Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi ik ben op zoek naar een mini-PC die als 'begin'kan dienen voor een homelab. In eerste instantie wordt dit een 'home-server'. We zijn van plan om minimaal het volgende erop te draaien:
- Home Asisstant
- Eigen webserver ('relatief' simpele websites, geen grote applicaties)
- Ruimte om te 'spelen' met dingen als Docker/ Kubernetes (misschien wel om bovenstaande webserver te ondersteunen)
- Netwerk storage (~ 1 TB)
Daarnaast willen we af en toe een game-server op kunnen starten voor bijvoorbeeld:
- Modded minecraft
- 7 days to die
- Satisfactory
- Factorio
Dit hoeft niet allemaal tegelijk, en hoeft ook niet altijd aan te staan
maar vinden we leuk om af en toe op te spinnen. (Ja, we snappen dat de eisen voor hardware hiermee flink omhoog gaan)
Het gaat om een 'altijd aan' server, dus een laag (idle) stroomverbruik is gewenst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een heel 'hard' budget, maar we denken aan ongeveer 500 Euro (als dat haalbaar is)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Randzaken zoals switches/kabels/monitoren zijn niet noodzakelijk. Dus alleen de 'server'.
We hebben al rondgekeken, en daar zien we Intel Nuc's, Dell Optiplex, Asus mini-pc's als voorbeeld.
Echter kan ik hulp gebruiken met de specifieke hardware die nodig is voor wat ik hierboven heb genoemd. (vooral welke processor / generatie en hoeveelheid RAM).
Dingen die ons opvallen zijn dat sommige bijvoorbeeld een 'socketed'cpu hebben, en andere zijn vast gesoldeerd. Enige vorm van 'modulariteit'vinden we fijn, maar is niet noodzakelijk.
Refurbished is ook prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag stroomverbruik is wel belangrijk, aangezien het altijd aan blijft staan.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Wat verwacht je van ons?[i]
Hardware advies.Is bijvoorbeeld 1 van deze opties geschikt?
Advies of het handig is om de 'homeserver' en de 'game'server op 1 apparaat te draaien, of dat het misschien verstandiger is om dat los te trekken van elkaar.
Hoi ik ben op zoek naar een mini-PC die als 'begin'kan dienen voor een homelab. In eerste instantie wordt dit een 'home-server'. We zijn van plan om minimaal het volgende erop te draaien:
- Home Asisstant
- Eigen webserver ('relatief' simpele websites, geen grote applicaties)
- Ruimte om te 'spelen' met dingen als Docker/ Kubernetes (misschien wel om bovenstaande webserver te ondersteunen)
- Netwerk storage (~ 1 TB)
Daarnaast willen we af en toe een game-server op kunnen starten voor bijvoorbeeld:
- Modded minecraft
- 7 days to die
- Satisfactory
- Factorio
Dit hoeft niet allemaal tegelijk, en hoeft ook niet altijd aan te staan
Het gaat om een 'altijd aan' server, dus een laag (idle) stroomverbruik is gewenst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een heel 'hard' budget, maar we denken aan ongeveer 500 Euro (als dat haalbaar is)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Randzaken zoals switches/kabels/monitoren zijn niet noodzakelijk. Dus alleen de 'server'.
We hebben al rondgekeken, en daar zien we Intel Nuc's, Dell Optiplex, Asus mini-pc's als voorbeeld.
Echter kan ik hulp gebruiken met de specifieke hardware die nodig is voor wat ik hierboven heb genoemd. (vooral welke processor / generatie en hoeveelheid RAM).
Dingen die ons opvallen zijn dat sommige bijvoorbeeld een 'socketed'cpu hebben, en andere zijn vast gesoldeerd. Enige vorm van 'modulariteit'vinden we fijn, maar is niet noodzakelijk.
Refurbished is ook prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag stroomverbruik is wel belangrijk, aangezien het altijd aan blijft staan.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Wat verwacht je van ons?[i]
Hardware advies.Is bijvoorbeeld 1 van deze opties geschikt?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Barebones | Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi5 (EU-stroomkabel) | € 450,85 | € 450,85 |
1 | Pc's | ASUS MiniPC PB63-B3014MH | € 585,72 | € 585,72 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.036,57 |
Advies of het handig is om de 'homeserver' en de 'game'server op 1 apparaat te draaien, of dat het misschien verstandiger is om dat los te trekken van elkaar.