Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 20:56
Ik heb hier thuis een vervelend en vreemd probleem met een aardlekschakelaar. Ik heb de afgelopen week twee keer gehad (zondag en gister) dat op een willekeurig moment de aardlekschakelaar eruit knalt. Als ik deze dan weer inschakel knalt hij er na 10 seconde weer uit. Schakel ik hem dan opnieuw in dan blijft alles weer gewoon werken.

Ik ben aan het bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. De eerste ingeving is uiteraard vocht (zeker met de regen van de afgelopen tijd, ik ongeveer op het laagste punt van Nederland woon en het feit dat de tuin op de aardlek zit die eruit knalt) maar dan zou ik verwachten dat de aardlek er direct weer uit zou knallen als ik de stroom aanzet en niet na 10 seconde nog één keer en daarna niet meer. Daarnaast heeft het de laatste maanden heel veel geregend en is er toen niks uitgeknald. Op het moment dat het gebeurde was er ook geen stroompiek, apparaten die in/uit schakelden of andere 'verdachte' activiteiten.

De volgende stap is het doormeten van de lekstroom i.c.m. een stekkerproef om te kijken of ik ergens iets kan isoleren en uitsluiten (het gaat om twee normale groepen en de kookplaat dubbele groep) maar is er iemand die een goede suggestie heeft wat dit kan veroorzaken?

/post

Alle reacties

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je de aardlekschakelaar al eens vervangen door een ander exemplaar?
Ik neem aan dat je er meerdere hebt.

Wat voor model is het en wat hangt erachter?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja je geeft het zelf al aan: vocht en een tuingroep. Dat is een hele bekende boosdoener.
Andere optie: even deze ALS omwisselen met een andere in de groepenkast en zo uitsluiten of je ALS niet de geeft heeft gegeven.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

ericplan

5180 Wp PV

Als de tuin een eigen groep heeft, dan zou ik de installatie-automaat wisselen voor een aardlekautomaat. Daarmee is het probleem niet opgelost, maar wel de bijbehorende ergernis van uitval van stroom in andere delen van het huis.

A'dam PVOutput

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu zou het de aardlekschakelaar kunnen zijn maar dan verwacht ik wel enige leeftijd. Mocht deze nog wel redelijk recent (en in ieder geval type A) zijn, dan zou je er eens twee kunnen wisselen inderdaad.

En anders ben je nu inderdaad aan het uitsluitspelletje begonnen want dan heb je ergens een lek. En deze kan precies tegen het randje zijn waardoor het niet constant optreedt. Dan kan het net de druppel van een ander apparaat zijn bijvoorbeeld dat hem doet trippen.

Als eerste de tuin uit laten is een goede want dat is een risicogroep. Kan alleen maar beamen om deze op een eigen aardlekautomaat te zetten net als PV.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:00:
Als de tuin een eigen groep heeft, dan zou ik de installatie-automaat wisselen voor een aardlekautomaat. Daarmee is het probleem niet opgelost, maar wel de bijbehorende ergernis van uitval van stroom in andere delen van het huis.
Moet dan wel een automaat zijn die niet dezelfde waarde heeft (meestal 30mA) anders is het maar net de vraag welke het eerst gaat....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 16:24
u_nix_we_all schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Moet dan wel een automaat zijn die niet dezelfde waarde heeft (meestal 30mA) anders is het maar net de vraag welke het eerst gaat....
Nee, je haalt hem uiteraard achter de bestaande aardlekschakelaar weg, je installeert nooit een aardlekautomaat achter een andere aardlekschakelaar of -automaat ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

ericplan

5180 Wp PV

u_nix_we_all schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Uiteraard sluit je de tuingroep-aardlekautomaat direct aan op de hoofdschakelaar, niet achter een andere tweede aardlek. Maar dat is basis meterkastkennis.

A'dam PVOutput

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@Gameboy @ericplan
Ah natuurlijk. Doh. Need more coffee :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 20:56
Het betreft een nieuwe woning (oplevering afgelopen februari) waarbij er vier groepen (type ABB 0025.060 waarvan twee gecombineerd) achter een aardlek (ABB FH202-A) hangen. De dubbele groep is voor mijn inductie kookplaat. De andere groepen voor de stopcontacten in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdkIAelyQYOrN2aavGdS_bh4CWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/05e4IYqhHKLx7TbcQF3kuV1c.png?f=fotoalbum_large

Vanuit de bouw is er ten behoeve van een eventueel optioneel schuurtje in de tuin al een grondkabel aangesloten op groep 1 en op een rol onder het huis gelegd (afgemonteerd in een kabeldoosje (Zoiets maar kleiner: https://www.hornbach.nl/p...wartels-m20-ip65/4116327/). Deze zit dus niet op een losse groep of aardlek. Die kabel heb ik verlengd (want te kort) en onder mijn terras in een andere kabeldoos (gegoten met hars) weer gesplitst. Er staat in de kruipruimte geen water en de kabeldoos ligt op een rioolbuis zodat deze van de grond is. Ik heb in de kabel die naar de kruipruimte loopt nog wel een normale schakelaar geplaatst zodat ik de tuin stroomloos kan maken (wat nu dus het geval is). Dit weekend wordt het gelukkig droog dus tijd om te gaan zoeken

/post

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:52
Ik zou beginnen met de tuinlampjes op vocht te controleren. Ik had onlangs nog een buitenlampje die letterlijk volstond met water en dus aardlek eruit. Er miste een klein kitrandje om het glaasje waterdicht te maken. Gaat weken goed, ook als het hard regent, maar als de waterstand het inwendige van de lamp bereikt is het afgelopen.....

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Inderdaad, het schuurtje apart nemen op een aardlekautomaat.
En als het kastje vol is, dan zou je een uitbreiding kunnen plaatsen met een kast ernaast of een 1/2 kast.
https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html

Heb je ook zonnepanelen op een gedeelde aardlek? Dan kan ook net de "druppel" zijn dat hij afschakelt

En nog meer opmerkingen vind je ook hier
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1