ABC, N-type, perskoviet wachten of niet ????

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 18:16
Pakkende titel is altijd goed.
In mijn zoektocht en opvragen van offertes, ga ik binnenkort waarschijnlijk in op een offerte.
Maand geleden was een zonnepaneel iets wat op het dak lag.
ABC paneel, N- paneel, omvormers, string ( om de bips), etc allemaal onbekend terrein.
Dus ben ik me maar eens gaan verdiepen in de materie.

Salderingsregeling: aparte topic gelezen, in febr in de kamer stemming> check
Solaredge of enphase: dankzij Ronald in mijn vorige topic duidelijk..enphase is totaal niet nodig ( thanks).
PF offerte advies 14 panelen

Maar dan, stuit ik op solarmagazine (online tijdschrift/ blog), en de twijfel slaat toe na het lezen van talloze artikelen.
Eindelijk begin ik het een beetje te snappen, en snap ik ook beter de offertes

Wachten op hetero- junctie ABC zonnepaneel, of zit dat al in de AIKO-A-MAH54Mb ?
In mijn beperkte kennis/ inschatting niet…alleen ABC en N-type, en ABC zou alleen bij AIKO liggen ? ( voorheen alleen de cel technologie en met die kennis in de panelen gestapt)

Of gewoon nog wachten op nog betere panelen ? perskoviet
https://solarmagazine.nl/...t-zonnepanelen-dichterbij

Zucht....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:35
Wachten kost meer dan het verschil gaat opbrengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29
Antwoord van Ronald! En daarna bepaal je of je voor goedkoop of kwaliteit wil gaan. Kwaliteit is b.v. N-type panelen glas-glas en dan kun je nog kiezen tussen micro omvormers, optimizers of string (als je geen schaduw hebt). Omvormer zou ik geen chinees of goedkoop merk nemen maar een betrouwbaar merk.

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:37
Zonnepanelen zijn net als hypotheekrentes. Als je ze hebt let je niet meer op de specs :+

Voordeel is dat zonnepanelen geld kunnen opleveren. Gewoon neerleggen en nu al profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
Ik zelf zit ook met een dergelijke oplossing, zit alleen met andere vraag nl. ervaringen met pallet importeren uit China (wil stuk of 36 neerleggen). Idealiter gelijk op dak maar bijgebouw en overkapping duurt nog wel even voor het er staat (ga ook stuk zelf doen, anders wordt vooral het bijgebouw te duur en willen wel kwaliteit).

Zelf ga ik voor tier-1 glas/glas zonnepanelen. Idealiter JA/Trina/Jinko en evt. Longi. Qua prijzen zit JA wel duidelijk voordeliger (richting 500 euro). Veel van de huidige panelen zijn al echt heel goed (half-cut, glas-glas, weersbelasting die ze kunnen hebben) en worden hoe langer je wacht alleen nog maar beter (alleen dan kun je met techniek altijd blijven wachten).

Ik wil 6x Hoymiles HMS2250 gaan gebruiken. Wel even bekijken hoe het fiscaal zit als ik zoveel opwek en evt. gebruik via mijn thuisbatterij tzt (gaan naar alles elektrisch).

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Het antwoord van @Ronald past het beste, TS verliest zich wat in toekomstige dingetjes en dreigt daardoor de belangrijkste stap te missen: zorgen dat die meuk uiterlijk maart op je dak ligt zodat je zonnestroom hebt!

Verder snap ik het plan van @WBNL20 niet zo, waarom geen panelen gewoon hier kopen? Ze zijn zo bizar goedkoop dat ik me niet kan voorstellen dat je er veel mee wint. Voorbeeldje https://www.jenm-zonnepan...olar-405wp-all-black.html 80 euro voor 405Wp :-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 06:55:
Antwoord van Ronald! En daarna bepaal je of je voor goedkoop of kwaliteit wil gaan. Kwaliteit is b.v. N-type panelen glas-glas en dan kun je nog kiezen tussen micro omvormers, optimizers of string (als je geen schaduw hebt). Omvormer zou ik geen chinees of goedkoop merk nemen maar een betrouwbaar merk.

Succes ermee!
De meerderheid van het land heeft een of ander Chinees merk omvormer... Zelfs een van de allergrootste partijen van het land (Zonneplan) gebruikt gewoon Huawei (De westerse merken waren voor hun te laat met accu's, ze willen dat al heel lang aan hun klanten kunnen aanbieden). Dat gaat op geen enkele noemenswaardige manier mis.

@WBNL20 En dan nog een bult voor transport, BTW(, importheffing) er over heen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 18:16
thx all, duidelijk antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 08:27

mjl

Ugh

Gramser schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:40:
Zonnepanelen zijn net als hypotheekrentes. Als je ze hebt let je niet meer op de specs :+

Voordeel is dat zonnepanelen geld kunnen opleveren. Gewoon neerleggen en nu al profiteren.
Zolang alles goed werkt wel, ik heb zowel met enphase als goedkope Chinese omvormer ‘slechte’ ervaring. Bij enphase opeens geen lokale uitlezing meer mogelijk en 6 maanden diverse panelen die niet meer rapporteren en produceren en een helpdesk die maar niks kan oplossen.

Chinese omvormer die om de haverklap geen data meer doorstuurt en na de installatie de productie op 40% aftopte wat pas na er actief achteraan te gaan opgelost werd met een firmware update.

Dus tja kwaliteitsmerken… bestaan die wel? En als ze eenmaal liggen is het alles behalve ‘care free’.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:37
Ik kan je helaas geen ongelijk geven. Ik heb ook de nodige nazorg moeten doen, en dat zat ‘m dan vooral in het overtuigen van installateurs…
Maar daarna, geen omkijken naar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29
Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:59:
[...]

De meerderheid van het land heeft een of ander Chinees merk omvormer... Zelfs een van de allergrootste partijen van het land (Zonneplan) gebruikt gewoon Huawei (De westerse merken waren voor hun te laat met accu's, ze willen dat al heel lang aan hun klanten kunnen aanbieden). Dat gaat op geen enkele noemenswaardige manier mis.

Ik zeg ook niet dat Chinese omvormers niet werken alleen de software is een ramp. Dus dat de meerderheid het heeft is voor mijn geen argument. De meerderheid kijkt alleen naar de kosten en terugverdientijd. Want een chinese omvormer is gewoon goedkoper.

Ik wil kwaliteit dus ook een app met data die werkt, firmware updates kunnen doen en uitlezen (en aansturen) met home assistant. En natuurlijk een 3 fasen installatie want als je straks niet meer kunt salderen gaat het wel mis qua vraag en aanbod.

Daarnaast hebben de chinezen niet zo veel op met privacy, bijna alles gaat door naar een chinese cloud. Het is maar net hoe je erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Vaevictis_ salderen is geen argument voor 3 fase. De meter dient bij wet alleen de netto som van de fasen weg te schrijven.

En dat gaat echt zo blijven, anders heeft enkelfase een groot prijs voordeel… waardoor de netbeheerders extreem veel werk gaan krijgen van mensen naar 1x40 terug zetten.

En je apparatuur is geen 3 fase…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
Fr33z schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:45:
Het antwoord van @Ronald past het beste, TS verliest zich wat in toekomstige dingetjes en dreigt daardoor de belangrijkste stap te missen: zorgen dat die meuk uiterlijk maart op je dak ligt zodat je zonnestroom hebt!

Verder snap ik het plan van @WBNL20 niet zo, waarom geen panelen gewoon hier kopen? Ze zijn zo bizar goedkoop dat ik me niet kan voorstellen dat je er veel mee wint. Voorbeeldje https://www.jenm-zonnepan...olar-405wp-all-black.html 80 euro voor 405Wp :-0
80 euro vind ik in de huidige markt duur. Het type dat je stuurt lijken me daarbij ook een ouder / meer entry level paneel en geen glas-glas.

Ik ga er zoals uitgewerkt 36 kopen, dus wat meer dan gewoon op je doorsnee dak. Heb zelf een offerte JA solar JAM54D40-430/LB JA bifacial solar panel 430w.

Dit paneel kost mij als het lukt rond de 60 euro. CIF geleverd in Rotterdam, nog wel even de betaling en verzekering uitzoeken (ik denk dat ik Paypal doe). Scheelt al 700 euro en dan heb je daarbij een stuk betere panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PEROVSKIET is de naam - met perskoviet vind je alleen de tweakersbijdrage.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Transport zijn op dit moment weer normale tarieven, kost rond 300 voor een pallet en als je een container natuurlijk haalt is het per paneel stukken voordeliger.

importheffing is niet van toepassing (https://tarief.douane.nl/...000&ad=&co=CN&cu=EUR&l=nl)

BTW wel weer, maar dan neem je op je eigen zaak af (en heb je vooraftrek, dus per saldo nul effect) en dan stuur je je partner de factuur met 0% BTW (wel aan de reguliere regels voldoen voor het laag tarief) et voila.

Blijft over zoals eerder gezegd dat je risico loopt dat je betaling weg is en goederen niet geleverd worden (dus betrouwbare aankoopverzekering partner is voor mij een must), plus administratief natuurlijk iets meer werk eraan. Maar goed heb ook 70m2 keramisch parket (Marazzi) uit Italië laten komen en bijvoorbeeld EUR 1k op bespaard (ging perfect), dus bij deze bedragen is directe koop in Nederland toch vaak heel duur en zijn de marges hier hoog wat doorwerkt in de besparing.
Pagina: 1