde.
Hoe zou ik het afgifte systeem kunnen verhogen?
Vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
jerry99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Die COP is gemiddelde waarde.
Hoe zou ik het afgifte systeem kunnen verhogen?
Vloerverwarming?
Even de specsheet erbij gezocht
Tj = - 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 1,90
Tj = - 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) PERd % -
Tj = + 2 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 3,11
Tj = + 2 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) PERd % -
Tj = + 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 3,96

De cop is simpelweg gezegd hoeveel kW warmte energie een kW stroom oplevert.

Bij een cop van 4 krijg je voor 2 kW aan stroom 8 kW aan warmte energie voor terug.
Oftewel je vervangt 1 m3 gas door 2 kW aan stroom.

Wordt het kouder of moet je een hogere temperatuur maken dan neemt je cop af.
per kW stroom krijg je minder kW aan warmte-energie terug.

Gezien je gasketel bij moet springen over de gehele dag genomen vraagt je afgiftesysteem om een hogere temperatuur dan de warmtepomp kan levereren of in het gebied waar het nog rendabel is om de warmtepomp te laten werken.

Die draait constant met een vaste hoeveelheid aan opgenomen stroom.
zo rond de 2 kW en rekenen we dat om naar 24 uur 48 kWh

Zou in eerste instantie zeggen dat het prima samenwerkt

Enige wat je kan proberen is je stooklijn van je warmtepomp aanpassen zodat die met deze temperaturen een lagere temperatuur levert en kijken of je daarmee warm houd.

Vloerverwarming is wel ideaal qua afgifte voor een warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 09-01-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
D-dark schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Even de specsheet erbij gezocht
Tj = - 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 1,90
Tj = - 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) PERd % -
Tj = + 2 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 3,11
Tj = + 2 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) PERd % -
Tj = + 7 °C (gemiddelde klimaatomstandigheden) COPd 3,96

De cop is simpelweg gezegd hoeveel kW warmte energie een kW stroom oplevert.

Bij een cop van 4 krijg je voor 2 kW aan stroom 8 kW aan warmte energie voor terug.
Oftewel je vervangt 1 m3 gas door 2 kW aan stroom.

Wordt het kouder of moet je een hogere temperatuur maken dan neemt je cop af.
per kW stroom krijg je minder kW aan warmte-energie terug.

Gezien je gasketel bij moet springen over de gehele dag genomen vraagt je afgiftesysteem om een hogere temperatuur dan de warmtepomp kan levereren of in het gebied waar het nog rendabel is om de warmtepomp te laten werken.

Die draait constant met een vaste hoeveelheid aan opgenomen stroom.
zo rond de 2 kW en rekenen we dat om naar 24 uur 48 kWh

Zou in eerste instantie zeggen dat het prima samenwerkt

Enige wat je kan proberen is je stooklijn van je warmtepomp aanpassen zodat die met deze temperaturen een lagere temperatuur levert en kijken of je daarmee warm houd.

Vloerverwarming is wel ideaal qua afgifte voor een warmtepomp.
Dus jij zegt is normaal verbruik? Hier onder huidige aanvoertemp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D-TX2lxdx8ghvrGLT5Hv-grPyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k88roYW2sSKhglaCqz5I7NxW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
jerry99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Dus jij zegt is normaal verbruik? Hier onder huidige aanvoertemp.

[Afbeelding]
Dat verklaart denk ik al heel wat.
48 graden met jaga's (LTV's) is hoog

Warmtepompen zijn erg slecht in het halen van hoge temperaturen, Dan zakt de cop erg snel in.
Verklaart ook waarom de cv ketel bijspringt.

De enige manier om dat te verhelpen is.
1 Meer afgitecapaciteit, vloerverwarming of grotere jaga's, zodat je met een lagere temperatuur toekan.
2 Lagere stooklijn waardoor je water van een lagere temperatuur aanleverd waardoor de COP beter is. Dat kan alleen als de stroomsnelheid van je water hoger kan en er nog genoeg afgifte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerry99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ja ik heb er een kwh meter op zitten.
Zak je het plaatje van gisteren sturen toen het dus -4 graden was en van toen het rond de 10 graden was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie inmiddels je aanvoer temperatuur, ja dat spreekt boekdelen, 48 graden? Hier 28 dus nogal een verschil. Kan je niet lager? Weet je zeker? 38 bijv, en dat de hele dag door is het misschien net zo warm.
Stooklijn wat vlakker zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Rol-Co schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Ik zie inmiddels je aanvoer temperatuur, ja dat spreekt boekdelen, 48 graden? Hier 28 dus nogal een verschil. Kan je niet lager? Weet je zeker? 38 bijv, en dat de hele dag door is het misschien net zo warm.
Stooklijn wat vlakker zetten.
Ik zou niet weten hoe ik de stooklijn vlakker kan zetten. De binnen unit werk als volgt. Er zit een draaiknop op waarmee je de gewenste kamer temperatuur kan mee instellen. Desondanks zit er geen temperatuur meter in de woonkamer. Dus het apparaat kan helemaal niet weten hoe warm het in huis is. Ipv (zo zegt de monteur) meet het apparaat de buiten temperatuur en past hij daar zijn stooklijn op aan afgaande op de temperatuur die je hebt ingesteld.

Momenteel staat de temperatuur op 20 graden ingesteld. Het is in de woonkamer in de ochtend 19 graden en richting de avond gaat het naar 20 graden.

Ik vermoed dat als de aanvoertempratuur naar beneden gaat het hier ook kouder zal worden en dat is te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerry99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik de stooklijn vlakker kan zetten. De binnen unit werk als volgt. Er zit een draaiknop op waarmee je de gewenste kamer temperatuur kan mee instellen. Desondanks zit er geen temperatuur meter in de woonkamer. Dus het apparaat kan helemaal niet weten hoe warm het in huis is. Ipv (zo zegt de monteur) meet het apparaat de buiten temperatuur en past hij daar zijn stooklijn op aan afgaande op de temperatuur die je hebt ingesteld.

Momenteel staat de temperatuur op 20 graden ingesteld. Het is in de woonkamer in de ochtend 19 graden en richting de avond gaat het naar 20 graden.

Ik vermoed dat als de aanvoertempratuur naar beneden gaat het hier ook kouder zal worden en dat is te koud.
Of wel, je hebt dan geen ontdooien wat je nu vermoedelijk wel hebt zo te zien, dus warm je meer.

https://tweakers.net/i/ql...dfMuVwdr.jpg?f=user_large

Hier is het 1 streep omdat het vrij droog is buiten en -4 dus rustig lopen en geen ontdooien.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Rol-Co schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Of wel, je hebt dan geen ontdooien wat je nu vermoedelijk wel hebt zo te zien, dus warm je meer.

https://tweakers.net/i/ql...dfMuVwdr.jpg?f=user_large

Hier is het 1 streep omdat het vrij droog is buiten en -4 dus rustig lopen en geen ontdooien.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Ik heb de temperatuur iets lager gezet, maar ik vrees dat het dan niet warm wordt.

Ik snap gewoon niet zo dat de WP niet meer gebruik maakt van de gasketel. Aangezien zijn COP zo laag wordt bij vries temperaturen buiten. Gisteren bijvoorbeeld heeft de WP 52.8 kwh uur verbruikt in 24 uur. Komt dan ruwe neer op COP van 2. Maar in kosten is 52.8kwh stroom 15.21 euro 15 kuub gas zit ook rond die prijs. Het lijkt wel alsof mij Hybride WP zich gedraagt als een All-Electric WP.

30 kwh maximaal zou ik acceptabel vinden, maar hoe ga ik daar komen?

Overal vloerverwarming? Dat is nogal een kostenpost. Overigens zit ik dan aan droogbouw vloerverwarming te denken.

NOG MEER isolatie? Dat betekend dat ik de betonnen vloeren in de keuken en de hal moet verwijderen en opnieuw moet opbouwen.

OF moet ik gewoon vrede hebben en blij zijn dat ik het warm heb in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:21
jerry99 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Ik heb de temperatuur iets lager gezet, maar ik vrees dat het dan niet warm wordt.

Ik snap gewoon niet zo dat de WP niet meer gebruik maakt van de gasketel. Aangezien zijn COP zo laag wordt bij vries temperaturen buiten. Gisteren bijvoorbeeld heeft de WP 52.8 kwh uur verbruikt in 24 uur. Komt dan ruwe neer op COP van 2. Maar in kosten is 52.8kwh stroom 15.21 euro 15 kuub gas zit ook rond die prijs. Het lijkt wel alsof mij Hybride WP zich gedraagt als een All-Electric WP.

Overal vloerverwarming? Dat is nogal een kostenpost. Overigens zit ik dan aan droogbouw vloerverwarming te denken.

NOG MEER isolatie? Dat betekend dat ik de betonnen vloeren in de keuken en de hal moet verwijderen en opnieuw moet opbouwen.

Uiteindelijk heb je een hybride opstelling gekozen zodat je op elk moment het beste rendement tov kosten hebt. Als je wil dat er eerder gas gebruikt wordt moet je de kosten van gas verlagen. Maar eigenlijk komt het erop neer dat een warmtepomp heel lang goedkoper is dan een gas-CV, alleen bij echt koud weer kun je uitdagingen krijgen mbt capaciteit en lagere COP. Een 7.0 buitenunit wordt ook ingezet om huizen van een full electric warmtepomp te voorzien, met prima COP cijfers, dus capaciteit zul je hebben. Zoals anderen zeggen, een verbruik van 40+ kWh is voor niet-recente woningen te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

jerry99 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:44:
[...]

52,8 * 2 / 9,5 = ca. 11m3 gas

Dus je had beter je huis kunnen verwarmen met gas gisteren... :X

Kan je niks wijzigen in de instellingen?

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Kriss0r schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Uiteindelijk heb je een hybride opstelling gekozen zodat je op elk moment het beste rendement tov kosten hebt. Als je wil dat er eerder gas gebruikt wordt moet je de kosten van gas verlagen. Maar eigenlijk komt het erop neer dat een warmtepomp heel lang goedkoper is dan een gas-CV, alleen bij echt koud weer kun je uitdagingen krijgen mbt capaciteit en lagere COP. Een 7.0 buitenunit wordt ook ingezet om huizen van een full electric warmtepomp te voorzien, met prima COP cijfers, dus capaciteit zul je hebben. Zoals anderen zeggen, een verbruik van 40+ kWh is voor niet-recente woningen te verwachten.
Ik zat de handleiding te lezen van de Bosch binnenunit die ik heb en daar staat iets beschreven over een hybride systeem menu waarin je de prijzen van Electra en gas kan in voeren. Ik neem aan dat jij hier op doelt. Alleen dit menu is niet te vinden in mijn unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
ArcticWolf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:18:
[...]

52,8 * 2 / 9,5 = ca. 11m3 gas

Dus je had beter je huis kunnen verwarmen met gas gisteren... :X

Kan je niks wijzigen in de instellingen?
Kosten technisch had ik inderdaad beter met gas kunnen verwarmen.
Maar er zit nog een kanttekening aan dat de 50 kwh van gisteren nog gesaldeerd gaat worden dus eigen is die nog gratis, maar in de toekomst gaat de saldering eraf en in dit tempo is mijn 'buffer' in teruggeleverde kwh's hard achteruit. ik nu nog 330kwh te gaan voordat ik ga betalen voor de stroom. Op dat moment kan ik dus voor de kosten bij vrieskou beter op gas verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Red je het niet full electric? Dan kun je van de besparing op vastrecht gas best wat kwhs inkopen, zul je alleen een wpb bij moeten plaatsen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Ik heb een poging gedaan om de temperatuur instellingen wat lager te zetten, maar dan wordt het hier te koud. Dan zakt de temperatuur onder de 19 graden en dat is niet comfortabel. Daarnaast maakt het niet veel verschil in stroomverbruik.

Vervolgens heb ik de gewenste temp op 30 graden gezet. Gewoon om te kijken wat er gebeurde.
Ik had verwacht dat de WP dan minder stroom zou gaan verbruiken en meer gas. Maar eigenlijk verbruikte de WP nog meer stroom en ook iets meer gas, want er werd wel degelijk bijverwarmd met de HR ketel.

Ik ben van mening dat een WP bij vorst eigenlijk niet geschikt is voor mijn woning en ik dan beter met gas kan stoken. Echter deze keuze wordt niet gemaakt door de WP. Deze zal altijd electra verkiezen boven gas kennelijk. Is dat erg? Ja en nee.

Als het voor een lange periode vorst aanhoud is kosten technisch een WP slechter dan het stoken van gas.
Maar bij temperaturen van rond de 6 graden zit het verbruik van de WP zo rond de 15 kwh. En dat compenseert dan weer de excessen bij vorst. Daarnaast in combinatie met zonnepanelen kan ik nog salderen, maar dat zie ik meer als een tijdelijke oplossing.

Ik ben er nu van doordrongen om mijn afgifte systeem te verbeteren. Dat begint met vloerverwarming in de woonkamer en betere vloerisolatie. Daarnaast ben ik van plan de buiten muur extra te isoleren, want hier komt nog veel koud vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerry99 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Ik heb een poging gedaan om de temperatuur instellingen wat lager te zetten, maar dan wordt het hier te koud. Dan zakt de temperatuur onder de 19 graden en dat is niet comfortabel. Daarnaast maakt het niet veel verschil in stroomverbruik.

Vervolgens heb ik de gewenste temp op 30 graden gezet. Gewoon om te kijken wat er gebeurde.
Ik had verwacht dat de WP dan minder stroom zou gaan verbruiken en meer gas. Maar eigenlijk verbruikte de WP nog meer stroom en ook iets meer gas, want er werd wel degelijk bijverwarmd met de HR ketel.

Ik ben van mening dat een WP bij vorst eigenlijk niet geschikt is voor mijn woning en ik dan beter met gas kan stoken. Echter deze keuze wordt niet gemaakt door de WP. Deze zal altijd electra verkiezen boven gas kennelijk. Is dat erg? Ja en nee.

Als het voor een lange periode vorst aanhoud is kosten technisch een WP slechter dan het stoken van gas.
Maar bij temperaturen van rond de 6 graden zit het verbruik van de WP zo rond de 15 kwh. En dat compenseert dan weer de excessen bij vorst. Daarnaast in combinatie met zonnepanelen kan ik nog salderen, maar dat zie ik meer als een tijdelijke oplossing.

Ik ben er nu van doordrongen om mijn afgifte systeem te verbeteren. Dat begint met vloerverwarming in de woonkamer en betere vloerisolatie. Daarnaast ben ik van plan de buiten muur extra te isoleren, want hier komt nog veel koud vanaf.
Ja dan gaat het gewoon echt niet en moet je vanaf 0 of zoiets met gas gaan verwarmen, vvw is inderdaad wel een vereiste als je met een warmtepomp gaat verwarmen, sommige tongen beweren van niet maar het is zeker niet te doen op lage temperatuur.

Ikzelf heb vvw beneden maar is aangelegd als bijverwarming en heb de 3 radiatoren ook verwijderd uit de kamer, een dikke leiding van wp naar een gesloten verdeler en terug waar nog wel een aftakking naar radiator in de gang op zit maar is een jaga convector unit die veel te groot is voor de ruimte.

Boven vvw in de badkamer en jaga op de kamers die een heel klein stukje open staan zodat de leiding ook een beetje als vvw fungeert, die liggen in de bovenverdieping vloer namelijk.
Het huis is verder standaard 88 bouw en isolatie en gaat prima, het is eerder te warm dan te koud maar onder 0 houden we wel in de gaten dat er geen ramen de hele dag open staan of zoiets, dat is zoveel kou naar binnen wat je niet weg werkt met een paar kW van een warmtepomp. Het is geen cv die met 28kw of groter kan brullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Rol-Co schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Ja dan gaat het gewoon echt niet en moet je vanaf 0 of zoiets met gas gaan verwarmen, vvw is inderdaad wel een vereiste als je met een warmtepomp gaat verwarmen, sommige tongen beweren van niet maar het is zeker niet te doen op lage temperatuur.

Ikzelf heb vvw beneden maar is aangelegd als bijverwarming en heb de 3 radiatoren ook verwijderd uit de kamer, een dikke leiding van wp naar een gesloten verdeler en terug waar nog wel een aftakking naar radiator in de gang op zit maar is een jaga convector unit die veel te groot is voor de ruimte.

Boven vvw in de badkamer en jaga op de kamers die een heel klein stukje open staan zodat de leiding ook een beetje als vvw fungeert, die liggen in de bovenverdieping vloer namelijk.
Het huis is verder standaard 88 bouw en isolatie en gaat prima, het is eerder te warm dan te koud maar onder 0 houden we wel in de gaten dat er geen ramen de hele dag open staan of zoiets, dat is zoveel kou naar binnen wat je niet weg werkt met een paar kW van een warmtepomp. Het is geen cv die met 28kw of groter kan brullen.
Ik heb overigens wel iets ontdekt. De wp stond ingesteld met een bijverwarming paralel. Ik vermoed dat dit betekend dat de WP het meeste werk doet en als die het echt niet meer trekt. Dat die dan de HR ketel inschakelt.
Maar je hebt ook een hybride instelling.. Hiermee krijg je de instelling dat je het omslagpunt kan instellen met betrekking tot kosten. Die berekening gaat als volgt. Stel stroom kost 0,28 cent en gas 1,08 per kuub. Dan bereken je het punt als volgt. (28/8)x1,08 = 3,78. Kennelijk berekend het apparaat dan wanneer het goedkoper is om met gas te stoken.

ECHTER laat ik nou een dynamisch tarief hebben op zowel stroom als gas.
Dus ik heb het middelde genomen van deze maand. Eens kijken hoe dit uit gaat pakken.
Hopelijk gaat het nog vriezen vannacht dan kan ik er wat van zeggen, want bij temperaturen van plus 5 bied dit denk ik geen uitkomst.

wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry99
Nou heb een dagje gedraaid met de hybride instelling. Waarbij de WP de keuze maakt op basis van de energieprijs of het goedkoper is om met electra of met gas te stoken. Gisteren was het hier tussen de 3 a 5 graden buiten. Hierbij maakte de WP de keuze om alleen op gas te stoken. Hierbij verbruikte de ketel 11,5 kuub gas. Wat neer komt op ongeveer 15 euro. Vandaag met vergelijkbare temperaturen buiten de hybride stand uitgezet en weer in parallel gezet en ik kan nu als zeggen dat het goedkoper is om te stoken op electra vandaag. Ruim de helft goedkoper, met een verbruik van rond de 26kwh kom ik uit op ongeveer 8,50 euro.

Het enige wat ik dan nog wel heb is dat de WP nogal korte runs heeft. Ik heb veel pieken in het verbruik. Ik heb begrepen dat het eigenlijk zo vlak mogelijk moet zijn met lange runs, waardoor de WP zuiniger wordt.

Iemand enig idee hoe det te verwezenlijken?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
jerry99 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:52:
Nou heb een dagje gedraaid met de hybride instelling. Waarbij de WP de keuze maakt op basis van de energieprijs of het goedkoper is om met electra of met gas te stoken. Gisteren was het hier tussen de 3 a 5 graden buiten. Hierbij maakte de WP de keuze om alleen op gas te stoken. Hierbij verbruikte de ketel 11,5 kuub gas. Wat neer komt op ongeveer 15 euro. Vandaag met vergelijkbare temperaturen buiten de hybride stand uitgezet en weer in parallel gezet en ik kan nu als zeggen dat het goedkoper is om te stoken op electra vandaag. Ruim de helft goedkoper, met een verbruik van rond de 26kwh kom ik uit op ongeveer 8,50 euro.

Het enige wat ik dan nog wel heb is dat de WP nogal korte runs heeft. Ik heb veel pieken in het verbruik. Ik heb begrepen dat het eigenlijk zo vlak mogelijk moet zijn met lange runs, waardoor de WP zuiniger wordt.

mvg
Ja, de stooklijn moet omlaag. Met de stooklijn stel je in hoe hoog de aanvoer temperatuur moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Bij jou staat dat te hoog waardoor de warmte pomp direct een hoge temperatuur gaat maken en weer snel afslaat als die temperatuur is bereikt. Het afstellen van de stooklijn zou eigenlijk door de installateur moeten gebeuren maar je bent niet de enige waarbij het niet is gedaan.
Hoe je de stooklijn moet afstellen zal in het manual staan. Er is ook een Enviline topic waar ze je waarschijnlijk wel verder kunnen helpen.
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sexbierum95
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03 14:11
Bij een verbruik van 45 kWh en een COP van 3,8 levert de warmtepomp dus 171 kW
171/9,769= 17,5 kuub gas
Eea vindt ik nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Sexbierum95 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:25:
Bij een verbruik van 45 kWh en een COP van 3,8 levert de warmtepomp dus 171 kW
171/9,769= 17,5 kuub gas
Eea vindt ik nog meevallen.
Denk dat hij beter kan investeren in isolatie.

Vandaag ca. 7u lang op 19C gestookt, incl tapwater: 4,2m3 gas verbruikt.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje P
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-12-2024
jerry99 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:52:

mvg
Je bent veel bezig met wijzigen van instellingen en dan vergelijken met andere dagen maar hou rekening met het volgende:
- Het weer is elke dag verschillend. Kijk niet alleen naar de temperatuur maar ook naar de wind. Zo was er begin vorige week een harde wind in combinatie met vorst wat een veel grotere warmtevraag creëert. Als je goed wil vergelijken moet je rekenen met graaddagen zie uitleg hier Wikipedia: Graaddag
- De aansturing van WP/CV heeft tijd nodig om zich in te stellen op de specifieke warmtegedrag van jouw situatie als je de instellingen gewijzigd hebt. Of je bijvoorbeeld vloerverwarming (langzaam) of radiatoren (snel) hebt. Het systeem houdt dit zelf bij en past zich aan. Dat verklaart waarschijnlijk de pieken. Laat de instellingen eens aantal dagen staan dan zal je waarschijnlijk zien dat hij meer gelijkmatig gaat draaien.
Pagina: 1