Van raid 1 terug naar één SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 10:40
Ik heb een opstelling gemaakt met Windows 10 op een Raid 1 configuratie met twee SSD's.

De raidcontroler is een externe kaart. Helaas niet over na gedacht de controller de SSD's niet kan trimmen. Gezien hierdoor de performance van de SSD's waarschijnlijk terug gaan lopen wil ik graag migreren naar 1 single SSD's gewoon aangesloten op de controller van het moederbord.

Op de raid configuratie draait dus het OS. Ik lees dat veel mensen adviseren om een verse installatie te doen maar vroeg me af of het ook mogelijk is om de raid schijven te clonen naar de enkele SSD met bijvoorbeeld Acronis.

Echter vermoed ik dat het OS niet meer boot vanaf de enkele SSD. Kan iemand mij adviseren of er mogelijk heden zijn om dit op deze manier te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je hardware raid hebt kan de cloning tool niet zien dat het twee schijven zijn.
Dus dat gaat waarschijnlijk gewoon goed.

Of acronis dat goed doet weet ik niet, dat is een beetje een gek programma.
Ik denk dat Marcium het zo kan, eventueel via een bootable als de shadow copy niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Als je vanuit je draaiende raid OS, inderdaad dus via shadow copy, een clone (direct of via image) maakt naar een andere single HDD/SSD zou dat gewoon moeten werken.
Hier staan dan misschien nog wat suggesties:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
The_Doman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:38:
Als je vanuit je draaiende raid OS, inderdaad dus via shadow copy, een clone (direct of via image) maakt naar een andere single HDD/SSD zou dat gewoon moeten werken.
Hier staan dan misschien nog wat suggesties:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
Maar start hij dan wel op, gezien hij nog verwacht dat er een raid configuratie is? Er wordt toch iets in de MBR geregeld? Ook maak hij volgens mij nog gebruik van de raid drivers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:09
Nico, wat heb je hier zelf al over gevonden? Het klinkt namelijk alsof je al halve informatie hebt die je bevestigd wil hebben, maar zonder dat wij weten wat jij hebt gevonden is dat moeilijk bevestigen. Kan je ook aangeven wat voor soft-/hardware je gebruikt? Welke controller kaart bijvoorbeeld? Dat kan ook helpen.

Je kan dit trouwens ook gewoon testen. Draai de clone software, koppel je oude RAID setup los en sluit je enkele schijf aan, kijk wat er gebeurd. Terug naar de originele setup kan altijd... of heb je moeite met het instellen van de BIOS settings hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Windows 10/11 zijn vrij makkelijk met het detecteren van andere hardware.
Als de schijf op de interne (SATA?) controller zit moet dat geen probleem zijn?
Maar aangezien je met RAID1 2 identieke disks hebt zou je in principe gewoon van een single disk moeten kunnen booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Archer_VC10 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:11:
Nico, wat heb je hier zelf al over gevonden? Het klinkt namelijk alsof je al halve informatie hebt die je bevestigd wil hebben, maar zonder dat wij weten wat jij hebt gevonden is dat moeilijk bevestigen. Kan je ook aangeven wat voor soft-/hardware je gebruikt? Welke controller kaart bijvoorbeeld? Dat kan ook helpen...
Ik heb niets gevonden, maar herinner me vaag dat ik jaren geleden ook zoiets heb moeten doen, wat niet in 1 keer zomaar werkte. Maar ben alle details vergeten.

Maak nu gebruik van een externe Areca kaart. Ik ga het gewoon proberen, kijken wat er gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 21:46
Ik denk dat er gewoon van één van de SSD's kan worden opgestart.
Pagina: 1