Enkele korte vragen voor aanleg eerste netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mefra85
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08-2024
Goedemiddag,

In onze nieuwbouwwoning wil ik een netwerk aan gaan leggen. Na wat zoekwerk heb ik de basis wel uitgezocht, maar nog enkele vragen waar ik tegenaan loop en niet goed kan vinden of niet 100% zeker weet.

1. Wat is een fatsoenlijk merk cat6 kabel en waar is het te vinden? Er staan zoveel verschillende merken op het internet en dan in combinatie met horror verhalen dat de meuk waardeloos werkt...daar heb ik dus geen zin in. Liever net even iets meer betalen en dan in 1x goed. Voor zover ik het nu zie, minimaal Cat6 met bij voorkeur 100% koper. Ik denk dat ik aan 50m genoeg heb, maar dat kan net te weinig zijn...een rol van 50m of 100m dus. De prijzen zitten tussen de 20 euro en 100 euro per 50m, maar het is vaak onduidelijk welke dan wel/niet goed zijn.

2. Kan er voor PoE een reguliere Cat6 kabel gebruikt worden? Zo ja, dan heb ik sowieso 100m nodig.

3. Kan het kwaad om een reguliere kabel te gebruik naar de overkapping i.p.v. een buitenkabel? Het loopt wel door een buis, dus niet los onder de grond.

4. Maakt het nog verschil welke connector je gebruikt? Niet zozeer het type, maar wel het merk o.i.d.?

Korte illustratie van het netwerk
router naar 8 poorts managed switch (woonkamer, 4 slaapkamers/kantoor en NAS) en 8 poorts poe switch (2 camera's en 3 AP;s). In enkele kamers komt er vervolgens een 5 poorts unmanaged switch achter.

Alvast bedankt voor de informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mefra85 op 04-01-2024 14:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk vooral vooraf na over hoe ga je afmonteren, wil je het netjes afmonteren in de muur in een doos of trek je een paar kabels met meteen de stekker eraan. Vol koper is wel handig en voor thuis maakt het verder niet heel veel uit. Zorg dat je weet hoe je het moet monteren etc daar gaat het meest in fout zorg bij voorkeur er ook voor dat je ze door kan meten.
Als de woning nog leeg is en je hebt de mogelijkheid monteer dan alles netjes af in wall sockets en in de meterkast op een patch paneel, dit geeft echt meerwaarde op termijn ook bij een verkoop. Zorg voor labelling en of tekeningen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Mefra85 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:39:
1. Wat is een fatsoenlijk merk cat6 kabel en waar is het te vinden?
Kijk naar 100% koper en dan een stugge kabel. Je kan bij de verschillende bedrijven kijken bijvoorbeeld: MP2 Netwerkproducten, Elektramat.
2. Kan er voor PoE een reguliere Cat6 kabel gebruikt worden? Zo ja, dan heb ik sowieso 100m nodig.
Ja, geen probleem.
3. Kan het kwaad om een reguliere kabel te gebruik naar de overkapping i.p.v. een buitenkabel? Het loopt wel door een buis, dus niet los onder de grond.
Als deze in een mantelbuis of schutbuis zit kan je een standaard kabel gebruiken. Geen probleem. Dat heb ik hier ook gedaan.
4. Maakt het nog verschil welke connector je gebruikt? Niet zozeer het type, maar wel het merk o.i.d.?
Dat maakt niet zo heel veel uit. Meer van hoe je het gaat afmonteren. Bij kabels van ruimte naar ruimte: gebruik keystones, Patchpanelen of Wandcontactdozen op de eindpunten. De Keystones kan je weer in paneeltjes of wandcontactdozen doen om alles netjes bij elkaar te houden. Dan doe je met standaard patchkabels van de muur naar het apparaat.

Kijk dus wat er beschikbaar is aan afdekplaten voor je wandcontactdozen-systeem. Voor buiten onder de overkapping zijn er buiten (opbouw) wandcontactdozen beschikbaar.

Als je toch bezig bent: Trek meerdere kabels (minimaal 2) naar hetzelfde punt. Dan heb je genoeg mogelijkheden om het een en ander aan te sluiten. Hier ooit gehad met de komst van glasvezel. Eerst maar één netwerkkabel naar de TV. Eigenlijk in dezelfde week nog ééntje bijgetrokken. Omdat ik toch bezig was. Dat was een goede keuze. alle twee de aansluitingen in gebruik. 1 voor de STB (zit rechtstreeks op de Experiabox) en 1 voor netwerkswitch.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 04-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mefra85
Bedankt voor de uitgebreide reacties.

Het is inderdaad de bedoeling om het op wandcontactdozen uit te laten komen. Keystones had ik nog niet van gehoord, zal het even uitzoeken.

Overigens zie ik niet de meerwaarde van een patchpaneel t.o.v. 2x 8 of 1x 24 poort switch. Niet voor dit aantal in ieder geval. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mefra85
En oh ja, ik heb een kennis die kan afmonteren en het wel voor wil doen. Dan kan ik daarna de rest zelf doen of hem eventueel om hulp vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mefra85
Aan de reacties te lezen maakt het merk kabel dus niet zoveel uit? Op internet kom ik namelijk weleens verhalen tegen van waardeloze Chinese troep wat vervolgens niet goed werkt. Verschillende webshops heb ik wel gevonden, maar als bovengenoemde webshops sowieso goed/betrouwbaar spul leveren en geen troep dan bestel ik daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16

Rmg

Mefra85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:14:
Bedankt voor de uitgebreide reacties.

Het is inderdaad de bedoeling om het op wandcontactdozen uit te laten komen. Keystones had ik nog niet van gehoord, zal het even uitzoeken.

Overigens zie ik niet de meerwaarde van een patchpaneel t.o.v. 2x 8 of 1x 24 poort switch. Niet voor dit aantal in ieder geval. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Stugge kabels die je voor installatie gebruikt hoor je te laten eindigen in een wcd of patchpaneel omdat ze niet gemaakt zijn om steeds in en uit te pluggen.

Ook zijn rj45 connectors vaak niet geschikt voor solid core.

Met de juiste rj45 connector kan het wel direct in je switch maar tis niet best practice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Mefra85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:14:
1) Ondanks dat je speciale RJ45 stekkers voor stugge kabels hebt zijn deze niet echt bedoeld om iedere keer om te steken. (in en uit halen). Daar zijn patchkabels wel voor.

2) Het is gemakkelijker om vanuit een patchpaneel even de juiste stekker om te steken dan tussen de kabels te moeten zoeken naar de juiste kabel als er iets is.
Mefra85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:16:
En oh ja, ik heb een kennis die kan afmonteren en het wel voor wil doen. Dan kan ik daarna de rest zelf doen of hem eventueel om hulp vragen.
Welke rest kan je dan zelf? :) Dan is het gewoon stekkertjes in appraten doen. Kabels trekken is vaak het lastige werk. Ook het afmonteren hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is een kwestie van rustig, netjes en gestructureerd werken. Een kabeltester gebruiken om te controleren of de kabels op orde zijn is een must.
Mefra85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:19:
Op internet kom ik namelijk weleens verhalen tegen van waardeloze Chinese troep wat vervolgens niet goed werkt.
Goed opletten waar je wat besteld.
Mefra85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:19:
Verschillende webshops heb ik wel gevonden, maar als bovengenoemde webshops sowieso goed/betrouwbaar spul leveren en geen troep dan bestel ik daar wel.
Bij mij hebben de genoemde webshops nog altijd alles netjes geleverd. Je zal toch altijd moeten opletten dat je de juiste spullen besteld. Daar kan een internetshop niets aan doen als je dat niet doet. Sommige websites hebben keuzehulptools om de juiste materialen te kunnen kiezen.

Over het aantal meters dat je nodig hebt: Neem liever te veel meters dan te kort. Reken het goed uit. Je hebt vaak meer nodig dan je denkt. Zet het op papier. Ook de rest van het netwerk dan weet je wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58

lier

MikroTik nerd

Hier wat leesvoer, al je vragen zijn al beantwoord:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

En inhoudelijk:
1. https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
2. Ja