Zonnepanelen softwarematig in- of uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry440
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb een flexibel energiecontract en ik wil mijn zonnepanelen uit kunnen schakelen wanneer de stroomprijs negatief is. Ik denk aan een installatieautomaat die softwarematig kan worden bediend.

Heeft iemand hier al ervaring mee of goede tips?

Ik heb een Synology NAS met USB of Ethernet waarmee ik een dergelijke automaat zou kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Je zou een relais (230V) kunnen plaatsen tussen je omvormer en die vervolgens weer met een relais op USB.

Dat 'grote' relais moet een 230V DIN-rail relais zijn. Als je zoekt op Google naar "usb relais 230V" kom je wel wat dingen tegen die je met USB kan schakelen met een stukje Python code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry440
Hallo Snow_King, bedankt voor de reactie, ik ga eens rondkijken.

Hoe bedoel je 'tussen je omvormer en die vervolgens weer met een relais op USB'? Ik gebruik micro-omvormers die direct op het net zijn aangesloten met een aardlek er tussen, dus geen kast o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05

Bravo

Second Best

Hou er wel rekening mee dat omvormers het niet leuk vinden om via de AC zijde gedwongen te worden om af te schakelen. Dat is gedimensioneerd voor een enkele keer, niet voor regelmatig gebruik.

Welke omvormer heb je? Zou je die niet zelf kunnen beinvloeden?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Er bestaan installatieautomaten die op wifi/zigbee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:28
Is het niet zo dat salderen pas later gebeurd? Betaal je direct als je teruglevert bij een negatieve prijs? Dacht altijd dat salderen per jaar ging namelijk, maar wellicht dat dat bij een flexibel contract anders is.

Het klinkt mij niet echt lekker voor je omvormer om dit keihard met bijvoorbeeld een relais te doen. Normaal schakelt een omvormer "rustig" in in de ochtend en af in de avond omdat de zonkracht dan heel laag is. Door zomaar de stroom eraf te trekken verstoor je het apparaat en ook bijvoorbeeld mogelijke koeling (als dat van toepassing is bij jouw omvormer).

Meer logisch zou zijn om in zo'n geval de stroom een thuisbatterij in te duwen.

Ik verwacht dat de kosten voor schade door uitschakelen of een thuisbatterij hoger zijn dan een paar euro betalen aan de energiemaatschappij. Om hoeveel geld praten we op jaarbasis wat je zou moeten betalen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Ik zou AC schakelen niet aanbevelen.

Keteklets heeft het hier recent ook over gehad.
YouTube: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs

Onderzoek eerst welke opties je hebt voor bediening. De meeste omvormers hebben wel een RS-485 interface of DRM waarmee je het vermogen kan regelen. Of zelfs een api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry440
Iedereen bedankt voor de reacties! Helemaal eens dat het niet snel loont om de panelen uit te schakelen, daarbij dank voor de waarschuwing om het systeem niet 'hard' uit te schakelen.

Het gaat er mij om dat ik zelf controle kan hebben, het gaat mij niet zozeer om de discussie of het loont om de panelen uit te schakelen. Vooral wanneer straks het salderen afgelopen is, dan wordt het nog belangrijker om zelf controle te hebben.

Een thuisbatterij is nog veel te duur! Hopen dat die straks goedkoper worden of met subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:28
harry440 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:22:
Iedereen bedankt voor de reacties! Helemaal eens dat het niet snel loont om de panelen uit te schakelen, daarbij dank voor de waarschuwing om het systeem niet 'hard' uit te schakelen.

Het gaat er mij om dat ik zelf controle kan hebben, het gaat mij niet zozeer om de discussie of het loont om de panelen uit te schakelen. Vooral wanneer straks het salderen afgelopen is, dan wordt het nog belangrijker om zelf controle te hebben.

Een thuisbatterij is nog veel te duur! Hopen dat die straks goedkoper worden of met subsidie.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kan afwachten op wat er eventueel gaat komen. Het is nog allerminst zeker dat salderen zal worden stopgezet, dit moet eerst nog maar eens door de 1e kamer komen en met de recente verkiezingen in het achterhoofd kan het nog wel eens anders uitpakken dan verwacht. En als het dan toch doorgaat dan is het afwachten hoe de uitvoering zal verlopen en wat er financieel veranderd. Ik ga niet gek opkijken dat er een mega rechtszaak komt als het doorgaat, het feit dat mensen met een ouderwetse meter dan namelijk anders behandeld zullen worden kan nog wel eens een ding worden.

De verwachting is dat de thuisbatterij de komende jaren goedkoper en beter zal worden, ik zou daar vooral even op wachten. Ik verwacht namelijk dat dit voor een hoop mensen de problemen vanzelf oplost.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Soms kun je via modbus gewoon de output regelen
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

Maar ik lees nog nergens welke omvormer(s) je precies hebt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry440
6 Micro omvormers Enphase
nog eens 6 micro omvormers, type en merk weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
com2,1ghz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:09:
Er bestaan installatieautomaten die op wifi/zigbee werken.
Nee, die bestaan niet. Of nouwja, ik heb ze nog nooit gezien.

Wel worden din-rail gemonteerde wifi/zigbee/whatever relais soms aangeduid als "smart automaat" maar het zijn absoluut geen automaten zoals we dat kennen als beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Septillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Wel worden din-rail gemonteerde wifi/zigbee/whatever relais soms aangeduid als "smart automaat" maar het zijn absoluut geen automaten zoals we dat kennen als beveiliging.
Je hebt gelijk. Het zijn geen automaten maar schakelaars. Die bedoelde ik. Dat moet dan achter een automaat/zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Septillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Die bestaan wel. Of je wil hebben is iets anders. En automaten hebben een beperkt aantal operating cycles! (slechts duizenden)
Ik zou een smart relais èn een normally-closed contactor met handbediening van finder of schneider aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLJNXB0hXlLSp_L9d2cccF64aYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P62OZStYvmSz1MPBdV69MYaz.png?f=user_large

Aan de andere kant, Enphase komt binnenkort met HEMS.
https://enphase.com/nl-nl/homeowners/connected-appliances

En, volgens mij was er iemand in Het grote Enphase topic die wel lokaal de productie kon bedienen.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 08-01-2024 16:48 ]

Pagina: 1