Welke Unifi oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Ik ben aan het uitzoeken wat ik moet doen mbt netwerk…

We zijn onlangs verhuisd naar een oud huis.
Helaas zitten daar ook gebreken in waaronder het niet beschikbaar hebben van netwerk.
Welke ISP ik ook kies, de connectie komt binnen naast de voordeur in de meterkast en daarna moet ik maar oplossen.
We hebben Ziggo en hun modem gaan we bridgen

Hoe ga ik met wifi door het huis en hoe tover ik soms utp op een locatie?

Ik had (heb) TPlink deco mesh AP’s en deze hebben een WAF
Verder heb ik een Fritzbox als router

Nu wil ik alles vervangen door Unifi maar vraag me af of ik als AP’s bijv de Unifi express kan gebruiken
En welk router adviseren jullie.
De router moet een WAN poort hebben, 1 utp kan ik naar een eerste AP krijgen ;de rest moet via Mesh
En…. Ik wil vanuit de meterkast ook power plug gebruiken voor plekken waar ik utp nodig heb, maar niet kan krijgen

Lastig verhaal… sorry voor dat🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zet in de meterkast een Ziggo router neer (niet in bridge modus) maar zet de WiFi van die router uit.

Trek via de kruipruimte een kabel naar de woonkamer en sluit daar een kleine desktop switch op aan voor TV/PlayStation én een UniFi (of TP-link deco) accespoint.

Kijk vervolgens waar je nog meer bekabelde verbindingen nodig hebt en waar je nog geen bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 18:40
Heb je eens gekeken naar Amplifi van Ubiquiti? Is juist Mesh geoptimaliseerd, ideaal als er weinig tot geen utp beschikbaar is.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Als je echt wilt meshen, pak dan iets met een dedicated radio hiervoor (bv xe75)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Xe75 is weer van TPlink en ik wil juist naar Ubiquiti
En de Amplify draait geen Unifi (ook iets wat ik graag wil)

Ik zat te denken aan de USG in de meterkast (eigenlijk een Ethernet-poort te weinig) en daarna in de woonkamer een Unifi express te plaatsen en ergens op de begaande grond en eerste verdieping de Swiss Army Knife Ultra of een AP met Mesh. Of de nieuwe Unify Express

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
maar ubiquiti spul is gemaakt om
Bedraad aan te sluiten. Het kan wel Draadloos mr ze hebben geen modelleb met dedicated backhaul.

Waarom wil je trouwens perse unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Ik heb in het verleden met Unifi gewerkt en vond de UI en gebruiksgemak erg prettig
En ik heb ook de Deco xe60 gehad en die vond ik juist niet prettig (Fritz bevalt me ook niet echt)

[ Voor 37% gewijzigd door Noclaim71 op 06-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:45

lier

MikroTik nerd

Noclaim71 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:25:
Ik heb in het verleden met Unifi gewerkt en vond de UI en gebruiksgemak erg prettig
Tja, dan moet je er zeker voor kiezen. 8)7 Althans, als je er de hele dag naar zit te kijken 8)

Toch voor de zekerheid: je hebt geen andere eisen en wensen (zoals bijvoorbeeld het update beleid en alle problemen die die veroorzaken en/of veroorzaakt hebben)? Performance eisen? Duur van de ondersteuning? Actieve community?

Ook om te overwegen: je hebt nu je kans, grijp die. Los van de hardware en voorkeur voor merk, ga draden trekken...zoveel mogelijk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Noclaim71 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:46:
Welke ISP ik ook kies, de connectie komt binnen naast de voordeur in de meterkast en daarna moet ik maar oplossen.
Logisch toch? Het is jouw huis toch?

Zorg voor een goed bekabeld netwerk. Heb je later altijd plezier van.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Terug naar de eerste post:

Ik heb een WAN connectie in de meterkast en KAN NIET bedraad het huis in. Ik ga niet slopen oid om draden te trekken en kan dus enkel via PowerPlugs UTP aanbieden waar nodig. De rest MOET draadloos.

Ik heb de voorkeur voor Ubiquiti Unifi

Dus mijn vraag is enkel..... obv Unifi hoe kan ik dit zo robuust mogelijk oplossen?

ZIGGO/KPN naar USG en vanuit USG naar 1 bedraad AP. Dan kom ik op de USG 1 Ethernet port te kort voor connect naar PowerPlug.
Dus hoe zou ik dit kunnen oplossen? Simpele switch na de USG?

En welke Unifi device kan ik als eerste Mesh punt (ergens boven een plafond) gebruiken? Om vanaf dit punt meerdere (2?) Mesh devices te plaatsen (1st en 2de verdieping)

Dus geen draden advies, geen ander merk advies....(hoe goed bedoeld ook :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Noclaim71 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:59:
Oké, dus geen robuuste oplossing.
Ik heb een WAN connectie in de meterkast en KAN NIET bedraad het huis in. Ik ga niet slopen oid om draden te trekken en kan dus enkel via PowerPlugs UTP aanbieden waar nodig. De rest MOET draadloos.
Helder(der). Leek een beetje haaks te staan op je "Hoe ga ik met wifi door het huis en hoe tover ik soms utp op een locatie?".
Nobody is perfect :P
Dus mijn vraag is enkel..... obv Unifi hoe kan ik dit zo robuust mogelijk oplossen?
Robuust in welk opzicht?
ZIGGO/KPN naar USG en vanuit USG naar 1 bedraad AP. Dan kom ik op de USG 1 Ethernet port te kort voor connect naar PowerPlug.
Wat gaat de USG doen/brengen dat je ISP modem niet kan?
En welke Unifi device kan ik als eerste Mesh punt (ergens boven een plafond) gebruiken? Om vanaf dit punt meerdere (2?) Mesh devices te plaatsen (1st en 2de verdieping)
Waar mogen we uit kiezen?
categorie: Accesspoints
airCube?
uitvoering: Ubiquiti airCube AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tja wat wil je nu een goed netwerk waar je jaren plezier van hebt en een hoge WAF factor heeft of nog lang blijven tobben met momenten dat je netwerk moet resetten (groot risico met powerplugs).
Heb je wel eens een installateur gevraagd naar de mogelijkheden voor het trekken van kabels? Er zijn meer opties dan jij denkt.
Verder als je het schaalbaar wilt hebben zou ik zeker wel naar Fritz kijken want daarmee kan je juist een goed Mesh netwerk opbouwen en simpel uitbreiden. Ze hebben ook een Kabel modem en je kan alles beheren in een interface. De Fritz die je hebt kan je ook hergebruiken in je netwerk, en oud en nieuw spul werkt prima samen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
maar als je zoveel randvoorwaarden hebt, wat is dan het doel van dit topic?

Ik kan je nu al zeggen dat je een drama netwerk gaat krijgen met powerline, unifi dual band in mesh setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Noclaim71 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:59:
Terug naar de eerste post:

Lopen er in het huis geen coax en/of telefoonkabels vanuit de meterkast naar de woonkamer?
Die zou je eventueel kunnen vervangen door UTP (heb ik ook gedaan).

Als je echt bij Unifi wilt blijven kun je overal de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ plaatsen en mesh optie aanzetten.
Of es kijken naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh icm de u6+

Je zal qua snelheid concessies moeten doen, maar het werkt wel.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unifi heeft hier geen plaats, totaal overbodige investering …..en als het een oud huis is dan gaat Powerline je zeer waarschijnlijk ook geen goede oplossing bieden.

Ik zou het eerst gewoon eens proberen met een oplossing van je provider. Zowel de wifi ap’s van Ziggo en KPN werken best goed in oude huizen.

En je weet natuur ook wel dat draden trekken de enige echt goede oplossing is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Nnoitra schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Lopen er in het huis geen coax en/of telefoonkabels vanuit de meterkast naar de woonkamer?
Die zou je eventueel kunnen vervangen door UTP (heb ik ook gedaan).

Als je echt bij Unifi wilt blijven kun je overal de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ plaatsen en mesh optie aanzetten.
Of es kijken naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh icm de u6+

Je zal qua snelheid concessies moeten doen, maar het werkt wel.
Er lopen zeker coax kabels door het huis, maar helaas zitten dit in pijpjes en zitten muurvast (dit was het eerste wat ik geprobeerd heb :'( )
Ik ga eens kijken naar die Unifi6-mesh optie. Inboeten qua snelheid is helaas een consequentie van een ouder huis. Als ik ooit de vloeren opentrek zal ik draden trekken, maar dat is helaas nu niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
laurens0619 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:13:
maar als je zoveel randvoorwaarden hebt, wat is dan het doel van dit topic?

Ik kan je nu al zeggen dat je een drama netwerk gaat krijgen met powerline, unifi dual band in mesh setup.
Ik ben gelukkig beperkt in randvoorwaardes :P Enige randvoorwaarde die ik heb is dat ik het liefste een Unifi netwerk bouw.
Dat er beperkingen zijn, wilt niet zeggen dat het randvoorwaarden zijn....

En ik kan best zelf bedenken wat er allemaal mogelijk is middels houtje touwtje, maar ik hoopte dat ik hier (op basis van beperkte randvoorwaarden en beperkingen) advies zou krijgen hoe ik dit toch het beste op zou kunnen pakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Frogmen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:10:
Tja wat wil je nu een goed netwerk waar je jaren plezier van hebt en een hoge WAF factor heeft of nog lang blijven tobben met momenten dat je netwerk moet resetten (groot risico met powerplugs).
Heb je wel eens een installateur gevraagd naar de mogelijkheden voor het trekken van kabels? Er zijn meer opties dan jij denkt.
Verder als je het schaalbaar wilt hebben zou ik zeker wel naar Fritz kijken want daarmee kan je juist een goed Mesh netwerk opbouwen en simpel uitbreiden. Ze hebben ook een Kabel modem en je kan alles beheren in een interface. De Fritz die je hebt kan je ook hergebruiken in je netwerk, en oud en nieuw spul werkt prima samen.
Ik zeker ook niet tevreden met PowerPlug oplossingen. Maar het is een mogelijkheid om ergens een draadje te krijgen als dit niet via een getrokken UTP kan.
Ik ga toch eens kijken wat er van Fritz allemaal te verkrijgen is om mijn uitdagingen het hoofd te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Noclaim71 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Er lopen zeker coax kabels door het huis, maar helaas zitten dit in pijpjes en zitten muurvast (dit was het eerste wat ik geprobeerd heb :'( )
Ik ga eens kijken naar die Unifi6-mesh optie. Inboeten qua snelheid is helaas een consequentie van een ouder huis. Als ik ooit de vloeren opentrek zal ik draden trekken, maar dat is helaas nu niet aan de orde.
Als de coax kabels een beetje degelijk zijn, kun je altijd nog overwegen om iig een internet-over-coax adapter van de meterkast naar de woonkamer te gebruiken. Dan kun je daar een unifi switch aan vastknopen en vanaf daar een UTPtje naar een accesspoint, de ziggo Next Mini en je andere zaken (tv, console, etc).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Noclaim71 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:23:
Ik ben gelukkig beperkt in randvoorwaardes :P Enige randvoorwaarde die ik heb is dat ik het liefste een Unifi netwerk bouw.
Mijn advies: houdt je huidige mesh setje. Goedkoopste, vrouw is er blij mee en zal misschien niet onderdoen voor iets nieuws.

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 18:17
Als je toch Ziggo hebt kun je ook overwegen hun eigen mesh oplossing (SmartWifi Pods) te gebruiken. Super simpel in te stellen, voor een prikkie te krijgen op marktplaats en geen gezeur met een 2e netwerkoplossing.

Heb 3 van die dingen bij mijn ouders in de muur geprikt (gaan gewoon in een stopcontact) en ze halen daar door het hele huis de maximale snelheid (200/30).

Prima als je graag uniquiti wil, maar lezend wat je behoeftes zijn is het soms beter om voor de simpelste (en in dit geval ook goedkoopste) oplossing te gaan.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 11:18
Kaping

[ Voor 104% gewijzigd door emmerx op 02-02-2024 00:42 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Ja. Door niet een ander topic te kapen. Open je eigen topic even of hier: [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 11:18
Dit topic kwam boven bij mijn search op UX en ik dacht dat er wel genoeg inspiratie was opgedaan, was ook al tijdje stil hier. Maar ben geen kaper, dus plezier verder hier.

[ Voor 5% gewijzigd door emmerx op 02-02-2024 00:51 ]

Draadloos laden op onze Zon

Pagina: 1