Lekkage schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 15:55
Hallo,

Intro
Ik woon sinds februari 2022 in een tussenwoning uit 1974 (gekocht). Mijn buurman met wie ik de schoorsteen deel woont gehuurd.

Er mag inmiddels wel gesteld worden dat onderhoud de afgelopen jaren vrijwel niet/nauwelijks is uitgevoerd. In het koopovereenkomst werd nadrukkelijk een niet-zelfbewoningsclausule vermeld. Ik kan dus de verkopende partij niet in gebreken stellen over de lekkage.

Begin juni 2022 merkte ik dat er druppels water langs de schoorsteenpijpen liepen. Aangezien de zolder geisoleerd moest worden heb ik het originele (zachtboard) plafond weggehaald.

Op dat moment kon ik zien waar de druppels bij regenval vandaan kwamen. Rechterzijde van de schoorsteen werd vochtig en druppels vielen naar beneden op een van de schoorsteenpijpen.

Ik heb hierop aan de buren/kennissen/familie gevraagd naar een dakdekker met veel ervaring en goede recenties. Dit bedrijf heb in inmiddels ook al vaker over gevloer gehad voor het vervangen van een gasleiding, afkoppelen wastafels etc.

Je zou dus mogen stellen dat ik, de klant & de uitvoerder elkaar inmiddels kennen. Wetende dat ik netjes de factuur betaal en de vakmannen hun werk laat doen zonder hun op de vingers te kijken.

Kern
Op 18 juli heb ik door dit bedrijf een dakinspectie laten uitvoeren. Zij stelde vast dat het lood rondom de schoorsteen aan vervanging toe was. Aangezien mijn buurman ook problemen ervaarde moest dit aan zijn kant ook meegenomen worden.

Hij heeft destijds een melding gemaakt bij de woningbouwvereniging en uiteindelijk hebben zij de dakdekker ook aan het werk gezet en de rekening betaald. Dit was op 1-augustus.

Helaas, merk ik nogsteeds dat er een lekkage is (op precies dezelfde plek). Hierop heb ik op 19-september weer contact opgenomen met de dakdekker, maar werd ik afgescheept i.v.m. de drukte. Goed, ik heb geduld en wacht. Uiteindelijk besloten om een nette e-mail te sturen op 5-oktober met de vraag wanneer er naar een oplossing gekeken kon worden voor het lekkage.

Nu, wederom enkele weken verstreken ben ik vanochtend langsgegaan bij het bedrijf met de vraag 'joh wanneer kan ik iets verwachten'. Er werd mij verteld dat de dakdekker die de reparatie heeft uitgevoerd z.s.m. contact zoekt met mij.

Slot
Aangezien dit probleem nu al enkele maanden voortduurt en mijn dakisolatie niet verder geplaatst kan worden tocht het in huis. Hierop heb ik mijn rechtsbijstandverzekering gebeld met de vraag wat zij zouden doen.

De rechtsbijstandverzekering zegt, dat aangezien ik niet de factuur heb gezien/betaald van de werkzaamheden (lood vervangen) kunnen zij enkel de woningbouwvereniging in gebreken stellen.

Ik weet op dit moment even niet zo goed wat ik met dit probleem aan moet, wat de vervolgstappen (kunnen) zijn.

Weet iemand raad?

Dank :)

Origineel lood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oT3ohKhPqsLw4fkkjVuHTTat4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oiUHdKaCMlt8kJFrADU0TrI.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw lood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbU1CdZPSIuWclCeDoqsyRmldxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgQGu6MvHC249jK54u3HFOtO.jpg?f=fotoalbum_large

Plek van lekkage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe-ljYyPRXB0yA0iJW4m0Tujb0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W22sOp4IXCXE641nPYjOpONG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door aapjuh99 op 17-11-2022 18:01 . Reden: Spelling ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49

Spotmatic

Ken sent me

Even een stomme vraag: worden die pijpen nog wel gebruikt? Ik had ook samen met mijn buurman een schoorsteen en ook allebei een hardnekkige lekkage, maar in beide gevallen werden de pijpen niet meer gebruikt. Dus we hebben de schoorsteen helemaal laten verwijderen (gezamenlijke kosten) en het is ter plaatse van het probleem dus weer een normaal dak - zonder lekkage.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Spotmatic schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:22:
Even een stomme vraag: worden die pijpen nog wel gebruikt? Ik had ook samen met mijn buurman een schoorsteen en ook allebei een hardnekkige lekkage, maar in beide gevallen werden de pijpen niet meer gebruikt. Dus we hebben de schoorsteen helemaal laten verwijderen (gezamenlijke kosten) en het is ter plaatse van het probleem dus weer een normaal dak - zonder lekkage.
In de schoorsteen zijn 8 pijpen geplaatst. 4 pijpen aan de zijde van de buurman en 4 aan mijn zijde. Mijn mechanische ventilatie zit op een van de pijpen aan gesloten. Deze wordt in de toekomst gekoppeld aan een dakdoorvoer, waardoor mijn 4 pijpen niet meer gebruikt worden.

Het laten verwijderen van de schoorsteen is lastig, aangezien de woningbouwvereniging dit niet meteen wilt. Ik heb het hun voorgelegd.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
De rechtsbijstand heeft toch al een antwoord gegeven?
Maar je hebt het over een woningbouwvereniging en je geeft aan dat je het gekocht hebt. Ben je, omdat je de koper bent, niet zelf verantwoordelijk? Ik ben me ervan bewust dat ik niet helemaal weet hoe het zit. Maar als er aan ons huis iets kapot is moet ik dat zelf (laten) herstellen. Ik kan niet de woningbouwvereniging gaan bellen. Hoe zit dat bij jou.
En als je eigenaar bent, dan zou ik de dakdekker terug laten komen en vragen wat er gedaan is en waarom het nog lekt. water zoekt zich een weg, kan ook van een andere plek komen.
Zijn de voegen van de schoorsteen ook bekeken? en zit er een "deksel" op de pijp? Bij ons regende het (bij zware regenval) in in de pijp waardoor er water in de schoorsteen kwam. Is op te lossen door een kap/dakje.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Sparkiee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:43:
De rechtsbijstand heeft toch al een antwoord gegeven?
Maar je hebt het over een woningbouwvereniging en je geeft aan dat je het gekocht hebt. Ben je, omdat je de koper bent, niet zelf verantwoordelijk? Ik ben me ervan bewust dat ik niet helemaal weet hoe het zit. Maar als er aan ons huis iets kapot is moet ik dat zelf (laten) herstellen. Ik kan niet de woningbouwvereniging gaan bellen. Hoe zit dat bij jou.
En als je eigenaar bent, dan zou ik de dakdekker terug laten komen en vragen wat er gedaan is en waarom het nog lekt. water zoekt zich een weg, kan ook van een andere plek komen.
Zijn de voegen van de schoorsteen ook bekeken? en zit er een "deksel" op de pijp? Bij ons regende het (bij zware regenval) in in de pijp waardoor er water in de schoorsteen kwam. Is op te lossen door een kap/dakje.
Nou, volgens mij wat TS heel duidelijk. Het betreft een koopwoning, maar het huis ernaast is een huurhuis. Ze delen de schoorsteen. De dakdekker is betaald door de woningbouwvereniging. Mij lijkt het duidelijk dat je dus bij de woningbouwvereniging moet zijn. Die moet gaan klagen bij de dakdekker.

Make music, not war

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
Weet je helemaal zeker dat het wel echt naar binnenkomt langs de schoorsteen? Het kan ook zomaar water zijn wat van een totaal andere kant van je dak komt, via de nok naar de schoorsteen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
musiman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:53:
[...]
De dakdekker is betaald door de woningbouwvereniging. Mij lijkt het duidelijk dat je dus bij de woningbouwvereniging moet zijn.
en dan direct zijn helft van de rekening betalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
Als die dakdekker nog een keer komt, laat hem dan ook kijken aan de bovenkant van de schoorsteen en de aansluiting van de schoorsteenpotten. Daar kan het na verloop van jaren ook wel gaan lekken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 14:43
Bij ons hebben we dit een paar maanden terug ook laten oplossen. De lekkage ontstond doordat aan de bovenkant, dus tussen nok en schoorsteen, er water bleef staan, of door de wind tegen de schoorsteen aangeblazen werd. Aan die kant had het lood dus ook geen opstaande rand, en kon het water via de voeg waar de loodslab in zat de schoorsteen inlopen.

Als er dan maar genoeg water en wind is en de stenen verzadigd waren, kwam het er vanzelf aan de binnenkant weer uit.

• aapjuh99
twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:58:
[...]

en dan direct zijn helft van de rekening betalen ;)
Dat neem ik voor lief, zolang het maar wordt opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:54
Ik ben een jaar met de schoorsteen aan het klooien geweest en het is pas opgelost toen ik hem in zijn geheel heb verwijderd.

Lood ziet er verder OK uit op de foto's. Verder zit er iets van plaatwerk om je schoorsteen heen? Of is dit aangesmeerd cement wat ik zie? Je hebt in ieder geval geen voegen die slecht kunnen zijn.

Blijft nog over dat de lekkage van boven komt. Wellicht is de cementplaat bovenop de schoorsteen gebarsten of lekt het bij de aansluiting van die pijpjes.
Dat kunnen ze oplossen door de bovenkant van de schoorsteen opnieuw af te werken met een waterdicht middel.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
pentaw1nz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:46:
Ik ben een jaar met de schoorsteen aan het klooien geweest en het is pas opgelost toen ik hem in zijn geheel heb verwijderd.

Lood ziet er verder OK uit op de foto's. Verder zit er iets van plaatwerk om je schoorsteen heen? Of is dit aangesmeerd cement wat ik zie? Je hebt in ieder geval geen voegen die slecht kunnen zijn.

Blijft nog over dat de lekkage van boven komt. Wellicht is de cementplaat bovenop de schoorsteen gebarsten of lekt het bij de aansluiting van die pijpjes.
Dat kunnen ze oplossen door de bovenkant van de schoorsteen opnieuw af te werken met een waterdicht middel.
Ik zal het de dakdekker vragen te controleren. Ik hoop op een spoedige actie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Update:

Maandag 5-december-2022 komt de dakdekker langs. Er lekt nu ook water langs de doorvoeren in de schoorsteen. Mijn eerste gedachte is dat de bovenkant van de schoorsteen poreus is (of de schoorsteenkappen).

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 23:22
BIj mij lekte de schoorsteen ook. Na vervangen lood en nieuwe voegen, nog steeds. Lekte het langs de keramieken doorvoer en beton (horizontale) deel van de schoorsteen. Ik gok dat dat hier ook aan de hand is. Weet alleen niet of ze dit hebben dicht gesmeerd of bitumen oid erop gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:47
Wat doen die pijpen? Kan me ook voorstellen dat er warme lucht condenseert in de koude schoorsteen, en dat je bv de pijpen verder door moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Knappel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:55:
Wat doen die pijpen? Kan me ook voorstellen dat er warme lucht condenseert in de koude schoorsteen, en dat je bv de pijpen verder door moet trekken.
Helemaal niets. Als ik de buren vraag die er al sinds jaar en dag wonen zeggen ze dat er ooit een oude cv-ketel op heeft gezeten en afzuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Vanochtend is de dakdekker geweest. Hij heeft de buizen in de schoorsteen dichtgemaakt en een grote plaat op de schoorsteen gemaakt.

Het regent nu en ik heb nog niets zien of horen druppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfjJK9IW5ilGSPdj3ReN_5XwNDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfNyzvMOJoPMLMdCGdVx3OAw.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1