Nieuwe game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrainDamage
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Is voornamelijk om terug te beginnen gamen na enkele jaren gestopt te zijn. Eerst zou het wat uitzoeken worden welke games ik wil spelen, The finals ziet er mij wel tof uit..maar de hoofdreden dat ik upgrade is door de aankondiging van Tribes 3 :*)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoh, dit is een moeilijke...ik betaal graag prijs/kwaliteit, iets die overpriced is maar niet zoveel beter presteerd is mijn inziens de moeite dan niet waard..."bang for the buck"? Nu kom ik rond de 2k uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn scherm (BENQ XL2420T) dat ik momenteel nog zal gebruiken, misschien koop ik nog wel een nieuwe maar dit is niet prioritair..ook omdat ik hier momenteel geen inzicht op heb wat goed/niet goed of aangeraden is. Is wel de bedoeling om met tijd dan met 2 schermen te werken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien mogelijk zo stil mogelijk, deze pc staat namelijk in de woonkamer. Wel geen fan van waterkoeling. Systeem word waarschijnlijk besteld bij megekko.

Ga je overklokken?
Niet direct de intentie om te OC'e.

Wat verwacht je van ons?
- Zodus mijn vraag is feitelijk, zijn de gekozen componenten goed of zitten er minderwaardige in?
- Ik zie dat de SSD kan gekocht worden met heatsink...maar ik lees ook dat er bepaalde mobo's zijn die al een heatsink voor SSD hebben. Ik vond dit wel niet direct terug voor dit mobo?
- Is de grafische kaart het waard of is het prijsgewijs beter om een 4070ti of 7800xt te kiezen?
- Zit er thermal paste bij de scythe of toch apart bij kopen? Ik zie hier niet direct iets staan op tweakers/megekko.
- Overzie ik nog iets of is dit compleet? Scherm heb ik momenteel, muis ook en toetsenbord word een simpel azerty toetsenbord. ;)

Dit is wat ik een beetje heb samengesteld volgens de laatste paar pagina's van het tweakers forum te lezen. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 194,-€ 194,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 91,90€ 91,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,93€ 57,93
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenCooler Master V850 Gold i Multi€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 1.895,53

Indien alles besteld word bij megekko is de prijs €1942.5.
Merci alvast voor de reacties! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Asus heeft met meer moederborden een RAM speed probleem en moet je zelf finetunen.
Je leest steeds vaker dat je maar 5200MT/s haalt, 2600GHz ipv 6000MT/s.Met G-Skill moet je vaker de ram voltage iets verhogen. en niet op auto zetten, maar manual

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

Bouwer21000

Bigger number better

Als je het bij je huidige 1080p/120hz monitor houdt zijn een 7800X3D en een 7900XT wel heel erg high end.
Je zou bijna alle games dan al prima kunnen draaien met een Ryzen 7600 en een RX 6700XT, dat kost je dan de helft. Qua prijs/prestaties kom je dan veel beter uit, omdat je anders bijna nooit tegen de limieten van je hardware aan zit (en dat zou ook een beetje zonde zijn). Als je naar een 1440p / 165fps monitor upgrade is een betere GPU wel te verantwoorden.

Qua moederbord zou ik de uitvoering: ASRock A620M Pro RS WiFi aanraden. De VRM is niet heel sterk, maar met hoe efficiënt de 7000 series CPU's zijn kan je de 7600 en 7800X3D er prima op draaien, en dat zijn veruit de meest relevante CPUs voor gaming.

Ik zou zeker een moederbord met ingebouwde SSD heatsink nemen, die zijn er genoeg en dat scheelt ook geld. Hoewel je voor gaming zelden een SSD heatsink nodig zal hebben, want zo warm ga je die SSD niet krijgen.

Vrijwel alle aftermarket CPU koelers komen met thermal paste. Hier zou ik overigens de goedkopere uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE aanraden, die staat bekend als een van de beste (en ook goedkoopste) koelers van het moment, die is meer dan genoeg voor een 7600 of 7800X3D.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrainDamage
Het probleem van het asus moederbord, ik zie dat dit moederbord ook regelmatig word voorgesteld in andere recente topics...is dit dan door de combinatie van dit geheugen?

Ik heb even zitten rondkijken en ben er nog niet uit maar enkele schermen dat ik aan het bekijken ben: LG UltraGear 27GP850-B Zwart en Alienware AW2723DF 27" Quad HD 280Hz . Dus er komt vrijwel zeker een beter scherm af. ;)

Nu zie ik dat je bij de A620 ook al een minpuntje vermeld...is er dan geen ander moederbord beter geschikt voor dit systeem? Vb in de "Intel game PC (2K)" zie ik dit bordje vermeld? MSI B650 GAMING PLUS WIFI
Ik heb even dit MSI bordje opgezocht op tweakers, megekko en de officiele site maar ik zie nergens vermeld dat er effectief een SSD heatsink onboard zit, alsook bij de vorige mobo's zie ik dit niet staan.. of ik overzie het? Of het zit er natuurlijk niet op ;)

Ik heb ook even de gelinkte heatsink gecontroleerd..gisteren was deze niet verkrijgbaar bij megekko en nu staat deze aan 82.95. Dus toch al iets duurder dan de Scythe?

Ik las ook dat blijkbaar (in het verleden waarschijnlijk?) de drivers van de AMD GPU's niet zo goed waren en daardoor sommige (in het verleden dan?) kozen voor Nvidia..Is dit nog iets dat in de beslissing moet meegenomen zijn of is dit effectief iets uit het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Hackus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:54:
Asus heeft met meer moederborden een RAM speed probleem en moet je zelf finetunen.
Je leest steeds vaker dat je maar 5200MT/s haalt, 2600GHz ipv 6000MT/s.Met G-Skill moet je vaker de ram voltage iets verhogen. en niet op auto zetten, maar manual
Dat specifieke moederbord valt volgensmij wel mee. Er is een keer een foute bios revisie geweest. Met de recentste bios is het prima. Een vriend van mij (ja, n=1) gebruikt dit bord met 2x32GB 6000MHz en dat draait als een zonnetje op expo
Ik heb ook even de gelinkte heatsink gecontroleerd..gisteren was deze niet verkrijgbaar bij megekko en nu staat deze aan 82.95. Dus toch al iets duurder dan de Scythe?
37 euro op amazon https://www.amazon.nl/The...ologie/dp/B09NSTR7JZ?th=1
De prijs van megekko is gewoon bizar slecht. De Peerless Assassin hoort tussen de 30 en 40 euro te kosten.
Ik las ook dat blijkbaar (in het verleden waarschijnlijk?) de drivers van de AMD GPU's niet zo goed waren en daardoor sommige (in het verleden dan?) kozen voor Nvidia..Is dit nog iets dat in de beslissing moet meegenomen zijn of is dit effectief iets uit het verleden
Moeilijk te zeggen. Zijn niet echt goede statistieken voor. Reviewers zeggen er bijna nooit wat over anders dan "mijn review sample werkt goed" (alsof AMD niet triple checkt dat de driver ten tijde van de reviews stabiel is lol)
Ik ben volgensmij binnen mijn vriendengroep de laatste met een Nvidia kaart. Toen ik mijn GPU kocht had amd letterlijk niks competitiefs namelijk. Bij hen loopt alles soepel het meeste van de tijd, maar ze hebben nog wel eens bugs in bepaalde games met textures of rare visuel glitches met verlichting die ik in mijn 7 jaar met mijn Nvidia gpu nog nooit gezien heb.

[ Voor 56% gewijzigd door youridv1 op 09-01-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

er loopt nog recent topic over
Vreemd gedrag na activeren EXPO

net als met DDR4 het geval was laat menigeen het ram stock draaien

[ Voor 52% gewijzigd door Hackus op 09-01-2024 11:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Hackus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:10:
er loopt nog recent topic over
Vreemd gedrag na activeren EXPO

net als met DDR4 het geval was laat menigeen het ram stock draaien
Klopt, maar (net als mijn voorbeeld) n=1 en je kunt mij op basis van dat topic niet vertellen of de memory controller van zijn 7700 niet het probleem is.

Heb je cijfers van het feit dat "menigeen" het RAM stock laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

youridv1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Klopt, maar (net als mijn voorbeeld) n=1 en je kunt mij op basis van dat topic niet vertellen of de memory controller van zijn 7700 niet het probleem is.

Heb je cijfers van het feit dat "menigeen" het RAM stock laat draaien?
Dat blijkt wel uit alle topics de laatste jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Hackus Ik dacht al dat je dat ging zeggen. Het tweakers forum is echt veel te klein om dat soort uitspraken te doen. Bovendien heb je ontzettende last van bias (statistieke bias, niet persoonlijk). Je ziet namelijk niet de topics van de mensen waarbij het wel gewoon werkt. Dus je hebt geen flauw idee wat de verhouding is.

Als het echt zo'n probleem was, dan stonden reddit en het LTT forum, die ontelbare magnitudes groter zijn, er helemaal vol mee.

Als je daar meer over wil weten, zou je moeten proberen contact op te nemen met een system builder wat hun cijfers zijn op dit gebied. Dat weten ze wel

[ Voor 76% gewijzigd door youridv1 op 09-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 14:58
paar opmerkingen, de X-3D CPU kan moeilijk zijn warmte kwijt, gebruik een cooler die 150W tdp + aan kan, is wel een beetje zoeken. maar kijk uit met je kast en de hoogte van de cooler.

En je mem is vrij laag, ik heb de zelfde kit maar dan op CL 30. daar verwacht ik geen problemen mee, behalve als je zo platte cooler gaat nemen. ga je later extra mem plaatsen en gebruik je dan 4 banken dan heb je grootte kans dat je stock speeds (4800 / 5200) moet draaien voor een stabiele systeem. check wel de manual voor de juiste plaatsing van je mem modules.

De GPU van amd gebruiken een stukje meer dan die van Nvidia (de nieuwste generatie van alle bij vergeleken dan)

ook nog een opmerking over MB en je kast, check even dat het echt past sommige MB hebben haakse connectoren. als je kast niet echt graat genoeg is heb je kans dat je je kabels niet kan aansluiten. Dit is dan ook wel iets van de meer premium MB, maar sommige modellen kan je dit ook weer aantreffen.

ik persoonlijk ben gegaan voor een X670 X AX V2 MB van Gigabyte. maar ik twijfel nog over de GPU en vooral omdat er een paar nieuwe komen deze maand.

over de MEM speed, ik denk dat dit een MB en MEM probleem is en niet zo zeer een CPU probleem. waarschijnlijk is de MEM bus gevoeliger bij hogere snelheden en als een mainboard slecht is ontwikkeld krijg je deze problemen. Op dit moment voelt het echt als een loterij dat je mem op een hogere snelheid wil draaien dan stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

youridv1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:19:
@Hackus Ik dacht al dat je dat ging zeggen. Het tweakers forum is echt veel te klein om dat soort uitspraken te doen. Bovendien heb je ontzettende last van bias (statistieke bias, niet persoonlijk). Je ziet namelijk niet de topics van de mensen waarbij het wel gewoon werkt. Dus je hebt geen flauw idee wat de verhouding is.

Als het echt zo'n probleem was, dan stonden reddit en het LTT forum, die ontelbare magnitudes groter zijn, er helemaal vol mee.

Als je daar meer over wil weten, zou je moeten proberen contact op te nemen met een system builder wat hun cijfers zijn op dit gebied. Dat weten ze wel
We hebben het hier over zelfbouwers op GoT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrainDamage
Ik heb enkele aanpassingen gedaan na even rond te zien op het LTT forum, reddit en natuurlijk bovenstaande reacties.

Wat heb ik veranderd:
-ram naar CL30
-mobo dat ik veel zag terug komen op LTT/reddit (vermoedelijk dus minder problemen mee?)
-cpu koeling aangepast

Voor zover ik kan zien qua connectors op het vermelde mobo zie ik niet direct een probleem qua connecties?

Nog suggesties of componenten die afgeraden worden? (vooral ram/mobo vermoed ik dan?)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 404,60€ 404,60
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 91,90€ 91,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 63,32€ 63,32
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCooler Master V850 Gold i Multi€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 113,90€ 113,90
Totaal€ 1.891,52

edit: prijs van de cpu koeling is volgens de tweakers site, deze is goedkoper op de amazon link.

Nogmaals bedankt aan alle reacties!!

En nog een vraagje die misschien over het hoofd gezien word maar ik zie echt niet waar het staat of een mobo al dan niet een heatsink heeft voor de SSD? (of ik die dus al dan niet moet bijbestellen bij de SSD zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenta2
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 22:48
Als ik kijk naar het moederbord dat uitgekozen is (MSI B650 Gaming Plus WiFi) zit er al een heatsink over de eerste m.2 slot. Zie de langere heatsink boven de PCI-e slot. Het 2e m.2 slot heeft geen heatsink, dus voor een eventuele upgrade/uitbreiding zou ik hier wel naar kijken.

Zover ik weet is de warmteafvoer bij gen 4 sloten (zoals het bij dit moederbord betreft) niet zo'n groot probleem als bij de nieuwere gen 5 drives, maar kan het voor intensievere schijfoperaties natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je kan voor de cpu koeler ook de: uitvoering: be quiet! Pure Rock Slim 2
nemen, deze heeft een thermal design van 130W en voor €25,- kan je volgens mij niets beters vinden.

De 7800X3D verbruikt tijdens gamen zo'n 60-70Watt en zijn thermal design is 120Watt, dus dat moet makkelijk gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door TTLCrazy op 09-01-2024 15:21 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 14:26
Voor je vormgeving, dit is de M.2 SSD heatsink voor dit moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXO8nZqELCbgwgpksPcQrrnWPSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s40akSROKNeHYAbxyZ433hp8.png?f=user_large

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Pagina: 1