Nieuwe, high-end mediaspeler gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 20:30
Ik bezit momenteel een Zidoo NEO Alpha 4K media speler. Zogenaamd een high-end apparaat, maar eigenlijk bagger. Mensen geven vaak af op Kodi, maar niets heeft zo'n zo'n veelzijdige media interface (zoals ik had op mijn oude nVidia Shield Pro. Om met de Neo te beginnen, de 'wall' is uitzonderlijk slecht geimplementeerd. Aan het oppervlak ziet het er gelikt uit, maar heeft niet de broodnodige filters om, bijvoorbeeld, bepaalde bestandsnamen (of delen daarvan) uit te sluiten van indiceren. Zidoo biedt wel een soort folder-menu viewer, maar die ontstijgt het niveau van een gewone file explorer niet.

Dan is er de afspeelsnelheid. Ook Kodi, op de nVidia Shield Pro, stottert vaak een beetje (wat na een Shield reboot wel weer min-of-meer opgelost is; waarschijnlijk een memory leak ergens). Helaas heeft ook de Zidoo NEO Alpha 4K daar behoorlijk last van. En nee, dat is niet een netwerk probleem: de gebruikte GPU is gewoon niet snel genoeg. Ik dacht eerst dat dit aan mijn soms hoge bitrate films lag, maar externe reviews vermelden hetzelde: soms 'jerky playback'. Absurd eigenlijk voor een apparaat van bijna 2500 euro. (En firmware updates worden niet meer geleverd; Zidoo gelooft kennelijk zelf ook niet meer in hun 'flagship').

Ben dus op zoek naar een apparaat dat een krachtigere GPU heeft, die films gewoon vloeiend af kan spelen: beter dan de Zidoo NEO Alpha 4K en de nVidia Shield Pro (ook als de bitrate wat hoger is). En ook een waar ik weer Kodi op kan installeren, aangezien de opties van die interface toch superieur zijn.

Zat aan een nieuwere Zidoo te denken, maar de nieuwe modellen zijn veel goedkoper, en Zidoo heeft nu sowieso een streeepje achter bij mij. En nVidia is gestopt met de Shield Pro serie.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Beste antwoord (via albatross op 11-01-2024 12:02)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
albatross schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Ja, Kodi blijft bijzonder veelzijdig. Shield Pro wil bij mij nog wel eens hangen, echter. Vooral bij het afspelen van films met Dolby Atmos geluid). Dan moet echt het stekker eruit om het apparaat weer werkend te krijgen.
Dan zou ik je aanraden om te downgraden naar versie 8 van de firmware. Versie 9 had bij mij ook allemaal stabiliteitsproblemen waardoor ik inderdaad de stekker eruit moest halen om het weer werkend te krijgen. Versie 8 werkt veel stabieler.

Zelf gebruik ik Plex met alleen maar Direct Stream content. Eigenlijk werkt alles dan gewoon prima. Ook het hoge 100Mbps bitrate materiaal. De enige bug die ik nog weleens tegenkom is bij het starten van een Dolby Vision stream de video overlay niet meer werkt. Maar de Plex app afsluiten en opnieuw starten lost dit op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:01

FeaR

In GoT we trust

albatross schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:53:
En nVidia is gestopt met de Shield Pro serie.
Gestopt of alleen sinds 2019 geen nieuw model uitgebracht? Ik heb persoonlijk geen probleem met KODI op de Shield Pro, qua veelzijdigheid (.ISO) beter dan Plex op hetzelfde apparaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
FeaR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Gestopt of alleen sinds 2019 geen nieuw model uitgebracht?
Dat laatste. Geen nieuwe modellen meer.
Ik heb persoonlijk geen probleem met KODI op de Shield Pro, qua veelzijdigheid (.ISO) beter dan Plex op hetzelfde apparaat.
Ja, Kodi blijft bijzonder veelzijdig. Shield Pro wil bij mij nog wel eens hangen, echter. Vooral bij het afspelen van films met Dolby Atmos geluid). Dan moet echt het stekker eruit om het apparaat weer werkend te krijgen.

En het blijft absurd dat de Shield Pro een krachtigere GPU heeft dan de Zidoo NEO Alpha 4K. Als er een opvolger van de Shield Pro was geweest, dan had ik die gekocht.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iets andere invalshoek: waarom nog een aparte media player gebruiken?
Beetje smart TV snapt alle formaten wel (muv DTS op LG tegenwoordig :X ) en als je de boel op een NAS hebt staan is die in principe ook meer dan krachtig genoeg om te transcoden. Is alleen nog even de vraag of je bijvoorbeeld Plex gebruikt of iets anders (geen idee wat dan, niet zo goed in die wereld thuis). Gezien de CPU power van de huidige TV's zou ik verwachten dat die zelf ook prima transcoding zouden kunnen doen indien nodig.

Maar bottom line: als het problem in de processing zit, moet je je misschien afvragen waar die processing dan plaatsvindt, en waarom juist daar. EN of je dat kunt verplaatsen naar een plek met afdoende power :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LG ondersteunt vanaf de 3-reeks (2023) weer DTS passthrough. Samsung en Panasonic missen het naar mijn weten wel. Vraag is wel wat er ondersteunt wordt door de geïntegreerde mediaplayer. Op mijn G1 krijg ik via de interne speler geen Dolby TrueHD waar ik dat via een externe bron (Shield) wel door de TV krijg.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 09-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
The Eagle schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:29:
Iets andere invalshoek: waarom nog een aparte media player gebruiken?
Beetje smart TV snapt alle formaten wel (muv DTS op LG tegenwoordig :X ) en als je de boel op een NAS hebt staan is die in principe ook meer dan krachtig genoeg om te transcoden.
Ik bezit een DS1621+ NAS. Transcoden kan ik daarmee dus wel op mijn buik schrijven. :)
Gezien de CPU power van de huidige TV's zou ik verwachten dat die zelf ook prima transcoding zouden kunnen doen indien nodig.

Maar bottom line: als het problem in de processing zit, moet je je misschien afvragen waar die processing dan plaatsvindt, en waarom juist daar. EN of je dat kunt verplaatsen naar een plek met afdoende power :)
Mijn RTX 4090 blaast alles omver, uiteraard; maar dan zou ik een lange HDMI kabel naar mijn TV moeten trekken. Niet echt ideaal. Heb nu een Samsung Q90T TV; heb direct streamen daarmee wel eens geprobeerd, maar die is beduidend zwakker dan de nVidea Shield Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 21:27
Een intel nuc anders?
Misschien ook niet heeeeel ideaal. maar wel het makkelijkst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 13:41
Waarom geen Nvidia Shield Pro?

Is nog steeds qua mediaspeler ongeveer het krachtigste wat je kan krijgen.
Speelt alles af wat ik het ding voer.

Dat het ding al een paar jaar op de markt is doet daar niks aan af.

Er is ook van andere fabrikanten weinig tot niks op de markt gekomen wat de moeite is vergeleken met de Nvidia Shield Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobbieT schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:32:

Er is ook van andere fabrikanten weinig tot niks op de markt gekomen wat de moeite is vergeleken met de Nvidia Shield Pro.
Gezien de Samsung Q90T en het ontbreken van HDR10+ support met een Nvidia Shield TV, zou dat een reden kunnen zijn om niet voor een Shield TV te gaan wellicht. Ik weet niet hoe belangrijk HDR10+ support is voor @albatross? HDR10 is wel mogelijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 18:19
Ik heb een tijd geleden dit samengesteld als media/partygame PC. Nog steeds erg tevreden mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 127,05€ 127,05
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 158,80€ 158,80
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 35,99€ 35,99
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 256GB€ 22,90€ 22,90
1ToetsenbordenRii Mini Wireless Keyboard K12+€ 29,95€ 29,95
Totaal€ 374.69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
RobbieT schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:32:

Ik had gehoopt dat er toch nog wat krachtigers was dan de nVidia Shield Pro. De Zidoo NEO Alpha 4K was het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Is het noodzakelijk dat het “krachtiger” moet… Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat de software van Zidoo simpelweg niet al te best is.

Zelf heb ik allerhande mediaspelers gehad maar ben nog altijd van mening dat de 2019 Shield Pro het beste is dat er te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22
S1NN3D schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:27:
Is het noodzakelijk dat het “krachtiger” moet… Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat de software van Zidoo simpelweg niet al te best is.

Zelf heb ik allerhande mediaspelers gehad maar ben nog altijd van mening dat de 2019 Shield Pro het beste is dat er te koop is.
Eens! Hier ook veel getest en gebruik de Shield Pro dagelijks icm LG 4K laser projector en Philips OLED i.c.m Plex en NAS.

Desalniettemin, zou ik direct een Shield Pro 2 kopen als die uitkomt.

Ondanks er geen betere spelers te krijgen zijn merk ik toch soms hickups bij het afspelen van grote bestanden (80gb+) ondanks 10gbit, vanuit NAS. En is de interface soms ook toch haperig. Een restart werkt soms. Maar het voelt toch wel wat gedateerd. HDMI 2.1, zou bijvoorbeeld ook leuk zijn.

Hopelijk komt met de Nintendo Switch 2 dan ook eindelijk de nVidia Shield Pro 2...

Ik snap het verlangen van @albatross dus goed, maar helaas is er voor nu nog niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Inverted_World op 11-01-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Inverted_World schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:47:
[...]
HDMI 2.1, zou bijvoorbeeld ook leuk zijn.
Aangezien we het over media hebben, welke media heeft meer nodig dan de maximale 4K op 60 Hz wat de huidige Shield Pro maximaal doet met HDMI 2.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22
FeaR schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:59:
[...]

Aangezien we het over media hebben, welke media heeft meer nodig dan de maximale 4K op 60 Hz wat de huidige Shield Pro maximaal doet met HDMI 2.0?
Ik denk dat HDMI 2.1 meer een qualitiy of life upgrade zou zijn, inderdaad niet essentieel, maar de interface op 120fps, of gebruik maken van QMS zouden de ervaring wel verbeteren. Ook eventuele gamestreaming met sunlight/moonlight.

Ik zou vooral graag meer ram en performance in het algemeen zien.

Schijnt dat downgraden naar een oudere versie overigens extra performance mee kan geven. Dat moet ik zelf nog eens testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
FeaR schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:59:
[...]

Ik doe een hoop aan denoisen. Dat betekent over het algemeen dat de bitrate omhoog gaat (een beetje omlaag door het denoisen, maar weer omhoog omdat je geen kwaliteit wil verliezen tov het origineel). Laatst een 4K UHD ge-reencode, met dubbele frame-rate (met een A.i. tool die vloeiendere overgangsbeelden toevoegt). Kwam dus uit op zo'n 50 fps, met pieken van 400 Mbit/sec. (vrij hoog, maar nog steeds maar 50 MB per seconde, wat makkelijk door een 1Gb netwerk gaat). Maar dat trok de de Shield Pro toch niet helemaal: hier en daar een hapering. Zidoo NEO Alpha 4K deed het echter veel slechter.

Lijkt me dat ik dan toch maar bij de Shield Pro moet blijven, als ik de antwoorden zo lees hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
albatross schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Dan zou ik je aanraden om te downgraden naar versie 8 van de firmware. Versie 9 had bij mij ook allemaal stabiliteitsproblemen waardoor ik inderdaad de stekker eruit moest halen om het weer werkend te krijgen. Versie 8 werkt veel stabieler.

Zelf gebruik ik Plex met alleen maar Direct Stream content. Eigenlijk werkt alles dan gewoon prima. Ook het hoge 100Mbps bitrate materiaal. De enige bug die ik nog weleens tegenkom is bij het starten van een Dolby Vision stream de video overlay niet meer werkt. Maar de Plex app afsluiten en opnieuw starten lost dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

albatross schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:40:
Ik doe een hoop aan denoisen. Dat betekent over het algemeen dat de bitrate omhoog gaat (een beetje omlaag door het denoisen, maar weer omhoog omdat je geen kwaliteit wil verliezen tov het origineel). Laatst een 4K UHD ge-reencode, met dubbele frame-rate (met een A.i. tool die vloeiendere overgangsbeelden toevoegt). Kwam dus uit op zo'n 50 fps, met pieken van 400 Mbit/sec. (vrij hoog, maar nog steeds maar 50 MB per seconde, wat makkelijk door een 1Gb netwerk gaat). Maar dat trok de de Shield Pro toch niet helemaal: hier en daar een hapering. Zidoo NEO Alpha 4K deed het echter veel slechter.

Lijkt me dat ik dan toch maar bij de Shield Pro moet blijven, als ik de antwoorden zo lees hier.
Zou je misschien eens een sample kunnen delen, en dan bij voorkeur een stukje waarin die hoge bitrate ook aanwezig is? Ik test nogal wat media spelers en wil graag kunnen bepalen wat wel goed draait en wat niet of minder. Eventueel via PM mag ook als dat een voorkeur heeft?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Dat stotteren van 4K op de Nvidia Shield heb ik vaker mensen over gehoord.
Vrijwel altijd ging het dan over MKV's die van usenet zijn gedownload en waar aan gerommeld is.

Geen directe rip van een schijf dus.

Met schijven waar ik zelf MKV's van geript heb met MakeMkv, (Of met FFmpeg) heb ik nog nooit problemen gehad.

Mijn conclusie is daarom dat er met transcoden nogal eens wat mis gaat en dat je daar deze issues van kan krijgen.

Als een 90GB MKV geen problemen geeft, dan is het ding dus snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
RobbieT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:46:
Dat stotteren van 4K op de Nvidia Shield heb ik vaker mensen over gehoord.
Vrijwel altijd ging het dan over MKV's die van usenet zijn gedownload en waar aan gerommeld is.

Geen directe rip van een schijf dus.
Bij mij wel dus. Alle streans die ik denoise komen van de originele BDs af. En ik denoise ze dus, en re-encode dan weer met x265.
Met schijven waar ik zelf MKV's van geript heb met MakeMkv, (Of met FFmpeg) heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik ook niet.
Als een 90GB MKV geen problemen geeft, dan is het ding dus snel zat.
Dst is iets te kort door de bocht. De Shield Pro is gecertificeerd voor 3840x2160@60 fps. Dat is dus een Level 5.1 (Main 10) Profile. Waar ik het over had, films met uitschieters van 400 Mb/s, daar zou je dus eigenlijk maar liefst een 6.1 Level gecertificeerd apparaat nodig voor moeten hebben (met een max bitrate van 480 Mb/s). Hoewel de Shield Pro een heel eind komt (makkelijk over de 200 Mb/s = Level 6), begint ie af te haken bij de 400 Mb/s. Vandaar dat ik dus, per de topic start, liefst een nog krachtige media player had gehad. Zoals ik al zei, speelt mijn RTX 4090 letterlijk alles stottervrij af. Maar die past natuurlijk niet in een media speler. Maar een Shield Pro 2 zou denk ik wel weer verder komen.

EDIT: Dit laatste niet te verwarren met het haperen van de Zidoo NEO Alpha 4K. Die stottert ook bij onbewerkte UHD films.

[ Voor 4% gewijzigd door albatross op 11-01-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Heb je al gekeken of een Mac Mini M2 misschien de performance levert die je wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
RobbieT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:50:
Heb je al gekeken of een Mac Mini M2 misschien de performance levert die je wil hebben?
Ziet er op zich wel aardig uit, maat ik weet bar weinig van Macs, om eerlijk te wezen. Zal me eens stevig in gaan lezen op de Apple M2 Pro. Maar Kodi zal ie wel niet kunnen runnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
albatross schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Ziet er op zich wel aardig uit, maat ik weet bar weinig van Macs, om eerlijk te wezen. Zal me eens stevig in gaan lezen op de Apple M2 Pro. Maar Kodi zal ie wel niet kunnen runnen. :)
Bij de Pre-release staat Kodi voor MacOS (Apple Silicon), dat is voor de M1 en M2 processoren.
De remote voor de Apple TV, die je los kan kopen zou er ook mee moeten werken.

https://kodi.tv/download/macos/

Of de Mac alles doet wat je wil weet ik nu ook niet zo.
Is meer omdat de Mac als een beest voor video-editing bekend staat en mooi compact is voor bij de TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
hardware-lover schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Zou je misschien eens een sample kunnen delen, en dan bij voorkeur een stukje waarin die hoge bitrate ook aanwezig is? Ik test nogal wat media spelers en wil graag kunnen bepalen wat wel goed draait en wat niet of minder. Eventueel via PM mag ook als dat een voorkeur heeft?
Zal eens even kijken of ik em nog heb (of even opnieuw kan maken) op die hoge bitrate, want ik moet er toch mee naar de Apple Store (zie hierboven) met een USB stickie, of die Apple M2 Pro het allemaal wel aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

albatross schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:59:
Zal eens even kijken of ik em nog heb (of even opnieuw kan maken) op die hoge bitrate, want ik moet er toch mee naar de Apple Store (zie hierboven) met een USB stickie, of die Apple M2 Pro het allemaal wel aan kan.
Zou fijn zijn als het zou lukken.. 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Wel even kijken met PC of Mac dat Dolby Vision ook werkt. Mocht je dat gebruiken. Ik in ieder geval wel. Ik weet dat dat (in het verleden) niet werkend te krijgen was. Een van de redenen dat ik destijds voor de Shield ben gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Dolby Vision kan op de Mac, of dat met Kodi kan of dat je daarvoor een aangepaste versie moet hebben weet ik niet.
Maar de Mac kan het in ieder geval.

Passthrough van Atmos e.d. is ook nog een vraag.
Als ik tijd heb kan ik van het weekend wel even Kodi op de Macbook Pro M1 zetten om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobbieT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:25:
Dolby Vision kan op de Mac, of dat met Kodi kan of dat je daarvoor een aangepaste versie moet hebben weet ik niet.
Maar de Mac kan het in ieder geval.

Passthrough van Atmos e.d. is ook nog een vraag.
Als ik tijd heb kan ik van het weekend wel even Kodi op de Macbook Pro M1 zetten om te testen.
Met een specifieke 20.x Kodi versie is Dolby Vision idd mogelijk. Niet dat het belangrijk zal zijn voor @albatross, want zijn Samsung zal het niet ondersteunen verwacht ik.

Atmos is voor Kodi zelf ook geen probleem, of hoeft het niet te zijn, maar dan moet de rest van de hardware daar ook geschikt voor zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
hardware-lover schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Met een specifieke 20.x Kodi versie is Dolby Vision idd mogelijk. Niet dat het belangrijk zal zijn voor @albatross, want zijn Samsung zal het niet ondersteunen verwacht ik.
Wellicht neem ik dit jaar een nieuwe TV. De aankomende LG G4, bijvoorbeeld, of de high-end Sony. Iets OLED waarschijnlijk. Nu .MKV ook Dolby Vision streams kan bevatten, kan dat toch weer interessant voor mij worden.
Atmos is voor Kodi zelf ook geen probleem, of hoeft het niet te zijn, maar dan moet de rest van de hardware daar ook geschikt voor zijn.
Kodi, ook op mijn Shield Pro, zet ik altijd op 'pass thru' audio. Voor Apps zoals Netflix, via de Shield Pro, ja dat kan de laatste zeker aan, maar, zoals ik elders al aangaf, de Shield Pro blijft vaak hard hangen op het afspelen van Atmos audio (via een app als Netflix). Ga dus nog even de firmware downgrade naar 8 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
albatross schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Dit zou ik ook wel interessant vinden, vooral om gewoon eens te proberen thuis.

Vraag die bij mij blijft hangen tijdens het lezen, waarom al die moeite om frames aan films toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

albatross schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 01:48:
Wellicht neem ik dit jaar een nieuwe TV. De aankomende LG G4, bijvoorbeeld, of de high-end Sony. Iets OLED waarschijnlijk. Nu .MKV ook Dolby Vision streams kan bevatten, kan dat toch weer interessant voor mij worden.

Kodi, ook op mijn Shield Pro, zet ik altijd op 'pass thru' audio. Voor Apps zoals Netflix, via de Shield Pro, ja dat kan de laatste zeker aan, maar, zoals ik elders al aangaf, de Shield Pro blijft vaak hard hangen op het afspelen van Atmos audio (via een app als Netflix). Ga dus nog even de firmware downgrade naar 8 proberen.
Duidelijk. Mocht het een andere TV gaan worden, zowel HDR10+ als Dolby Vision is mogelijk met een juiste versie van Kodi. Heb het meerdere keren uitgetest, eigenlijk dagelijks. Maar ik gebruik ook andere Android/Google TV apparaten, buiten enkele Shield TV 2019 Pro apparaten (met allerlaatste Android TV V9 of V11 daarop, ter vergelijking).

Vreemd dat Netflix moeilijk doet met Atmos afspelen, ook dat zou geen enkel probleem moeten geven, ook niet indien veel langer in gebruik. Dat geldt eveneens met de andere streamingdiensten die eveneens Atmos als audiostream beschikbaar hebben.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@hardware-lover Ik had daar met de Shield Experience 9 ook enorm veel last van. Het was zowat dagelijks, vandaar dat ik zelfs een slimme tussenstekker op de adapter van de Shield had gezet zodat ik deze op afstand kon schakelen 8)7. Ik vermoed dat het bij mij komt door de kwaliteit van de HDMI connector op de Shield. Deze is enorm los. Andere kabels heb ik wel geprobeerd, maar maken geen verschil.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de USB poorten op mijn Shield. Toen ik mijn Shield downgradede (?) heb ik mijn laptop ook moeten neerzetten anders werd de verbinding tussen de twee apparaten verloren. Laatst las ik een stukje van iemand op Reddit die het tegenovergestelde beweerde. Bij hem paste er vrijwel niets in de USB poorten. Ik heb dus het idee dat de toleranties op de connectors bij Nvidia hoog lijkt. Maar dit is niets meer dan een hypothese ;).

@albatross Mocht je het nog niet gevonden hebben deze guide heb ik uiteindelijk gebruikt. Behalve de obscure USB A-A kabel vond het ik proces redelijk straight forward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@alex3305, ik denk dat ik dan wat meer geluk heb met mijn beide Shields. Ik koppel ze regelmatig los en weer vast, dat werkt steeds zonder problemen.

Één van de Shields (met ATV11), doet hier dienst als zuinige media server, zodat ik mijn Synology uit kan laten voor het overgrote deel van de tijd.
Daar geven de USB poorten gelukkig geen probleem bij aansluiten, alles past prima.

Mijn beide Shields zijn niet zo heel erg oud, mogelijk heeft Nvidia een revisie doorgevoerd waardoor het allemaal wat degelijker werkt?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@hardware-lover Zou altijd kunnen. Ik denk dat ik gewoon pech heb en dat het aan productietolerantie ligt. Mijn Shield komt uit 2020 dus ook nog niet mega oud. Aan de andere kant ligt het kastje ook nagenoeg altijd stil, dus ik heb er niet echt last heb van. Het kan alleen soms irritant zijn.

Daarvoor heb ik overigens heel kort een Shield 2019 (tube) gehad en daar was de netadapter poort ook echt mega strak. Zo strak dat ik ging twijfelen of de stekker wel bij die poort hoorde :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Dat was een korte test.
De MacBook Pro 16" wil niet samenwerken met de NAD T778 receiver.

Op dit moment krijg ik niet eens beeld op de TV via de receiver, dus daar kom ik niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Alsof de duivel er mee speelt, maar -- even afwachten wat ie kost -- maar deze wordt ook ineens een goede kandidaat als media speler; met een RTX 4070 zelfs!

review: De eerste NUC's die niet van Intel zijn - Dit is ASUS van plan met de...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
vero V

speelt alles af.

https://osmc.tv/vero/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Geen Dolby Vision support als ik mij niet zwaar vergis. Ook geen licentie daarvoor, dus zal op een later moment ook niet gaan komen.

Gezien de prijs, en alternatieven voor dat bedrag, niet werkelijk een aantrekkelijk aanbod.

Edit: [Mediaplayer] Vero 4K+ << even wat teruglezen daar.

[ Voor 11% gewijzigd door hardware-lover op 15-01-2024 21:55 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
RobbieT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:50:
Is nu al mijn tweede Nvidia Shield Pro die de geest gegeven is. :( Als ie te lang aanstaat (CEC issues), dan zegt ie op een goede dag 'Shutting down...', gaat al het licht uit, en komt het niet meer terug. Dat begint vervelend te worden.

Zit dus toch even een Mac M2 Ultra te overwegen. Die heb je zelf met 72 GPU cores! (Maar dan ben je wel zo'n slordige 6000 euro kwijt). Hoe die GPU cores zich verhouden tot een Nvidia Shield Pro is lastig te achterhalen, maar zou toch wel sneller moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 17:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik weet niet hoe serieus je daarover nadenkt, maar een verdertigvoudiging van de prijs is wel een flinke stap.
Overigens is Kodi onder iOS enorm beperkt omdat alle add-ons, inclusief de legale zoals skins, tegengehouden worden. Ik weet niet hoe dat in de rest van het ecosysteem van Apple is, maar houdt er rekening mee dat Amazon én Apple verre van zaligmakend zijn als het Kodi betreft.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
Jorgen schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
Ik weet niet hoe serieus je daarover nadenkt, maar een verdertigvoudiging van de prijs is wel een flinke stap.
Overigens is Kodi onder iOS enorm beperkt omdat alle add-ons, inclusief de legale zoals skins, tegengehouden worden. Ik weet niet hoe dat in de rest van het ecosysteem van Apple is, maar houdt er rekening mee dat Amazon én Apple verre van zaligmakend zijn als het Kodi betreft.
Ik heb inmiddels wat vergelijkingen gevonden. Mijn RTX 4090 is ca. 2x zo snel als de GPU van een M2 ultra. Dat gaat em dus niet worden. :)

Ik zou overigens ook niet echt het dertigvoudige uitgegeven hebben, maar als zeg de 30 core GPU van M2 Ultra beter zou zijn geweest dan de Nvidia Shield Pro, had ik er wellicht nog wel wat geld tegenaan willen gooien.

En ja, Kodi is wel een vereiste. Er is gewoon niets zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik denk dat het voor 4K beeld er niet zoveel doet hoe snel een kaart nou werkelijk is.
Als het ding hardwarematig alle benodigde codecs maar aan kan.

Dat is waarom mediaspelers werken, met een relatief bescheiden CPU.

Een M2 Ultra of een PC met een RTX4090 is als mediaspeler compleet overkill.

Alleen als je het ding als game-PC wil gebruiken dan heeft zoiets misschien zin.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbieT op 16-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
RobbieT schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:29:
Ik denk dat het voor 4K beeld er niet zoveel doet hoe snel een kaart nou werkelijk is.
Als het ding hardwarematig alle benodigde codecs maar aan kan.

Dat is waarom mediaspelers werken, met een relatief bescheiden CPU.
Maar, zoals ik al aangaf, stel ik vrij hoge eisen aan mijn media speler:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77767112

Nou hoeft ie niet echt 400 MB/s aan te kunnen (dat was een extreme piek), maar meer dan de standaard specs zou wel fijn wezen. Dat kan een RTX 4090 uiteraard makkelijk, maar dat is inderdaad een beetje zot. Gewoon iets nieuwers, en krachtiger, dan de Shield Pro. Raar toch dat er sinds 2019 gewoon niets fatsoenlijks meer wordt uitgebracht. Ook hardware AV1 support, bijv, zou wel eens handig kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

albatross schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:43:
[...]

Maar, zoals ik al aangaf, stel ik vrij hoge eisen aan mijn media speler:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77767112

Nou hoeft ie niet echt 400 MB/s aan te kunnen (dat was een extreme piek), maar meer dan de standaard specs zou wel fijn wezen. Dat kan een RTX 4090 uiteraard makkelijk, maar dat is inderdaad een beetje zot. Gewoon iets nieuwers, en krachtiger, dan de Shield Pro. Raar toch dat er sinds 2019 gewoon niets fatsoenlijks meer wordt uitgebracht. Ook hardware AV1 support, bijv, zou wel eens handig kunnen worden.
Omdat "iedereen" tegenwoordig naar de mooie 4K stream van Netflix kijkt (15mbps), dus meer is er niet nodig.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
albatross schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:43:
[...]
Gewoon iets nieuwers, en krachtiger, dan de Shield Pro. Raar toch dat er sinds 2019 gewoon niets fatsoenlijks meer wordt uitgebracht. Ook hardware AV1 support, bijv, zou wel eens handig kunnen worden.
Op een gegeven ogenblik volstaat wat er is en heeft het voor een fabrikant niet veel zin om wat anders te ontwikkelen.
8K is nog lang niet mainstream, als het dat ooit al gaat worden.

En de meeste mensen nemen zoals gezegd genoegen met Netflix in 4K en proberen geen extreme bitrates te streamen.

Daarnaast is de Nvidia Shield TV Pro nog steeds één van de krachtigste spelers die er te koop is, zeker voor het geld.

Je hebt het over een product voor een relatieve niche markt, de meeste mensen gebruiken de mogelijkheden die in hun smart-tv ingebouwd zitten en willen helemaal niet het extra geld uitgeven aan een losse speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Minix bracht altijd hele mooie dingen uit. Deze lijkt me toch ook wel weer mooi https://www.minix.com.hk/products/u8k-ultra
Heb met veel plezier 2 voorgangers van deze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Jorgen schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:30:
Minix bracht altijd hele mooie dingen uit. Deze lijkt me toch ook wel weer mooi https://www.minix.com.hk/products/u8k-ultra
Dat ziet er erg goed uit. :) Hopen dat er Kodi op geinstalleerd kan worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

albatross schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:20:
[...]

Dat ziet er erg goed uit. :) Hopen dat er Kodi op geinstalleerd kan worden!
Minix brengt dingen uit met Windows en Android. In beide gevallen betekent dat Kodi zonder restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Jorgen schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:30:
Ik zie alleen dat ie nog niet uitgebracht is. Ga wellicht even wachten op een eerste review; maar goede tip! Bedankt.

EDIT: Zie iets over 'Widevine DRM Integration' (hmmm), maar geen Netflix of Kodi app mogelijkheid. Lijkt me Android, zo te zien, dus wellicht wel te installeren.

N.B. Zie ook een Dune HD Pro One 8K Plus, in dezelfde prijsklasse, met de nieuwe S928X mediaprocessor (en Kodi pre-installed!).

[ Voor 25% gewijzigd door albatross op 16-09-2024 21:25 ]

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik lees eigenlijk maar heel weinig over Dune-hd als alternatief, wat ik zelf aan het overwegen ben voor mediaspeler.
Ja, zijn niet goedkoop maar heb nu een xiaomitv waar ik ook niet heel erg over te spreken ben. Had ervoor een Dune-hd B1 waar ik altijd goede ervaringen mee had. Daarvoor een xbox met xbmc wat tegenwoordig kodi heet, dat draaide als een jekko.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
amiaima schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:54:
Ik lees eigenlijk maar heel weinig over Dune-hd als alternatief, wat ik zelf aan het overwegen ben voor mediaspeler.
Ja, zijn niet goedkoop maar heb nu een xiaomitv waar ik ook niet heel erg over te spreken ben. Had ervoor een Dune-hd B1 waar ik altijd goede ervaringen mee had. Daarvoor een xbox met xbmc wat tegenwoordig kodi heet, dat draaide als een jekko.
Heb dus net die Dune HD Pro One 8K Plus gekocht. (Die nieuwe Minx zou beter kunnen wezen, maar is nog niet uitgebracht, en wilde toch minimaal 1 review gelezen hebben).

De Dune HD Pro One 8K Plus is in ieder geval beter dan de Zidoo NEO Alpha 4K, al was het allleen maar omdat er Kodi op draait. De GPU van de Dune HD Pro One 8K Plus (met S928X media chip) is een tikje beter dan de nVidia Shield Pro, maar het scheelt niet veel. Wel lijkt de 4k upscaling (kan tot 8k, maar heb geen 8k TV) ook stukken beter dan die lijpe Zidoo Neo Alpha.

Pagina: 1