Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Dell heeft, voorafgaand aan de start van de CES 2024, een drietal nieuwe XPS modellen aangekondigd: een 13-inch, 14-inch en 16-inch model. Deze nieuwe laptops nemen het design en ontwerp over van de XPS 13 Plus welke, bij de lancering van deze drie nieuwe modellen, komt te vervallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5OUODI6VrOVs8IcuXK3NMzn6wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3QOSRhaZLMZrtIV6yyNAyx15.png?f=user_large

Wat is nieuw?

• Nieuwe schermformaten (13-inch, 14-inch en 16-inch)
  • Ontwerp met aluminium en Gorilla Glass 3
  • Vernieuwde kleuren ('graphite' en 'platinum')
  • Touch functie row (F-toetsen)
  • Glazen, verzonken, touchpad met haptic feedback
  • Vernieuwd toetsenbord en aangepaste positie (numpad aan rechterzijde is vervallen)

Opties

Iedere nieuwe XPS kan uitgerust worden met een OLED scherm en is beschikbaar in verschillende resoluties, kleurbereik en verversingssnelheid. Ook zijn de modellen uitgerust met een viertal speakers (MaxxAudio Pro door het merk Waves) en een 1080p webcam.

Daarnaast zijn de laptops uitgerust met de 14e generatie Intel chips welke NPU's bevatten om hiermee functies, welke kunstmatige intelligentie behoeven, te versnellen. De nieuwe Windows CoPilot toets is ook te vinden op het toetsenbord.

Daarnaast laden alle XPS laptops, met de correcte lader, tot 80% op in 60 minuten.

Specificaties

Gezien er tientallen verschillende configuratie mogelijkheden zijn per model, is hieronder een overzicht te vinden van alles specificaties:

XPS 13 - Fact Sheet
XPS 13 - Spec Sheet

XPS 14 - Fact Sheet
XPS 14 - Spec Sheet

XPS 16 - Fact Sheet
XPS 16 - Spec Sheet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTdQce6QvE4CLFx1XYLGMifEFOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0J6xJBR795LQMkSjpEuAHRkL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door robcoenen op 07-01-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-04 18:12
Bedankt voor deze post, wat ik mij afvraag of deze modellen de componenten vervangbaar/upgradebaar zijn.

In mijn huidige XPS 9570 heb ik RAM, SSD, netwerkkaart vervangen. Zelf de batterij heb ik vervangen nadat die versleten was.

Zou een plus zijn als dit ook bij (sommige) modellen van deze generatie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
klokslag schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:19:
Bedankt voor deze post, wat ik mij afvraag of deze modellen de componenten vervangbaar/upgradebaar zijn.

In mijn huidige XPS 9570 heb ik RAM, SSD, netwerkkaart vervangen. Zelf de batterij heb ik vervangen nadat die versleten was.

Zou een plus zijn als dit ook bij (sommige) modellen van deze generatie kan.
Links de 2023 17-inch, rechts de 2024 16-inch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_ZVclJ0uEdIBfvrMxIObQf-9Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfQSUdhFD9xWtIglhpAdafWg.png?f=fotoalbum_large

Het RAM geheugen zit nu vast gesoldeerd. Er is nog maar één SSD slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ben heel benieuwd wanneer ze besteld kunnen worden in nl.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Ik heb expres gewacht tot het nieuwe jaar met het bestellen van een nieuwe zakelijke laptop, omdat de nieuwe XPS (en Latitude in dezelfde body) zouden uitkomen. Maar het ontbreken van fysieke F-toetsen is eigenlijk meteen een dealbreaker. Een onzichtbare trackpad is vast aan te wennen, en die Copilot toets zal op termijn ook wel anders te mappen zijn, maar fysieke F-toetsen zijn een must voor softwareontwikkeling.

Mogelijk komt er met de release nog een config met ander toetsenbord, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Beempje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:58:
Ik heb expres gewacht tot het nieuwe jaar met het bestellen van een nieuwe zakelijke laptop, omdat de nieuwe XPS (en Latitude in dezelfde body) zouden uitkomen. Maar het ontbreken van fysieke F-toetsen is eigenlijk meteen een dealbreaker. Een onzichtbare trackpad is vast aan te wennen, en die Copilot toets zal op termijn ook wel anders te mappen zijn, maar fysieke F-toetsen zijn een must voor softwareontwikkeling.

Mogelijk komt er met de release nog een config met ander toetsenbord, wie weet.
Software ontwikkeling doe je toch altijd op externe schermen met een extern mechanisch toetsenbord? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Tylen schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Software ontwikkeling doe je toch altijd op externe schermen met een extern mechanisch toetsenbord? :P
True, meestal wel! Maar ook regelmatig aan de eettafel, in de tuin, op vakantie, in een vergaderkamer, etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

Komen er met deze nieuwe aangekondigde XPS laptops ook direct de nieuwe Latitude varianten uit in dezelfde behuizing en setups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Rodyman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:50:
Komen er met deze nieuwe aangekondigde XPS laptops ook direct de nieuwe Latitude varianten uit in dezelfde behuizing en setups?
Niet zo ver mij bekend. Dell update normaliter in maart/april hun Latitude serie (al is dat maar met een nieuwere generatie processor). Ik denk dat we het dus snel zullen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 18:33
Tylen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:17:
Ben heel benieuwd wanneer ze besteld kunnen worden in nl.
Ik kreeg toevallig onbedoeld het antwoord op die vraag per chat omdat ik wilde weten wat er gebeurd was met de 9315 met 32GB RAM.
Dell Advisor - [NAAM]: Thank you vey much for your inquiry, unfortunately XPS 13 9315 with 32GB RAM option was sold out, at the moment only XPS 13 plus is configurable with 32GB RAM.
End of February the new XPS 13 should launch, that is the reason why XPS 13 9315 is not restocked with 32GB RAM anymore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-monkey4
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-04 16:20
Is het al bekend wanneer de nieuwe xps laptops te bestellen zijn in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04
Ik volg dit topic even, heb nu een XPS15 en die staat op de nominatie om vervangen te worden. Hij is inmiddels 3 jaar maar het ergste is dat het ding soms compleet uitvalt. Geluid stopt dan als eerste daarna bevriest alles en poef uit. Niet fijn als je developer bent en van alles open hebt staan aan ontwikkeltools.

Soms schiet hij ook in de standby met als melding in de event log critical battery level terwijl hij gewoon aan het netsnoer hangt... Ook veel warmte problemen dus vorig jaar koelpasta vervangen en direct het geheugen naar uitgebreid naar 64GB. Bij het model van vorige jaar hoor ik ook veel issues met koeling waardoor hij op een lagere kloksnelheid gaat draaien dus ik twijfel of ik nog wel een XPS wil al is die 16inch wel een mooie vervanger (op papier)

Een alternatief zou een Thinkpad P16 kunnen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rodyman

Rodyman

chillend

Crazy-monkey4 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:30:
Is het al bekend wanneer de nieuwe xps laptops te bestellen zijn in Nederland?
Ze zijn vanaf vandaag te koop op de Dell site. Enige wat mij opvalt is dat alleen de 155 processor nog maar te koop is. De 165 nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
En maximaal 32gb ram, ik wil minimaal 64gb maar ik overweeg nu een pc voor op kantoor en mn huidige Xps voor onderweg te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman

Rodyman

chillend

Freezhost schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:09:
En maximaal 32gb ram, ik wil minimaal 64gb maar ik overweeg nu een pc voor op kantoor en mn huidige Xps voor onderweg te houden
Je kunt de 64gb versie ook bestellen door met de “aanpassen” knop je eigen configuratie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Rodyman daar kon ik (gisterenavond) alleen voor 32gb kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman

Rodyman

chillend

Freezhost schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:19:
@Rodyman daar kon ik (gisterenavond) alleen voor 32gb kiezen
Je hebt gelijk, de 16 inch variant is nog niet bestelbaar met 64GB. Terwijl de 14 en 13 inch varianten dat wel zijn. Ik denk dat dat een kwestie van tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Del XPS 16 (graphite) is besteld _/-\o_ Dit is alweer mijn derde XPS, tot nu toe de beste laptops die ik ooit gehad heb. Specs:
  • Intel(R) Core(TM) Ultra 7 Processor 155H (24MB Cache, 16cores, up to 4.8 GHz)
  • NVIDIA(R) GeForce(R) RTX(TM) 4070 with 8GB GDDR6
  • 32GB, LPDDR5X, 7467MT/s
  • 1TB M.2 PCIe NVMe Solid State Drive
  • 16.3" OLED UHD+ (3840 x 2400) Infinity Edge, Touch, Anti-Reflective and Anti-Smudge, 400-nits
  • US-Int Backlit Keyboard
KAn ik eindelijk een beetje gamen tijdens het wachten op het werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Tylen Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ik ben zelf developer maar heb met mijn huidige XPS (9500) best wel problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman

Rodyman

chillend

Freezhost schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:04:
@Tylen Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ik ben zelf developer maar heb met mijn huidige XPS (9500) best wel problemen
Wat voor problemen ervaar je dan als developer met deze XPS? Ben zelf ook aan het kijken voor een opvolger van mijn HP ZBook Create G7. En moet zeggen dat ik nog niet echt issues ervaar op dit moment qua werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Freezhost schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:04:
Ben Trainer, Consultant, Architect, Troubleshooter ;) In de EUC en Infrastructuur hoek.

Wat voor issues heb je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Voornamelijk spontaan uitvallen en oververhitting. Het is meer regel van uitzondering dat ik meerdere instanties van Visual Studio of Code open heb, daarnaast ontwikkel ik cross platform apps dus de Android Emulator draait ook. Als ik naderhand in de eventlog kijk staat er of niets of iets dat de batterij kritiek was maar dat doet hij ook aan de netstroom.

En vanwege de te hoge temperatuur wordt het traag. Heb de koelpasta etc al vervangen door Noctua pasta en ik maak de laptop regelmatig schoon.

Edit: aangezien ik meestal vanuit huis werk denk ik er over een pc te kopen, stuk goedkoper en dan houdt ik de XPS voor onderweg en bij klanten.

[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 14-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Ik heb gister wat van de XPS-laptops richting de Pricewatch geslingerd:Helaas wordt de Dell webstore momenteel niet getracked door de Pricewatch (zie dit topic), maar dan staan de basis specs er in ieder geval in en kan je daar reviews achter laten. Veel componenten kan je natuurlijk nog aanpassen bij Dell zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door Balance op 17-03-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Freezhost schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:49:
Voornamelijk spontaan uitvallen en oververhitting. Het is meer regel van uitzondering dat ik meerdere instanties van Visual Studio of Code open heb, daarnaast ontwikkel ik cross platform apps dus de Android Emulator draait ook. Als ik naderhand in de eventlog kijk staat er of niets of iets dat de batterij kritiek was maar dat doet hij ook aan de netstroom.

En vanwege de te hoge temperatuur wordt het traag. Heb de koelpasta etc al vervangen door Noctua pasta en ik maak de laptop regelmatig schoon.

Edit: aangezien ik meestal vanuit huis werk denk ik er over een pc te kopen, stuk goedkoper en dan houdt ik de XPS voor onderweg en bij klanten.
Apart. Lijkt mij een defect eerder. Draai je wel af en toe SupportAssist? Zodat de firmware upgrades binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Tylen Ja hij is helemaal wat drivers en bios betreft helemaal bijgewerkt. Het is wel zo dat de XPS9500 en daarvoor problemen hebben met het afvoeren van de warmte dus mogelijk is at hier ook het geval.

Gekke is wel dat als hij eenmaal uitvalt hij daarna niet kan opstarten omdat er geen schijf gevonden is. Na een herstart werkt het wel, helaas is hij al uit de garantie en omdat ik het niet kon reproduceren heb ik nooit iets mee gedaan. Daarnaast kon ik hem ook niet zo lang missen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Pfff duurt wel lang. Ik heb de laptop 13 dagen geleden besteld en hij is nog steeds niet bij UPS afgeleverd... Dus stuck ergens bij Dell in China. :( Duurt lang. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Oke hij is binnen. Eigenlijk al een paar dagen maar ik was het weekend weg en ups had hem gelukkig in de veranda gelegd. Eerste indruk: groot en zwaar (ga van 13” xps naar 16” xps met rtx) maar dat is logisch.

Ben nu windows opnieuw aan het installeren en kan daarna alles afconfigureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Laptop nu een paar dagen in gebruik. Ik moet echt heel erg wennen aan het toetsenbord. Het toetsenbord van de oudere xps was veel fijner. Laptop is een stuk zwaarder (logisch), ook daar moet ik even aan wennen. Maar ik ben blij met de upgrade.

F1 2023 loopt iig heel soepel erop :9

Pagina: 1