Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanny vd Zant
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01-2024
Mijn zoon komt net uit het buitenland terug naar Nederland en heeft zich hier weer ingeschreven. Nu gaat hij tijdelijk aan het werk in Spanje, zij willen hem dan inhuren als ZZP. Weet iemand hoe je dit doet met bv. een zorgverzekering, kan hij deze gewoon in Nederland afsluiten of moet hij dat het buitenland doen? Ik google me me suf maar wordt maar niet duidelijk voor mij;-)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr. Hanny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op Tweakers! Ik heb je vraag afgesplitst van 1 buitenlandse opdrachtgever als ZZP'er. Topic hijacking is niet de bedoeling. Als je een andere titel wil, moet je even een TR indienen of mij 'n DM sturen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hanny vd Zant schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:32:
Mijn zoon komt net uit het buitenland terug naar Nederland en heeft zich hier weer ingeschreven. Nu gaat hij tijdelijk aan het werk in Spanje, zij willen hem dan inhuren als ZZP. Weet iemand hoe je dit doet met bv. een zorgverzekering, kan hij deze gewoon in Nederland afsluiten of moet hij dat het buitenland doen? Ik google me me suf maar wordt maar niet duidelijk voor mij;-)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr. Hanny
ALS hij zich inschrijft in Nederland kan en moet hij in Nederland een zorgverzekering afsluiten, maar hoe lang gaat hij dan naar Spanje? Moet hij zich niet in Spanje inschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
In Nederland registeren bij de KVK. Factuur sturen naar Spanje. Verzekeren in Nederland zoals je wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door MijnAccount op 08-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39
Je verzekert je waar je woont, en ik begrijp dat hij in Spanje gaat wonen? Is ook wat gunstiger qua verzekeringskosten.

In Spanje heb je de collectieve zorg die gratis is, maar deze is niet (direct) toegankelijk voor buitenlanders die in Spanje komen wonen (en werken). Je moet je dus eerst prive verzekeren. Reken op 50-60 euro per maand aan premie, die overigens aftrekbaar is voor de belasting. Na een tijd werken en sociale premies te hebben betaald, kun je je registreren voor de sociale verzekering.

Houd er rekening mee dat werken in Spanje als ZZP'er (autonomo) wat voeten in de aarde heeft qua administratie: eerst moet je een NIE nummer hebben (soort BSN) en je registreren bij de belasingdienst en sociale dienst. Het beste kun je hiervoor een lokale partij inschakelen die dit voor je regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 11:29
Hoe lang is tijdelijk, want daar hangt veel aan vast mbt de keuze wat het meest praktisch (of verplicht) is.

[ Voor 7% gewijzigd door Bender op 08-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Bender schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:51:
Hoe lang is tijdelijk, want daar hangt veel aan vast mbt de keuze wat het meest praktisch (of verplicht) is.
Dit. Als je 1 dag meer dan de helft van het jaar in het buitenland woont, kun je je bedrijf niet bij de KvK ingeschreven laten staan. Dan moet je inschrijven in Spanje. Je werkt dan feitelijk in Spanje en je moet ook daar weer inschrijven bij de Spaanse KvK en Belastingdienst.

Als je als autonomo werkt in Spanje, ga je ook betalen voor de sociale zekerheden. Je wordt dan ingeschreven voor de Seguridad Social. Zeg maar de staats zorgverzekering van Spanje. De kwaliteit schijnt er prima te zijn, maar de wachttijden erg lang. Dus kun je dan bijverzekeren via een privéverzekering.

Langer dan 3 maanden in het buitenland betekent ook uitschrijven bij de GBA en afstand doen van de sociale zekerheden en zorgverzekering.
Pagina: 1