Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin.b.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-01-2024
Goedemorgen,

Sinds afgelopen oktober wonen wij in onze nieuwbouwwoning met een Daikin Altherma 3 E F+W model. Nu is er natuurlijk voor het eerst sprake van winterse omstandigheden en heeft de warmtepomp gister 46Kwh stroom verbruikt (Overdag +/- 0 graden, snachts wel +/- -3 graden geweest).

Ik kan nergens terugvinden of dit een normaal verbruik is. Zijn er ervaringen met vergelijkbare Kwh's of is de warmtepomp niet geheel juist ingesteld?

Dank alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-07 16:36

wmc

Dat hangt helemaal af van hoe groot je huis is, wat de ingestelde temperatuur is, wat het afgifte systeem is etc. Ter vergelijk, wij hebben gisteren +/- 30 kWh verbruikt voor een aardig groot huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:28
Ik zou zeggen kijk eens in het Daikin Topic. Genoeg kennis en mensen om je te helpen. Zoals hierboven al aangegeven, je moet wel even wat parameters opzoeken in de warmtepomp en gegevens van je woning delen voor er misschien iets nuttigs gezegd kan worden.

Hier een Daikin met een vrijstaande woning van 175m2 en wij hadden een verbruik van 24kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.b.
Goed punt.

Woning is +/- 160m2 (2-onder-1 kap), volledig vloerverwarming. Circa 43Kwh komt vanuit verwarming. Overige 3Kwh is warmwater.

Thermostaat in de woonkamer staat gehele dag op 21 graden. Boven op 18 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat je nieuwbouwwoning nog aan het uitharden/opdrogen is van de bouw. Het eerste jaar ben je (veel) meer kwijt aan verwarming.

Verder is voor 21 graden bij een buitentemperatuur onder het vriespunt en 160m2 vloeroppervlak 43kWh niet heel vreemd op een dag. In onze vorige woning (nieuwbouw 2018 met warmtepomp en wtw van ook zo'n 160m2) hebben we ook dagen gehad van 50-60kWh bij nog lagere buitentemperaturen.

Let wel, 21 graden kamertemperatuur is relatief hoog.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 09-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin.b.
Ok dank.

Fijn dat jullie het verbruik herkennen. Las allerlei verhalen dat de warmtepomp verkeerd ingesteld was en daardoor een zeer hoog verbruik heeft. Dat lijkt in ons geval wel mee te vallen dan.

Het genoemde topic, vergt nog wat inleesvermogen voor mij. Ben nog niet zo bekend met de warmtepomp en alle instellingen, hier ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je belangrijkste maatstaf on te weten of je warmtepomp efficiënt werkt is de coefficient of performance ofwel CoP. Hoe hoger de CoP is, hoe beter. Bij deze temperaturen zou je een CoP van minimaal 3 moeten hebben, maar 3.5 tot 4 zou normaal zijn. Ik kan van mijn warmtepomp (mitsubishi) de CoP uit het systeem halen, maar ik weet niet of dat bij Daikins ook kan.

Overigens, mijn verbruik was gisteren 47.5kWh (heating) plus 2.37kWh (ssw) met een CoP van 3.56. Maar ik heb wel een monument uit 1891 van 300m² met enkel glas (doeltemp is 19.5°). Ik vind jouw verbruik in vergelijking dus niet weinig.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1