Huis gekocht; gebreken binnen 1 week. Wat is realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-10 09:30
Hi all,

Deze week (lees, sleutels en notaris 2 januari jl.) ons eerste huis gekocht (EINDELIJK).

Het is een oud huis (1925) waarin de afgelopen 4 jaar grondig aan verbouwd is. 2 nieuwe dakkapellen zowel voor als achter en, voor ons de doorslaggevende factor, ook de badkamer en de keuken zijn volledig gemoderniseerd.

Beetje context; Vorige eigenaresse is van Poolse komaf en spreekt geen Nederlands. Ze was eigenlijk ook nooit thuis want ze werkte en leefde ruim 2,5 uur verderop. Hebben we ook nooit gezien, makelaar had volmacht om alles te regelen. Laatste rondje met de makelaar door het huis geweest voor we naar de notaris gingen en alles leek te werken (buiten dat alle deuren klemmen, maar dat is geen probleem cq makkelijk te verhelpen).
De makelaar vertelde wel dat 2 a 3 weken geleden de voorste dakkapel begon te lekken tijdens de storm toen, maar daar heeft de verkoopster keurig een bedrijf voor laten komen die dat gefixt heeft. Buiten dat het huis ronduit smerig was opgeleverd waren we super blij, eindelijk een eigen plekje met genoeg ruimte en een rustige buurt voor onze dochter van 1 jaar oud.

Het is een

Maar eigenlijk sinds we de sleutel hebben, hebben we alleen maar pech.
  • Toen we de eindinspectie deden stond de inbouwkoelkast op standje "2", maar het lichtje was aan, de motor bromde heel zachtjes dus so far so good dachten wij. De koelkast blijkt alleen op standje "5" enigszins "koeler" te worden dan de kamertemperatuur, maar dan maakt de motor/compressor een ongelooflijke grafherrie. Via via aan een 2 jaar oude Bosch koelkast gekomen, dus opgelost.
  • Storm Harry of Henk of whatsinthename (die van afgelopen dinsdag) heeft een deel van de dakbedekking van de dakkapel (niet van de gerepareerde) afgetrokken evenals heel veel lood, kan de verkoopster niks aan doen natuurlijk, en ik weet dat dat voor onze rekening/verzekering is maar illustreert wel onze "pech"
  • En nog veel meer kleine dingen. Geen schokkende dingen, maar wel dingen die "jammer" zijn.
  • Op dag 2 nadat we de sleutel ontvingen, weigerde de inbouwvaatwasser (merk Progress) dienst. Afvoer zat compleet verstopt. Hier haalde ik +/- 20 stukken mais en andere narigheid uit. Daarna werkte hij weer en kon het water worden weggepompt. Pfiew.... Dacht ik. Op dag 3, nadat de vaatwasser een 15min. gedraaid had waren alle lampjes uit en ontstond er een enorm chemische brandlucht uit de bedieningspaneel. Er gaan geen lampjes meer branden oid. Dus die is stuk. Verschillende reparateurs uit de regio gebeld, maar of zij zijn niet bekend met het merk of ze zeggen dat het de moeite niet waard is.. Vervanging is dus een logische vervolgstap.
TLDR;Bij de eindinspectie leek alles te werken. Maar ja, ik denk niet dat ik de makelaar zover kreeg om de vaatwasser 3 programma's af te laten draaien en te kijken of de vaatwasser het daarna nog deed. Is het redelijk om een deel ter vergoeding te vragen aan de vorige eigenaar?

Of juist totaal niet en is dit gewoon pech hebben?

Ik weet het oprecht niet, daar het ons eerste huis is, en wil ook zeker niet hier een heel ding van maken.
Dingen kunnen altijd stuk gaan, maar binnen 3 dagen nadat we de sleutel hebben gekregen vind ik wel erg snel.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39

EvH

Je hebt naar mijn mening gewoon heel veel pech, maar niet schrikbarend (of mega veel kosten). Dingen kunnen altijd stuk gaan en soms komt het allemaal tegelijk.

Repareer het, maak het eigen en geniet van je nieuwe woning 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik voor mijzelf zou, mits het niet teveel in de papieren loopt, accepteren dat je dit tegenkomt. Oplossen en verder met genieten van je nieuwe huis en niet de dingen die je nu tegenkomt je plezier laten overheersen.

Alternatief is alles telkens bij de makelaar/oude eigenaar droppen, weken wachten op antwoord en dan nog niet krijgen wat je wilt. En dan zit je daar telkens weer over na te denken.

Maar hoe dan ook... gefeliciteerd. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bastien op 06-01-2024 17:43 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

Mystikal

It never hurts to help!

Ik lees niets vreemds eerlijk gezegd. Het is vooral wat pech lijkt het. Dat blijf je in mijn ogen altijd houden. Wil je dit voorkomen, dan had je alles moeten testen, voordat je de sleutel in ontvangst nam.

Mijn advies is, los het op en ga genieten van je nieuwe paleisje.

Ik zie nu de reacties hierboven en we zeggen (gelukkig) allemaal hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 06-01-2024 17:44 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:11

Grvy

Bot

2016 kwam ik in dit huis wonen... in het eerste jaar moest ik ook (bijna) alle techniek vervangen.

- Koelkast een kleine maand na intrek.
- Vaatwasser 3 maanden daarna.
- Afzuigkap 6 maanden daarna.
- Regendouche ging lekken 7 maanden erna..

Kortom.. soms heb je gewoon echt pech.. dit zijn imho geen "gebreken" maar gewoon.. pech.

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-10 11:11

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Je geeft het zelf al aan... lijkt echt botte pech. En hoe graag je ook zou willen dat de verkopende partij dit nog oplost, is die kans heel klein. Levert alleen maar heel veel frustratie op.

Het zijn geen structurele problemen, je muren scheuren niet uit elkaar, de vloer zakt niet onder je weg... dit is redelijk te overzien. Niet leuk, wel te fixen.

Ga lekker shoppen naar spullen waar je blij van wordt en geniet van je huis :-)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Geen idee hoe oud de keukentoestellen zijn uiteraard, maar als deze al enige leeftijd hadden, dan kon je voor de aankoop eigenlijk al weten dat deze best vervangen konden worden. Zelfs al zouden ze nog werken, nieuwe toestellen werken zuiniger en zijn gewoon performanter, een investering die je er sowieso snel zou moeten kunnen uithalen.

En ook de stormschade is gewoon pech, niets aan te doen. Hopelijk was je verzekering op dat moment dan ook al in orde. Ik zie ook niet direct iets dat als echt een gebrek aangemerkt kan worden, al hangt dat ook weer van details af die we missen uiteraard.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
Tsja. Net als bij auto's gaan mensen die hun huis willen gaan verkopen geen geld stoppen in het vervangen van apparatuur die op het punt van in elkaar storten staat. Of ze fixen het alleen cosmetisch of zo goedkoop mogelijk. Dus je kan er op rekenen dat er in een huis dat je net hebt gekocht dingen stuk gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:58

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

lightemup schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:35:
oud huis (1925) waarin de afgelopen 4 jaar grondig aan verbouwd is. 2 nieuwe dakkapellen zowel voor als achter en, voor ons de doorslaggevende factor, ook de badkamer en de keuken zijn volledig gemoderniseerd.
Garantie gevalletjes dus?

Even achterhalen waar ze de keuken/dakkapellen gekocht hebben en daar garantie claimen.

Een dakkapel/keuken moet langer mee gaan dan 4 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 06-01-2024 17:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:22
Keukenapparatuur gaat vaak tegelijk kapot is mijn ervaring, ook wel logisch omdat het op hetzelfde moment wordt aangekocht en vaak van dezelfde (goede, gemiddelde of slechte) kwaliteit is.

Ik vind vaatwassers, ovens en koelkasten vaak smerige dingen en zou er niet rouwig om zijn als ze altijd nieuw zouden zijn bij aankoop van een huis (zoals in Duitsland vaak zelfs moet, men neemt de keuken mee meestal). Ik zou in jouw geval dus eerder denken dat het geluk is, je bent er direct vanaf en kan weer jaren vooruit als je goede apparatuur koopt. Heerlijk!

Dak is wel gewoon gevalletje pech, hoop dat je verzekering je gaat helpen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lightemup
Dank aan iedereen die gereageerd heeft.

De algehele consensus is duidelijk, en beschrijft wat ik eindelijk zelf ook al dacht.
Nu kan ik in ieder geval wel kiezen voor apparatuur welke meer aansluit bij mijn wensen :)

Het is jammer, maar niets wat niet op te lossen valt.

Dank iedereen!
Hier mag een slotje op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@lightemup voordat je het topic dicht gooit,

Als je het huis schoongemaakt hebt omdat het "te ranzig" was .. dan is het waard om bv eventuele rioolreiniging / ventilatie (kanaal) reinig er achteraan te gooien .. zeker met een 1 jarig kind erbij.
Goeie doorspoeling van je riool voorkomt ook overlopende wc's door vet of andere narigheid dat door het riool gespoeld is ..

Je hebt inderdaad pech maar je wist het ook deels van te voren / tijdens de koop dat er wat onderhoud nodig ging zijn.. en als de vorige bewoner niet vaak thuis is en apparatuur niet vaak gebruikt word en opeens "vol" gebruik kan het gewoon sneller kapot gaan

Afhankelijk van je stoppenkast .. en enkel/dubbelfase is het soms ook nog wel eens handig om een je groepenkast te vervangen (lees de boel doormeten) .. vaak goedkoopst in een "bundeldeal" groepenkast vervangen is bv 750 tot 1500,- maar alle stopcontacten controleren is dan kleine meerprijs van paar euro. (afhankelijk hoe handig je zelf bent)

suc6 in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[ ... ] evenals heel veel lood, [ ... ]
Al het lood was er nog wel of verdwenen? Waait niet zo vlot weg namelijk.

In 2017 meegemaakt dat de makelaar bij een bezichtiging vertelde dat er geen loodslab meer bij het dakraam zat omdat het gestolen was. Vandaar deze vraag.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
DeBolle schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Al het lood was er nog wel of verdwenen? Waait niet zo vlot weg namelijk.

In 2017 meegemaakt dat de makelaar bij een bezichtiging vertelde dat er geen loodslab meer bij het dakraam zat omdat het gestolen was. Vandaar deze vraag.
Echt weggewaaid, als in lag over het hele dak heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:21:
@lightemup voordat je het topic dicht gooit,

Als je het huis schoongemaakt hebt omdat het "te ranzig" was .. dan is het waard om bv eventuele rioolreiniging / ventilatie (kanaal) reinig er achteraan te gooien .. zeker met een 1 jarig kind erbij.
Goeie doorspoeling van je riool voorkomt ook overlopende wc's door vet of andere narigheid dat door het riool gespoeld is ..

Je hebt inderdaad pech maar je wist het ook deels van te voren / tijdens de koop dat er wat onderhoud nodig ging zijn.. en als de vorige bewoner niet vaak thuis is en apparatuur niet vaak gebruikt word en opeens "vol" gebruik kan het gewoon sneller kapot gaan

Afhankelijk van je stoppenkast .. en enkel/dubbelfase is het soms ook nog wel eens handig om een je groepenkast te vervangen (lees de boel doormeten) .. vaak goedkoopst in een "bundeldeal" groepenkast vervangen is bv 750 tot 1500,- maar alle stopcontacten controleren is dan kleine meerprijs van paar euro. (afhankelijk hoe handig je zelf bent)

suc6 in elk geval
Thx voor de tip over de riool/ventilatie! Helemaal nog niet aan gedacht.

Ik ben zelf vop-per, de nieuwe Hager 9-groeps verdeler staat al klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een oud huis (1925)

Vorige eigenaresse is van Poolse komaf en spreekt geen Nederlands. Ze was eigenlijk ook nooit thuis want ze werkte en leefde ruim 2,5 uur verderop.
Grote kans dus dat je in je koopcontract zowel een ouderdoms als een niet-bewoningsclausule hebt staan….

Als dat zo is, dan ben je bij voorbaat kansloos als je alles zelf niet getest hebt of laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

lightemup schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Thx voor de tip over de riool/ventilatie! Helemaal nog niet aan gedacht.
je begreep dat ik bedoelde de lokale loodgieter / rioolreinigingsdienst en dat ze van elke doorvoer naar centraale afvoer gewoon eens goed doorspuiten.

Betreft ventilatie --> china webshop een borstel / touw en talkpoeder oid (antibacterieel) .. geloof dat laten doen wel 500-1500 kost tja ..
Ik ben zelf vop-per, de nieuwe Hager 9-groeps verdeler staat al klaar :)
vopper ? anway je hebt al wat vooruitgepland zo te horen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:09
vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:01:
[...]

je begreep dat ik bedoelde de lokale loodgieter / rioolreinigingsdienst en dat ze van elke doorvoer naar centraale afvoer gewoon eens goed doorspuiten.

Betreft ventilatie --> china webshop een borstel / touw en talkpoeder oid (antibacterieel) .. geloof dat laten doen wel 500-1500 kost tja ..

[...]

Talkpoeder is mega slecht voor je longen, ik zou dat zeker niet in een ventilatiesysteem gaan inbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:47
Vrij normaal bii een "nieuw" huis, maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Talkpoeder is mega slecht voor je longen, ik zou dat zeker niet in een ventilatiesysteem gaan inbrengen.
meen je dat ? neem aan dat je niet een kilo oid aanbrengt overgens

Meer dat je een dunne coating oid aanbrengt van een bacteriedodende spul na het borstelen puur om het schoon houden zodat je het niet binnen een jaar weer moet doen (meeste mensen doen het 1 a 2x per 10 jaar of nooit

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-10 22:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:01:
[...]

[...]

Een VOP is in de elektrotechniek een Voldoende Onderricht Persoon. Je hebt leken (de huis tuin en keuken gebruikers), VOP zoals een technische dienst, en VP Vakbekwaam Persoon zoals de elektricien zelf.

Heeft alles te maken met welke werkzaamheden je, op de werkvloer, mag doen en vooral of je de gevaren daarvan kunt inschatten.

Als de eigenaar er eigenlijk niet woonde, zijn de afvoeren ook niet intensief gebruikt. Dat wil zeggen, wel de rotzooi er in, maar nooit goed doorgespoeld. Dus die laten reinigen kan zeker de moeite waard zijn om problemen te voorkomen. :)
Of je koopt zelf zo'n reinigingsslang voor op de hogedrukreiniger en doet het zelf.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:09
vso schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:04:
[...]

meen je dat ? neem aan dat je niet een kilo oid aanbrengt overgens

Meer dat je een dunne coating oid aanbrengt van een bacteriedodende spul na het borstelen puur om het schoon houden zodat je het niet binnen een jaar weer moet doen (meeste mensen doen het 1 a 2x per 10 jaar of nooit
Het werd met klem afgeraden te gebruiken bij onze kinderen toen ze baby waren.
Dit omdat ze het in kunnen ademen als je de bus boven hun billen leegschud.
Het zou slecht zijn voor de longen.

Talkpoeder in combinatie met een borstel door een ventilatiesysteem lijkt me het flink door de lucht te vermengen, dat is neem ik aan dan ook niet gezond.

Al is het stof wat je uit het systeem borstelt natuurlijk ook zeker niet gezond.
Dus als je dat met een goed mondmasker doet komt het talk er ook niet doorheen

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 06-01-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Het werd met klem afgeraden te gebruiken bij onze kinderen toen ze baby waren.
Dit omdat ze het in kunnen ademen als je de bus boven hun billen leegschud.
Het zou slecht zijn voor de longen.

Talkpoeder in combinatie met een borstel door een ventilatiesysteem lijkt me het flink door de lucht te vermengen, dat is neem ik aan dan ook niet gezond.

Al is het stof wat je uit het systeem borstelt natuurlijk ook zeker niet gezond.
Dus als je dat met een goed mondmasker doet komt het talk er ook niet doorheen
neem aan dat je wel even "nadenkt" over je actie dus ziezo 12mm ventilator (pc / badkamer oid) en een plastic flexibel wasmachine verlengbuis naar buiten .. ;) zodat de troep niet weer in huis zit.

je moet het niet als poedersuiker gebruiken en met grove opening maar met beleid ..

kortom met alcohol moet je ook met beleid drinken ;) dus talk idem .. je kind kan het ook nodig hebben.. maar goed thx voor die info ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:19
Stormschade is natuurlijk gewoon pech, tenzij bij inspectie van de schade of het herstellen naar voren komt dat het in eerste instantie ondeugdelijk ws aangebracht.

Wat betreft de koelkast en de vaatwasser: hoe oud waren die volgens de lijst van zaken die je hebt ontvangen?
10+ jaar dan is het natuurlijk gewoon domme pech.
Maar geadverteerd is dat recent de gehele keuken vernieuwd is mag je als koper ook vrijwel nieuwe apparatuur verwachten die nog wel een paar jaar mee gaat en/of waar nog garantie van de leverancier op zit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 14:11

Barrycade

Through the...

Ja daar is bij mij ook wel wat onduidelijkheid over, je huis is uit 1925 maar er zit ipv de waterpomp en de zinken teil een Bruynzeel keuken in met een geiser?

Of er zit een keuken in uit 1999 en vindt je dit al heel modern?

Maar zo te horen is het iets ouder dan je beschrijving doet vermoeden. Beetje keuken apparatuur heeft namelijk vaak 5 jaar garantie. Maar zo te horen is het Poolse rommel en had je dit wellicht kunnen verwachten.

Hoop voor je dat je niet nog meer Poolse huisvlijt tegen gaat komen.

Huis van mijn schoonmoeder zag er ook wel aardig uit toendertijd, maar toen we een keer iets gingen verbouwen kwamen we wel heel veel kroonsteentjes tegen en wel heel dun draad bv. Waren ook handige jongens in bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Barrycade schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:27:
Ja daar is bij mij ook wel wat onduidelijkheid over, je huis is uit 1925 maar er zit ipv de waterpomp en de zinken teil een Bruynzeel keuken in met een geiser?

Of er zit een keuken in uit 1999 en vindt je dit al heel modern?

Maar zo te horen is het iets ouder dan je beschrijving doet vermoeden. Beetje keuken apparatuur heeft namelijk vaak 5 jaar garantie. Maar zo te horen is het Poolse rommel en had je dit wellicht kunnen verwachten.

Hoop voor je dat je niet nog meer Poolse huisvlijt tegen gaat komen.

Huis van mijn schoonmoeder zag er ook wel aardig uit toendertijd, maar toen we een keer iets gingen verbouwen kwamen we wel heel veel kroonsteentjes tegen en wel heel dun draad bv. Waren ook handige jongens in bezig geweest.
Daar had je eventueel nog wel een kans om het op een verborgen gebrek te gooien. Als de elektrische installatie niet aan de normen voldoet en (brand)gevaarlijks is dan is het huis in die staat niet bewoonbaar, en daarmee is het een verborgen gebrek onafhankelijk van het feit of de verkoper wist van de staat van de elektrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 14:11

Barrycade

Through the...

Dat schip was al even uitgevaren.
We kwamen er enkele jaren later achter.
Pagina: 1