Kan ik een Utp-kabel splitsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.734 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 11:35
Mijn vraag
...
Vanuit onze router in de meterkast loopt een hele lange utp kabel via onze garage naar ons tuinhuisje waar ik een accespoint heb hangen zodat we ook internet in ons tuinhuisje hebben. Werkt okay.

Nu wil ik graag een beveiligingscamera op onze garage hangen. Mijn vraag is nu, op welke manier kan ik het beste die utp-kabel gebruiken zodat ik er mijn camera aan kan hangen MAAR OOK nog internet blijf houden via die kabel naar het tuinhuisje?

Want ik zie wel UTPsplitsers maar ik kan er geen vinden met goede recensies. Ze zijn allemaal slecht.

Of er is een optie om bij de router in de meterkast een splitter aan te hangen waar ik 2 kabels in moet stoppen en dan aan het eind een 2e splitter moet hangen waar ik dan weer 2 uitgangen heb. Maar die optie werkt bij mij niet omdat ik 1 uitgang ergens halverwege de kabel moet hebben en 1 aan het eind in plaats van 2 uitgangen aan het eind.

...Iemand die me hierbij kan/wil helpen.

Beste antwoord (via rens-br op 29-01-2024 09:47)

• 103720
Besloten om de tip van de meeste van jullie op te gaan volgen. Ga een utp-kabel trekken vanaf de LinkSys naar de camera. Eenieder bedankt voor haar/zijn bijdrage.

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 22:24
Je bent opzoek naar een switch. Deze is precies hiervoor bedoeld. Loop naar je lokale mediamarkt, coolblue, whatever en haal daar de meest simpele 1gb ethernet switch. Online is uiteraard ook prima. Deze plaats je in je garage. De kabel die je nu hebt gaat in poort 1. Vervolgens een kabel(van de camera) in poort twee en een andere kabel (naar tuinhuis) in poort 3

[ Voor 29% gewijzigd door Marco1994 op 06-01-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 15:12
Als je stroom hebt in het tuinhuisje, zou de beste optie in mijn ogen een switch zijn. dan gaat daar de lange kabel in, en vanuit daar 2 kortere naar de apparaten die je daar wil voorzien van netwerk.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 19:09
Een UTP splitter bij de router om twee aansluitingen over één UTP kabel te laten lopen. Aan de andere kant plaatst u nogmaals een splitter om van de kabels twee aansluitingen te maken.
Voor netwerk heb je 4 aders nodig. Als ook nog eens POE wilt gebruik dan heb je echt 8 aders nodig.
Je kan ook een switch overwegen, 5 ports heb je al voor 10 euro bij de action van tp-link

[ Voor 13% gewijzigd door brandon op 06-01-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:18
Is er geen mogelijkheid om een 2e ,aparte kabel te trekken vanuit de Router in meterkast?

Router > Switch > bestaande kabel in thuinhuis
Switch> nieuwe kabel naar camera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt vier mogelijkheden:
1. Trek een extra kabel van de meterkast naar de garage.
2. Zet een switch in het tuinhuisje en trek een kabel terug naar de garage.
3. Knip de kabel halverwege in tweeën en zet een switch bij de garage.
4. Knip de kabel halverwege in tweeën en plaats daar de passieve splitter die je al had gevonden. Je hebt dan wel maar 100 Mbps.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Dat zijn veel snelle reacties. Ik ga ze even doorlezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20

nelizmastr

Goed wies kapot

brandon schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:26:
Een UTP splitter bij de router om twee aansluitingen over één UTP kabel te laten lopen. Aan de andere kant plaatst u nogmaals een splitter om van de kabels twee aansluitingen te maken.
Voor netwerk heb je 4 aders nodig. Als ook nog eens POE wilt gebruik dan heb je echt 8 aders nodig.
Je kan ook een switch overwegen, 5 ports heb je al voor 10 euro bij de action van tp-link
Wees dan wel zo volledig om te melden dat de maximale snelheid met 4 aders en een splitter naar 100Mbps zakt, want gigabit en hoger gaat ook niet over 4 aders ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
nelizmastr schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Wees dan wel zo volledig om te melden dat de maximale snelheid met 4 aders en een splitter naar 100Mbps zakt, want gigabit en hoger gaat ook niet over 4 aders ;)
een UTP heeft 8 aders. 10 Mbit en 100Mbit werken beide over 4 van de 8 aders. voor die snelheden kan je dus een splitter gebruiken. wil je 1Gbit (of meer) dan moet je geen splitter gaan gebruiken. enige redelijke optie die je dan hebt met die kabel is het plaatsen van een kleine gigabit switch. zodat je 1 kabel kan verdelen over 3, 4 of meer aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

fopjurist schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:30:
Je hebt vier mogelijkheden:
1. Trek een extra kabel van de meterkast naar de garage.
2. Zet een switch in het tuinhuisje en trek een kabel terug naar de garage.
3. Knip de kabel halverwege in tweeën en zet een switch bij de garage.
4. Knip de kabel halverwege in tweeën en plaats daar de passieve splitter die je al had gevonden. Je hebt dan wel maar 100 Mbps.
eigenlijk alleen maar een aanvulling gebruik de bestaande kabel om 2 of 4 nieuwe kabels te trekken
2 naar garage
2 naar tuinhuis

Regel 1 .. trek UTP nooit "enkel" altijd in een paar, je hoeft ze niet te gebruiken maar als er 1 breekt of je hebt er nog 1 nodig voor reden x.y.z heb je backup.

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
vso schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:19:

Regel 1 .. trek UTP nooit "enkel" altijd in een paar, je hoeft ze niet te gebruiken maar als er 1 breekt of je hebt er nog 1 nodig voor reden x.y.z heb je backup.
Grappige filosofie. Heb je je elektriciteitskabels in huis ook dubbel uitgevoerd? En waterleiding? Riolering?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
Nickname55 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:34:
[...]

Grappige filosofie. Heb je je elektriciteitskabels in huis ook dubbel uitgevoerd? En waterleiding? Riolering?
Elektriciteitskabels kan je daadwerkelijk afsplitsen, net als waterleiding en riolering. UTP is 1 op 1 verbinding. Hence, goede tip om daar waar mogelijk in paren te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:55
Voor camera’s een utp kabel niet meer een vereiste

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@103720 Bij de Action is een goedkope kleine Switch te koop van TP-link. Ik dacht iets van 10 euro.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-07 19:53
Als je access point of camera power over ethernet vereist dan kunnje niet splitsen. Splitsen kan, 4 aders voor de een en 4 aders voor de ander, max 100Mbps. Voor de camera meer dan voldoende. Voor je wifi mogelijk ook, afhankelijk wat je wil doen, maar buiten over afstanden is meer dan 100 Mbps vaak al lastig. Voor bijna elke use caseet wifi vanuit de tuin is 100 Mbps ruim voldoende. Ik zou splitsen en geen extra switch ophangen met zn eigen extra stroomverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
PROnline schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:21:
Elektriciteitskabels kan je daadwerkelijk afsplitsen, net als waterleiding en riolering. UTP is 1 op 1 verbinding.
Het ging niet over het kunnen afsplitsen. Maar om het mogelijk kapot trekken. Dat als argument gebruiken om 2 kabels te trekken lijkt me onzin.

Maar wat betreft afsplitsen ... met een switch kun je net zoveel apparaten aansluiten als je wilt. Dus wat is het verschil? Mijn ervaring is dat 2 kabels trekken vaak niets uithaalt omdat er toch een switch moet komen.

Op de plekken waar het makkelijk kan doen ik het vaak ook hoor. Maar als de buis wat langer is, met meer bochten, dan trek ik liever 1 kabel. Dat gaat een stuk makkelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door Nickname55 op 07-01-2024 11:31 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
...

[ Voor 99% gewijzigd door Nickname55 op 07-01-2024 11:30 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Nee hij heeft geljk waar mogelijk dubbel uitvoeren.

En ja, ik heb dat ook, en ik gebruik het ook
Je creert bottle necks anders

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 07-01-2024 11:34 ]

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:02
[...]

Iedereen die serieus UTP kabels trekt houdt 1=geen aan. Totaal onvergelijkbaar met electra of waterleiding die enerzijds veel minder kwetsbaar zijn en anderzijds eenvoudig af te takken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
Drardollan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Iedereen die serieus UTP kabels trekt houdt 1=geen aan. Totaal onvergelijkbaar met electra of waterleiding die enerzijds veel minder kwetsbaar zijn en anderzijds eenvoudig af te takken.
Waarom onvergelijkbaar? 1=geen kan je van elke verbinding zeggen. Stroom, gas, water, riolering, maakt niet uit. Dus dat is geen argument.

Het eenvoudig aftakken kan gewoon met een switch. Dus dat is ook geen argument. Die switch is meestal toch nodig omdat er meer dan 2 apparaten aangesloten moeten worden.

2 kabels hebben alleen nut in het specifieke geval dat je ook maar 2 apparaten aan wilt sluiten en zeker weet dat het er nooit meer worden.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Nickname55 UTP kan ook voor andere dingen dan Ethernet gebruikt kan worden, i.t.t. water en electra. Je kan echter dezelfde kabel voor meer dan 1 ding gebruiken dus vandaar de gedachte altijd meer dan 1 te trekken als je die mogelijkheid hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Nickname55 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Waarom onvergelijkbaar? 1=geen kan je van elke verbinding zeggen. Stroom, gas, water, riolering, maakt niet uit. Dus dat is geen argument.

Het eenvoudig aftakken kan gewoon met een switch. Dus dat is ook geen argument. Die switch is meestal toch nodig omdat er meer dan 2 apparaten aangesloten moeten worden.

2 kabels hebben alleen nut in het specifieke geval dat je ook maar 2 apparaten aan wilt sluiten en zeker weet dat het er nooit meer worden.
Ik vermoed dat je er weinig ervaring mee hebt.

Ten eerste, een switch is niet altijd gewenst of mogelijk. Denk aan ook stroom nodig en knipperende led’s.
Ten tweede, een simpele switch kan niet altijd elk probleem oplossen. Denk aan een specifiek TV VLAN of toepassingen die een 1 op 1 verbinding nodig hebben.
Ten derde, 2 kabels is praktisch net zoveel werk als 1 als de ruimte het toelaat.
Ten vierde, in een later stadium een kabel trekken is vervelend en kans op kapot maken van de eerste kabel.
Ten vijfde, zoals @DukeBox aangeeft kan je UTP ook voor andere dingen gebruiken.
Ten zesde, elke keer dat je een switch gebruikt loopt je risico op storingen en lever je in op snelheid. Sommige toepassingen is dat heel vervelend als het trager wordt.

Ofwel, iedereen die serieus kabels trekt zal er 2 trekken. En dat is ook een goed advies voor iedereen die zelf kabels gaat trekken. Trek er 2 of zelfs meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:41:
[...]
....

Ten eerste, een switch is niet altijd gewenst of mogelijk. Denk aan ook stroom nodig en knipperende led’s.
Stroom zal er wel zijn, vanwege het accesspoint voor internet in het tuinhuisje.
Accesspoint zal ook wel led's hebben. Is trouwens handig om te zien of er iets binnen komt.
Ten tweede, een simpele switch kan niet altijd elk probleem oplossen. Denk aan een specifiek TV VLAN of toepassingen die een 1 op 1 verbinding nodig hebben.
Het gaat om 2 apparaten: een accesspoint voor wifi. En een beveiligingscamera. Een eenvoudige switch zal al gauw voldoende zijn.
Ten derde, 2 kabels is praktisch net zoveel werk als 1 als de ruimte het toelaat.
Ten vierde, in een later stadium een kabel trekken is vervelend en kans op kapot maken van de eerste kabel.
Er is nu een kabel. Die 2de kabel is extra werk en nu niet nodig
...
Ten zesde, elke keer dat je een switch gebruikt loopt je risico op storingen en lever je in op snelheid. Sommige toepassingen is dat heel vervelend als het trager wordt.
Dat speelt hier niet.
Ofwel, iedereen die serieus kabels trekt zal er 2 trekken. En dat is ook een goed advies voor iedereen die zelf kabels gaat trekken. Trek er 2 of zelfs meer.
Dat klopt wanneer er nog niets is. Mocht de bestaande kabel kapot gaan, dan die vervangen door 2 kabels.

@103720 Met de tplink van de action voor 10 euro ben je totdan beter af. Kleinste aanpassing in je netwerk en minste werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Drardollan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:41:
Ten zesde, elke keer dat je een switch gebruikt loopt je risico op storingen en lever je in op snelheid.
Ik ben het met alles eens behalve bovenstaande, dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn, juist hét voordeel van een switch is dat het verkeer op laag 2 wordt bepaald waar het heen moet (a.d.h.v. mac adres), dat zorgt dus juist voor dat onnodig 'intern' verkeer niet over de uplink gaat.
In dit specifieke geval zal dat amper voorkomen dus kan je ook geen ongelijk geven.

Met een layer 3 switch kan je theoretisch nog veel meer verkeer efficiënter verplaatsen e.d. (inter vlan routing, filtering, protocol/vlan QoS etc) maar in dit geval gaat dat niets toevoegen.
W1ck1e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:14:
Stroom zal er wel zijn, vanwege het accesspoint voor internet in het tuinhuisje.
Accesspoint zal ook wel led's hebben. Is trouwens handig om te zien of er iets binnen komt.
De AP kan natuurlijk ook PoE zijn. Je hebt ook switches met PoE passthrough. Het voordeel is dat he op afstand dingen kan power-cyclen maar hoe vaak dat nodig is..

Ben het met je eens dat in dit geval een losse switch de meest eenvoudige oplossing is. Ik gebruik die tp-link van de action ook regelmatig voor dit soort toepassingen. Ook geen ramp als ze stukgaan door vocht/kou etc.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Een ander alternatief is om je AP te vervangen door een exemplaar die zowel WiFi als vaste poorten aanbiedt.
Dit kan bijvoorbeeld iets zijn als dit: https://nl.avm.de/product...fi/fritzrepeater-3000-ax/ of https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-4040//

Scheelt je gedoe met kabels, je houdt 1 apparaat aan en hebt (afhankelijk van het model) geeft je nog groeimogelijkheid voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Dat breken is een beetje een non argument, mee eens.
Al is imho utp wel iets meer vatbaar voor corrosie en draadbreuk dan een 2.5mm electra kabel

Maar Hij heeft zeker enigzins een punt met uitbreidbaarheid. Je trekt leidingen en kabels eigenlijk 1 keer in de verwachting er 20 jaar mee vooruit te kunnen. En tussen de (arbeids) kosten voor die leiding leggen en wegwerken ervan. Zijn de kosten voor de daadwerkelijke utp kabel niet heel relevant. En in 1 buis kun je net zo makkelijk 1 als 3 utp's kwijt.

Maar gebruik en inrichting veranderen. Als ik jaren latet ergens een 2e stopcontact of kraan bij wil hebben split ik die gewoon af van de bestaande. Er is practisch 0 meerwaarde om meerdere stroomdraden door een buis te trekken voor 2 stopcontacten. Maar Als ik utp moet uitbreiden zou ik elke keer een stroomverbruikende switch moeten gebruiken.

Dus ja als je toch upt gaat trekken, trek ik er meestal 2, of iig een extra trekdraad zodat ik er later makkelijk een 2e bij kan trekken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:20:
[...]
...
De AP kan natuurlijk ook PoE zijn. Je hebt ook switches met PoE passthrough. Het voordeel is dat he op afstand dingen kan power-cyclen maar hoe vaak dat nodig is..

Ben het met je eens dat in dit geval een losse switch de meest eenvoudige oplossing is. Ik gebruik die tp-link van de action ook regelmatig voor dit soort toepassingen. Ook geen ramp als ze stukgaan door vocht/kou etc.
Gezien de vraag van @103720 verwacht ik dat hij/zij geen poe accesspoint heeft. Daarnaast zal in het tuinhuisje wel 220 volt aanwezig zijn voor zaken als: licht, radio, koffieapparaat of iets anders. Maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Leon T schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:29:
Een ander alternatief is om je AP te vervangen door een exemplaar die zowel WiFi als vaste poorten aanbiedt.
Dit kan bijvoorbeeld iets zijn als dit: https://nl.avm.de/product...fi/fritzrepeater-3000-ax/ of https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-4040//

Scheelt je gedoe met kabels, je houdt 1 apparaat aan en hebt (afhankelijk van het model) geeft je nog groeimogelijkheid voor de toekomst.
Die krijg je dan weer niet voor een 10-tje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

W1ck1e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:30:
Gezien de vraag van @103720 verwacht ik dat hij/zij geen poe accesspoint heeft.
[..]
Maar dat is een aanname.
Geen PoE is ook een aanname ;) (niet dat ik denk dat je ongelijk hebt).

In het geval het wél PoE is dan is een non PoE switch ook niet de beste oplossing tenzij er een injector is die dan verplaatst kan worden. Het is ook jammer dat TS niet vermeld welke AP gebruikt wordt, er zijn best veel AP's met 2 Ethernet poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Geen PoE is ook een aanname ;) (niet dat ik denk dat je ongelijk hebt).
...
Daarom verwacht ik het ook. En dat is een feit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als ik UTP trek, vul ik meteen de leiding met 2 kabelparen + ik laat wat overlengte (indien mogelijk) aan 1 kant
kabel beschadigen of zoals TS wil .. " eventueel doorknippen" heb je nog wat werk ruimte.

Heb je nu weinig ruimte ofzo kan POF voor thuis een overweging zijn. al heeft dit wel erg unieke use-cases.

maar doe het gewoon goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. en helaas kan ik niet op iedereen antwoorden. Maar hierbij een poging e.e.a. te verhelderen.

De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6upLkdB6YEB97mEZxWfOHKWeRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChbtfP2gbD46qD3ymO3cFtz1.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de groene lijn de bestaande utp-kabel is die loopt vanaf de meterkast in het huis tot aan een accespoint (tenminste volgens mij is het een accespoint) wat bij ons in het tuinhuis hangt.

En het rode kruis is de plek waar de camera (zonder mogelijkheid tot POE) moet komen hangen.

En hopelijk begrijp ik jullie goed als ik er van uit ga dat een mogelijk beste optie is om bij de blauwe "S" de utp-kabel door te knippen en daar een switch te plaatsen? En op de plek waar de huidige UTP-kabel wordt doorgeknipt aan beide einden een UTP-stekker te maken. Op de plek waar de kabel is doorgeknipt waar hij uit de berging komt komt dan een stekker die dient als INVOER voor de switch. Op de plek waar de kabel is doorgeknipt die eigenlijk verder leidt tot het tuinhuis komt dan een stekker die ik in 1 van de UITVOER stop van de switch, en de utp-kabel die aan de camera hangt voor ik dan in in een andere UITVOER van de switch.

Zodat de roze stippen de nieuwe utp-kabels voorstellen.

Klopt mijn verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Fish schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Je creert bottle necks anders
Vrijwel geen enkel consumentennetwerkje is klaar voor meer dan gigabit, dus een enkele kabel met een switch erop waarmee je 1gbit splitst is prima. De enige keer dat je meer dan 100 mbit haalt is burst, maar zelfs dan halen veel mensen dat nooit. Voor gewoon gebruik heb je echt geen bottlenecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zelf zou ik de switch bij het accesspoint neerzetten, hoef je geen kabels te knippen. Een moderne switch heeft geen aparte in- of uitvoerpoorten, ze zijn allemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

103720 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:37:

Klopt mijn verhaal?
Op de tekening is de nieuwe utp kabel in 18 stukjes los van elkaar, ik zou echt 1 kabel adviseren voor utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:33
Welk accespoint heb je? Misschien zitten daar wel meerdere LAN aansluitingen op.
Dan kun je vanaf het accespoint een nieuwe UTP kabel trekken naar de plek van de camera.

Ik zou sowieso, wat @hcQd ook aangeeft, de switch (mocht deze nodig zijn) bij het accespoint zetten. Stuk extra UTP kabel trekken is de moeite niet, en zo houd je de apparatuur mooi bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Sacul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:54:
Welk accespoint heb je? Misschien zitten daar wel meerdere LAN aansluitingen op.
Dan kun je vanaf het accespoint een nieuwe UTP kabel trekken naar de plek van de camera.
Dat is een Linksys Cisco EA6400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
https://www.linksys.com/nl/support-product/?sku=EA6400

Zo te zien dus een router met meerdere LAN aansluitingen. UTP trekken naar positie van de camera en inprikken maar.

Staat deze wel ingesteld als accespoint of heb gebruik je nu 2 routers in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Sacul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:06:
https://www.linksys.com/nl/support-product/?sku=EA6400

Staat deze wel ingesteld als accespoint of heb gebruik je nu 2 routers in je netwerk?
Daar overvraag je me, hoe kan ik dat controleren? We hebben die in het tuinhuis hangen zodat we daar ook WIFI hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
DukeBox schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Ik ben het met alles eens behalve bovenstaande, dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn, juist hét voordeel van een switch is dat het verkeer op laag 2 wordt bepaald waar het heen moet (a.d.h.v. mac adres), dat zorgt dus juist voor dat onnodig 'intern' verkeer niet over de uplink gaat.
In dit specifieke geval zal dat amper voorkomen dus kan je ook geen ongelijk geven.
Totdat je de uplink voor 100% gaat gebruiken, dan hebben alle apparaten achter de switch hier last van. Natuurlijk, dat is een uitzonderlijke situatie maar niet ondenkbaar.

En denk je eens in dat je in de situatie komt dat je de snelheid wil opkrikken naar 2.5Gbit of zelfs 10Gbit. Dan ben je blij dat je niet alles hoeft te upgraden met dure switches omdat je voldoende kabels hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Drardollan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:20:
Totdat je de uplink voor 100% gaat gebruiken,
Ik zeg niet dat ik het niet met je eens bent, alleen zijn er situaties waar jouw bewering niet opgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
W1ck1e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Mijn argumenten zijn algemener dan de specifieke situatie van TS. Leuk dat je soms knipperende led’s ziet, tot dat dit naast je bed is. Ik plaats regelmatig Unifi access points en in 99 van de 100 keer wil de klant de led’s uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
DukeBox schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Ik zeg niet dat ik het niet met je eens bent, alleen zijn er situaties waar jouw bewering niet opgaat.
In de meeste situaties niet. Maar zaken als kabels leggen omvat ook een beetje nadenken over de mogelijke toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
103720 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Daar overvraag je me, hoe kan ik dat controleren? We hebben die in het tuinhuis hangen zodat we daar ook WIFI hebben.
Op zich als het nu goed werkt voor je, vermoed ik dat het wel goed zit. Zou eerst gewoon kabel trekken en camera aansluiten. Mocht het toch conflicten geven met gescheiden netwerken kun je de router configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De situatie is als volgt:

[Afbeelding]

Klopt mijn verhaal?
je vergeet te vermelden

- Zijn de kabels ingegraven, hangen ze aan het plafond ? of op 110cm hoogte ?
- Hoeveel overlengte heb je ?

Als je kabels bijvoorbeeld ingegraven hebt en 10cm overlengte dan zou ik gewoon beginnen met (2x) nieuw kabel waar je teminste tot halverwege of plafond hoogte naar de garage uitkomt (genoeg overlengte)

En hetzelfde doe je vanaf die hoogte + overlengte naar tuinhuis

hier word je ook vrolijk van
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/ProCable_Netwerkgereedschapset_Deluxe_%7C_ProCable_Krimptang_LSA-tang_Striptang_en_Kabeltester_39919.1_K100101001_medium.jpg

oude kabel gebruiken als trekdraad voor de 2x nieuwe

directe kabel-paren van meterkast naar berging/garage/tuinhuis word je wel vrolijker van .. maar dat is jou keuze uiteindelijk

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 07-01-2024 18:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
vso schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:31:
[...]

je vergeet te vermelden

- Zijn de kabels ingegraven, hangen ze aan het plafond ? of op 110cm hoogte ?
- Hoeveel overlengte heb je ?

Als je kabels bijvoorbeeld ingegraven hebt en 10cm overlengte dan zou ik gewoon beginnen met (2x) nieuw kabel waar je teminste tot halverwege of plafond hoogte naar de garage uitkomt (genoeg overlengte)

En hetzelfde doe je vanaf die hoogte + overlengte naar tuinhuis

hier word je ook vrolijk van
[Afbeelding]

oude kabel gebruiken als trekdraad voor de 2x nieuwe

directe kabel-paren van meterkast naar berging/garage/tuinhuis word je wel vrolijker van .. maar dat is jou keuze uiteindelijk
De kabels zijn gelegd door degene die hier voor ons woonde. Zitten verwerkt onder de daken en onder de grond, dus om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin om die uit te graven of om alle dakpannen er af te halen.

Ik begrijp je, het beste is natuurlijk om alles nieuw te vervangen (en dan met cat6 kabels) maar het is maar voor 1 beveiligingscamera die ik wel ga gebruiken maar het is nu ook weer niet zo dat ik een heel beveiligingssysteem ga aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

103720 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:36:
[...]

De kabels zijn gelegd door degene die hier voor ons woonde. Zitten verwerkt onder de daken en onder de grond, dus om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin om die uit te graven of om alle dakpannen er af te halen.

Ik begrijp je, het beste is natuurlijk om alles nieuw te vervangen (en dan met cat6 kabels) maar het is maar voor 1 beveiligingscamera die ik wel ga gebruiken maar het is nu ook weer niet zo dat ik een heel beveiligingssysteem ga aanleggen.
Tja "nieuw" is niet de insteek en cat6A de A aan het eind is paar euro duurder en 10gbit (toekomst bestendig) maar let wel voor mij al doe je wat je van plan was .. you do you .zeg maar

Mij gaat het er eerlijk gezegd meer om dat je in een pijp hebt liggen, als dat los ligt dan zou je beter gewoon de boel opnieuw kunnen doen maar dan gelijk overal kabel(s)

Ongedierte (muizen/ratten/vogels) knagen graag aan kabels waar elektra door loopt, zeker vocht erbij en het is gewoon ellende, brand is nog altijd mogelijk en met POE wordt dat niet kleiner. en bij 99,99% gaat het goed want "hun doen het ook" maar wil jij bij die 0,01% horen ? waar het wel fout ging ..

lose kabels bij verkoop zie ik als een gebrek.

Als je daarintegen het goed doet en voldoende toekomstbestendigheid zoals meerdere aansluitpunten omdat je garage een kantoor / slaapkamer moet worden zit je daar ook niet mee. of tijdens je fitness apparaat een filmpje/serie streamen kan ook gewaardeerd worden.

Zelfde geld voor home automation, niet alles wil je wellicht via wifi laten lopen.

meerdere switches kan, zelf stekkers aanknijpen kan ook je hebt ook rj45 <--> rj45 koppel stukjes maar goed advies is erg duur (soms)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Mijn argumenten zijn algemener dan de specifieke situatie van TS. Leuk dat je soms knipperende led’s ziet, tot dat dit naast je bed is. Ik plaats regelmatig Unifi access points en in 99 van de 100 keer wil de klant de led’s uit hebben.
Inderdaad. Maar de argumenten waarop ik reageer zijn volgens mij allemaal niet relevant in de use case van dit topic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sorry maar wat een geneuzel in de marge hier. @103720 kijk even op je AP of je nog een "UTP" aansluiting (RJ45) hebt, zo ja, daar kabel in en naar je camera. Zo nee, switch van 2 tientjes kopen en bij je AP of op je gewenste plek neerzetten en dan daar de kabel uit huis in en vanuit de switch naar je AP en camera. Klaar.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:03
Waarbij de groene lijn de bestaande utp-kabel is die loopt vanaf de meterkast in het huis tot aan een accespoint (tenminste volgens mij is het een accespoint) wat bij ons in het tuinhuis hangt.

En het rode kruis is de plek waar de camera (zonder mogelijkheid tot POE) moet komen hangen.
De meest makkelijke oplossing: Trek een kabel vanaf het huidige accespoint (Welk type is het?) naar de plek van de camera. Mocht je accespoint geen extra LAN aansluitingen hebben dan kan je daar een kleine netwerkswitch bijplaatsen. Deze zijn ook te koop bij de Action. Op de netwerkswitch sluit je het Accespoint, de inkomende kabel en de uitgaande kabel naar de camera aan. Eventueel kan je ook nog een slimme TV op de netwerkswitch aansluiten.

Vervangen of doorknippen van de kabel? Zou het niet zo snel doen. Dit omdat je niet helemaal weet hoe de kabel van waar naar loopt. Het werkt dus zo even houden zeggen ze dan. De ene kabel kan makkelijk het verkeer van de WiFi en de beveiligingscamera aan.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 08-01-2024 07:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• 103720
Besloten om de tip van de meeste van jullie op te gaan volgen. Ga een utp-kabel trekken vanaf de LinkSys naar de camera. Eenieder bedankt voor haar/zijn bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Oon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Vrijwel geen enkel consumentennetwerkje is klaar voor meer dan gigabit, dus een enkele kabel met een switch erop waarmee je 1gbit splitst is prima. De enige keer dat je meer dan 100 mbit haalt is burst, maar zelfs dan halen veel mensen dat nooit. Voor gewoon gebruik heb je echt geen bottlenecks.
Elke dag :)

de oculus airlinkt trekt c.a. 200mbit constant voor en dat 4-5 uur per dag ongeveer. op een normale dag trek ik 300Gigabyte er door heen, ja ik meet het .

mijn download snelheid is ook 1 gbit.

oops bottleneck.

Niet dat de download dan niet geknepen kan worden om dat het achterlijk snel is. maar toch een bottle neck .

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Laatst online: 07:48
ik kan het mis hebben, maar de oculus airlink is toch tussen de oculus en je computer? dus lokaal en dan is 1 Gbps toch meer dan voldoende?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Fish schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Elke dag :)

de oculus airlinkt trekt c.a. 200mbit constant voor en dat 4-5 uur per dag ongeveer. op een normale dag trek ik 300Gigabyte er door heen, ja ik meet het .

mijn download snelheid is ook 1 gbit.

oops bottleneck.

Niet dat de download dan niet geknepen kan worden om dat het achterlijk snel is. maar toch een bottle neck .
Leuk dat je een uitzondering weet te noemen, maar daar gaat het niet om. Als je een switch met 1Gbps totale throughput hebt verdeeld over de actieve poorten heb je alsnog geen bottleneck, want iedere poort kan 1Gbps aan, alleen niet allemaal tegelijk.
Als je dus 200Mbps constant gebruikt zit je maar aan 1/5e van de totale mogelijke throughput van zo'n switch en heb je nog lang geen bottleneck.

Maar in 9/10 gevallen is er geen apparaat dat constant 200Mbps van je gigabit in gebruik heeft, laat staan meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De vraag van de TS is opgelost, verder gaan we nu een beetje offtopic, dus ik doe er een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.