Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wapper20
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 22:45
Ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld, maar loop tegen issues aan als ik EXPO activeer.

Het gaat om moederbord ASUS TUF Gaming B650-PLUS icm geheugen G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5. (Ik heb in eerste instantie geprobeerd met G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5, maar deze staat op site van asus niet in de lijst met ondersteunde modules, dus om dat uit te sluiten een gekocht die wel op de lijst staat).

Het systeem draait stabiel, totdat ik EXPO in de bios activeer. Zodra ik dat activeer, kom ik met geen mogelijkheid weer terug in de BIOS. Als ik de pc aanzet krijg ik wel het initiele boot scherm, en daarna, na enige tijd ineens het windows login scherm.

Alles wat daartussen gebeurd zie ik niet. Ik heb een dual boot systeem, met windows en ubuntu. Maar ik zie grub niet, en ook niet het opstartscherm van windows.

Tijdens het wachten lijkt er zelfs een reboot oid plaats te vinden. Mijn schermen en usb keyboard verliezen een paar keer stroom / signaal. Als ik aan begin van booten op DEL of F2 druk om naar de bios te gaan, dan blijft het systeem hangen.

Als ik de CMOS reset en EXPO dus weer uit staat, dan werkt alles weer naar behoren. Voor nu laat ik het maar uit staan, maar vind het wel zonde.

Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen? Of heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Beste antwoord (via wapper20 op 02-01-2024 19:36)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Doordat jij EXPO aanzet stel je jou geheugen in op 6000MHz, alleen ondersteund je cpu maximaal 5600 een alles daar boven is overclocken. En ik vermoed dat jou cpu dat niet leuk vind.
Zet EXPO aan een verlaag dan de snelheid naar 5600MHz en kijk dan eens of het dan wel werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 16:02
Bios bijgewerkt naar laatste versie?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Doordat jij EXPO aanzet stel je jou geheugen in op 6000MHz, alleen ondersteund je cpu maximaal 5600 een alles daar boven is overclocken. En ik vermoed dat jou cpu dat niet leuk vind.
Zet EXPO aan een verlaag dan de snelheid naar 5600MHz en kijk dan eens of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
Wylana schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:18:
Bios bijgewerkt naar laatste versie?
Ja, heb bios bijgewerkt naar laatste versie
JappieR schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:45:
Goede tip, ga ik vanavond eens uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 01:03
Probleem is bekend. Waarschijnlijk heeft dit te maken met AM5. Zelf heb ik ook problemen ermee. De boot tijd van je computer is ook een stuk langer. Dit ligt dus niet aan jou. Meerdere mensen klagen er over en zitten te wachten op een oplossing.

Probeer dit anders even:

https://rog-forum.asus.co...nabled/td-p/919610/page/2

[ Voor 23% gewijzigd door thebeast12 op 02-01-2024 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wapper20
Als ik naar de specs van mijn cpu kijk, dan is max memory speed DDR5-5200. Heb expo weer aangezet en expliciet op 5200 gezet. Alles lijkt nu prima te werken.

Had op de een of andere manier verwacht dat de bios die afstemming zelf had kunnen / moeten regelen. Maar blijkbaar toch nog handmatige interventie nodig. Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wapper20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Als ik naar de specs van mijn cpu kijk, dan is max memory speed DDR5-5200. Heb expo weer aangezet en expliciet op 5200 gezet. Alles lijkt nu prima te werken.

Had op de een of andere manier verwacht dat de bios die afstemming zelf had kunnen / moeten regelen. Maar blijkbaar toch nog handmatige interventie nodig. Thnx voor de tip!
Ik lees er denk overheen, maar welke processor heb je precies?

Want voor het idee, ik heb een Ryzen 7 7700X en volgens AMD is voor mijn processor de max geheugensnelheid voor 2 latjes single rank of dual rank DDR5-5200: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-7700x.
Echter draai ik 2 latjes geheugen op 6000 MT/s zonder problemen. AMD heeft ook aangegeven dat voor hun Zen 4 processoren de sweet spot voor RAM op 6000 MT/s ligt, eigenlijk boven hun eigen spec.

Nou heb ik een ASRock moederbord met X670E chipset, maar zou in theorie niet uit moeten maken. Met de verschillende BIOS versies die ik in de tussentijd heb gedraaid heb ik wel verschillende ervaringen mbt de tijd dat de geheugentraining duurde. Ene keer was het redelijk snel met een paar seconden, andere keer zat ik ruim 2 minuten te wachten tot ik überhaupt beeld had en de diagnose ledjes voorbij DRAM gingen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
wapper20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Ik heb zelf geen AM5 systeem en ik dacht dat het 5600MT/s, heb ik ook weer iets geleerd.
Maar je kunt natuurlijk wel proberen of geleidelijk met stapjes omhoog te gaan, bv 100MTs per week. Dan zijn je game sessie gewoon je test momenten. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:14

Thomg

Aww yiss

JappieR schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik heb zelf geen AM5 systeem en ik dacht dat het 5600MT/s, heb ik ook weer iets geleerd.
Maar je kunt natuurlijk wel proberen of geleidelijk met stapjes omhoog te gaan, bv 100MTs per week. Dan zijn je game sessie gewoon je test momenten. 🙂
5600 is voor Zen 4 mobile, denk dat daar de verwarring vandaan komt.

6000MT/s zou trouwens voor alle AM5 processoren moeten werken tenzij je exotische configuraties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
Ik heb een Ryzen 7 7700. Zal de komende tijd eens stapsgewijs ophogen en kijken waar de grens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14
Dit is voor elke IMC anders. Welk voltage stelt hij automatisch in voor de SoC voltage en DRAM voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:03

BiLo

PSN: toiletcleaner

Het hele idee van EXPO is dat al die instellingen automatisch gaan..

Ik denk dat je in dit geval niet zelf moet experimenteren, maar dat je moet wachten tot je moederbord fabrikant eens opschiet met de BIOS updates.

Laatste update is van 16/10/2023 :?

https://www.asus.com/moth...Name=TUF-GAMING-B650-PLUS

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt ook in bios advanced mode zelf aantal MT/s/Mhz aanzetten

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 04-01-2024 13:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daarvoor koop je geen 6000MT/s ram. Kom deze antwoorden steeds vaker tegen wat gewoon lege antwoorden zijn. elk DDR5 ram draait sowieso op 4800MT/s (SPD)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
BiLo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:39:
Het hele idee van EXPO is dat al die instellingen automatisch gaan..

Ik denk dat je in dit geval niet zelf moet experimenteren, maar dat je moet wachten tot je moederbord fabrikant eens opschiet met de BIOS updates.

Laatste update is van 16/10/2023 :?

https://www.asus.com/moth...Name=TUF-GAMING-B650-PLUS
Dit is toch enthousiasten website? DRAM/SOC voltage aanpassen is toch geen rocket science?
SoC gewoon onder 1.3V houden, en DRAM onder 1.4V. IMC's van Ryzen zijn nu eenmaal wat gevoeliger. Ik moet zelf ook bij mijn DOCP profiel de SoC (1.1V) voltage en DRAM voltage (1.36V) opkrikken om het stabiel te krijgen.

Het alternatief is JDEC specs draaien op je dure kit. Dat is zonde toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Majestici schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Dit is toch enthousiasten website? DRAM/SOC voltage aanpassen is toch geen rocket science?
SoC gewoon onder 1.3V houden, en DRAM onder 1.4V. IMC's van Ryzen zijn nu eenmaal wat gevoeliger. Ik moet zelf ook bij mijn DOCP profiel de SoC (1.1V) voltage en DRAM voltage (1.36V) opkrikken om het stabiel te krijgen.

Het alternatief is JDEC specs draaien op je dure kit. Dat is zonde toch..
Vooral G-skill is gevoelig voor Dram voltage. vaak moet je die net iets hoger instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Hackus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Vooral G-skill is gevoelig voor Dram voltage. vaak moet je die net iets hoger instellen
Laat ik nu net een G-skill kitje hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
Hackus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Daarvoor koop je geen 6000MT/s ram. Kom deze antwoorden steeds vaker tegen wat gewoon lege antwoorden zijn. elk DDR5 ram draait sowieso op 4800MT/s (SPD)
Ik mis jou punt geloof ik.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Je kunt wel lekker 6000MT/s geheugen kopen maar als je cpu niet sneller wilt dan de gegarandeerde snelheid die AMD zelf geeft voor die cpu, dan gaat het niet in een keer automagisch toch wel werken. Dat het heel vaak wel werkt is wel waar, maar EXPO is geen garantie dat het altijd werkt.
EXPO is niet veel meer dan een handig stukje gereedschap om de klant te helpen. Ik bedoel, ga eens kijken in de bios en probeer daar maar eens wijs te worden van alle geheugen instellingen die je kunt maken, daar gaat geen leek aan beginnen.

En nadat de TS de snelheid op 5200MT/s zet en het wel werkt bevestigd dat dan toch ook?

[ Voor 8% gewijzigd door JappieR op 04-01-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
JappieR schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:32:
[...]

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Je kunt wel lekker 6000MT/s geheugen kopen maar als je cpu niet sneller wilt dan de gegarandeerde snelheid die AMD zelf geeft voor die cpu, dan gaat het niet in een keer automagisch toch wel werken. Dat het heel vaak wel werkt is wel waar, maar EXPO is geen garantie dat het altijd werkt.
EXPO is niet veel meer dan een handig stukje gereedschap om de klant te helpen. Ik bedoel, ga eens kijken in de bios en probeer daar maar eens wijs te worden van alle geheugen instellingen die je kunt maken, daar gaat geen leek aan beginnen.

En nadat de TS de snelheid op 5200MT/s zet en het wel werkt bevestigd dat dan toch ook?
Vanuit AMD ja, vanuit de geheugenfabrikant, nee.

Want dan moet je natuurlijk als fabrikant wel spul leveren die je spec kan garanderen. Als ik het geheugen voltage hoger moet zetten dan de rated spec om het stabiel te krijgen, dan hebben ze suboptimaal geheugen geplaatst. Als ik het SoC voltage omhoog moet voeren, daar kan die geheugenfabrikant niets aan doen natuurlijk, dan is het de AMD IMC van mijn specifieke chip. Maar >1.35V DRAM voltage zou niet nodig moeten zijn.

Als de OP nog überhaupt naar zijn topic kijkt, zou ik gewoon eens BIOS resetten, dan zijn EXPO aanzetten en dan handmatig even het geheugen (DRAM) voltage wat hoger zetten. 1.4V ofzo. Natuurlijk wel naar beneden schroeven uiteindelijk, want dat hakt natuurlijk wel in de levensduur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JappieR schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Volgens mij mis je wel meer. als je niets weet van geheugen tunen, kun je beter niets zeggen.
Het werkt niet sporadisch maar het werkt altijd, je moet het zelf wel instellen.
6000MT/s is niet raar op AMD, dat is best gebruikelijk. Het is ook geen overclock van je ram, want je koopt 6000MT/s. Hoger proberen te clocken dan 6000MT/s is overclock, alsnog kun je de 6000MT/s vaak ook nog tunen op betere timings
Modbreak:Doe eens een beetje rustig aan. Helemaal als je omgelijk hebt. Niemand zegt dat 6000MT/s een OC van de RAM is, maar dat is het wel degelijk van de geheugencontroller - en dus heb je ook geen garanties dat het werkt. Post vriendelijk, on-topic en behulpzaam of post niet.

Zo heb ik pas uitvoering: Corsair Dominator Titanium RGB CMP64GX5M2B6000Z30 op 6200MT/s laten draaien 32-38-38-80 (Adobe systeem)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 05-01-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
Majestici schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Vanuit AMD ja, vanuit de geheugenfabrikant, nee.

Want dan moet je natuurlijk als fabrikant wel spul leveren die je spec kan garanderen. Als ik het geheugen voltage hoger moet zetten dan de rated spec om het stabiel te krijgen, dan hebben ze suboptimaal geheugen geplaatst. Als ik het SoC voltage omhoog moet voeren, daar kan die geheugenfabrikant niets aan doen natuurlijk, dan is het de AMD IMC van mijn specifieke chip. Maar >1.35V DRAM voltage zou niet nodig moeten zijn.

Als de OP nog überhaupt naar zijn topic kijkt, zou ik gewoon eens BIOS resetten, dan zijn EXPO aanzetten en dan handmatig even het geheugen voltage wat hoger zetten. 1.4V ofzo. Natuurlijk wel naar beneden schroeven uiteindelijk, want dat hakt natuurlijk wel in de levensduur..
Dank je wel voor je uitleg, dit soort reacties voegen tenminste iets toe. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Hackus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Volgens mij mis je wel meer. als je niets weet van geheugen tunen, kun je beter niets zeggen.
Het werkt niet sporadisch maar het werkt altijd, je moet het zelf wel instellen.
6000MT/s is niet raar op AMD, dat is best gebruikelijk. Het is ook geen overclock van je ram, want je koopt 6000MT/s. Hoger proberen te clocken dan 6000MT/s is overclock, alsnog kun je de 6000MT/s vaak ook nog tunen op betere timings

Zo heb ik pas uitvoering: Corsair Dominator Titanium RGB CMP64GX5M2B6000Z30 op 6200MT/s laten draaien 32-38-38-80 (Adobe systeem)
Ik vind het prima als je me quote, maar zeg dan niet dat ik "leeg" antwoord geeft terwijl jou berichtje ook niks toevoegd.
Zoals Majistici het doet heeft nut want nu kun er iets van leren.

En zoals je nu reageerd zou ik je haast gaan rapporteren.
Modbreak:Niet op de man spelen. Inderdaad rapporteren als iemand over de schreef gaat, niet off-topic in een post melden als dit.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 05-01-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JappieR schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ik vind het prima als je me quote, maar zeg dan niet dat ik "leeg" antwoord geeft terwijl jou berichtje ook niks toevoegd.
Zoals Majistici het doet heeft nut want nu kun er iets van leren.

En zoals je nu reageerd zou ik je haast gaan rapporteren.
Er is gewoon een centraal topic voor overclock/tunen van geheugen.
[DDR/DDR2/DDR3/DDR4/DDR5] Informatie & Overklok Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
Thnx voor alle aanvullende input.

Ik ga nog wel verder tweaken om te kijken of ik uiteindelijk wel naar de 6000MT/s kom, maar het is fijn om te weten dat ik nu in ieder geval een stabiele fallback heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Alle problemen die TS heeft heb ik herkend mijn mijn AM5 build. Deze problemen verdwenen als sneeuw voor de zon met een BIOS update. Nu is het systeem volledig stabiel.

Wat heb ik:
AMD Ryzen 7800X3D
32 GB 5600mtps Corsair Vengeance RGB @ 1,25 volt (EXPO II, wel op VQL)
ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
ASUS TUF Gaming RTX4080
2 TB Samsung 980 pro

Eens in de 10 a 20 keer opstarten doet mijn systeem wel aan memory training welke 20 seconden duurt. Voor verder geen blauwe schermen of ander ongein. Systeem werkt 100% stabiel.

Nu even naar TS. Schakel EXPO II wél in, maar met de memory klok van 4800mtps. Ga dan telkens een klein stapje omhoog. Misschien redt je de 5200mtps wel en de prestaties zullen er amper onder lijden. Een ander geducht item is onboard video. Deze kan veel verpesten en zorgt ervoor dat het systeem snel in de war kan raken.

Om je te helpen heb ik een klein textbestandje met BIOS instellingen en wat tweaks zodat jouw systeem echt zijn volledige kracht kan tonen. Na een BIOS update pas ik de inhoud van dit bestandje weer toe en is het systeem weer stabiel.

PS: Zou je geen klachten hebben en als alles naar behoren werkt, voer dan geen BIOS updates meer uit zodat je geen verder risico meer loopt.

Inhoud van het textbestandje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
=Post duration naar 0 sec
=EXPO II -> ON
=DRAM Timing Control-Memory Context Restore -> Enabled (auto)
=iGPU -> disabled
=Virtualisatie off

In Windows

=VBS kernisolatie -> disabled
=Energiebeheer -> hoge prestaties
=Muiscursur precisie -> uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier zie je ook een 7700X met 6000MT/s ram op 3000MHz. Het kan dus wel !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kvv4dK7N6E7ssThrJ-AZxWlGpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dV2uP8HbYKZaVDG9VoZqm1me.png?f=fotoalbum_large

Bron

Voor meer ervaringen in het eerdergenoemde OC topic

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 06-01-2024 14:10 . Reden: bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er is ondertussen een bios-update uit die het kan verhelpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynameisrampage
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 18:58
Hackus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:46:
Er is ondertussen een bios-update uit die het kan verhelpen
Even als zijvraag, ik heb toevallig ook net een 7700X gekocht, maar nog geen moederbord en RAM. Zat wel naar 2e hands RAM kitjes te kijken om wat te besparen. AM5 Moederborden vind je weinig 2e hands. Nog aanraders als ik ook op 6000MT/S wil komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mynameisrampage schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Even als zijvraag, ik heb toevallig ook net een 7700X gekocht, maar nog geen moederbord en RAM. Zat wel naar 2e hands RAM kitjes te kijken om wat te besparen. AM5 Moederborden vind je weinig 2e hands. Nog aanraders als ik ook op 6000MT/S wil komen?
2e hands RAM-kitjes?! Ben er voorzichtig mee. De vraag is 'waarom' iemand geheugen afdoet. Daar zal vast een reden voor zijn. Die 6000mtps zijn niet zo heilig. Je kunt beter strakkere timings hebben dan pure snelheid. Een CAS van 36 is minimaal. Liever minder.
Verder opletten of het RAM ook echt EXPO is of XMP. Ook kijken of deze in de VQL staat.

RAM is danig goedkoop dat 'ik' mezelf zou oriënteren op nieuw geheugen. Speel liever op safe.

*jimh307 zou de gok niet wagen om 2e hands te gaan omdat AM5 nog zo relatief nieuw is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mynameisrampage schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Geen Corsair geheugen nemen iig (te veel problemen er over gelezen hier) en de rest is beetje silicon lottery met de IMC. Mijne doet het prima met een G.Skill Ripjaws XMP setje, maar dat is geen garantie dat iedereen hetzelfde resultaat zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Geen Corsair geheugen nemen iig (te veel problemen er over gelezen hier) en de rest is beetje silicon lottery met de IMC. Mijne doet het prima met een G.Skill Ripjaws XMP setje, maar dat is geen garantie dat iedereen hetzelfde resultaat zal krijgen.
Nochtans kan ik zeggen dat mijn 5600mtps Corsair latjes volledig 100% stabiel draaien met EXPO II vol open. Hier op een 7800X3D.

Met je IMC moet je inderdaad enig geluk hebben, maar 5200-5600mtps zou geen probleem moeten zijn. Flash het BIOS meteen, en mocht het dan stabiel zijn, dan ben je binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Nochtans kan ik zeggen dat mijn 5600mtps Corsair latjes volledig 100% stabiel draaien met EXPO II vol open. Hier op een 7800X3D.
Grootste probleem bij Corsair is dat je niet precies weet wie wanneer de chips heeft gefabriceerd, dat verandert continue. Vandaar dat het wat hit & miss is met dit merk.

Andere merken wisselen wellicht ook, maar zijn niet zo berucht als Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hero of Time schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Grootste probleem bij Corsair is dat je niet precies weet wie wanneer de chips heeft gefabriceerd, dat verandert continue. Vandaar dat het wat hit & miss is met dit merk.

Andere merken wisselen wellicht ook, maar zijn niet zo berucht als Corsair.
Bij DDR 5 de Vengeance serie.

@Mynameisrampage ik koop nooit gebruikte ram. Als he het doet vraag dan tenminste de aankoopfactuur voor garantieoverdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynameisrampage
Bedoel je dan juist dat de Vengeance serie NIET goed is? @Hackus

[ Voor 68% gewijzigd door Mynameisrampage op 09-01-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynameisrampage
Op een gegeven moment weet je het ook niet meer, zie lijstje hieronder. Welke zou ik hieruit nou kiezen? RGB vind ik wel leuk overigens maar geen must.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3036D16GX2-FX5€ 117,43€ 117,43
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 123,50€ 123,50
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,02€ 114,02
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-5600J2834F16GX2-TZ5N€ 130,86€ 130,86
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 127,70€ 127,70
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-5600J2834F16GX2-TZ5NR€ 132,95€ 132,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 131,50€ 131,50
Totaal€ 877,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafel007
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
wapper20 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:19:
Ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld, maar loop tegen issues aan als ik EXPO activeer.

Het gaat om moederbord ASUS TUF Gaming B650-PLUS icm geheugen G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5. (Ik heb in eerste instantie geprobeerd met G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5, maar deze staat op site van asus niet in de lijst met ondersteunde modules, dus om dat uit te sluiten een gekocht die wel op de lijst staat).

Het systeem draait stabiel, totdat ik EXPO in de bios activeer. Zodra ik dat activeer, kom ik met geen mogelijkheid weer terug in de BIOS. Als ik de pc aanzet krijg ik wel het initiele boot scherm, en daarna, na enige tijd ineens het windows login scherm.

Alles wat daartussen gebeurd zie ik niet. Ik heb een dual boot systeem, met windows en ubuntu. Maar ik zie grub niet, en ook niet het opstartscherm van windows.

Tijdens het wachten lijkt er zelfs een reboot oid plaats te vinden. Mijn schermen en usb keyboard verliezen een paar keer stroom / signaal. Als ik aan begin van booten op DEL of F2 druk om naar de bios te gaan, dan blijft het systeem hangen.

Als ik de CMOS reset en EXPO dus weer uit staat, dan werkt alles weer naar behoren. Voor nu laat ik het maar uit staan, maar vind het wel zonde.

Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen? Of heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
ik heb hetzelfde probleem......
ook geprobeerd om simpelweg van default naar expo te gaan, en daarna exact hetzelfde zoals jij beschreven hebt, ook cmos reset moeten uitvoeren...

Asus Tuf Gaming B650 Plus moederbord
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
amd ryzen 7800x3d
Bios versie:(1807 )

[ Voor 1% gewijzigd door tafel007 op 11-01-2024 19:07 . Reden: bios versie plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tafel007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:37:
[...]

ik heb hetzelfde probleem......
ook geprobeerd om simpelweg van default naar expo te gaan, en daarna exact hetzelfde zoals jij beschreven hebt, ook cmos reset moeten uitvoeren...

Asus Tuf Gaming B650 Plus moederbord
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
amd ryzen 7800x3d
Bios versie:(1807 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHXpPPUYUNdB-HmqUas2PhMBJHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QY9Nb2A80ktWQFhsKDsW4lPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafel007
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Bedankt voor de info.
heb die bios update zonet gedaan.
toen klaar was en reset deed zat ik vast op een zwart scherm, afgesloten en heropgestart.
kunnen booten en in windows geraakt.
heropgestart, naar bios en expo profiel ingesteld.

heb nu reeds een paar benchmarks gedaan via userbenchmark en heropgestart.
Maar helaas, ik kan opnieuw niet meer in de bios geraken.
het oranje lampje van dram blijft een goeie 50tal seconden branden.
daarna CPU->vga->boot.

hier nog enkele bijlagen voor het geval jullie iets zien wat ik over het hoofd zie...
Foto: te wijzigen expo instelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F00uKz7cWWYBzR43gmxC5d5wZHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nowoBu9HxjwkwEhEU6xd7WL6.jpg?f=fotoalbum_large

Video: geen bios mogenlijk na het veranderen van bovenstaande instelling.

[ Voor 48% gewijzigd door tafel007 op 12-01-2024 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Naar advanced mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@tafel007 " het oranje lampje van dram blijft een goeie 50tal seconden branden."
Is dat niet RAM-training?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1