Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jane96
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05-2022
Hi Tweakers,

Ik heb recent een aanbod gekregen van een potentieel nieuwe werkgever. Deze werkgever zit in Amerika, maar ik zal gewoon vanuit NL werken.

Contracten e.d. zijn nog niet rond, maar ik zal waarschijnlijk als ZZP'er aan de slag moeten gaan. Het bedrijf zal mij dan inhuren. Nu ben ik zelf op dit moment geen ZZP'er en ben ik ook niet van plan om meerdere opdrachtgevers te hebben. Het lijkt verdomd erg op een verkapt dienstverband, wat het nogal complex maakt en ook niet helemaal legaal.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer.

Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Waardoor denk je dat het op verkapt dienstverband lijkt?

Heeft de werkgever een kantoor in Nederland? Zo nee, dan kun je of 1) een eigen bedrijf oprichten (via een bv schijnt het makkelijker te kunnen om langere tijd voor dezelfde opdrachtgever te werken, maar zelf geen ervaring mee), of 2) via een Nederlandse payroller werken.

Wat optie 1 betreft: er zijn genoeg mensen die een paar jaar als zelfstandige of consultant bij dezelfde klant zitten. Prima te verdedigen als je een goed uurtarief krijgt - gezien het een Amerikaans bedrijf is, verwacht ik een goed uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jane96
Bedankt voor je reactie.

Ik zal verder onderzoek doen naar zowel de bv als payroll optie. Qua uurtarief komt dat inderdaad wel goed.

Mochten er verdere tips zijn dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Op zich is 1 opdrachtgever niet direct een probleem, maar het gaat om het gehele plaatje. Als je min of meer als werknemer aan de slag gaat, dan is er mogelijk wel sprake van een verkapt dienstverband. Maar gezien het feit dat jij in Nederland zelfstandig aan de slag gaat zal bijv. de gezagsverhouding naar ik aanneem al een stuk minder zijn dan bij een traditionele werkgever/werknemer relatie. Je kan het er ook gewoon op wagen, kans dat de belastingdienst over dit aspect van je onderneming gaat vallen is heel minimaal en met een buitenlandse opdrachtgever is het voor hun ook heel lastig om uberhaupt actie te ondernemen.

Maar als je gewoon echt geen ondernemer wilt zijn dan is een payroll constructie de aangewezen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Ik werk ook via een payroller voor een Israelisch bedrijf. Moet zeggen dat ik dat een stuk fijner vind dan te moeten zzp'en voor ze. Bij one gsbruiken ze Papaya en voor de NL mensen het bijbehorende Nederlandse Parakar en ik heb daar goede ervaringen mee.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jane96
Bedankt allebei voor jullie reactie.

Ik ben ondertussen de payroll constructie aan het uitzoeken. Hebben jullie een idee wat de kosten ongeveer zijn? Dat komt op de website niet helemaal naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Bij het aanvragen voor een aansprakelijkheidsverzekering kreeg ik te horen dat de hele wereld gedekt werd, behalve Amerika.

Wat is de reden dat je daar als ZZP aan de slag _moet_ gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Jane96 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:18:
Bedankt allebei voor jullie reactie.

Ik ben ondertussen de payroll constructie aan het uitzoeken. Hebben jullie een idee wat de kosten ongeveer zijn? Dat komt op de website niet helemaal naar voren.
Kosten zijn vaak iets van 2k aan opstartkosten en dan tussen de 5-12% extra op basis van je brutoloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Als jurist die geen orakel is kan je best dit zo doen hoor. Onder welk recht ga je de overeenkomst aan trouwens?

Als starter heb je nog geen meerdere opdrachtgevers vaak en dat is niet direct een probleem naar mijn ervaring.

Je kan prima vanuit NL werken en ze factureren daar. Maar wat ga je afspreken? Er zijn factoren die je wel even moet meenemen. Het is best een lijst maar ik zeg wel laat je niet teveel afschrikken.

Ik wil hier best helpen en je omschrijven wat je kan doen, iedereen mag meelezen. Heb t zelf vaker gedaan ook.
Pagina: 1