Vloerverwarming lus met wandverwarming combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-04 17:22
Binnenkort is de ruwbouw van ons nieuwe huis af en de afgelopen weken heb ik me via dit forum verdiept in een warmtepomp. Twee merken spreken mij wel aan maar daar over later meer. Wat mij is opgevallen is dat het goed functioneren van een WP valt of staat met de juiste aanleg van bijvoorbeeld de vloerverwarming.

Deze week ben ik begonnen met het uitwerken van een legplan voor de buizen (16 x 2) voor de vloerverwarming. Bij de badkamer (+/- 5,5m2) kom ik uit op zn 1,3m2 wat natuurlijk geen zoden aan de dijk zet. Een van de muren biedt uitkomst en daar kan ik 2,8m2 aan buis in kwijt. Zie afbeelding voor de details.

Mijn idee is dus om van de verdeler als eerste naar de wand lus te gaan en vervolgens met de vloerverwarming lus verder te gaan. Mijn vraag is of dit kan en zijn er zaken waar ik verder rekening moet houden.

Als vast bedankt voor je feedback.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD3pb-4Lnw_XbdhjvgKYr21ZXGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfnd0I4KC41qguBK7S17uURG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Hardop nadenkend zou ik me vooral afvragen of je de lucht er fatsoenlijk uit gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:17
Waarom leg je de vloerverwarming in meander, en niet in slakkenhuis patroon?

Slakkenhuis: Bij een slakkenhuis patroon lopen de aanvoer en retour leidingen in de vloer naast elkaar. Hierdoor wordt de warmte gelijk verdeeld en wordt een egale vloertemperatuur bereikt. Meander: Bij een meander patroon worden de vloerverwarmingsbuizen in een lusvorm naast elkaar gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Oilman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:03:
Hardop nadenkend zou ik me vooral afvragen of je de lucht er fatsoenlijk uit gaat krijgen.
Ik heb daar een paar topics over gevonden maar dit ging alleen over wandverwarming.

Optie 1: Een ontluchter met een T-stuk op het hoogste punt monteren. Hier waren de reacties niet positief over omdat je dan je slang moet doorsnijden.

Optie 2: Alle groepen op verdeler dichtdraaien en alleen de wandlus openzetten. Via de verdeler zou je op deze manier kunnen ontluchten.

De vraag is dan alleen of je de wandlus aan de aanvoer of afvoer zijde moet plaatsen en of dit gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Tim123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:12:
Waarom leg je de vloerverwarming in meander, en niet in slakkenhuis patroon?

Slakkenhuis: Bij een slakkenhuis patroon lopen de aanvoer en retour leidingen in de vloer naast elkaar. Hierdoor wordt de warmte gelijk verdeeld en wordt een egale vloertemperatuur bereikt. Meander: Bij een meander patroon worden de vloerverwarmingsbuizen in een lusvorm naast elkaar gelegd.
Hoi,

De vloerverwarming ligt voor het grootste deel als een slakkenhuis. Bij de wandverwarming gaat dit niet omdat je eerst geleidelijk naar boven toe moet werken en dan direct van boven naar beneden moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Gewoon met de tuinslang er op, dan krijg je de lucht er wel uit. Goed doorspoelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:17
Zit je vast aan de plaats van de verdeler? Je zou deze er ook op de verdieping boven kunnen plaatsen. Dan is lucht zeker geen probleem. Waarom maak je geen 2 losse lussen, 1 in de wand 1 in de vloer.
Kortere buis is beter icm warmtepomp. Daarna gewoon goed waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:41
Hier de badkamer (1ste) aangesloten op de verdeler op de bg. Ruim 3m hoogteverschil (leidingen gaan recht omhoog) en geeft geen problemen, wel de eerste keer alle andere groepen geknepen. Mijn inschatting is dus dat wat je wilt prima gaat. Zou de wand wel aan de retour kant doen, wordt de vloer iets warmer van dan andersom. Voor evt lucht maakt het niet zoveel uit vermoed ik, maar ben geen expert.

Op je plaatje heb je het over 95m buis, maar elke m2 bij 10cm hoh geeft 10m/m2 dus die snap ik niet helemaal icm je verhaal. Je legplan is ook apart met meerdere slakkenhuizen, dat werkt niet zo? Eerste slakkenhuis zal warmer worden dan laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Roeland schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:08:
Hier de badkamer (1ste) aangesloten op de verdeler op de bg. Ruim 3m hoogteverschil (leidingen gaan recht omhoog) en geeft geen problemen, wel de eerste keer alle andere groepen geknepen. Mijn inschatting is dus dat wat je wilt prima gaat. Zou de wand wel aan de retour kant doen, wordt de vloer iets warmer van dan andersom. Voor evt lucht maakt het niet zoveel uit vermoed ik, maar ben geen expert.

Op je plaatje heb je het over 95m buis, maar elke m2 bij 10cm hoh geeft 10m/m2 dus die snap ik niet helemaal icm je verhaal. Je legplan is ook apart met meerdere slakkenhuizen, dat werkt niet zo? Eerste slakkenhuis zal warmer worden dan laatste.
Hoi Roeland,

Dank voor je feedback. Ik heb de layout aan je advies aangepast.

De dikte van de afwerkvloer zal 50mm zijn. Met de nieuwe layout verwacht je nog steeds een groot temperatuursverschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1CBydKxQDxqjjc0KC_tjFrJdSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjg4nbCYVKWPKvCM3i2L6klW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthlesstheone
Tim123 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:47:
Zit je vast aan de plaats van de verdeler? Je zou deze er ook op de verdieping boven kunnen plaatsen. Dan is lucht zeker geen probleem. Waarom maak je geen 2 losse lussen, 1 in de wand 1 in de vloer.
Kortere buis is beter icm warmtepomp. Daarna gewoon goed waterzijdig inregelen.
Hoi Tim,

De verdeler kan wat mij betreft nog overal. Voor de layout van de lussen zou de mooiste oplossing zijn om op deze verdieping een verdeler met 3 en eentje met 4 groepen te plaatsen. Bij elke verdeler zal altijd 1 groep volledig openstaan. De overige groepen zijn dan voor de twee slaapkamers.

In heel het huis kan ik groepen maken met een buislengte van 90 - 100 meter. Ik had begrepen dat dit het beste zou werken ipv veel groepen met veel lengte verschil.

Graag hoor ik jouw visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Ruthlesstheone schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:39:
Binnenkort is de ruwbouw van ons nieuwe huis af en de afgelopen weken heb ik me via dit forum verdiept in een warmtepomp. Twee merken spreken mij wel aan maar daar over later meer. Wat mij is opgevallen is dat het goed functioneren van een WP valt of staat met de juiste aanleg van bijvoorbeeld de vloerverwarming.

Deze week ben ik begonnen met het uitwerken van een legplan voor de buizen (16 x 2) voor de vloerverwarming. Bij de badkamer (+/- 5,5m2) kom ik uit op zn 1,3m2 wat natuurlijk geen zoden aan de dijk zet. Een van de muren biedt uitkomst en daar kan ik 2,8m2 aan buis in kwijt. Zie afbeelding voor de details.

Mijn idee is dus om van de verdeler als eerste naar de wand lus te gaan en vervolgens met de vloerverwarming lus verder te gaan. Mijn vraag is of dit kan en zijn er zaken waar ik verder rekening moet houden.

Als vast bedankt voor je feedback.

[Afbeelding]
Doe geen 16mm buis met warmtepomp, een wp werkt lage(re) temperatuur dan een gas ketel en daarom met een hogere pompdebiet, tot 32 liter per minuut bij mijn wp.
Die hogere flow moet je niet knijpen met krappe buis, doe 18mm, hier thuis is 20mm gebruikt (heb ik niet zelf bedacht)

Verwacht er niet te veel van met vv in de douche, een extra elektrische (straling) kachel is al snel noodzakelijk, ook niet met een paar lussen in de wand... en ik kan het weten bij zit er vv in de douche vloer én in de 3 stenen wanden om de douche hoek heen... en alleen als de wp net een paar uur heeft gedraaid is het wat warm in de douche.
Maar dat is juist het probleem in een goed geïsoleerde woning, de wp draait soms maar een tijdje in de ochtend en de rest van dag niet meer... in dat geval is die extra warmte in de douche in de avond al weer weg.
Neem een IR kachel in de douche: Ervaringen infraroodverwarming
Goedkope ir panelen= duurkoop, deze stralen veel te weinig warmte uit.
Deze is wel goed: https://warmtepanelen.nl/...y-infrarood-warmtepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 06-01-2024 17:21 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ruthlesstheone schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Hoi Tim,

De verdeler kan wat mij betreft nog overal. Voor de layout van de lussen zou de mooiste oplossing zijn om op deze verdieping een verdeler met 3 en eentje met 4 groepen te plaatsen. Bij elke verdeler zal altijd 1 groep volledig openstaan. De overige groepen zijn dan voor de twee slaapkamers.

In heel het huis kan ik groepen maken met een buislengte van 90 - 100 meter. Ik had begrepen dat dit het beste zou werken ipv veel groepen met veel lengte verschil.

Graag hoor ik jouw visie.
neem een verdeler met flow indicators... dan regel je de kortere lussen gewoon iets terug..
wel handig om te weten dan hoeveel meters je groepen dan zijn per stuk.. immers de grootste lus wil je niet gaan knijpen

404 Signature not found

Pagina: 1