Lekkage schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 12:38
Sinds 2 weken hebben we een grote lekkage aan de schoorsteen. Deze lekte in de nok en op de dakplaat. Uiteindelijk een dakdekker laten komen en deze heeft het lood vervangen, hier zat een klein scheurtje in en nu is de nok droog. Echter de zijkant onderin is nog steeds nat. Alles nagekeken op scheuren of ontbrekende voegen. Niks geks te zien. Wij hebben een prefab stalen rand om de schoorsteen zitten. Deze stond aan 1 kant redelijk open met wind, zit hebben we voor de zekerheid laten dicht zetten met flexi mortel.

Moeten we toch denken aan verzadigde stenen? De natte kant is wel de slagregen kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOCB-CgUsH1LdUDLK_Uk0iJ9gOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7byANSWXMNS6itWOSo2cyTXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9VxJOtUD33QnRWRS9zpSnYzAdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9J4GviT7c3PSXV9QloEcCvI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOLdq0NyXtQjCk9ZaC_G3EFKaaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kc04Ep5CJQXWjmBxbZuwyE9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW--AEStIZZ7FROy7iiFc37pirU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoyzv2wV87qfUaZ4fukDL1RE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQMmFA7BA5R0kqDqGuiiCRdd7dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PZVc53CpDEewjuea0iKIhoN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNslKLBUxP0t0wRnNN2y4irn1X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9wvJmoavWGagisprHLSdp7g.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 21:00
@Eendenreetx
Om te beginnen is het de laatste tijd natuurlijk extreem nat geweest in combinatie met veel wind. Dus je bakstenen zullen verzadigd zijn.
Maar los daarvan, je kan wel zien dat veel voegen slecht zijn. Beste zou zijn om de voegen eruit te halen en alles opnieuw te laten voegen en daarna te impregneren. Dan ben je direct voor de komende 30 jaar klaar. Alternatief zou kunnen zijn om alleen de slechte voegen te laten herstellen en daarna impregneer erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ja daar heb je een punt, de voegen zijn niet in super staat maar ook niet in een hele slechte staat. Het enige waar ik zelf over zit is dat ik geen detail gevonden krijg, kan er water tussen de onderste laag en de stalen rand?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
Bij stevige wind en regen zou er regen onder die prefab-rand kunnen komen. Ik denk dat je nu met die 'flexibele mortel' dat kunt uitsluiten. Zelf heb ik een dergelijke lekkage gehad en bleek het door de potten bovenop de schoorsteen te komen. Uiteindelijk heeft de dakdekker er een flinke plaat opgemaakt met een lipje, zodat het water ervan gaat over de pannen naar de dakgoot. Zie ook mijn topic: Lekkage schoorsteen

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Zelfs na het vernieuwen van het lood en de mortel hadden we de kleine lekkage. Zie laatste foto.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Behalve de voegen lijkt de bakhuid van de stenen ook op zijn retour (de lichte plekken aan de voorkant en de kleine beschadigingen aan de zijkant), ik zou indien mogelijk plannen gaan maken om hem gewoon te verwijderen in de komende ~5 jaar. Een pijpje op een dakdoorvoer geeft bouwkundig een stuk minder gezever.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 09-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Probleem is dat de buren er nog de cv ketel in hebben. Voor ons zou hij meteen weg mogen helaas……

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Eendenreetx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:48:
Probleem is dat de buren er nog de cv ketel in hebben. Voor ons zou hij meteen weg mogen helaas……
Je zou die CV van de buren natuurlijk middels een gewone dakdoorvoer weer kunnen aansluiten.
Brok steen van het dak is win-win voor beide partijen.

Betaal je mee aan die doorvoer, zodat ze geen extra kosten hebben tegenover jou, en dan is iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Laten reinigen en impregneren samen met de buren, ben je voor zo'n 300 - 350 euro per huishouden klaar voor de komende 40 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Waar moet ik aan denken qua kosten voor het slopen van een schoorsteen? Het euvel is dat hun geen lekkage hebben en als ik aankom met een factuur van 1500-2000 euro zeggen ze toedeloe. Vandaar impregneren voorlopig de beste oplossing.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Eendenreetx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:10:
Waar moet ik aan denken qua kosten voor het slopen van een schoorsteen? Het euvel is dat hun geen lekkage hebben en als ik aankom met een factuur van 1500-2000 euro zeggen ze toedeloe. Vandaar impregneren voorlopig de beste oplossing.
Als je het zelf doet kost het niet veel.
Een paar panlatten, dakbeschot, plaatje PIR en een bus pur en natuurlijk dakpannen.

Een dakdekker zal wel een flinke factuur neerleggen inderdaad.

Bij die zwarte plaat die op de dakpannen ligt zie ik op de ene foto cement, en op de ander niet.
Vind de stenen boven die plaat er donker uit zien.
Maar ook ligt de plaat zo hoog, dat het me niet verbaasd als met wind regen er onderdoor blaast.

De voegen bovenaan zien er ook niet top uit.

Goed reinigen, voegen repareren en daarna impregneren zou kunnen werken.
Maar dat is een klus voor in de zomer als de schoorsteen goed droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
De foto met cement is gemaakt toen het lood vervangen is en flexi mortel is toegepast net na de kerst. Dit hebben we gedaan omdat we in eerste instantie dachten aan wind en regen onder de kap door. Dit was het dus uiteindelijk niet. De nok waterschade is wel opgelost.

Zojuist bij de buren geweest en die zien het nu niet zitten om de schoorsteen te verwijderen…..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:40
Eendenreetx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
De foto met cement is gemaakt toen het lood vervangen is en flexi mortel is toegepast net na de kerst. Dit hebben we gedaan omdat we in eerste instantie dachten aan wind en regen onder de kap door. Dit was het dus uiteindelijk niet. De nok waterschade is wel opgelost.

Zojuist bij de buren geweest en die zien het nu niet zitten om de schoorsteen te verwijderen…..
Je hebt hierin eigenlijk echt maar 2 opties, dat is impregneren of de schoorsteen in zijn geheel afbreken.

Ik wil adviseren om af te breken, maar hierover moet je in gesprek met je buren om te kijken of zij hier ook voor open staan. Mocht dit zo zijn, dan zouden jullie gezamelijk naar een dakdekker kunnen kijken. Wellicht kent een van jullie er wel een waarbij het wellicht tegen een leuke prijs en met een beetje hulp kan je hiermee de beste oplossing krijgen.
Mochten de buren niet mee willen doen is impregneren de enige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Dan gaan we voor het impregneren. Hopelijk volgende week boven 5 graden en wat goede zonneschijn. Hopelijk zijn we er dan voorlopig vanaf voor een aantal jaar en dan kan hij er altijd nog af.

iRacing Profiel

Pagina: 1